Te Koop: BMW R1100GS '99 ABS

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Of ik er verstandig aan doe of een grote fout maak is nog maar de vraag...

Maargoed, hierbij te koop:
BMW R1100GS, 1999, met ABS, handvatverwarming en infodisplay.

Aantal kilometers op de teller: 104.519
Aantal kilometers werkelijk: 161.000

Deze motor heb ik zo'n 5 jaar geleden bij Quispel Motoren in Deurne gekocht met 67000km op de teller. Daar sneuvelde echter de teller voordat de motor afgeleverd werd, waarna Quispel er een andere tellereenheid ingezet heeft met 12000km op de klok. Verder heb ik nog wel een stukje met gebroken tellerkabel gereden.

Dat verklaart het verschil tussen de tellerstand en de werkelijke stand.


Extra's en bijzonderheden:

- Hella FF50 verstralers.
- Extra stopcontactje bij het stuur.
- Touratech HardParts achter, voor niet.
- Stalen remleidingen voor.
- Zilver blok, zwarte versnellingbak (pas ca. 40.000km oud)
- Koppeling ca. 30.000km oud.
- Rempomp en remklauwen voor 6000km geleden gereviseerd.
- Achterdemper ca. 50k geleden door 100% repairs gereviseerd.
- Voordemper+veer is een 1150 modelletje met ca. 65.000km achter de kiezen.
- Zadel voorzien van harder schuim voor een beter comfort.


Pluspunten:

- Het spul is technisch gewoon goed onderhouden. Moet ook wel; de motor is mijn enige vervoer.
- Het blok loopt in vergelijking met andere 1100's waar ik op gereden heb erg mooi en soepel rond. Geen KFR, geen diepe dips in de koppelkromme, niks.


Minpunten:

- Technisch mag ik dan goed voor de motor gezorgd hebben, optisch is het wat minder. Er zitten krassen op de kleppendeksels, zo hier en daar bladdert er wat lak van het blok, er is een knippertje afgebroken en gelijmd, de nummerplaat is wat verkreukeld, ik ben een keer met m'n werkschoenen in het zadeldekje blijven hangen met als gevolg een winkelhaak, en de velgen weer mooi glimmend krijgen is zeker een weekend poetswerk.
- De remschijven voor zijn ver op. Kan nog wel effe, maar geen 100.000km meer.


De GS is gebruikt als 'manusje van alles'. Dagelijks woonwerkverkeer, pakezel, asfaltritjes, vakanties.

Offroad heb ik er weinig mee gedaan; ik kocht na m'n eerste allroadrit op de GS een los baggerbrikje omdat dat een setje Japanse noppenwielen met motor er nog aan even duur was als een extra setje wielen voor de GS.


En waarom zet ik 'm te koop? Nou, dat zit zo. Toen ik de GS kocht reed ik 20.000-30.000km per jaar en ging ik met het meisje op vakantie, samen op 1 motor.

Inmiddels rij ik nog maar weinig op de GS. Het werk zit op fietsafstand, vakanties met z'n tweeen op de motor zitten er even niet meer in aangezien het binnenkort familie DaBit word.

Buiten dat ben ik er gedurende de jaren achter gekomen dat ik een simpelere, lichtere eenpitter veel leuker vind om op rond te scheuren. Dat stampt wat meer en blaft lekker. Meer lol bij minder snelheid.

Afgelopen vakantie heeft eigenlijk wel helemaal de doorslag gegeven. In m'n eentje op de motor met niet al te gek veel bagage, slechte wegen, superslechte wegen, en asfalt-weg wegen. Dan heb ik relatief weinig aan de sterke punten van de GS, en heb ik graag wat lichters onder m'n kont.

Ik heb nog overwogen om eens een leuk ombouwprojectje te starten. Conventionele voorpoten, carburateurs, generator / ABS pleite, benzine op de plek van ABS/Motronic/generator, voorpartij pleite, achterframe lichter, etc. Dat kost een fortuin, en uiteindelijk win ik 50kg ofzo. Ook niet echt de moeite.

Het baggerbrik wat meer 'alledags-brommer' maken is ook nog niet zo simpel. 17" achterwieltje met transmissiedemper, OK. Meer benzine, OK. Knippers en spiegels, OK. Maar zaken als geen accu, beperkte opbrengst generator, etc. zijn minder simpel op te lossen. Hoewel het nog steeds een optie is.

