Suzuki (GSXR) zijkappen niet te lassen????

Ermer

MF'er
24 aug 2006
77
0
Den Haag
Hoi allen,

De volgende situatie... ik heb 2 zijkuipen gevonden waarvan ik er maar 1 wil kopen. Allebei hebben schade op een andere plek maar ze hebben beide dezelfde prijs. (1 heeft een gat/schaafplek en de ander een scheur in de kuip). Nu weet ik niet welke van de twee het meeste werk is en hoeveel het zal kosten dus ik belde een motorzaak op met de vraag of hij eventueel zou kunnen kijken naar 2 foto's en mij kon vertellen welke van de twee het duurste zou worden om te laten maken? Dit wilde hij niet doen maar hij vertelde er wel even bij dat de GSXR kappen niet te lassen maar alleen te plakken zijn. :? :? :?

Twee vragen:
1. is dit echt zo??
2. wie heeft er tijd om voor 30 seconden naar 2 foto's te kijken en mij te vertellen óf het te maken is, welke het goedkoopste is en eventueel nog een heeeeeele globale prijsschatting kan geven?

Alvast bedankt!!

p.s. Als je even reply-ed dan kan ik je de link van de foto's wel sturen anders neemt het zoveel geheugen in beslag!!
 
Hierbij een foto van de schade.
Dit is dus waar de rechter zijkuip en de topkuip aan elkaar vast zitten. (het gat wat je ziet is het gat voor de knipperlicht. Kan iemand aan de hand hiervan vertellen hoeveel dit gaat kosten?

Ik heb nu iemand gesproken die zegt dat doordat er gelast gaat worden in ieder geval de bovenste stikker gaat smelten, hierna moeten ze het spuiten en moet het dus volledig opnieuw gestickerd worden. Dat wordt dus al gauw een duur geintje!

Ik hoopte dat alleen maar het bovenste gedeelte kon worden gelast, gespoten en alleen de bovenste sticker moet dan worden vervangen. Kan iemand mij hier blij maken?? *O* (of uit de droom helpen? -O- )

full
 
Laatst bewerkt:
Zelf repareren met hars en polyestermatjes aan de achterkant.
Kunststof aan de achterkant goed schoonmaken en opruwen en dan insmeren met hars en dan de polyestermatjes erop.
Een paar lagen herhalen en klaar is het.
Aan de voorkant kan je het eventueel bij elkaar houden met ductape en als de naad netjes in elkaar valt hoef je het niet eens te spuiten (het is natuurlijk altijd mooier als je het spuit) want er verbrand niets.
 
Goed,

Na lang zoeken op het internet heb ik de volgende opties. Wie kan mij vertellen wat het beste is om te doen in dit geval (zie plaatje in voorgaande post)

1. Ik koop een goedkope soldeerbout. Houd de delen tegen elkaar (of zet ze ff vast met een stukje tape) en smelt de delen aan elkaar. (is het voldoende om dit alleen aan de binnenkant te doen?)

2. Ik laat het lassen, wat dus betekent dat ik opnieuw moet laten spuiten

3. Met een penseel wat MEK aanbrengen op de breuklijn. De MEK loopt in de scheur en lost het plastic op. Als het uitdampt is de breuk gerepareerd. (Is het voldoende om dit alleen aan de binnenkant te doen?)

4. Zoals eerder geopperd; polyester matje met hars

5. Simpelweg gebruik maken van 2 componentenlijm (Brand dit de sticker aan de voorkant weg?

Alvast bedankt voor de reacties
 
Zelf repareren met hars en polyestermatjes aan de achterkant.
Kunststof aan de achterkant goed schoonmaken en opruwen en dan insmeren met hars en dan de polyestermatjes erop.
Een paar lagen herhalen en klaar is het.
Aan de voorkant kan je het eventueel bij elkaar houden met ductape en als de naad netjes in elkaar valt hoef je het niet eens te spuiten (het is natuurlijk altijd mooier als je het spuit) want er verbrand niets.

Dat gaat dus niet!

