tank zandstralen of afbijt voor het spuitwerk

Als je op het kale metaal zit wel, maar daar is hier geen sprake van omdat er nog een laklaag opzit. Zelf gespoten lak polijst ik trouwens altijd even na om de kleine oneffenheden te verwijderen.
 
Beste Halflive,


En ja, 1600 is behoorlijk fijn schuurpapier. Nog hoger en je bent eerder aan het polijsten dan het schuren......


P.S. Zit al 20 jaar in het (auto)schadeherstel en weet echt wel, hoe je met een verfpistool moet omgaan....
dan weet je dus ook dat je elke oneffenheid omhoog komt als je met 1600 gaat schuren. en een tank die je over wilt spuiten is niet fabrieksnieuw. er zitten vaak stickers en biezen op of andere randen van verflagen. en op zijn minst pitjes en krasjes.
1600 nat en dan spuiten wordt helemaal niets.
stralen is natuurlijk ook onzin.
je zal op zijn minst moeten opruwen en spuitplamuur of grondlak moeten opzetten voor je aan 1600 kan beginnen.
vandaar dat ik jouw reactie als ongenuanceerd classificeerde. waarbij ik achteraf concludeer dat mijn reactie ook tamelijk ongenuanceerd was.
 
dan weet je dus ook dat je elke oneffenheid omhoog komt als je met 1600 gaat schuren. en een tank die je over wilt spuiten is niet fabrieksnieuw. er zitten vaak stickers en biezen op of andere randen van verflagen. en op zijn minst pitjes en krasjes.
1600 nat en dan spuiten wordt helemaal niets.
stralen is natuurlijk ook onzin.
je zal op zijn minst moeten opruwen en spuitplamuur of grondlak moeten opzetten voor je aan 1600 kan beginnen.
vandaar dat ik jouw reactie als ongenuanceerd classificeerde. waarbij ik achteraf concludeer dat mijn reactie ook tamelijk ongenuanceerd was.
Ok Ok.....natuurlijk eerst de oneffenheden eruit schuren met een grovere korrel....dacht dat dat wel logisch zou zijn... ;)

Toch zou ik het nog met 1600 afschuren, voor het lakken, om eventuele schuurkrassen er toch uit te halen. Niets is frustrerender dan schuurkrassen onder je Base...die krijg je er zonder opnieuw schuren en lakken nooit meer uit...
 
Beste Halflive,

ik zie niet wat er aan mijn reactie ongenuanceerd zou moeten zijn. Ja, het plaatselijke knutseltopic heb ik tot in den treure gelezen en ik sta verbaasd van de knulligheid, onwetendheid en onzin die ik daar moet lezen.

Ik zie gewoon het nut niet van stralen, tenzij de tank 1 bonk roest is, wat ik uit het topic niet kan opmaken. Afbijt is ook niet nodig, als de lak nog redelijk is. Waarom zou je in godsnaam een perfecte grondlaag verwijderen, om er dan amateuristisch overheen te gaan spuiten?

En ja, 1600 is behoorlijk fijn schuurpapier. Nog hoger en je bent eerder aan het polijsten dan het schuren......


P.S. Zit al 20 jaar in het (auto)schadeherstel en weet echt wel, hoe je met een verfpistool moet omgaan....

En toch vind ik P1600 veel te fijn.
Ten eerste heeft natschuren voor de primer absoluut geen zin en P1600 voor de primer is te fijn voor hechting.
Machinaal P240/P320 droog is prima, laat de hobbyist ff fijner gaan dan omdat ie met de hand schuurt maar P1600 is veel te fijn.

Primer schuren is met P800/P1000 nat (is toch het makkelijkst voor de hobby) ook fijn genoeg.

En hoelang je in de autoschade zit maakt niks uit, elk jaar veranderen de technieken en lakken.(ik zit er al 12 jaar in)
Wat 20 jaar terug goed was hoeft nu niet meer op te gaan.
Nat schuren is bijvoorbeeld "oldskool" en wordt in het reguliere schadewerk bijna niet meer gedaan (al doe ik het nog wel regelmatig).
 
Laatst bewerkt:
En toch vind ik P1600 veel te fijn.
Ten eerste heeft natschuren voor de primer absoluut geen zin en P1600 voor de primer is te fijn voor hechting.
Machinaal P240/P320 droog is prima, laat de hobbyist ff fijner gaan dan omdat ie met de hand schuurt maar P1600 is veel te fijn.

Primer schuren is met P800/P1000 nat (is toch het makkelijkst voor de hobby) ook fijn genoeg.

En hoelang je in de autoschade zit maakt niks uit, elk jaar veranderen de technieken en lakken.(ik zit er al 12 jaar in)
Wat 20 jaar terug goed was hoeft nu niet meer op te gaan.
Nat schuren is bijvoorbeeld "oldskool" en wordt in het reguliere schadewerk bijna niet meer gedaan (al doe ik het nog wel regelmatig).

Ok, 1600 is wel heel erg fijn, is waarschijnlijk toch meer geschikt om een stofje weg te schuren in de blanke.
Nat schuren wordt hier trouwens soms nog altijd gedaan, alhoewel het met de primers en lakken van tegenwoordig niet echt meer nodig is. Maar we leggen grote waarde op perfect spuitwerk en zeker als we met 6000 spuiten, gaan we helemaal oldskool....

Zilveren kleuren worden hier trouwens met 600 droog (vergelijkbaar met 1200 nat) geschuurd, donkere kleuren met 500 droog (vergelijkbaar met 1000 nat)

Eigen auto's worden hier trouwens nog steeds met de ouderwetse 2k lakken gespoten en niet met die waterzooi..... :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan