Super motorfiets elektrisch uitgevoerd

bahco

MF veteraan
20 feb 2007
11.329
2.907
Utreg
ziet eruit als een speelgoed motor :')

en voor dat geld kun je gewoon een normale motor halen, met benzinekosten ben je wss minder kwijt in 20 jaar
 
Laatst bewerkt:
eerst zien, dan geloven. voor de tesla roadster beloofden ze ook een aciteradius van 200mijl. in praktijk was dat veel minder dan de helft.

wel een mooi design, ik zou hem wel willen.
 
Ze beloven wel een heleboel: Een top van 240 km/h en een koppel van 135 Nm. Bovendien beweert men, dat door de electromotor de koppelkromme vlak is. Je zou dat koppel dus bij elk toerental moeten hebben.

En zelfs in Amerika met z'n spotgoedkope benzine zou elektrisch tanken goedkoper moeten zijn.

Een elektromotor zou heel wat goedkoper in onderhoud moeten zijn dan een verbrandingsmotor. 'k Vraag we wel af, of de accu's nog onderhoud nodig hebben. :?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik maar heeeeeeel zuimig moet gaan worden of mijn huidige motor want als dat de toekomst is qua uiterlijk :r :r :r :r
 
Kijkt toch wat makkelijker

mission-one.jpg
 
Laatst bewerkt:
Allemaal leuk en aardig zo'n motor op stroom. Stel ik wil op vakantie of een lange rit maken, wat dan als je accu bijna leeg is? Is deze dan bij een tankstation binnen 5 minuten op te laden?
Zo nee, dan is het gewoon nog totaal waardeloos
 
Dat er een maximum snelheid is van 240 km/h en een koppel van 135 Nm geloof ik meteen.

Je moet een elektromotor echt niet onderschatten, veel mensen krijgen het beeld van bijvoorbeeld een scootmobiel als ze denken aan elektromotor.

Een elektromotor levert in verhouding met de grootte veel meer vermogen dan een verbrandingsmotor en kent een belachelijk hoog rendement in verhouding met een verbrandingsmotor. Bovendien heb je bij 0 toeren al achterlijk veel koppel en zal je in verhouding met een verbrandingsmotor als een raket weg kunnen schieten.

Wat is nu de reden dat elektromotoren maar weinig in motorvoertuigen wordt gebruikt?
Heel simpel, de accu's waren gewoon niet goed genoeg, en dat zijn ze nog steeds niet.
Er zijn de laatste jaren wel baanbrekende technieken ontwikkeld, maar die zijn nog niet voldoende getest en zijn zeker nog niet in massaproductie.

Met de huidige technologie gaat het mogelijk worden, om accu's binnen enkele minuten op te laden, waarbij er laadstromen van enkele kiloamperes zullen gaan lopen.

Waar accu's niet nodig zijn en men de stroom rechtstreeks van het net kan betrekken, wordt er al ruim 100 jaar gebruik gemaakt van elektrische tractie, de trein. De TGV is trouwens een mooi voorbeeld van hoe hard je wel niet kan rijden met elektrische aandrijving. We spreken dan over vermogens van ruim 8000 kW per locomotief, als je dezelfde loc zou volstouwen met dieselmotoren dan red je dat niet.

Verder is er nog een elektrische motorfiets met 400 Nm koppel, waarbij accu's van A123 systems gebruikt worden. Deze accu's hebben ook al een veel grotere capaciteit dan de huidige lood-zuur accus.
 
Ben erg benieuwd naar de KTM als die er nog gaat komen. Maar TS heeft het wel over een lelijk hok, actieradius is zeker 250km als je onder de 80 km/u blijft zitten. En anders lopend.
 
Laatst bewerkt:


Juist die motor bedoelde ik! Er is ook een filmpje van ik geloof de ontwerper, die een burnout gaat proberen en daarmee hard ten val komt.

Verder is het inderdaad zo dat je de eigenschappen van benzinemotoren gewoon volledig kwijt bent, en de motoren geen eigen en vaak mooi geluid meer zullen hebben bijvoorbeeld.
En dat is eigenlijk gewoon jammer.
 
We kunnen er lang en breed over ouwehoeren, electrische aandrijving is de toekomst.

De verbrandingsmotor is uitontwikkeld, de verbeteringen mbt het haalbare rendement van de verbrandingsmotor lopen op hun eind. De moderne kleine slagvolumes die met behulp van compressoren/turbo's veel vermogen leveren zijn de laatste stuiptrekkingen.

In principe is een verbrandingsmotor een onding, afgezien van het heerlijke geluid wat er uit de uitlaat kan komen. Veel energie gaat verloren aan warmte ontwikkeling tijdens de verbranding en aan de aandrijving waardoor het uiteindelijke rendement aan de wielen beperkt is. Eigenlijk gooien we de meeste energie weg.

Het is een kwestie van tijd. En met een electromotor zijn leuke dingen mogelijk!! Als de accu technologie echt van de grond komt, dan kom maar op met die electrische motoren!!

*O*
 
Allemaal leuk en aardig zo'n motor op stroom. Stel ik wil op vakantie of een lange rit maken, wat dan als je accu bijna leeg is? Is deze dan bij een tankstation binnen 5 minuten op te laden?
Zo nee, dan is het gewoon nog totaal waardeloos
Deze fiets heeft de lader aan boord, en het snoer kun je in elk 220V stopcontact steken. :) Laden duurt wel 2½ uur. Da's idd wel een beperking. :(
 
We kunnen er lang en breed over ouwehoeren, electrische aandrijving is de toekomst.

De verbrandingsmotor is uitontwikkeld, de verbeteringen mbt het haalbare rendement van de verbrandingsmotor lopen op hun eind. De moderne kleine slagvolumes die met behulp van compressoren/turbo's veel vermogen leveren zijn de laatste stuiptrekkingen.

In principe is een verbrandingsmotor een onding, afgezien van het heerlijke geluid wat er uit de uitlaat kan komen. Veel energie gaat verloren aan warmte ontwikkeling tijdens de verbranding en aan de aandrijving waardoor het uiteindelijke rendement aan de wielen beperkt is. Eigenlijk gooien we de meeste energie weg.

Het is een kwestie van tijd. En met een electromotor zijn leuke dingen mogelijk!! Als de accu technologie echt van de grond komt, dan kom maar op met die electrische motoren!!

*O*

:stupid:
 
Mwah, zo lelijk vind ik 'm niet. Dat witte roosterachtige geval vervangen voor wat moois et voila.

Persoonlijk denk ik dat de electromotor nooit wat wordt. De accu's maken 'm veel te zwaar, de accu's gaan kort mee én zijn peperduur om te vervangen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel emissie de productie van een electrisch aangedreven motor met zich meebrengt tov een ouderwetse motor met verbraningsmotor... En als die motoren zo duur blijven moet je wel érg veel kilometers maken om goedkoper uit te komen.

Ik denk dat de slimme mannen eerder waterstof goed werkend krijgen dan electromotoren.

Groeten, Karl
 
Allemaal leuk en aardig zo'n motor op stroom. Stel ik wil op vakantie of een lange rit maken, wat dan als je accu bijna leeg is? Is deze dan bij een tankstation binnen 5 minuten op te laden?
Zo nee, dan is het gewoon nog totaal waardeloos

Dit zijn inderdaad punten waar wel wat verbetering mogelijk is.

Maar als ik naar mezelf kijk, ik rijd dagelijks 55 km heen en weer 55 km terug naar mijn werk. Soms nog een ritje voor de baas erbij of een keer savonds op visite maar ik kom zelden boven de 200 km per dag. En dan staat de motor weer gewoon heel de nacht in de schuur.

Actieradius van 250 km, met pakweg 30 kw vermogen (hoeveel heb je nodig om tussen de files door te rijden), topsnelheid van 150 km/uur en 6 uurtjes laadtijd is alles wat ik nodig heb voor zo'n 325 dagen van het jaar. En dat is elektrisch prima te doen.
Als dan de aanschafprijs interessant wordt wil ik best elektrisch gaan rijden.

Voor die paar weekenden per jaar dat ik lange afstanden rijd houd ik wel een brikkie op benzine achter de hand.
 
Dit zijn inderdaad punten waar wel wat verbetering mogelijk is.

Maar als ik naar mezelf kijk, ik rijd dagelijks 55 km heen en weer 55 km terug naar mijn werk. Soms nog een ritje voor de baas erbij of een keer savonds op visite maar ik kom zelden boven de 200 km per dag. En dan staat de motor weer gewoon heel de nacht in de schuur.

Actieradius van 250 km, met pakweg 30 kw vermogen (hoeveel heb je nodig om tussen de files door te rijden), topsnelheid van 150 km/uur en 6 uurtjes laadtijd is alles wat ik nodig heb voor zo'n 325 dagen van het jaar. En dat is elektrisch prima te doen.
Als dan de aanschafprijs interessant wordt wil ik best elektrisch gaan rijden.

Voor die paar weekenden per jaar dat ik lange afstanden rijd houd ik wel een brikkie op benzine achter de hand.

:^

Alleen die laadtijd van 6 uur @ home doen we dan natuurlijk bij de baas he O-)
 
...

Ik denk dat de slimme mannen eerder waterstof goed werkend krijgen dan electromotoren.

Groeten, Karl
ik weet niet of je het weer maar waterstof auto/motor is ook elektrisch alleen wordt dan de elektrische tijd in de waterstofcel opgewekt. groot voordeel van waterstof wordt dat je het overal kan tanken in de toekomst. en dus niet een accu hoeft op te laden
 
Laatst bewerkt:
is de aarde al genoeg opgewarmd dan? Bedoel vind het nog aardig koud

Geïndoctrineer van VN /afspraken van wereldleiders,...mensen op stang jagen met een leuk rampverhaal en dan flink penningen bij ze weghalen. Alles is gebaseerd op aannames.

Voor wat betreft die motor........ :N 't ziet er niet uit.
En in ben verslaafd aan de lucht van o.a. Castrol :/ ,...'k heb het écht nodig.....'t hóórt bij motorrijden.......'t mot dampen/ruiken en herrie maken....en op z'n tijd de handen onder de smeer.... 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan