tandwielen vervangen

Didiot

MF veteraan
12 dec 2004
2.267
1
Ik heb met search gezocht, maar ben geen bevredigend antwoord tegengekomen.

Ik wil eigenlijk naar een tandwielverhouding van 14/46 (momenteel is het 15/43, de standaard voor m'n KLX). Echter heb ik nu zo'n 2.000 km geleden een nieuwe kettingset (KA-058, Alpha ORS ketting) erop laten leggen. Is m'n ketting na een paar duizend kilometer gaar als ik er nieuwe tandwielen op zet?
 
Wanneer je nieuwe tandwielen met een oude ketting combineert zullen ze ook snel 'oud' worden (versleten tanden, en dat is zonde). In jouw geval (vrij nieuwe ketting, nieuwe tandwielen) zullen de tandwielen zich snel aan de ketting 'aanpassen' (of inlopen, als de ketting al iets langer is geworden tenminste), zal geen probleem zijn :)
 
Wanneer je nieuwe tandwielen met een oude ketting combineert zullen ze ook snel 'oud' worden (versleten tanden, en dat is zonde). In jouw geval (vrij nieuwe ketting, nieuwe tandwielen) zullen de tandwielen zich snel aan de ketting 'aanpassen' (of inlopen, als de ketting al iets langer is geworden tenminste), zal geen probleem zijn :)



:^
....en heb je de KLX voor de straat of voor het zand!
dat werpt ff een ander licht op de slijtage namelijk.... B|
 
Ik ben met mijn KLX begonnen met 14 x 52.
Dit was een echte terreinversnelling. :z

In de bebouwde kom reed ik al in de hoogste versnelling.
En je moest niet te vlot op willen trekken, want in de eerste versnelling wilde'ie maar al te graag de ketting in.

Met het vervangen van de ketting is het 14 x 45 geworden.
Dit was al iets beter.

Later heb ik er 15 x 45 van gemaakt, maar nu ik kleine 17 inch wielen heb is het nog lang niet genoeg.

De volgende set gaan er in ieder geval weer een paar tandjes aan de achterkant af.
Ik wil ook wel eens een bocht op de snelweg harder nemen zonder overtoeren. B|

Maar misschien moet er dan eigenlijk een supersport bij.. of een SV. ;)
 
Ik ben met mijn KLX begonnen met 14 x 52.
Dit was een echte terreinversnelling. :z

In de bebouwde kom reed ik al in de hoogste versnelling.
En je moest niet te vlot op willen trekken, want in de eerste versnelling wilde'ie maar al te graag de ketting in.
...

Wat mij betreft loopt 'ie maar 130 km p/h :P

In de ketting klimmen is wat er moet gebeuren :9
 
In de ketting klimmen is wat er moet gebeuren :9
Koppeling erbij pakken?

Ik heb geen idee hoe the master on the Husk dat doet. :}

Welnee, dan zit 'ie ook veel sneller aan de 130, dus dat maakt ook niet uit :P
Dat gaat snel vervelen, en normaal gesproken reed ook dit groepje wat harder had ik begrepen. :]

En je alleen je eerste versnellingen worden aanmerkelijk minder bruikbaar (behalve wheeliepower uiteraard ;) ) weet ik van de 14 x 52 vertanding die ik eerst had, je nul naar 130 tijd zal nauwelijks schelen tot minder worden omdat je de eerste paar versnellingen minder ver doortrekt.

Het word dan gewoon een lagere gearing, dus je versnellingen schuiven verder op naar beneden.
(ik vond het toen al niet meer normaal rijden vanaf 80 km/u :z )
 
Koppeling erbij pakken?

Ik heb geen idee hoe the master on the Husk dat doet. :}

Husk power he, tot z'n 3 powerwheelies :9

Dat gaat snel vervelen, en normaal gesproken reed ook dit groepje wat harder had ik begrepen. :]

En je alleen je eerste versnellingen worden aanmerkelijk minder bruikbaar (behalve wheeliepower uiteraard ;) ) weet ik van de 14 x 52 vertanding die ik eerst had, je nul naar 130 tijd zal nauwelijks schelen tot minder worden omdat je de eerste paar versnellingen minder ver doortrekt.

Het word dan gewoon een lagere gearing, dus je versnellingen schuiven verder op naar beneden.
(ik vond het toen al niet meer normaal rijden vanaf 80 km/u :z )

Tja, m'n top ligt nu op 175 teller kilometers, dus dat vind ik ook weer niet echt normaal :P Dus als 'ie met uitloop 150 rijdt (dus onder minder gunstige omstandigheden gewoon de 130 km p/h haalt) ben ik meer dan tevreden :)

Bovendien heb ik m'n gewicht nog wat ik in de strijd kan gooien tegen het wheelien :P :+
 
Husk power he, tot z'n 3 powerwheelies :9Tja, m'n top ligt nu op 175 teller kilometers, dus dat vind ik ook weer niet echt normaal :P Dus als 'ie met uitloop 150 rijdt (dus onder minder gunstige omstandigheden gewoon de 130 km p/h haalt) ben ik meer dan tevreden :)

Bovendien heb ik m'n gewicht nog wat ik in de strijd kan gooien tegen het wheelien :P :+
Tegen het wheelien?! :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan