Ja TOMTOM nu wil ik tekst en uitleg!! Een kawasaki?!?!
Hahaha rustig Joris, rustig.. Take a Sisi. Begrijp dat dergelijk schokkend nieuws een goede verantwoording behoeven. Zal om die reden het jou, en de overige forummiepjes, het tot in de puntjes nader uitleggen.
Ik sprak Lieke gisteravond. Lieke is mijn buurmeisje en verwant aan Joris (lees: Weersink). In Facebook termen kun je stellen dat zij onze gemeenschappelijke vriend is.
In wezen de schakel die Weersink en mij verbinden waarbij onze voorliefde voor motoren de boventoon voert. Maar om niet verder af te dwalen, ik trof haar tijdens een heugelijk avondje uit in het lokale dorpscafé en knoopte een gesprek met Lieke aan.
Na het over het weer en de koetjes en kalfjes te hebben gehad, vertelde ik haar over de aanvaring die ik eerder die dag had met een verkoopmedewerker van een niet nader te noemen motorzaak. Terug kijkend, schuilde er achter de vriendelijkheid van de medewerker iemand die het op mijn centjes had voorzien. Ik als onschuldige en niets vermoedende klant vroeg om een betaalbare motoraccu omdat de huidige het na zeven jaar, trouw dienst te hebben bewezen, de geest had gegeven.
De man achter de balie knikte
, en verdween om terug te keren met een 'betaalbare' accu voor mijn Sjoefzoekie. Terwijl de man even weg was draaide ik me om waar een prachtige Triumph Rocket stond. Ik verbaasde me over de dikte van de remschijven. Alsof het een goederentrein tot stilstand moest brengen! En daar was de verkoper weer.. ditmaal met een mooi doosje bij zich. ''Pinnen?'' vroeg ie, waarop ik mijn bankpasje trok. Even dacht ik dat Frans Bauer mij in het ootje nam: ''€118,00 bevestigen?' las ik van het scherm van het pinautomaat!!! Ik wende mij tot de verkoper en zei dat ik een hele andere definitie heb voor het woord 'betaalbaar'. Waarop hij vertelde dat de accu's bekend stonden om de kwaliteit en dat er twee jaar garantie op zit. Volgens mij was dat het moment waarop ik een gezicht trok alsof
ik spijkers poepte. Kwaliteit van een accu? Speelt dan mijn claxon een leuk melodietje of is dan mijn verlichting violet blauw met een tintje magenta paars? En wat betreft de twee jaar garantie. Maken ze tegenwoordig ook al accu's die het geen twee jaar volhouden? ''Gaat hem niet worden, moet goedkoper zei ik'' en trok vervolgens de pas uit het automaat.
De verkoper keek me aan alsof ik van hem het onmogelijke verwachte. ''Ik zal even voor je kijken'' en hij verdween vervolgens weer. "Deze is goedkoper!" zei de beste man. Maar ik was inmiddels argwanend vol wantrouwen vroeg naar de prijs. ''Even kijken'', zei die. (Weer zoiets aparts, om te weten of die accu goedkoper is moet je toch de prijs weten? Of ben ik gek
)
Het dialoog startte: ''€90,- zei die met een glimlach van oor tot oor''. Ik: "Sorry, maar ik kijk verder. Heb er geen haast bij". Hij:"Owh, dus ik kan er ook een bestellen?" Ik: ''Als het mij niet meer als €40 - 50,- gaat kosten wel''. Weer keek ie mij aan alsof ik hem vroeg naar de kleur van de sokken van mijn doktersassistente. Na een vluchtige blik in de computer was €69,- van een B-merk zijn laatste bod. Ik: "Sorry, maar nog te duur. Ik kijk verder."
De beste man wou weten wat mijn beweegredenen waren om - in zijn ogen - voor zulke goedkope prut te gaan. Daarop antwoordde ik (en hier komt tevens het antwoord op jou vraag
):
''Ik heb op het grote boze internet gezien dat er prima loodzuur accu's te verkrijgen zijn v.a €20,-. Na 5 motorseizoenen met veel plezier op mijn SV te hebben gereden, ben ik van plan om wellicht dit jaar, en anders, volgend jaar iets nieuws te kopen. (Gezien een dure vakopleiding denk ik eerder volgend jaar dan dit jaar
Maar dat ik binnen een jaar wat nieuws wil staat zwart op wit.) €118,- betalen voor een motoraccu is -los van het feit dat dit een belachelijke prijs is voor een loodzuur accu- ben ik een dief van eigen portemonnee om om bovenstaande reden een dure accu erin te zetten." Zit echt niet op een paar tientjes vast, maar het is snel verdiend geld. Toch?
Om het verhaal wel kort te houden nog een kleine aanvulling daarop: Dat het een Kawasaki Z750 gaat worden is nog geen feit. Wel staat vast dat de vervolger een nakedbike met meer vermogen en een jonger bouwjaar wordt. Van een 2cil naar 4cil is ook geen bewuste keuze. Voorkeur neigt naar een 2 cilinder maar op basis van mijn ervaring met een vierpitter is dat geen reden alle 4 cilinders uit te sluiten. Hoger dan een Kawa staat op het lijstje de Honda CB1000R, maar deze is financieel iets te hoog gegrepen. Gister ook weer een CB zien paraderen in de showroom, wat een pracht fiets!
Snaps?