Kappen zijn van ABS en dat kan je wel lassen als je een kunststof "lasapparaat" (soort profi fohn) hebt en ABS toevoegmateriaal.

Polyester hecht echter helemaal niet....
 
1. Ik koop een goedkope soldeerbout. Houd de delen tegen elkaar (of zet ze ff vast met een stukje tape) en smelt de delen aan elkaar. (is het voldoende om dit alleen aan de binnenkant te doen?)

- Zal gaan maar je moet wel wat toevoegmateriaal hebben

2. Ik laat het lassen, wat dus betekent dat ik opnieuw moet laten spuiten

- Safe maar kost meer

3. Met een penseel wat MEK aanbrengen op de breuklijn. De MEK loopt in de scheur en lost het plastic op. Als het uitdampt is de breuk gerepareerd. (Is het voldoende om dit alleen aan de binnenkant te doen?)

- zou ik niet doen, vraag me af of de hechting goed genoeg is..

4. Zoals eerder geopperd; polyester matje met hars

- dat lukt zeker niet.

5. Simpelweg gebruik maken van 2 componentenlijm (Brand dit de sticker aan de voorkant weg?

- geen idee, maar lijmen werkt volgens mij ook niet goed.
 
Ik heb nog wel ergens een kapotte topkuip liggen die ik kan gebruiken. Dus toevoegmateriaal heb ik. Maar het solderen moet van beide kanten gebeuren niet waar? Dus dat betekent dat ik ook moet gaan spuiten.

Bij welke van de bovenstaande opties hoef ik het niet opnieuw te spuiten??
 
Heb in het verleden regelmatig Suzuki kuipen gerepareerd. Met een soldeerbout gaat goed, maar je moet van 2 kanten (binnen- en buitenzijde) de kuip 'lassen' en het liefst een beetje van hetzelfde materiaal toevoegen. Daarna zul je met plamuur aan de gang moeten om de zijkuip strak te krijgen. Je sticker en de lak gaan het dus zeker niet redden. Als je het netjes wilt doen zul je dus minimaal moeten laten spuiten (speciale lak) en bestickeren, hetgeen al gauw een dure grap wordt. Uiteindelijk ben je veel tijd en geld kwijt en is het nog maar de vraag of het beoogde eindresultaat wordt behaald. Kans op kleurverschil (tussen de originele lak en nieuwe lak) en het opnieuw scheuren van de kuip blijft immers bestaan.

Misschien kan ik je nog een andere optie voorleggen. Ik heb een zo goed als nieuwe gele zijkuip liggen van een 750 K3. De kleur geel van de zijkuip is exact dezelfde als die van jouw motor. Als je de stickers van deze zijkuip verwijderd (hetgeen eenvoudig te doen is met een fohn) en vervangt door de stickers die behoren bij jouw motor ben je vrij eenvoudig klaar. Tevens voorkom je de kans op kleurverschil en opnieuw scheuren.
Het aanbrengen van nieuwe stickers vereist enige vaardigheid en geduld maar is te doen.




full
 
Klinkt het overwegen waard!

Maar heb je enig idee hoe duur zo een setje stickers is?

Voor hoeveel verkoop je je kuip?

Als je wilt kunnen we ook mailen apoeran@hotmail.com . Het is mij om het even...wat jij wil! :P
 
Korte update,

De persoon in kwestie had al met hars gewerkt aan de achterkant maar voor het verzekeringswerk weer losgetrokken. Dus de binnenkant van de kap waar de scheur dus zit is helemaal hard. Ik heb het dan ook niet genomen omdat ik denk dat ik het nu niet meer kan solderen en/of plakken.

Of is dit wel mogelijk?
 
Wachten tot je een onbeschadigde kuip tegenkomt of een kuip kopen met geen of lichte krasschade en die laten plamuren en spuiten, heb je het zeker weten netjes.

En opnieuw stickeren moet zowieso dusss....
 
Ik zie een hoop reacties van mensen die duidelijk niet weten waar ze over praten, zoals haga san als zei ... polyester zo nooooit werken op een abs kuip, zelfde als mek of andere goedjes die je bij een doe het zelf zaak kan kopen. Met een soldeerbout krijg je het idd aan elkaar maar het zal nooit sterk worden , 1x heen en weer bewegen en het breekt af. Enige goede optie is het (in jouw geval laten ) lassen. Dit lassen kan je evt ook alleen aan de binnenkant doen. Om het heel mooi te maken zal je uiteraard een nieuwe sticker e.d moeten plakken maar iemand die een beetje kan lassen die kan de kuip zo lassen dat je weinig behalve een naadje van de scheur ziet aan de buitenkant.

Zelf gaan lopen kloten met een soldeer bout en stukjes van een andere kuip werkt waarschijnlijk zowiezo niet zomaar want je moet wel zeker weten dat de kuip van hetzelfde materiaal is , de meest gebruikte materialen zijn ABS , PP , PA , PB, AES en een kuip is dus niet vanzelf sprekend van ABS

Wat betreft de polyester die aan de binnenkant geplakt is , als het goed is kan je dat er zo aftrekken/kloppen want polyester zal nooit goed hechten :)
 
Laatst bewerkt:
Zelf repareren met hars en polyestermatjes aan de achterkant.
Kunststof aan de achterkant goed schoonmaken en opruwen en dan insmeren met hars en dan de polyestermatjes erop.
Een paar lagen herhalen en klaar is het.
Aan de voorkant kan je het eventueel bij elkaar houden met ductape en als de naad netjes in elkaar valt hoef je het niet eens te spuiten (het is natuurlijk altijd mooier als je het spuit) want er verbrand niets.
Normaal ben ik niet de beroerdste om te helpen maar het schijnt dat die kunststofsoort niet te lassen is en verder is Den Haag wel een teringeind uit de buurt voor een winter (bijna 200 km).
Maar heb je al eens bij Japparts geïnformeerd wat een nieuwe kost? Volgens m'n zwager valt het best wel mee, mede omdat ze kant en klaar in kleur en bestickert worden geleverd (zit natuurlijk wel verschil in opvatting wat meevalt of niet :+ )
 
Klinkt het overwegen waard!

Maar heb je enig idee hoe duur zo een setje stickers is?

Voor hoeveel verkoop je je kuip?

Als je wilt kunnen we ook mailen apoeran@hotmail.com . Het is mij om het even...wat jij wil! :P
Zo'n stickerset voor 1 kuipdeel die jij nodig heb kost 250 euro!!!!

En bijspuiten van het kuipdeel wat je wilt repareren zal niet gaan dan moet je het hele kuipdeel spuiten is een speciale kleur waar eerst een voorspuitkleur onder moet en dan die speciale (inktlak) die je er in meerdere lagen op moet spuiten net zo lang tot de kleur bereikt is die lak is zo transperant dat je alsware op de onderlaag kijkt........
 
Als de kuip uit ABS bestaat werkt MEK uitstekend !
Ik heb het zelf toegepast bij een kuipdeel van mijn Diversion.
MEK bij een schildersbedrijf gekocht.
Werkte perfect. Kuipdeel zat en zit (2 jaar later) goed vast aan elkaar
Voordeel MEK: de lak wordt niet aangetast
 
Normaal ben ik niet de beroerdste om te helpen maar het schijnt dat die kunststofsoort niet te lassen is en verder is Den Haag wel een teringeind uit de buurt voor een winter (bijna 200 km).
Maar heb je al eens bij Japparts geïnformeerd wat een nieuwe kost? Volgens m'n zwager valt het best wel mee, mede omdat ze kant en klaar in kleur en bestickert worden geleverd (zit natuurlijk wel verschil in opvatting wat meevalt of niet :+ )

dat bedoel ik :) waar baseer je dat op dan ? :)
 
Laatst bewerkt:
@Deadly-Paradox

Bedankt voor het meedenken...echter een nieuwe kuipdeel kost 688 euro!!!! Tenzij jij het goedkoper weet te vinden dan hou ik me aanbevolen!
Dat vind ik een beetje teveel van het goede...maar goed als het moet dan moet het!!

Mvg,

Amar
 
Terug
Bovenaan Onderaan