Beste MF'er,
Even een vraagje zit namelijk in een dilemma..
M'n FZ1-N bj 2009 staat bij de dealer voor kleppen stellen.
Nu blijkt 1 inlaatklep ver buiten de toleranties te zitten (0,53mm) waar 0,11 t/m 0,2mm staat voorgeschreven volgens WPHB.
Na een beetje zoeken op internet las ik dat er een terugroep actie is geweest voor de R1 modellen uit 2006 en 2008.. vanwege de uit- & inlaatkleppen. [Zelfde blok op een paar mods na]
http://www.r1-forum.com/f...42-r1-valve-problems.html
Verder niets te vinden over FZ1 blokken..
De reparatie voor het vervangen van de inlaatklep is 1800 euro.
2e optie is de klep stellen m.b.v. een shim en evt de klepspeling over 5k opmeten met evt het risico dat de klep indaalt en in de cilinder beland..
Het lijkt me een issue wat al bij de fabricage heeft gespeeld ik heb inmiddels contact opgenomen met Yamaha Nederland. Even afwachten dus.
Zelf ben ik gaan kijken bij het blok op de bucket is geen slijtage (temp. vervorming) te zien evenals de nokas. Ik vind het erg vreemd voor een motorblok met 40k op te teller.
Misschien hebben jullie dit verhaal al eerder gehoord? Of zelf ervaring mee gehad?
Groeten, Pieter
Als een klep indaald dan gaat ook de klepspeling minder worden.
Verkeerde klep.Ja vreemd toch..
Ik kan geen logische oorzaak verzinnen.
Het enige wat ik me kan bedenken is een fabricage fout of verkeerd afgesteld in de fabriek.
Voor de rest zijn alle kleppen goed.
Wel eens eerder gezien idd, bij de 20 kleps R1 zo rond 2004-2006 geloof ik. Inlaatklepsteel slaat in aan de bovenkant, dingen zijn van iets inferieurs gemaakt. Puntje van de klepsteel wordt een paddestoel.
Doe jezelf een plezier en vervang alle kleppen.
2e optie is de klep stellen m.b.v. een shim en evt de klepspeling over 5k opmeten met evt het risico dat de klep indaalt en in de cilinder beland..
Dit is geen optie, en ik mag hopen dat dit jou ook niet als optie voorgeschoteld is door een motorzaak. Met een inlaatklep op 0.53mm wéét je met zekerheid dat er iets aan het stuk gaan is.
Zijn de bucket en de shim überhaupt al verwijderd om de bovenkant van de klepsteel te bekijken?
Bedankt voor jullie reacties.
Bucket en shim zijn verwijderd hieraan was weinig te zien geen inslag te zien. Idd de speling is geen goed teken.
Speedy75 heeft het over alle inlaatkleppen dat is bij mij niet het geval. Het gaat om 1 inlaatklep
Al de andere kleppen zijn binnen de tolerantie.
Daarnaast is het blok van een fz1 wel wat anders opgebouwd en zijn er geen gevallen bekend zoals die van de R1!
Zie link -> R1 vs. FZ1 Engine Differences and compatibilities - FZ1OA Message Board
Op de foto is het de derde klep van links.
Groeten, Pieter
[afbeelding]
Bedankt voor jullie reacties.
Bucket en shim zijn verwijderd hieraan was weinig te zien geen inslag te zien. Idd de speling is geen goed teken.
Speedy75 heeft het over alle inlaatkleppen dat is bij mij niet het geval. Het gaat om 1 inlaatklep
Al de andere kleppen zijn binnen de tolerantie.
Daarnaast is het blok van een fz1 wel wat anders opgebouwd en zijn er geen gevallen bekend zoals die van de R1!
Zie link -> R1 vs. FZ1 Engine Differences and compatibilities - FZ1OA Message Board
Op de foto is het de derde klep van links.
Groeten, Pieter
[afbeelding]
Kort gezegd je kan een r1 blok niet vergelijken met die van een fz1.
MasterTommy klopt dit is gewoon slijtage. Maar vallen gewoon nog netjes binnen de toleranties.
Eh, wat?
Het is zichtbaar, dus hebben we het defacto niet meer over millimeters.Ik begrijp je verhaal maar op de bovenstaande afbeelding komen nog buckets over de klepstoters hoe wil je überhaupt zien dat de klep is ingeslagen dit gaat over millimeters afwijking.
Wel dus.Niet met het blote oog te zien laat staan op een foto.
Dus je maakt je wel zorgen, en terecht.Ik maak mij eerlijk gezegd hierover geen zorgen. Mijn zorg gaat voornamelijk uit naar de inlaat klep met een te grote speling.
Uit jouw verhaal begrijp ik gewoon de desbetreffende klep stellen en weer verder tuffen?
Zot, doe eens effe zeiken. Ik heb geen zin meer.
~The Industrial Men schreef op 01 november 2016 @ 21:01
Op de foto is het de derde klep van links.
Groeten, Pieter
Ik begrijp je verhaal maar op de bovenstaande afbeelding komen nog buckets over de klepstoters hoe wil je überhaupt zien dat de klep is ingeslagen dit gaat over millimeters afwijking. Niet met het blote oog te zien laat staan op een foto. Ik maak mij eerlijk gezegd hierover geen zorgen. Mijn zorg gaat voornamelijk uit naar de inlaat klep met een te grote speling. Uit jouw verhaal begrijp ik gewoon de desbetreffende klep stellen en weer verder tuffen?
0,3 mm in 40.000 km en het inslaan wordt erger naarmate de speling groter wordt.Het gaat niet om het inslaan aaan de schotel kant, dan wordt de speling alleen maar kleiner,
MasterTommy bedoeld dat de bovenzijde van de steel breder lijkt als de anderen,
Dat zou betekenen dat het materiaal te zacht is waardoor je eigenlijk bezig bent met een soort van klinken, van een klinnagel.
Daar door wordt de steel korter en de speling groter.