Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Suzuki GN250 ‘95 Bratstyle

11 sep 2015
101
30
Emmen
Dag allemaal,

Ik rij nu bijna twee jaar motor en wil al een tijdje een projectmotor erbij hebben. Mijn oog viel al snel op een Suzuki GN250. Een goedkope en lichte 1 cilinder met een hoog fun gehaalte. Deze fietsen zijn relatief goedkoop om te bouwen. Na een tijdje rond gekeken te hebben zag ik een GN250 in Veendam staan voor eenmooie prijs.

Afgelopen zaterdag naar Veendam gereden om de motor op te halen. De vorige eigenaar was al begonnen met het aanpassen van de motor. Hij bevat veel nieuwe onderdelen en loopt prima. De vorige eigenaar kon er zelf niet meer op rijden wegens lichamelijke klachten. De fiets direct overgeschreven en mee naar huis gereden. Direct een ritje van 50 kilometer. Wat een fun om op te rijden!!

Bouwjaar: 1995
Kilometerstand: 17.800 km

Dit is hoe hij er op dit moment bij staat:




Het is de bedoeling om er een Bratstyle motor van te maken.

To do:
-Alle onnodige onderdelen eraf;
-Frame aanpassen;
-Frame ect. voorzien van nieuw like verf:
-Motorblok opknappen;
-Ect..

Ik zal proberen de voortgang hier bij te houden.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dingetje. Ik zou beginnen met een ander achterwiel zoeken. Een 18" zodat hij een normale vlakke stand krijgt. Twee spaakwieltjes is natuurlijk nog mooier.
 
  • Onderwerp starter
  • #3
Zo vandaag lekker een vrije dag. Lekker wezen klussen aan de motor.
Veel onderdelen er vanaf gehaald die niet meer gebruikt gaan worden, of alvast eraf gaan, zodat ik het frame kan aanpassen.

Zo staat hij er op dit moment bij:


 
  • Onderwerp starter
  • #4
Zo even een update.

De motor in inmiddels geheel gedemonteerd en het frame is al deels aangepast.



Vanavond nog even bezig geweest met de achterkant van het frame. De loop.



De volgende stap is alles lassen en glad schuren. Vervolgens laat ik het frame ect. stralen en poedercoaten.

Verder ben ik al even bezig geweest met het wrappen van de uitlaat. De einddemper wordt nog een keer overgespoten.

 
Ik ben alleen bang dat plastic tyraps geen lang leven hebben op je uitlaatbochten. Daar zou ik een slangenklem o.i.d. Van metaal voor gebruiken.
 
Ik volg ook. Heb zelf een SR 250 staan, dat is eenzelfde soort fietsje van Yamaha.
 
Ik ben alleen bang dat plastic tyraps geen lang leven hebben op je uitlaatbochten. Daar zou ik een slangenklem o.i.d. Van metaal voor gebruiken.

Ik heb daar geen tyraps voor gebruikt. Die waren ergens anders voor. Ik heb de meegeleverde stalen bandjes gebruikt. Ik vind ze zelf nog niet heel stevig, dus misschien dat ik nog een paar slangenklemmen ophaal.

Ik ben de laatste tijd op zoek naar spaakwielen. Dit is nog niet zo makkelijk merk ik wel. Is het ook mogelijk om andere merk spaakwielen te gebruiken?
 
Geinig, destijds gelest op een GN250.

Nu ben ik niet heel groot, maar ik herinner mij dat iig je rijbewijs aardig veilig is op zo'n fiets.
 
Welke GSX-R?

Heb zelf ook gelest op een GN250, en zit er soms stiekem naar te zoeken op Marktplaats/Motorshopper/etc. Zijn niet veel meer te vinden.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken Peter
 
Helaas ook niet veel meer te vinden voor normale prijzen. Ik heb enorm mazzel gehad met mijn fietsje.
 
Helaas ook niet veel meer te vinden voor normale prijzen. Ik heb enorm mazzel gehad met mijn fietsje.
Ik heb er vijf jaar terug 250 euro voor betaald. Het was een rijdend exemplaar met 60k op de teller. Toen ik hem uit elkaar haalde bleek dat hij wel een top-end revisie nodig had. Van een monteur die veel ervaring heeft met eencylinders begreep ik dat bij dergelijke blokjes de zuiger zijn beste tijd wel gehad heeft bij zulke kilometerstanden, wat dat betreft gaan moderne eencylinders langer mee werd mij verteld.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties
Wat betreft de snelheid moet je er niet heel veel van verwachten. Leuke snelheden voor binnen de stad e.d.

Even een update:

Gisteren de loop eraan gelast en afgeslepen. De afwerking komt nog. Kwam erachter dat de las niet overal zit.





Vandaag samen met een kameraad een ritje naar Almere gedaan om de velgen om te ruilen voor spaakwielen
De wielen zien er nog goed uit. Met een goede chromepoets knappen ze goed op! Ik ben er super blij mee!



Verder heb ik de afgelopen tijd regelmatig de postbode aan de deur gehad voor nieuwe onderdelen:
-kilometerteller
-koplamp met LED erin
-handvaten
-open luchtfilters
-spiegels
-knipperlichten
-stuurbedienign
-stuur

Het frane is zo bijna klaar om naar de poedercoater te gaan om gestraald en gecoat te worden.
Het enige waar ik nog mee zit is de accu.. hier moet ik nog een plek voor vinden waar hij uit het zicht is.
 
Zo weer tijd voor een update. De laatste tijd het frame ontdaan van alle ophangpunten voor de electronica.
Vandaag gestart met het maken van een ruimte voor de elektra en de accu. Ik heb een kleine lithium accu gekocht met een afmeting van 90x92x52 mm. Deze past mooi onder het zadel.

Als eerste heb ik met karton een mal gemaakt voor het bakje onder het zadel.
Vervolgens heb ik deze overgetrokken op een 1mm dikke staalplaat en in elkaar gebogen.
Op de laatste foto is het resultaat te zien. De puntjes moeten nog op de i gezet worden voordat alles gelast wordt.

Tijd voor plaatjes!









Ik vind hem tot nu toe goed gelukt, aangezien dit de eerste keer is dat ik zoiets maak (slijpen ect..)

Deze week het bakje klaarmaken om gelast te worden.
 
Leuk project!
Ik heb mbt mijn elektriciteitsbakje ongeveer hetzelfde gedaan bij m'n Honda FT projectje.
Zorg ervoor dat je in ieder geval het zo net mogelijk laat aansluiten aan het originele frame en de frameloop. Dat was bij mij niet echt perfect en heb daardoor met oa speciale hittebestendige plamuur nog wat dingen moeten opvullen.