Maar GS (en eventueel baggerbrik) de deur uit en wat anders terug is misschien wel het verstandigste. XChallenge heeft heel erg mijn interesse (maar 't prijskaartje...), XT660R heeft mijn interesse, KTM 640 Enduro/Adventure heeft mijn interesse, een wat gepimpte DR650RSE zou ook nog wel eens wat kunnen zijn, etc. Keus genoeg, eigenlijk. 't moet toch naar m'n zin aangepast worden.

Mocht je zoiets hebben staan dan is daarover te praten, uiteraard.

Goed, genoeg gepraat: tijd voor een paar plaatjes, want die zeggen meer dan 1000 woorden. Klikbaar voor het originele formaat.











De GS in zijn natuurlijke habitat:

vakantie2009_campoimperatore_800.jpg




Eventueel heb ik ook nog een setje Hepco & Becker Journey 43L koffers met binnentassen:
(foto van 3 jaar terug, meisje in veel te grote regenjas niet inbegrepen)
vakantie2006_brommermetkoffers_800.jpg




Vraagprijs voor de motor: EUR 3750,-
 
inderdaad een mooi verhaal, maar dat rechtvaardigd gezien de optische staat en de kilometerstand de stevige prijs niet. voor dat geld vind je ze ook met de helft van de kilometers.
En je kunt zeggen wat je wilt over betrouwbaarheid, na 160dkm is het beste er wel af en komen ook aan draaiende delen kosten. Mijn eerste rs1100 was na 180dkm echt wel op. Wellicht ligt deze wetenschap ook aan deze advertentie ten grondslag?
 
Laatst bewerkt:
Erg mooie fiets!
Inderdaad wel aardig wat km's, maar de prijs lijkt me (als vraagprijs) zeker netjes. Bovendien heeft die GS aan de foto's te zien heel wat wereldwijsheid en dat is natuurlijk ook heel wat waard :P

Verkoop je die Hella's misschien ook los? Dan zou ik zeker interesse hebben...
Iig succes met de verkoop!
 
Och, bij het bepalen van een vraagprijs laat ik natuurlijk niet meteen het achterste van m'n tong zien.

Een redenering in de trant van 'er komen kosten aan, laat ik 'm maar gauw verkopen' zit ook niet achter deze advertentie. Ik zou ook niet weten wat dat zou moeten zijn. Veel van de 1100GS-kwaaltjes zijn al ooit opgetreden en opgelost.

Het blok loopt soepel rond, en het olieverbruik ligt tussen de 1:6000 en 1:10000. Voor een vierklepsboxer heel normale waarden. In het blok kan ik niet kijken, maar er is geen enkele aanwijzing dat daar binnen nu en hele lange tijd wat mis gaat.

De originele versnellingsbak is 3 jaar geleden stukgelopen op vakantie, en daarvoor in de plaats zit nu een ruilbak welke door zeer een kundig monteur (want zo mag je Quispel wel noemen) nog nagesteld is. Die heeft 'slechts' 40k gelopen. Een kapotte bak is een dure grap, en de kans dat deze motor dat nog ooit krijgt is heel, heel klein.

De koppeling was bij 130k versleten; toen heb ik de plaat, drukgroep en diafragmaveer vervangen. Da's ook een van de complexere, en dus duurdere, operaties. Ik had me daar ook met alleen de plaat vanaf kunnen maken, maar zoals ik al zei: technisch moet het gewoon in orde zijn. Die koppeling is dus 30k oud, en kan nog 80-100k mee.

Voor de vakantie zijn de scharnierlagertjes van de cardanklok nog vervangen; ik had ze al een keer nagesteld, wat bij konische lagers eigenlijk niet hoort. Dat nastellen werkt tijdelijk prima, maar ik wilde het liever goed hebben op vakantie. Zo'n setje lagers kost amper 3 tientjes, dus daar moet je niet moeilijk over doen. Voor het vervangen van die lagertjes moet de cardanklok los, en kun je gelijk de splines van de cardanas controleren. Nou, daar is ook helemaal niks mis mee. Zelfs nasmeren was niet nodig.

De rubberen remslangen moeten eigenlijk om de 4 jaar vervangen worden, alleen geen hond doet dat. Bij mij werden ze ook wat sponzig, dus heb ik dat opgelost. En dan niet alleen domweg de slangetjes vervangen, maar ook revisiesetjes in de Brembo-klauwen (incl. verse zuigers dus) en een revisiesetje in de hoofdremcylinder (de boring was 100%; geen noodzaak om de pomp te laten reviseren). De achterrem heb ik overigens niet gedaan; die doet gewoon wat-ie moet doen.

De elektriek en stekkers zet ik regelmatig in de vaseline; daar is geen groene uitslag in te bekennen. De hallgeverplaat is een gereviseerd exemplaar met betere kabel (de kabel is verantwoordelijk voor het stukgaan na 80-120k)

Dus: Blok OK, bak OK, cardan OK, elektriek OK, remmen OK.

Tsja, wat zou er nog meer 'op' kunnen zijn? Ik zal er op ingaan, want zaken mooier voordoen als ze zijn of mezelf rijk poetsen doe ik niet. Wat gij niet wilt dat U geschied, doet dat ook een ander niet, enzo. Vandaar ook de eerlijke vermelding van de km-stand.

- De remschijven voor zijn ver op. Als niemand de motor wil gaat er een vers setje op als de remblokken op zijn (nog 20-50k, zeg maar).

- De gasklephuizen tikken inmiddels. Oorzaak: de lagering van het asje waar de vlinderkleppen op zitten. Da's een standaard 'GS-met-veel-kilometers-op-de-klok'-kwaaltje. Zolang de motor nog prima synchroon te stellen is (en dat is-ie), is het getik het enige bijeffect. En daar stoor ik me niet aan.

Wat dat optische betreft: tsja. Ik heb bijna 5 jaar lang, bijna 100.000km, dagelijks door weer en wind met deze motor gereden. Dan is het niet meer dan logisch dat er ergens een keer wat lak van het blok afbladdert. De velgen hebben goed in de tectyl gezeten, en met schoonmaken was het elke keer 'doe ik volgende week wel'. Dat roep ik nu al 5 jaar; ik haat poetsen voor de mooiigheid. Een regenbui, en hoppa, weer 2-3 uur werk voor niks. Ze zijn niet gecorrodeerd, wel gewoon smerig.

Verder een paar keer m'n schijfremslot vergeten, en dan kun je dus 2 meter verder 250 kilo motor overeind hijsen. Afgelopen vakantie het ding een keer af laten slaan in een 1e-versnelling-slippende-koppeling haardspeldbocht omdat meneer de pastapipo me helemaal de binnenkant in duwde. Ik was drukker bezig met die pastapipo dan met het blok, dus na afslaan keilde de motor om. Dat levert krassen op de kleppendeksels op. Tsja, boeien. Het rijd er niks minder om.

Tank en andere spuitdelen zijn trouwens wel in goede staat. Moet het optisch perfect in orde zijn dan kan dat voor relatief weinig geld. Geloof je me niet? Check de grote foto's, of vraag om detailopnamen.

Koop je de motor en heb je hulp nodig met weetikveelwat, dan ben je gewoon welkom. Wil je dat het ding nog een beurtje krijgt voor je 'm meeneemt? Ook best; blijf er maar bij staan dan kun je zelf zien hoe weinig het onderhoud voorstelt. Vers dekje op het zadel? Prima, een enkele kleur vinyl span ik er zo omheen voor je. Etcetera.

Samengevat: ik bied geen motor aan die zo goed als nieuw is en altijd van een oud omaatje geweest. Ik bied een motor aan die de afgelopen 5 jaar gebruikt is om te rijden, rijden en nog eens rijden. De vraagprijs is dat, een vraagprijs. Er moet toch altijd wat vanaf, dus dat calculeer ik gewoon in.

Maar de opbrengst moet wel genoeg zijn om grotendeels de kosten van een andere motor te dekken. Anders heeft het gewoon geen zin.
 
Laatst bewerkt:
mooie fiets!

vind het een redelijk verhaal, en zeker goede vraagprijs!
 
Laatst bewerkt:
met zo'n verhaal kun je als koper idd later niet zeggen: dat wist ik niet!
en voor 160K ziet hij er nog goed uit op de foto's

succes met de verkoop!
 
volgens mij heb ik net zo'n motor op een ander forum ook gezien O-)
ik zou hem er bijna bij nemen, die km stand zou me niet tegenhouden en hij ziet er eigenlijk beter uit als mijn GS met maar 85.000 op de klok.
helaas, ik heb een aanschafverbod -O-
 
Verkocht!

Nouja, niet verkocht; ik heb 'm geruild met een KTM 640 Adventure. De knip bleef dicht, twee mensen blij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan