texoot
MF veteraan
- 23 mei 2007
- 4.036
- 852
Heb twee maanden geleden een Suzuki XF650 Freewind gekocht als project.Ben altijd gek geweest van éénpitters en wat me aantrekt in het concept is de eenvoud van het blok.Lucht/oliekoeling met carb's en wet sump,dus gewoon een kijkglaaje voor de olie
Bovendien schijnen ze betrouwbaar te zijn,heb van een Duitser gelezen dat ie met een xf 192dkm had gereden voordat ie de geest gaf....
Zo heb ik hem gekocht met 37dkm,in goede staat.Heb er even mee gereden,maar de turbulentie van het kuipje en al het plastic is niet echt mijn ding.
Alle kappen verkocht en er een paar honderd km mee gereden om 'm eens goed aan de tand te voelen.Wat me verbaasde was dat ie zo hard de hoek om kan met die semi-noppenbanden die ook nog versleten waren Dat beloofd wat met straffere vering en knappe bandejes.
Heb de motor eerst maar eens nagelopen,alle draaipunten van de achtervering zaten na 17 jaar nog goed in het vet en ik verbaasde me ook over de gebruikte materialen.Ik vond Suzuki altijd een beetje budget-merk,maar ze hebben hier echt hun best gedaan om de onderdelen licht te maken.Dat zie je oa door gebruik van holle assen,alu-stuurpen etc.
Achterbrug is ook erg licht.
Probleem waar alle xf's last van hebben/krijgen is een loszittende neutraalsensor,bij mijne dus ook.
Koppelingsdeksel eraf en koppeling en de sensor zit tegen de schakelwals aangeschroefd met twee boutje die losraken.Bij de mijns was er één boutje weg en de andere zat los.De soldering van de neutraaldraad was los en die heb ik weer gesoldeerd en de hele sensor afgekit.
Meteen verse olie en filtertje en een indruk van de koppeling,die ziet er uit als nieuw.
Idee was om er een poosje mee te rijden om te zien wat ik er mee wilde.Had eerst het idee om er een soort scrambler van te maken.Daarvoor had ik andere voetsteunen gekocht en brackets gemaakt om meer naar achter en iets hoger te staan.De originele steunen geven een beetje scootergevoel.Rem-en versnellingspedaal 4cm ingekort.
Dan maar de uitlaat onderhanden,het originele ontwerp lijkt wel op een Scania uitlaat met het geluid van een vaatwasser Een setje nieuwe originele dempers van een Ducati 848/1098 gekocht en één demper pasgemaakt.Geluid was echt veel te luid
Heb de demper voorzien van een geperforeerde buis en demperwol en maar te koop gezet.
Vervolgens een andere Ducatidemper gekocht van een M1100 en die klinkt lekker
Afgelopen week heb ik de wielen en de voorvork verkocht,dus ik kan niet meer terug...
Ben op dit moment druk bezig met een vork te vinden die voldoende lengte heeft.Ook druk op zoek naar wielen,worden eenvoudige gietwielen,omdat het allemaal low-budget moet blijven.
Ook geboden op een Honda tank,ff afwachten nog.
Bovendien schijnen ze betrouwbaar te zijn,heb van een Duitser gelezen dat ie met een xf 192dkm had gereden voordat ie de geest gaf....
Zo heb ik hem gekocht met 37dkm,in goede staat.Heb er even mee gereden,maar de turbulentie van het kuipje en al het plastic is niet echt mijn ding.
Alle kappen verkocht en er een paar honderd km mee gereden om 'm eens goed aan de tand te voelen.Wat me verbaasde was dat ie zo hard de hoek om kan met die semi-noppenbanden die ook nog versleten waren Dat beloofd wat met straffere vering en knappe bandejes.
Heb de motor eerst maar eens nagelopen,alle draaipunten van de achtervering zaten na 17 jaar nog goed in het vet en ik verbaasde me ook over de gebruikte materialen.Ik vond Suzuki altijd een beetje budget-merk,maar ze hebben hier echt hun best gedaan om de onderdelen licht te maken.Dat zie je oa door gebruik van holle assen,alu-stuurpen etc.
Achterbrug is ook erg licht.
Probleem waar alle xf's last van hebben/krijgen is een loszittende neutraalsensor,bij mijne dus ook.
Koppelingsdeksel eraf en koppeling en de sensor zit tegen de schakelwals aangeschroefd met twee boutje die losraken.Bij de mijns was er één boutje weg en de andere zat los.De soldering van de neutraaldraad was los en die heb ik weer gesoldeerd en de hele sensor afgekit.
Meteen verse olie en filtertje en een indruk van de koppeling,die ziet er uit als nieuw.
Idee was om er een poosje mee te rijden om te zien wat ik er mee wilde.Had eerst het idee om er een soort scrambler van te maken.Daarvoor had ik andere voetsteunen gekocht en brackets gemaakt om meer naar achter en iets hoger te staan.De originele steunen geven een beetje scootergevoel.Rem-en versnellingspedaal 4cm ingekort.
Dan maar de uitlaat onderhanden,het originele ontwerp lijkt wel op een Scania uitlaat met het geluid van een vaatwasser Een setje nieuwe originele dempers van een Ducati 848/1098 gekocht en één demper pasgemaakt.Geluid was echt veel te luid
Heb de demper voorzien van een geperforeerde buis en demperwol en maar te koop gezet.
Vervolgens een andere Ducatidemper gekocht van een M1100 en die klinkt lekker
Afgelopen week heb ik de wielen en de voorvork verkocht,dus ik kan niet meer terug...
Ben op dit moment druk bezig met een vork te vinden die voldoende lengte heeft.Ook druk op zoek naar wielen,worden eenvoudige gietwielen,omdat het allemaal low-budget moet blijven.
Ook geboden op een Honda tank,ff afwachten nog.