supermoto/motard vraag/ vragen

Remkokawa

Die hard MF'er
21 dec 2009
435
0
Warnsveld
Hallo Allen

Ik heb gisteren een husqvarna 610 te gekocht heerlijk velle motor.
Nu wil ik de motor gaan om bouwen naar een supermoto/motard, alleen dit is de eerste keer dat ik dit ga doen.

Dus had wat vragen.

Wat zijn de meest gangbare banden maat, en welk type van b.v. michelin.
Moet ik nog andere aanpassingen doen?
de ketting doe je daar ook nog iets mee.

Of is het gewoon andere banden er omheen en rijden maar.....

Mvg
Remko
 
een supermoto heeft normaal ook andere velgen. (17 inch) een crossmotor/enduro heeft geloof ik uit mijn hoofd 21 inch voor en 19 inch achter.
 
Eh ja duh. :')

Supermoto:

-17 inch velgen
-320mm remschijf met klauwadapter
-kleiner achtertandwiel(ws dus andere ketting nodig)

Je kan het nog veel gekker maken maar dat is wel de basis.
 
Wat voor bouwjaar is het ? Voor het echte werk was een 510 beter geweest. Succes in elk geval met de ombouw en zeker een foto plaatsen.
 
bouwjaar 1994, er zijn er wel meer om gebouwd, wat zijn de maartjes dan.

Ik heb een beetje lopen zoeken op internet om tweedehands velgen, maar deze zijn best schaars.
Wie weet waar ik het beste kan voor velgen.

Remklauw zou ik in principe van b.v. een zx7r kunnen nemen en de schijf mits deze past natuurlijk.
 
Te zwaar zal het niet zijn.

Moet je alleen nog even velgen vinden, of pas maken. Misschien kan je je huidige naven wel gebruiken en "17 velgen laten omspaken? Spaakwielen zijn sterker maar als je alleen maar op straat gaat rijden en normaal doet zullen normale velgen ook wel voldoen, misschien dat dat je keuze iets groter maakt.
 
bouwjaar 1994, er zijn er wel meer om gebouwd, wat zijn de maartjes dan.

Ik heb een beetje lopen zoeken op internet om tweedehands velgen, maar deze zijn best schaars.
Wie weet waar ik het beste kan voor velgen.

Remklauw zou ik in principe van b.v. een zx7r kunnen nemen en de schijf mits deze past natuurlijk.

Je weet dat dit type motor met die bouwjaar geen oliepomp en oiliefilter heeft ? Daardoor vergt het veel onderhoud .. maar als je handig bent mag dat de pret niet drukken. Eigenlijk vanaf 2001 zijn de blokken beter [lees hebben een oliepomp en oiliefilter].
En ondanks de benaming 510 hebben die juist veel meer vermogen dan een 610.
 
Let ook even op met de banden maat. Als ik het goed heb zit hier nog een oud type achterbrug in die maar tot 140 of 150 breed kan, anders gaat de band het wiel aanlopen.

Velgen moet je ook op asmaat letten, types vanaf 2002 (dacht ik) hebben een andere asmaat.
Dit kan je wel oplossen, maar dan moet je even de lagers vervangen.
Je kunt idd je huidige velgen laten omspaken, let wel, een setje spaken kost je al snel €100 en een velgrand ook. Per wiel that is. Voordeel is wel dat je je eigen afstand busjes kunt behouden, anders moet je dat ook uitmeten. Ook kan je de KM teller behouden. Anders zou je die ook moeten vervangen (Trailtech is al snel €100)

Dan moet je vaak nog een adapter maken voor de remklauw en dat komt heel nauw.
Vaak moet je ook een nieuwe remleiding laten persen omdat hij te kort geworden is.

Al met al moet je toch rekenen op zo'n €800 a €1200 (reken ook banden mee) voor een ombouw en dan heb je nog een koopje.
 

Voor dat geld mag je ook mijn volledig naar SM omgebouwde TE610 met 2003 SM570R blok (dus met oliepomp) op komen halen :)


Je weet dat dit type motor met die bouwjaar geen oliepomp en oiliefilter heeft ? Daardoor vergt het veel onderhoud .. maar als je handig bent mag dat de pret niet drukken. Eigenlijk vanaf 2001 zijn de blokken beter [lees hebben een oliepomp en oiliefilter].
En ondanks de benaming 510 hebben die juist veel meer vermogen dan een 610.

Dat veel meer valt wel mee hoor.
Mijne heeft 60pk en 60Nm.



Let ook even op met de banden maat. Als ik het goed heb zit hier nog een oud type achterbrug in die maar tot 140 of 150 breed kan, anders gaat de band het wiel aanlopen.

Velgen moet je ook op asmaat letten, types vanaf 2002 (dacht ik) hebben een andere asmaat.
Dit kan je wel oplossen, maar dan moet je even de lagers vervangen.
Je kunt idd je huidige velgen laten omspaken, let wel, een setje spaken kost je al snel €100 en een velgrand ook. Per wiel that is. Voordeel is wel dat je je eigen afstand busjes kunt behouden, anders moet je dat ook uitmeten. Ook kan je de KM teller behouden. Anders zou je die ook moeten vervangen (Trailtech is al snel €100)

Dan moet je vaak nog een adapter maken voor de remklauw en dat komt heel nauw.
Vaak moet je ook een nieuwe remleiding laten persen omdat hij te kort geworden is.

Al met al moet je toch rekenen op zo'n €800 a €1200 (reken ook banden mee) voor een ombouw en dan heb je nog een koopje.

Met de oude achterbrug is 160 ook prima mogelijk, heb ik ook.
Heb ook nog een nieuw type achterbrug te koop mocht iemand interesse hebben.

Km teller moet je sowieso vervangen. Bij het oude type gaat het namelijk nog met een kabel. En als de omtrek van de band verandert (21" naar 17") slaat de snelheid sowieso nergens meer op ;)
Een simpele fietscomputer van 10 euro is al prima.

Voor een ombouw ben je idd al snel 1000 euro kwijt. Been there, done that...
 
Te zwaar zal het niet zijn.

Moet je alleen nog even velgen vinden, of pas maken. Misschien kan je je huidige naven wel gebruiken en "17 velgen laten omspaken? Spaakwielen zijn sterker maar als je alleen maar op straat gaat rijden en normaal doet zullen normale velgen ook wel voldoen, misschien dat dat je keuze iets groter maakt.


Ik ga hem voor op de weg gebruiken ik ben niet iemand van het racen maar gewoon een beetje lol maken. Welke of wat voor velgen komen er dan nog meer voor in aanmerking?
 
Ik ga hem voor op de weg gebruiken ik ben niet iemand van het racen maar gewoon een beetje lol maken. Welke of wat voor velgen komen er dan nog meer voor in aanmerking?

Wil je niet offroad en op trapjes op en afrijden, dus puur op de weg zou je kunnen kijken naar suzuki GS500 wielen.
 
Je weet dat dit type motor met die bouwjaar geen oliepomp en oiliefilter heeft ? Daardoor vergt het veel onderhoud .. maar als je handig bent mag dat de pret niet drukken. Eigenlijk vanaf 2001 2000 zijn de blokken beter [lees hebben een oliepomp en oiliefilter].
En ondanks de benaming 510 hebben die juist veel meer vermogen dan een 610.

Vermogen hangt een beetje van het type af, blok wat in mijn 610 zat zou fabriek-af 57pk leveren, ander uitlaatje en carburateurtje erop en ik denk dat het verschil met een 510 niet heel veel zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik las dat je nog opzoek bent naar een paar wielen, ik heb nog een setje staan.
deze komen waarschijnlijk van een Suzuki gs500

wie weet is het wat voor jou?
welke asmaat heb je nodig?
 
heb zelf met een seel uitvoering in het onk gereden in 2010 deed echt niet onder voor de moderne husky.maar met springen iets lomper.

je kan jsr service in joure ook effe checken is niet duur met velgen.

en op zich kun je low budget wel wat moois maken als je geduld hebt en veel marktplaats in de gaten houdt.

remklauw adapter heb ik nog wel liggen en honda velgen passen ook met de juiste bussen en lagers.

ketting en tandwielen hoef je waarschijnlijk niks mee te doen ligt ook een beetje aan jouw rijstijl.

320 mm remschijf is wel een must voor de veiligheid!!

vering gewoon eerst allemaal een beetje stugger zetten is voor op de weg wel goed genoeg.
maar ga je wat sportief rijden zou ik ze toch is goed laten checken.

nadeel van dat type is het balhoofd vrij swak is,zit vrij veel beweging in wat je voelt in het korte stuurgedrag.
beter als je sportief gaat rijden die ook vervangen voor een beter exemplaar.
 
Ik zou graag spaakvelgen willen, ik denk dat wat Mario zegt ik maar geduldig ga rondkijken.

Ik ben er vanmiddag mee het bos in geweest is ook best leuk.....
 
Ik heb een setje sm wielen voor je 3 spaaks nieiwe banden met 320 schijf en achter schijf en tandwiel.. hoef jier niet de hoofdprijs voor.. bij intresse pm me
 
Terug
Bovenaan Onderaan