Suzuki RM 125

24 sep 2002
94
0
Hilversum
Hallo !

Ik ben nu 18 en ben van plan om zo snel mogelijk mijn motor rijbewijs te halen. Ik heb een tijdje gekeken naar de Aprillia RS 125, maja ik vind deze dingen toch wel erg duur en hoor niet al te goede verhalen over deze machine :o ... Mijn vader vertelde dat crossmotoren ook niet al te duur waren, en idd voor ongeveer € 2000 heb je al een Suzuki RM 125 uit 1999-2000. Zijn er mensen met ervaring met deze motor ? Iig hartelijk dank ! *D
 
Cross motoren hebben geen kenteken en verlichting, dus dat wordt moeilijk legaal rijden op de weg.
En als je er al één hebt met kent. dan zitten ze ook al hoger in prijs...
 
je moet echt met een 125cc tweetakt crossertje de weg op, kost maby niet veel maar oderhoud betaal je je blauw aan
 
een 125 crosser heeft meer dan 30kw en weegt nog geen 90kg, dus daar mag jij helemaal niet de weg mee op. en kenteken op een crosser kan wel worden geregeld , maar je moet hier nogal voor in de knip.
verder heeft eeen 125 cc crosser veel onderhoud nodig. ze doen er bij de cross iedere 10 uur rijden een nieuwe zuiger in.
 
Ik zou nog wat langer sparen tot je een zwaardere 4-takt kan kopen. Ga je veel meer plezier aan beleven denk ik.
 
Zo 2 jaar later, _O-

ik zat vandaag is goed naar me RM 125 van '99 te kijken. :9
er liep een draadje naar m'n carburateur, zat nooit op de crossers waar ik op gereden heb.

me cdi is ook een stuk groter dan andere motoren
en er zat nog een gek kastje naast m'n tank...nee niet me bobine.

normaal gesproken heb je alleen een CDI en een bobine met wat draadjes.

wat is dat toch bij suzuki? weet iemand dat?

tis iig geen electrische sjook :+ > beste scootervriendjes O-) *O*
 
heb zelf een rm125 uit 2000.

maar als je er mee op de weg gaat rijden is het heelmaal niets natuurlijk, maarja dat is geen enkele 125cc crosser.Op de weg rijden gaan ze gewoon stuk van.Geen enkele 125cc crossmotor kan constante toerentallen draaien voor langere stukken zonder daar vroeg of laat problemen mee te krijgen, bovendien moet je hem flink in de toeren houden, verbruikt veel benzien en olie en is op de weg niet betrouwbaar zoals geen enkele 125cc crossmotor dat zal zijn.bovendien zijn ze inderdaad niet eens 25kW, als je er al eentje met kenteken zou vinden.(of in ieder geval niet officieel 25kW)

voor dat geld kun je een leuke off-road 4takt motor kopen, veel betrouwbaarder en beter geschikt voor op de weg te rijden.

die stekker op de carburateur is inderdaad voor de gasschuif-positie sensor, oftewel T.P.S. ( trottle position sensor), en heeft niet enkel suzuki hoor.op het 2000 model rm125 zit het in ieder geval niet meer.
 
ohw lollig,

dat extra kastje naast je tank...niet de bobine is, is dat dan ook onderdeel van dat TPS.
kheb een 99 frame met een 2000 blok...carburateur waarschijnlijk blijven zitten toen het blok vervangen is.
krukas schijnt door de versnellingsbak te zijn gekomen _O-

en wat doet het systeem precies...
erg leuk dat je CDI weet dat je volgas rijd...(altijd dus _ O-)

maakt tie een iets andere timing?, of sterkere vonk?
of lijkt het een meer op die systemen met een knop een andere cdi instelling kan krijgen.

het moet meer power geven anders ken je het er net zogoed afslopen. scheelt weer 100 gram aan dingetjes 8-)
 
TPS geeft direkte informatie over de daadwerkelijke positie van de gasschuif en daarmee dacht men de werking van de onsteking te kunnen optimaliseren en de daarbij behorende verbranding.

Soort drive-by-wire voor crossmotoren dus, haha!
 
zit ook op de nieuwe CRF250 ..dat ding met 2 knalpotten
www.wise-mx.nl/?news/208

dus dat "dachten ze" is misschien wat voorbarig?!

ik merk wel verschil tussen me '96 en '99 rm...dat mag ook wel :z
'99 heb en mooier vermogen dan die '96 (die had een HGS bocht), zal dus niet alleen van het TPS afhangen
 
Het systeem wordt al sinds begin jaren '90 toegepast.
Een viertakt is wel iets beter af te stellen dan een tweetakt.
Het systeem werkte ook wel, maar is iets minder geschikt voor een tweetakt.

Expansie-uitlaat, langere/korter demper, afstelling powervalves en mengverhouding zijn allemaal factoren die heel veel invloed hebben op het goed lopen van een tweetakt. En heel simpel net even iets te veranderen.

Moet je je afvragen of je dan een dure en gevoelige techniek wilt toepassen.

Maar...zou het wel eens op mijn CR500 willen zien, hoor!!
 
Nou, ik ben anders wel gevoelig voor afwijkingen aan een fiets.
Mijn zoon van 15 reed gisteren in 20 minuten tijd twee crossers kapot.

Is mij nog nooit overkomen, maar dat zal de leeftijd wel zijn, haha! _O- _O- _O-
 
je moet ook ff uitleggen dat tie niet ze koppeling moet vergeten als tie net knetterhard gas geeft en opschakeld.
:+

kheb afgelopen jaar 1 cilinder aan bonken gereden.

hoorde een gerinkel...ik denk OHnee toch niet de bak...nee niet de bak
uitlaatkleppen :( , volgende keer niet te lui zijn om achterop het circuit stil te vallen....
die 500 meter kosten ook 500 euro's -O-

www.motor-forum.nl/forum/topic.php/38567/last
DVC00070_640x480.jpg

gelukkig hebben we de foto's nog
 
Nou, bij de ene reed hij de koppakking eruit en bij de andere zo hard staan trappen om terug te schakelen, dat ie het pookje verrot schopte!

Was niet de nieuwste, dat pookje, maar was nog niks mis mee. Maar ja, samen met vriendjes stoer het veld even in......

Pa kan weer sleutelen...... Pookje is er wel en drie minuten werk, maar koppakking vervangen is wel balen met dit weer. Haal altijd alles er even af, dus heb weer een paar uurtjes lol...
 
Terug
Bovenaan Onderaan