Suzuki burgman 650 blijft hangen in 1e versnelling

Memo650

Rookie
12 jul 2023
4
0
Ik heb al paar dagen last van de opschakelen van mijn suzuki brugman 650 en nu blijft het alleen in z'n 1e versnelling en geen foutmelding. Wat kan ik doen?
 
Die dingen kunnen de vario trapsgewijs laten schakelen, kwestie van "ken de motor" :)

Even heel snel gegoogled lijkt een hangende schakelaar van de middenbok dit te kunnen veroorzaken.
 
Heb ik ook een paar keer gehad bij de burgman 650 .Schakellaar middenbok zit vast .kwestie van goed schoonmaken en inspuiten met bv wd 40 en probleem was verholpen.Gaat om het pinnetje wat uitsteek en tegen de middenbok aankomt deze wil nog weleens vast gaan zitten door vuil pekel .
 
Laatst bewerkt:
Die dingen kunnen de vario trapsgewijs laten schakelen, kwestie van "ken de motor" :)

Even heel snel gegoogled lijkt een hangende schakelaar van de middenbok dit te kunnen veroorzaken.
Heb gekeken naar de schakelaar die werkt goed.
 
Heb ik ook een paar keer gehad bij de burgman 650 .Schakellaar middenbok zit vast .kwestie van goed schoonmaken en inspuiten met bv wd 40 en probleem was verholpen.Gaat om het pinnetje wat uitsteek en tegen de middenbok aankomt deze wil nog weleens vast gaan zitten door vuil pekel .
Heb ik ook naar gekeken maar heeft ook niet geholpen.
 
Heb je al eens geprobeerd om evt opgeslagen foutcodes uit te lezen? Even snel gekeken moet dat gewoon met een draadje en knippercodes kunnen.
Of om die te introduceren door een paar rondjes door de buurt te rijden in de 1e versnelling.
Ik ga er persoonlijk vanuit dat je binnen 5km wel een foutcode moet krijgen als het ding door elektrisch/mechanisch falen niet wil schakelen, als je er echt geen krijgt zou ik toch nog eens de middenbokschakelaar en complete bedrading daarvan na gaan lopen.
Ik hoop overigens voor je dat het toch de schakelaar blijkt te zijn, want de rest kan financieel behoorlijk kut zijn (en je zult de 1e niet zijn)

Ik heb zelf een Forza 250 gehad, die heeft een vergelijkbaar systeem (maar dan met normale v-snaar ipv het systeem van de Burgman) en die had een motortje om de vario te verzetten, een toerental sensor op de voorste en achterste poelie en een positiesensor voor de voorste poelie.
Als 1 van die componenten niet meer werkt, of de uitgelezen data niet klopt gaat ie op storing en schakelt niet op.

Die had overigens kuren zonder foutmelding doordat de voorste poelie te ver ingesleten was waardoor de riem in de hoogste 'versnelling' begon te slippen, maar dat was net niet erg genoeg voor een foutmelding (maar wel gruwelijk irritant)
Heb het uiteindelijk ivm de kosten (1000+ voor de voorste poelie) maar vervangen door een normale Malossi vario met rolletjes, maar dat is bij de Burgman helaas geen optie.
Dat wist ik niet. Dus die gebruiken ook de truc van de schijnbaar vaste overbrengingen zoals je dat bij sommige auto's met CVT ook vindt.
Het systeem an sich werkt eigenlijk best simpel en het voegt ook daadwerkelijk iets toe, al heb je natuurlijk nog steeds de overbrengingsverliezen die je met een CVT nou eenmaal hebt (in dat opzicht is de DCT weer beter, maja, die heeft een ketting)
De CVT van een Toyota hybride werkt overigens heel anders (en is een geniaal ontwerp)
 
Beste Ron kijk ook eventjes hier. Het Grote Burgman 650 Topic en gebruik de zoekfunctie met CVT

Veel cvt problemen zijn hier in het verleden beschreven en opgelost.
Sossa is ervaringsdeskundige! sossa

Het simpelste cvt probleem was een kapotte middenboksensor! Verder dat het brede kunststof versteltandwiel van de primaire poelie was gescheurd, riem naar de klote, versleten tandwielen, het beruchte boutje, etc.

Succes!
Als je al een tijdje ronddwaalt op dit forum zie je bepaalde problemen ( o.a. “De bout”) zo af en toe terugkomen en ga je uiteindelijk jezelf quoten. Dus in het kader van “ken uw klassieken” mijn bovenstaande bericht uit augustus 2018 en verwijzing naar het grote Burgman 650 topic. Hopelijk heb je er iets aan.

Edit:
in febr. 2015 zijn er door @Hybride enkele howto filmpjes geplaatst
@Gilera Runner 500cc. (Arno) schrijft in dec 2016 sleutel-ervaring met dit probleem te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens geprobeerd om evt opgeslagen foutcodes uit te lezen? Even snel gekeken moet dat gewoon met een draadje en knippercodes kunnen.
Of om die te introduceren door een paar rondjes door de buurt te rijden in de 1e versnelling.
Ik ga er persoonlijk vanuit dat je binnen 5km wel een foutcode moet krijgen als het ding door elektrisch/mechanisch falen niet wil schakelen, als je er echt geen krijgt zou ik toch nog eens de middenbokschakelaar en complete bedrading daarvan na gaan lopen.
Ik hoop overigens voor je dat het toch de schakelaar blijkt te zijn, want de rest kan financieel behoorlijk kut zijn (en je zult de 1e niet zijn)

Ik heb zelf een Forza 250 gehad, die heeft een vergelijkbaar systeem (maar dan met normale v-snaar ipv het systeem van de Burgman) en die had een motortje om de vario te verzetten, een toerental sensor op de voorste en achterste poelie en een positiesensor voor de voorste poelie.
Als 1 van die componenten niet meer werkt, of de uitgelezen data niet klopt gaat ie op storing en schakelt niet op.

Die had overigens kuren zonder foutmelding doordat de voorste poelie te ver ingesleten was waardoor de riem in de hoogste 'versnelling' begon te slippen, maar dat was net niet erg genoeg voor een foutmelding (maar wel gruwelijk irritant)
Heb het uiteindelijk ivm de kosten (1000+ voor de voorste poelie) maar vervangen door een normale Malossi vario met rolletjes, maar dat is bij de Burgman helaas geen optie.

Het systeem an sich werkt eigenlijk best simpel en het voegt ook daadwerkelijk iets toe, al heb je natuurlijk nog steeds de overbrengingsverliezen die je met een CVT nou eenmaal hebt (in dat opzicht is de DCT weer beter, maja, die heeft een ketting)
De CVT van een Toyota hybride werkt overigens heel anders (en is een geniaal ontwerp)
Bedankt ook allemaal geprobeerd zelfs na 10 km gereden nog steeds geen foutmelding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan