Ja, het had er alle schijn van dat het inderdaad de accu was maar die is vervangen met een onderhoudsvrije Yuasa met een nieuwe lading, precies afgepaste hoeveelheid accu zuur, en het probleem bleef helaas. Het zuur is er ook niet uitgekookt of zo door te hoge spanning (want spanning is altijd beneden de 14 V zo te zien).Is het een "klassieke" accu (met 6 dopjes bovenop)?
Controleer per iedere cel het VLOEISTOF-NIVEAU. Moet òf tussen 2 strepen op de doorzichtige bak staan, òf ruwweg een krap centimetertje boven de plaatkoppen.
Indien te laag, per iedere cel tot voldoende niveau gedemineraliseerd (gedistilleerd) water bijdruppelen.
Aan de spanningen die je opgeeft te zien is de kans héél groot dat dit de oplossing is.
Hier waren al postings over, ook minder dan een week geleden.
Edit: kijk vlakbij in de rij, de thread "V-Max start niet" is nog springlevend.
Vergeet niet de koolborstels van de dynamo na te kijken, als die slecht zijn word er ook slecht (en onregelmatig) bijgeladen.
ff voor de goede orde: dit is wisselspanning...
Weehee, dat klinkt akelig bekend iid, en 12.4 volt, da's EXACT wat ik aflees zodra de lampen aan gaan.Ik heb het zelfde gehad met mijn Honda Transalp.
2 maand geleden stond ik met een lege accu. Accu vervangen en dacht dat het probleem verleden tijd was. 8 dagen later was het weer mis. Ik heb toen de meter er maar even bij gepakt en toen bleek dat de laadspanning nog maar 12,4 volt was als de lampen aan waren. Ik heb toen een andere (gebruikte) spanningsregelaar gekocht op de Veterama in Mannheim voor 15 euro en nu rij ik weer vrolijk rond
Ik schreef ook dat dat met de verlichting aan is en dat hij defect is als hij onder de 15v komt.En geen 15volt, maar ongeveer 60 volt wisselspanning tussen elke fase bij 5000 rpm
Zoals ik het lees, lijkt het erop dat de dynamo onvoldoende stroom (amperes) levert, dit verklaart het probleem van 't spanningsverlies bij lichtinschakeling.
Al moet ik ook erbij zeggen dat er altijd wel spanningsval is bij veel ingeschakelde gebruikers.
De spanning op deze draden wordt onbelast gemeten, dwz dat er geen gebruiker aangesloten is.Ik schreef ook dat dat met de verlichting aan is en dat hij defect is als hij onder de 15v komt.
Maar stel dat er een overgangsweerstand (b.v. slechte verbinding of bedrading)in een van de fases zit, dan meet je onbelast geen fout maar belast wel.De spanning op deze draden wordt onbelast gemeten, dwz dat er geen gebruiker aangesloten is.