tandwiel verhouding

the shepperd

MF'er
13 feb 2006
72
0
hoi ik heb een vraag over de tanwielverhouding van mijn harley
ik heb een shovel 1340 met open belt en ketting
nu zat er een verhouding op die van geen kanten klopte
nu heb ik gekeken om voor een groter tandwiel erop te leggen maar dat gaat niet meer
er zit nu een 24 tands op en achter een 48 tands
ik wiel dat die wat harder gaat lopen dus zal ik achter er een grotere erop moeten leggen maar weet iemand hoeveel tands
 
Een paar tandjes achter scheelt meer dan bij een voortandwiel. 2 a 3 minder zou ik gokken. Ligt er een beetje aan hoeveel er nu verkeerd aan is natuurlijk!
 
als die al 15 tot 20 km harder zal gaan zou erg prettig zijn dan kan ik een beetje normaal op de snelweg rijden want als ik nu 110, 115 rijd moet ik al erg veel toeren maken
 
als die al 15 tot 20 km harder zal gaan zou erg prettig zijn dan kan ik een beetje normaal op de snelweg rijden want als ik nu 110, 115 rijd moet ik al erg veel toeren maken

Dat valt toch redelijk eenvoudig te berekenen. Als hij nu bijvoorbeeld 4500rpm draait bij 115km pu. en je wilt dat dat ongeveer 10% minder wordt bij dezelfde snelheid zou je dus nu 43 tanden achter moeten hebben. want 43 gedeeld door 48 is ongeveer 0,89.
Je eindoverbrenging is dus ruim 10% langer geworden. Je hebt dus ook 10% minder toeren bij gelijke snelheid. Ik hoop dat je me begrijpt en dat ik het goed heb. Ben nooit zo goed geweest in exacte vakken :X Als iemand het me kan verbeteren graag!
 
Zo moeilijk is het niet.

De snelheid is gerelateerd aan de verhouding van het aantal tanden .

Wil je 10% sneller dan zal je voor een 10% groter tandwiel moeten monteren.
Je hebt voor 24 tanden * 10% is 2.4 tand dat wordt een tandwiel van 26 of 27 tanden.
24 *110% is dus 26.4 tanden


Of ....
Achter 10 % kleiner.
48 * 10% is 4.8 tand. Dat wordt dan een tandwiel van 44 of 43 tanden.
48 * 90% is 43.2 .
44/48 is 91.7% oftewel 8.3%
43/48 is 89.6% oftewel 10.4%


Is de Km teller aangesloten op je voorwiel dan blijft de afwijking gelijk.
Is de Km teller aangesloten op de versnellingsbak dan wordt de teller afwijking ook 10% groter.
Je rijdt op de teller nog steeds 110 maar in werkelijkheid dus 121.

Tip!!!! kontroleer eerst eens je teller

120 km/hr. Dan doe je exact 30 sec over een km.

Kun je kontroleren aan de hand van de hectometerpaaltjes langs de snelweg.
Met de secondewijzer van je horloge.

Zet je teller op 120 (probeer dat vast te houden) en kontroleer hoelang je over een km doet.
Is het langer dan 30 sec. probeer het dan met 125 km/hr.
Net zolang ot je excat 30 sec over een km doet.
Is dat bv. bij 130 dan is de afwijking 130-120 = 10 10/120*100 is 8.33% afwijking.

Handig om te weten.
Bij een 80km weg kun je dus 88 op de teller rijden zonder in overtreding te zijn.
Met een 3% boete corectie is dat 90 op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Let op: achtertandwiel gedeeld door voortandwiel mag niet een geheel getal zijn.
bij kettingfietsen betekent dat een snellere en ongelijkmatigere slijtage..
belt zal waarschijnlijk ook sneller en ongelijkmatiger slijten
 
Wat betreft tandjes en schakels en deelbaar zijn, moet je het verhaal wel ff goed uitleggen. Ten 1e maakt het haast geen drol uit, enkel voor zware industie toepassingen wordt er naar gekeken. Vaak wordt er tussen overbrengingen gekozen voor een even/oneven combinatie. Maar de ketting is ook een overbrenging en moet je mee tellen.

dus als je voortandwiel 14 tanden heeft kan je achter tandwiel rustig 42 tanden hebben, als ketting 120 schakels heeft. Wat dus volgens de eerder genoemde regel een probleem zou moeten vormen.


Het verhaal gaat als volgt neemt men 2 tandwielen van gelijk aantal tanden. Dan grijpt wiel "A" altijd in exact de zelfde tanden van wiel "B". Opzich is dat geen ramp, maar als 1 tandje ral is van "A", slijt bij buurman "B" 1 en de zelfde tand mee.

Maakt men wiel "B" 2* kleiner en geeft hem dus 2* minder tanden. Dan krijgt 1tandje van "B" altijd 2 de zelfde tandjes van "A" te zien.

Maar neemt men nu een even en een oneven getande wielen, dan zou het tandje gaan kruipen en zo zou ieder tandje ook alle andere tandjes van het wiel zien en daarmee slijtage gelijkmatig doen verdelen over het voledige wiel.



EINDVERTANDING:
Ten 1e moet je weten op welk toerental, je topvermogen ligt (fabrieks boekie). Op top vermogen heb jij namelijk het grootste mogelijke koppel aan je achterwiel & deze moet volledig benut worden om de (lucht)weerstand te overmeesteren

Haal je dit toerental niet bij je huidige topsnelheid maar zit je dr onder, dan moet je korter vertanden. Dan haal je waarschijnlijk ondanks de kortere vertanding een hogere eindsnelheid, omdat het rendament van je overbrenging beter is. Alleen als je max-vermogen-TPM haalt in de hoogste versnelling kan je proberen langer te vertanden. Maar altijd moet je de TPM kunnen halen waarop Max-vermogen wordt afgegeven (dit is niet gelijk aan max-TPM)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan