Suzuki DR 800, derde versnelling kapot

16 apr 2024
6
5
wie heeft er zin mij te helpen om mijn motorblok uit elkaar te halen en de tandwielen voor de derde versnelling te vervangen?
 
ha dank voor de support to dusver... een beetje kort af mijn bericht excuus..
hier volgt wat uitleg..

na een reis van NL naar Portugal, terug via NL naar Noorwegen, alles langs de westkust van Europa... begaven mijn 1e en 2e versnelling het halverwege Frankrijk op de heenreis.

hierna via Google bij een schuur aangeklopt waar toevallig Clement een van de techniciens van Paris Dakar (toeval bestaat niet) open deed.
na wat argwaan en mijn beperkte kennis van de Franse taal heeft hij me geholpen.

er kwamen na het verwijderen van de zijkanten van het motorblok wat afgebroken stukken tandwiel los die we met magneten eruit viste en de versnellingen het weer deden. met deze "reparatie" ben ik naar Spanje en door Noorwegen gereden zonder problemen... tot afgelopen najaar waarschijnlijk de rest van het tandwiel het begaf en de derde versnelling er in zijn geheel er niet meer is.... ik heb hetzelfde uitgevoerd en de stukken tandwiel uit de bak gevist met een magneet.

de oude bok rijd nog prima alleen mis ik mijn derde versnelling enorm..

ik als beunhaas denk dat het een kwestie is van motorblok eraf halen even uit elkaar halen versleten radartjes in de motor vervangen en weer terugschroeven... fluitje van een cent toch?

ik woon in Rotterdam kan overal naartoe rijden, heb een praktische brein en leer snel... ben bereid er uiteraard iets voor te betalen maar kan ook een nieuwe DR kopen wat ik zonde vind aangezien deze mij aan het hart gaat... b

begrijp dat het wat veel gevraagd is maar wellicht wil iemand net als Clément destijds, een paar dagen klooien met mij... of weet iemand, iemand die daar oren naar heeft

het zal mij benieuwen
 
Hoezo Franse slag _O-

Als je een nieuwe Dr kan betalen is dat misschien geen slecht idee aangezien de 800 dr Big best een apart model is waar men wat geld voor over heeft.

En als een 2e hands V Strom voldoende is ben je rond de 3500 ook klaar.
 
voor wat betreft de V Strom, bedoel je dan de 650 of de 1000?
why-not-both-why-not.gif


Als de 800 1 cilinder voldoet zou ik het lekker bij de 650 houden.
 
dank voor jullie meedenken en ben blij dat ik wat Rookie gedrag heb kunnen tonen ter vermaak... ga toch voor het uitelkaar schroeven van het geheel en kijken wat er gebeurd...
Op MF staat ook een hele verhandeling over het vervangen van een distributie ketting bij een cb sevenfifty. Moet het blok voor uit elkaar.
Als je het kan verzinnen dan heeft iemand het ergens wel gedocumenteerd, kunst is het zoeken.
Ga alleen erg precies te werk met het demonteren, pas nog een topic van iemand die na 3 weken p*k sjorren hier kwam vragen hoe iets terug in elkaar moest wat hij zelf uit elkaar gehaald had 8)7

En als Zot zijn offerte je aanstaat, vergeet dan niet koek en gebak 😉 , tenzij hij tegenwoordig veganistisch is 🤣
 
En een aanvullende tip, maak zelf heeeeeeeel veeeeeel foto's tijdens het uitelkaar peuteren van de je blok (liefst onder verschillende hoeken).
Iets waar je bij het weer in elkaar zetten van het geheel veel plezier van gaat hebben.

En je hoeft deze foto's echt niet allemaal in het topic (nog aan te maken) te zetten van het herstellen van je motorblok, maar een paar foto's van het gehele proces hier op MF wordt wel gewaardeerd :Y
 
Bekijk bijlage 1997158

Tja waarom niet onderbouwen wat je roept?
is toch onderbouwd ? een DR Big is een speciale motor, een VStorm eentje uit de duizend die niet gemaakt is om je veel "sensaties" te bezorgen, en kwa looks het beste kan omschreven worden als "de SsangYong van de moto's"
en het hoeft je niet te boeien, het is gewoon een mening en daarbij wil TS graag zijn DR laten herstellen, boeit het dan wel dat er "goedkope" Vstorm's zijn ?
 
is toch onderbouwd ? een DR Big is een speciale motor, een VStorm eentje uit de duizend die niet gemaakt is om je veel "sensaties" te bezorgen, en kwa looks het beste kan omschreven worden als "de SsangYong van de moto's"
en het hoeft je niet te boeien, het is gewoon een mening en daarbij wil TS graag zijn DR laten herstellen, boeit het dan wel dat er "goedkope" Vstorm's zijn ?
Niet door jou.
Heb je ze zelf geteld?
Nee mooi vind ik hem ook niet, daarom een Dr big wel?
Misschien boeit een ander jouw mening ook niet, als je hem niet uitlegt zoals je nu doet 🤷🏼‍♂️ .
Vandaar mijn reactie 👍🏿
 
Beste is volgens mij om zelf je blok er onder heen weg te halen , en vervolgens het blok naar iemand zo als Zot te brengen .
Dat blok moet helemaal open , en als je al zover bent zul je zeker nog meer versleten onderdelen vinden . Dat kun je beter uit besteden , als je de ruimte , gereedschap en kennis niet hebt.
 
wederom een interessante en leerzame ochtend, dank voor het Big forum.. daar kan ik wellicht mijn probleem oplepelen..

vstrom 650, .. wellicht kan ik de voorkant en achterlichten van mijn Big afhalen en die ombouwen naar de Vstrom.... we dromen rustig verder
 
Terug
Bovenaan Onderaan