Supermotard banden

Straatsteen

MF'er
8 jan 2009
215
0
Hilversum
Twitter
Dames en heren van het koude leven,

Ik weet dat er al (te) veel over gezegd en geschreven is, maar toch is mijn bandenvraag niet bevredigd beantwoord.
Sinds eind vorig jaar ben ik in het bezit van mijn eerste motorfiets, een KTM Duke II.
Ik gebruik het apparaat in weer en wind voor woon- werkverkeer. Met deze heerlijke kou is mij opgevallen dat het rubber van mijn voorband (Dunlop Sportmax) loeihard is. Krijg er met een sleutel geen deukje in geduwd. Achter is iets beter (Bridgestone Battlax). Slechte zaak lijkt mij.

Ik wil beide banden vervangen voor iets dat geschikt is voor een lichte motorfiets (150 kg) en met lekker plakrubber, ook als het koud en nat is. Ik las op MonoManiacs een zeer positief stukje over de Metzeler ME Z1 HR maar dat zal wel uit het jaar kruik zijn want dat type kan ik bij Metzeler niet terugvinden. Dat je op een lichte fiets die niet zo hard kan (HR) een ander band nodig hebt klinkt logisch.

Wat leggen jullie op je lichte fiets?
 
Wat jij wilt kan dus niet......
Plakrubber slijt altijd meer dan rubber dat gemaakt is voor woon-werkverkeer. Daarnaast is plakrubber gemaakt om op temperatuur gereden te worden, en dat krijg je in de winter niet/moeilijk voor elkaar. Veel mensen geloven het niet, maar met dit weerheb je meestal meer grip met een (sport-)toerband dan met een Supersportband.

Afhankelijk van jouw bandenmaten en jouw prioriteiten kan ik je een advies geven, een slag in de lucht slaan gebaseerd op jouw eerste verhaal zonder extra info is niet alleen waardeloos, maar kan zelfs potentieel gevaarlijk zijn.

De Metzeler Z-1 is een hele oude sport-toerband. Deze is vervangen door de Z-3, die alweer vervangen is door de Z-6, die alweer opgevolgd wordt door de Z-6 interact.
 
;) Ik zou voor deze kiezen met dit weer :]
full
 
Slijten is prima, het is een Duke (lees vermaak en plezier). Ik denk ook dat een sport/toerband voor mij prima geschikt zal zijn maar welke is het lichts en het zachtst?

Maakt er iemand überhaupt nog HR banden?
 
geen regenbanden op droog wegdek

maar pilot powers (gewone of 2CT(meeste merken toch geen verschil)) zijn goed in dit weer en zelfs in regen.

maar maak jezelf geen illusies, bij dit weer hebben alle banden wat moeite met opwarmen (als je ze opgewarmt krijgt)
 
Laatst bewerkt:
Bij SuperMotard Nederland zijn ze nogal dol op Maxxis (zal wel sponsor zijn);

"De door ons geteste Maxxis intermediate achterband was er één met de hardheid medium (geel). Ze zijn er ook in wit en blauw, waarbij wit de hardste is en blauw de zachtste compound. Doordat de band geprofileerd is, is hij ook voor de weg goedgekeurd en functioneert ten opzichte van andere bandenmerken beter doordat de wang van de band slapper is en dus beter geschikt voor de lichte motorfietsen waarop ze gemonteerd worden. Hij is er tenslotte ook speciaal voor ontworpen."

hele artikel
 
Laatst bewerkt:
ga naar een motorzaak en vraag of hij een band heeft liggen met en spijkertje o.i.d.
De kans is groot dat je voor een paar tientjes een bijna nieuwe band hebt en omdat je toch niet tubeles rijd is het voor jou geen probleem.
 
Hey, ik rij zelf met een dukeII en ik kan je MPP's (michelin pilot power) of dunlop qualifier ten zeerste aanraden.

De dunlop is een geweldige band met zeer korte opwarmtijd, maar met dit weer krijg je geen enkele band warm. Ook past de dunlop maar zeer nipt in je achterbrug (ervaring) met langs beide zijden max. 2mm speling.

De MPP's zijn nog iets beter dan de dunlop en ook smaller en hebben een spits profiel, waardoor je je band minder snel vierkant rijdt.

Dit zijn mijn ervaringen en ik ben er ook van overtuigd dat er nog andere banden die evengoed presteren. Maar ik raad je toch MPP's of qualifiers aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan