Tandwielverhouding veranderen voor SPA....en nu??

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.401
10
Binnenkort ga ik met mijn zx6r 07-08 naar Spa.
Momenteel rijd ik met 15-45 op Assen en dan kom ik tegen de toerenbegrenzer aan aan het eind van de veenslang/insturen snelle ruskenhoek. Voor assen is eht dus perfect! ( met deze verhouding heeft mijn voorganger ook goed in de cup gereden.

Nu heb ik al een 16t voortandwiel liggen, maar welk achertandwiel zal ik hierbij bestellen? Ik denk dat 16/45 nog niet voldoende is voor het lange rechte stuk op Spa. Iemand hier advies voor?

Gr. Lars
 
vergis je niet, het lange rechte stuk loopt omhoog ik zou gewoon eerst ff proberen met tandje groter voor
 
vergis je niet, het lange rechte stuk loopt omhoog ik zou gewoon eerst ff proberen met tandje groter voor

ow kijk das handige info, maar goed, wil niet de hele dag achterin mijn toerenbegrenzer hangen daar;-)

Nog meer ervaringen??
 
zou 2 tandjes achter kleiner zetten en de voorkant 15 houden. dat is wat makkelijk te vervangen als je voortandwiel. ikzelf rij bijna max toeren in zn 6 op het rechte stuk van zandvoort. en dat is voor spa eigenlijk net te kort. kom bij bepaalde bochten ook niet echt lekker uit. en blanchimont begrenzer 6.
 
Laatst bewerkt:
Ben het met Raw en Zoeperman eens, het (erg) lange stuk na "ou rouge" loopt behoorlijk omhoog. Ik rij er met mn cbr600 met 15/43 en dat gaat bij mij net goed. Shiftlight gaat aan einde rechte stuk net branden.
Maar.... als het je eerste x op Spa is, weet niet wat je rondetijden zijn, maar ik doe er rond de 2.45 (pr 2.42 ;) ) en dan gaat het met deze verhouding goed.
Ik zou idd ook als ik jou was voor 15 houden en een paar extra achtertandwielen meenemen. ff proberen met 15/44 of zo.

Veel plezier op europa's mooiste baan!!!
 
Laatst bewerkt:
HAHA ok, thanks voor de info jongens!
Uhm....denk dat ik dan een achter tandwiel bestel van 43
Probeer ik eerst 15-43 (2 t kleiner als nu)
Wordt dat hem niet kan ik naar 16-45 (dat zou dus gelijk zijn aan 3 tanden kleiner achter)
Wordt dat hem ook niet kan ik naar 16-43 maar dat zal weloverkill zijn;-) (dat is dus gelijk aan 6 tanden kleiner

@ron...2.42..ppfffdat zal hem niet worden, heb er 2 rondjes gereden 2 jaar terug en toen kreeg ik pech...ben benieuwd dan!
 
HAHA ok, thanks voor de info jongens!
Uhm....denk dat ik dan een achter tandwiel bestel van 43
Probeer ik eerst 15-43 (2 t kleiner als nu)
Wordt dat hem niet kan ik naar 16-45 (dat zou dus gelijk zijn aan 3 tanden kleiner achter)
Wordt dat hem ook niet kan ik naar 16-43 maar dat zal weloverkill zijn;-) (dat is dus gelijk aan 6 tanden kleiner

@ron...2.42..ppfffdat zal hem niet worden, heb er 2 rondjes gereden 2 jaar terug en toen kreeg ik pech...ben benieuwd dan!
die 42er was ook maar 1 rondje hoor, laatste van de dag met bijna geen verkeer op de baan. Normale tijden zitten tussen de 45/50, maar daar ben ik ook al best blij mee op een 600tje.
Zon kickuh baantje he
 
Laatst bewerkt:
Gisteren toch maar 3 tandjes kleiner besteld, ben bang dat 2 te weinig is gezien ik op assen echt al zijn toerenbegrenzer bereik.
Was altijd anti Spa maar komt door mij eerste dag daar verpest was, regende als een gek, en kreeg in de derde ronde ofsow al pech;-(

Ben al blij als ik onder de 3 minuten kom denk;-)
 
Gewoon niets veranderen voor Spa. Rij er ook altijd met mijn verhouding die ik op Assen heb.
Rij 1:48 op Assen en 2:42 op Spa daarmee.
 
Gewoon niets veranderen voor Spa. Rij er ook altijd met mijn verhouding die ik op Assen heb.
Rij 1:48 op Assen en 2:42 op Spa daarmee.
:^
Max 1 tandje kleiner achter, maar als je er voor de eerste keer rijdt gewoon Assen verhouding laten staan.
 
haha FUCK~!;-)

Nouw goed, je kan het maar hebben die 42;-) hang ik hem wel op de keuken oid;-)
 
@Daan, ge zijt ok zon fijne jonge he......
@dion, thanks das dus al wat ik dacht.....heb gevraagd of ik mijn 42T nog kon omruilen voor een 43T;-)
 
1 tandje kleiner achter..... misschien jij 2 tandjes omdat je nu al in de begrensor zit.
Waar ligt je topvermogen? Uitmelken is niet goed en kost vermogen. Vermogen neemt meestal af net voor de begrensor. Ik moet met de Ten Kate Honda 1000RR, 1000 toeren voor de begrensor schakelen. Dan heb ik de maximale versnelling. Ook op topspeed in 6 moet ik 1000 toeren van de begrensor afblijven. Heb ik 1000 toeren speling om uit de slipstream te komen :9 :]
 
HAHA ok, thanks voor de info jongens!
Uhm....denk dat ik dan een achter tandwiel bestel van 43
Probeer ik eerst 15-43 (2 t kleiner als nu)
Wordt dat hem niet kan ik naar 16-45 (dat zou dus gelijk zijn aan 3 tanden kleiner achter)
Wordt dat hem ook niet kan ik naar 16-43 maar dat zal weloverkill zijn;-) (dat is dus gelijk aan 6 tanden kleiner

@ron...2.42..ppfffdat zal hem niet worden, heb er 2 rondjes gereden 2 jaar terug en toen kreeg ik pech...ben benieuwd dan!

Moet je wel even opletten dat je ketting lang of kort genoeg is om al die maten te gebruiken. Als je nu in het midden zit, zal het wel geen probleem zijn.

Hier zijn wat maten voor een ketting met 112,113 en 114 schakels:

112
_____14____15____16
43| 666,25 662,49 658,73
44| 661,92 658,17 654,42
45| 657,57 653,83 650,09
46| 653,21 649,48 645,75
47| 648,83 645,12 641,39
48| 644,44 640,74 637,02

113
_____14____15____16
43| 674,33 670,57 666,80
44| 670,00 666,25 662,49
45| 665,66 661,92 658,17
46| 661,30 657,57 653,83
47| 656,93 653,21 649,48
48| 652,54 648,83 645,12

114
_____14____15____16
43| 682,40 678,64 674,87
44| 678,08 674,33 670,57
45| 673,74 670,00 666,25
46| 669,39 665,66 661,92
47| 665,02 661,30 657,57
48| 660,64 656,93 653,21
 
Ah kijk, das handig STRAY

@Ferry, das een goede, zou eigenlijk even moeten kijken naar mijn vermogensuitdraai thuis. WEl een handige tip om eens naar te kijken, ook voor Assen want daar jankik hem op de veenslang tot in de begrenzer, thanks voor de tip!
De 43 (2 kleiner) is idd onderweg vanuit de states, hopelijk nog op tijd binnen;-(

Bedankt iig allemaal!
 
Wow! precies naar zo'n site zocht ik!! mooie is dat het nog eens klopt ook! rij opt top 224 op assen met de vertanding15/45 en dit geeft de calculator ook aan, met 16/45 doet hij 239 volgens deze calculator, we zullen zien.....
 
Beter ga je gewoon je rondjes rijden. Als je onder de 2.45 komt moet je maar eens kijken naar andere tandwielen! :P
 
Ook maar even de resultaten doorgeven:

Gisteren dus een dagje Spa gedaan, en een dag ZAC overgeslagen.
Heb savonds direct achter 43T erop gelegd (15tvoor).
Was perfect, kwam mooi achterin zijn toeren (14.500), maar inderdaad misschien zou 1T kleiner dus 44 ook wel gewerkt hebben. Top kwam op de datalogger op 234 uit, exact zoals het bovenstaande programma berekent had.

Maar wat een fantastische baan zeg.....!! Sochtends wel wat vochtig, bewolkt etc.....maar smiddags kon er ondanks de relatief lage temperatuur wel goed gas gegeven worden. Was al blij dat ik met 2.53 de dag af kon sluiten.

PS; die 115 pk aan het wiel is wel echt te weinig op de rechte stukken tov alle die bmw's en zx10's ;-)
 
Ook maar even de resultaten doorgeven:

Gisteren dus een dagje Spa gedaan, en een dag ZAC overgeslagen.
Heb savonds direct achter 43T erop gelegd (15tvoor).
Was perfect, kwam mooi achterin zijn toeren (14.500), maar inderdaad misschien zou 1T kleiner dus 44 ook wel gewerkt hebben. Top kwam op de datalogger op 234 uit, exact zoals het bovenstaande programma berekent had.

Maar wat een fantastische baan zeg.....!! Sochtends wel wat vochtig, bewolkt etc.....maar smiddags kon er ondanks de relatief lage temperatuur wel goed gas gegeven worden. Was al blij dat ik met 2.53 de dag af kon sluiten.

PS; die 115 pk aan het wiel is wel echt te weinig op de rechte stukken tov alle die bmw's en zx10's ;-)
Mooi dat het goed ging en je het naar je zin had :)
Dat laatste probleem heb ik zelf met mn Blade ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan