Suzuki Sixteen 125/150

De UX heeft nu bijna 17000 km. op de klok , en kan zeggen dat de klepspeling vanaf 8000 km. mooi constant gebleven is en heb die dus niet meer hoeven nastellen . Inlaat klep staat op 0.1 en uitlaat blijft mooi op 0.2 mm staan (zoals ik ze van begin af gesteld heb). Mijn ervaring zegt dat als de UX 8 tot 10000 op de teller heeft je nog maar om de 8000 km. hoeft te controleren - motorolie en wel telkens een filter 6000 km. - Naafolie om de 12000km. ( hypoid 80W90 GL 5 gebruik ik) . Luchtfilter (papier) 16000 km.- schuimfilter om de 8000 km. uitwassen en in olieen . Schuimfilter koeling om de 4000 km. uitwassen en in olieen ( gaat anders helemaal dicht zitten is mijn persoonlijke ervaring) Bougie kan makkelijk 12000 km. mee . Riem en rolletjes bij mijn rijstijl zeker minimaal 20000 km. Centrifugaal koppeling naar verwachting 35000 km. Koelvloeistof (coulant kant en klaar) als de af fabriek troep er goed uit gespoeld is 16000 km.
 
Dat lijken mij al normalere waardes,ik vond om de 4000 kleppen(zoals in het boekje overdreven.
Ik heb hem vandaag een klein beurtje gegeven,nu weet ik het zeker nu kan hij wel weer een tydje vooruit.
Het lijkt of hij fijner loopt (misschien verbeelding).
In het begin was het wel wennen,het wegrij gevoel vinden,stoeprandjes op,na vele jaren schakelen.
Ik vind hem bij 80 km/h het fijnste lopen.
Ik heb hem gekocht om mijn 2 honda oldtimers (MTX 200 MVX 250F V3)te sparen.
Echt motorrijden doe ik alleen nog in het buiteland,heb een neef met een GS 650 -800cc in zwitserland en een FZ8 te leen voor het eifel tegenwoordig meer harzgebergte.
In nederland rij ik scooter of oldtimer lekker rustigaan.
 
De UX heeft nu bijna 17000 km. op de klok , en kan zeggen dat de klepspeling vanaf 8000 km. mooi constant gebleven is en heb die dus niet meer hoeven nastellen . Inlaat klep staat op 0.1 en uitlaat blijft mooi op 0.2 mm staan (zoals ik ze van begin af gesteld heb). Mijn ervaring zegt dat als de UX 8 tot 10000 op de teller heeft je nog maar om de 8000 km. hoeft te controleren - motorolie en wel telkens een filter 6000 km. - Naafolie om de 12000km. ( hypoid 80W90 GL 5 gebruik ik) . Luchtfilter (papier) 16000 km.- schuimfilter om de 8000 km. uitwassen en in olieen . Schuimfilter koeling om de 4000 km. uitwassen en in olieen ( gaat anders helemaal dicht zitten is mijn persoonlijke ervaring) Bougie kan makkelijk 12000 km. mee . Riem en rolletjes bij mijn rijstijl zeker minimaal 20000 km. Centrifugaal koppeling naar verwachting 35000 km. Koelvloeistof (coulant kant en klaar) als de af fabriek troep er goed uit gespoeld is 16000 km.

Klinkt goed. Alleen die koppeling zou veel langer moeten kunnen meegaan.
 
De fabrikanten proberen natuurlijk met dat veelvuldig voorgeschreven onderhoud de motorboeren aan de boterham te houden . Ben nog altijd op zoek geweest naar dat inhouden bij 100 - 105 kmh. Zelf nog geen oorzaak kunnen ontdekken (lijkt erop dat begrenzer te vroeg intreed), verder lijkt alles goed te functioneren . Laat hem op de testbank zetten en uitlezen . Wat wel is dat ik ooit bij 4080 km. onder garantie een nieuwe teller gekregen heb van mijnheer suzuki , en deze teller viel mij op is duidelijk nauwkeuriger als die af fabriek . Bijv. 50 is 52 echt en 80 is 83 echt . Nu blijkt toch wel dat naar hogere snelheden de teller weer iets te weinig aangeeft . Wat ook een kleine invloed kan hebben is dat de achterband ver versleten is waardoor de omtrek iets kleiner is en de omtreksnelheid groter waardoor hij in combinatie met die teller sneller in de begrenzer gaat !?. Als ik tijd heb laat ik omdat ik zelf die apparatuur niet heb de ECU uitlezen ,en zijn vermogen testen op de fitnesbank .
 
Ik heb eigenlijk nog geenidee van wat hij top loopt,maar rond de 100/105 hou ik ermee op.
Ik zal hem eens volgas ryden,wat zou hij moeten kunnen?
Ik heb al wat 125/200cc tjes versleten 2 en 4 takt meestal is het bij 110 toch wel gedaan niet?
Ik las alle motoren van 2009,daar stond in top 125,maar ook dathij een carberateur had,leek mij
redelijk entausiast.
 
Vandaag bij de motordokter geweest met de sixteen , en hem laten uitlezen. Er werd geen enkele storing gevonden , alles functioneert naar behoren zoals ik zelf heb kunnen zien . Daarna op de testbank geplaatst en metingen gedaan waarbij de monteur zich zelf ook kon overtuigen dat hij bij 97 echte kmh. in de begrenzer gaat , teller geeft dan normaal 102 kmh. aan . Het vermogen wat hij levert is 11.7 pk. bij exact 7872 omw. p. min. aan het achterwiel wat ongeveer 15 pk. aan krukas zal zijn (overbrengings verliezen) Het koppel is gemeten op 11 Nm bij 7480 omw. p. min. Nu kan de afgesleten achterband een kleine rol spelen al dan niet in combinatie met eventueel doorslippen van de nieuwe riem of centrifugaal koppeling. Ga ik nog eens allemaal contrleren . Verders loopt hij als een zonnetje zo mooi. Ook de lucht brandstof verhouding is volgens de meting perfect .
 
Het is mij wel opgevallen dat soms bij aftermarket riemen en loopje wordt genomen met de échte afmetingen.
Ook bij riemen van malossi, ik was bij nieuw eigenlijk al 1/3 van de breedte kwijt, en zo was de hoek ook kleiner.
En kwam ik met een nieuwe riem niet meer aan de 145 was 138 geworden.
Dus na een paar duizend km weer de oude orgineele weer terug geplaatst.
 
Het is een leuk handig vervoermiddel,ik wilde een keer een scooter proberen
ik heb voor de UX gekozen om zijn (voor scooter grote wielen)
Vandaag lag mijn eerste bon binnen met de scooter 4 km te hard ,en in de 2e week.
Ik denk dat niemand hier hem heeft om zijn spectaculaire specificaties.
Zondag 120 km gereden ging prima.
 
Het is mij wel opgevallen dat soms bij aftermarket riemen en loopje wordt genomen met de échte afmetingen.
Ook bij riemen van malossi, ik was bij nieuw eigenlijk al 1/3 van de breedte kwijt, en zo was de hoek ook kleiner.
En kwam ik met een nieuwe riem niet meer aan de 145 was 138 geworden.
Dus na een paar duizend km weer de oude orgineele weer terug geplaatst.
ja ik had ook al het idee dat als de riem dunner wordt de topsnelheid naar beneden gaat
 
Een opmerking over kleppen stellen.

Wanneer ? En dan praat ik niet over km standen maar geluidstechnisch ? Ik heb toch het idee dat ie wat kleppert bij 6000 km nu ?
 
Als je niets hoort staan ze misschien te strak en kunnen de kleppen verbranden omdat ze niet helemaal meer goed sluiten/aflkoelen
als je ze goed hoort vooral als de motor nog koud is en daarna wat minder dan staan ze misschien te ruim, dit kan minder kwaad, alleen openen de kleppen minder ver en mogelijk minder vermogen.
 
Als je niets hoort staan ze misschien te strak en kunnen de kleppen verbranden omdat ze niet helemaal meer goed sluiten/aflkoelen
als je ze goed hoort vooral als de motor nog koud is en daarna wat minder dan staan ze misschien te ruim, dit kan minder kwaad, alleen openen de kleppen minder ver en mogelijk minder vermogen.
Ik hoorde toen eigenlijk niets aan het blok. Hij begon gewoon slecht stationair te lopen.
 
De riem en de rolletjes zijn origineel suzuki , met dezelfde code op de riem . De nieuwe riem was 0.8 mm breder als de oude riem . Alles is gemonteerd zonder dat ook maar ergens vet op of tussen kan komen , wat doorslippen in de hand zal werken . Morgen ga ik de overbrenging nog eens demonteren en goed bekijken en nameten , waarbij ik als eerste de omtrek van de riem nameet en vergelijk met de oude en de centrifugaal koppeling nog eens goed bekijk. Bij twijfel monteer ik het oude spul nog eens. Had bij het monteren van het nieuwe spul toch het donkerbruim vermoeden dat de nieuwe riem iets slapper zat , maar dacht dat deze zich nog moest zetten . Speciale aandacht zal ik ook geven aan de achterste vario , of deze wel zijn maximale opening berijkt ( 3 gelijdepennen in de schuine sleufsparingen).
 
Gauw ff de oude riem er om slingeren, en ff met open kap proefrijden.
Ik vermoed dat de riem de boosdoener is, tenzij je een te dikke ring tussen je bus en de buitenste variohelft hebt gedaan.
Ik heb dat zelf ook eens gehad na het vervangen van de rolletjes, en dan komt de riem niet hoog genoeg.
 
Bingo , ik heb de zaak zoals ik al aangaf gedemonteerd en nog eens goed bekeken . Wat mij opviel was dat er op de voorste varioschijven bovenin wat blauwe hitteplekjes zaten , en achter onderin de schijven een paar plekjes . Die zijn dus ontstaan bij volgas rijden , waar de zaak dus licht heeft doorgeslipt , en dus de verklaring is voor het vroegtijdig in de begrenzer gaan . Ik heb deze plekjes kunnen weg poetsen met scotchbrite . Het doorslippen is ook niet gekomen door vettige schijven . Nu heb ik de oude riem weer gemonteerd en proefgereden , waarbij hij weer braaf 110 kmh. haalt en niet meer zo snel in de begrenzer loopt . De dealer waar ik de originele riem gekocht neemt contact op met importeur hierover .
 
Voor een experiment heb ik op mijn ux 150 een hogere achterband laten monteren van het merk heidenou , de originele was bij 18000 km. versleten . Nu dus in de maat 120-90-16 inch inplaats van 120-80-16 inch. De voorband komt deze week ook aan de beurt , is ook ver op en begint poreus te worden . Deze word ook een heidenou in de maat 100-90-16 , origineel is het 100-80-16 inch . Met het opbokken middenbok gaat dit , achterwiel zal nog zo'n 1tot 1.5 cm. van de grond blijven (banden in 90 hoog hebben uiteraard een grotere diameter , omtrek) Door deze verandering loopt de ux op topsnelheid , 110 op de teller niet meer in de begrenzer . Moet er wel bij zeggen dat deze teller onder garantie ooit vervangen beduidend nauwkeuriger is dan de originele destijds . Had ik de originele nog erop gehad had deze nu 115 km. aangegeven bij dezelfde snelheid . Door die aankomende 90 hoog voorband zal de teller volgens mij nagenoeg nauwkeurig de werkelijke snelheid aangeven . We kunnen er maar niet achter komen waardoor de ux zo snel naar die begrenzer ingaat , ook niet na testbank metingen en uitlezen . De variomatic is absoluut in orde , zoals de lucht brandstof verhouding . Kan wel al zeggen dat de nieuwe hoge achterband in combinatie met de oude nog te vervangen voorband verhouding al prettig rijdt , en zal dus met nieuwe hoge naar vewachting niet verkeerd zijn . De acceleratie is gering minder en bijna te verwaarlozen , het loopt zelfs nog soepeler vind ik .
 
Dan zou die dus een iets hogere top halen ben benieuwd, ik heb maar 1 x 120 op de teller meegemaakt daarna nooit meer.
 
Toen ik de ux nog maar net had , en op de snelweg werd ingehaald door een snelle toeringcar een moment 125 gehaald door de enorme zuiging van die bus ondanks dat de ux al in de begrenzer zat . Dat vond de ux merkbaar niet lekker Ha Ha .
 
Terug
Bovenaan Onderaan