Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Is meer de Duitse importeurs (industrie) die vrijwillig vonden dat 100 pk genoeg was (na de introductie van de Honda CBX 6 pitter) en dat BMW zich later daarbij aansloot, in het begin had BMW nog geen motoren die aan de 100pk kwamen.Gewoon 100pk als limiet… ….BMW had zelf dit ooit opgelegd. Maarja, de Jappen kwamen met +100pk machines en de verkopen stegen weer dus de zelf opgelegde grens werd opgeheven…
Laat ik nou een 109pk en stille motor bezitten…..
Met kunstgrepen.Zo wordt hij geleverd door de fabrikant.
Geluidsniveau rijdend | 77 dB(A) |
Geluidsniveau stationair | 106 dB(A) |
De dB schaal is logaritmisch. 3 dB meer betekend een verdubbeling van het geluid. Dus als je twee geluidsbronnen van 80dB naast elkaar zet krijg je een geluid van 83dB. Dus uitspraken als 'het is maar een paar dB meer' slaan dus nergens op...Heb ooit gelezen dat een motorfiets als je hem zonder draaiende motor laat rollen iets van 70-75dB 'produceert'
(beetje gesprek zit op 60-65dB
lijkt mij niet. Die 106 is stilstaand bij een bepaald (aantal 1000-en) toeren., 106 dB is altijd behalve als de klep even dicht is :
Geluidsniveau rijdend 77 dB(A) Geluidsniveau stationair 106 dB(A)
De helft van het toerental waarbij het maximale vermogen vrijkomt.lijkt mij niet. Die 106 is stilstaand bij een bepaald (aantal 1000-en) toeren.
Ben niet zo thuis in waarden versus praktijk….behalve dat mijn VFR blok/uitlaten zo stil zijn dat ik meer geruis van de voorband hoor dan de mechanica tussen mijn benen. Ook mijn T32 voorband stiller is dan de T31.Is meer de Duitse importeurs (industrie) die vrijwillig vonden dat 100 pk genoeg was (na de introductie van de Honda CBX 6 pitter) en dat BMW zich later daarbij aansloot, in het begin had BMW nog geen motoren die aan de 100pk kwamen.
Jaren lang reden er in Duitsland dus motoren rond met 100 pk die in NL 120-130 pk hadden. Na een tijdje wilden de klantjes in Duitsland ook weer gewoon vol vermogen fietsen en werd de hele 100pk grens losgelaten.
Heb ooit gelezen dat een motorfiets als je hem zonder draaiende motor laat rollen iets van 70-75dB 'produceert'
(beetje gesprek zit op 60-65dB)
Ik weet hoe de dB schaal werkt, geef alleen maar aan wat er ooit gemeten is bij een rollende motor.De dB schaal is logaritmisch. 3 dB meer betekend een verdubbeling van het geluid. Dus als je twee geluidsbronnen van 80dB naast elkaar zet krijg je een geluid van 83dB. Dus uitspraken als 'het is maar een paar dB meer' slaan dus nergens op...
Laat ik het anders verwoorden. 77 dB is sporadisch rond 52 km/h. Voor de rest maakt hij een klereherrielijkt mij niet. Die 106 is stilstaand bij een bepaald (aantal 1000-en) toeren.
Loud pipes save lives!Reed laatst een chopper achtige motor door de straat. Met zo'n afgekeurd pothelmpje op, t-shirtje, korte broek. Grote zwarte fairing voorop en twee harde zwarte koffers achter, rechte open uitlaten wat al achterlijk veel lawaai gaf, maar wat het geheel overstemde was de Nederlandse muziek die uit zn speakers vandaan kwam, hoorde je al van een kilometer afstand. Hoezo een semi-Amerikaanse levensstijl aankopen
Loud pipes closes dikes!Loud pipes save lives!
Die laatste zin van mij was meer algemeen. Niet tegen jou persoonlijk bedoeld.Ik weet hoe de dB schaal werkt, geef alleen maar aan wat er ooit gemeten is bij een rollende motor.
En ik doe geen verder geen uitspraken over een paar dB meer, dus ga lekker ergens anders bijdehand doen.
Dikes and pipesLoud pipes closes dikes!
Alsof een motor met meer dan 100pk zoveel meer geluid maakt.Gewoon 100pk als limiet… ….BMW had zelf dit ooit opgelegd. Maarja, de Jappen kwamen met +100pk machines en de verkopen stegen weer dus de zelf opgelegde grens werd opgeheven…
Laat ik nou een 109pk en stille motor bezitten…..
.. 50cc brommertjes met 5pk en de ongelovelijke kutherrie die daar vanaf komt.
Tja en deze hele beredenering die telkens van stal wordt gehaald met 3dB erbij is een verdubbeling van het geluidsdruk! Dat punt is alleen maar boeiend als je gehoor het ook als 2x zo luid zou waarnemen. Van mijn part is het een vermiljoenvoudiging van het geluidsniveau. Je gehoor neemt het niet als zodanig waar en daarom wordt het ook in een logaritmische schaal uitgedruktDe dB schaal is logaritmisch. 3 dB meer betekend een verdubbeling van het geluid. Dus als je twee geluidsbronnen van 80dB naast elkaar zet krijg je een geluid van 83dB. Dus uitspraken als 'het is maar een paar dB meer' slaan dus nergens op...
Kortom om voor iedereen zal dit anders zijn.Net als frequentie gekoppeld is aan de waargenomen toonhoogte, is intensiteit gekoppeld aan de waargenomen luidheid. Bij beiden bestaat echter geen één-op-één relatie tussen de fysische grootheid en de daar aan subjectief ervaren sensatie.
Zo hangt de waargenomen luidheid zowel af van de frequentie als van de intensiteit, de duur van het geluid en ook of er ook nog andere geluiden aanwezig zijn. Daarnaast spelen ook nog andere factoren een rol, zoals tijd van de dag, aard van de uitgevoerde taken, gewenning en persoonlijkheid.
Gesteld kan worden dat het oor een comprimerende werking heeft: het geeft een grote versterking bij lage intensiteit en een kleine versterking bij hoge intensiteiten. Dit komt omdat het slakkenhuis een niet lineaire werking heeft en een comprimerende werking op geluid.
Mijn accuboor heeft 150 pk en ik rij gewoon zonder db-killers rond (zelfs zonder uitlaat, scheelt hoop gewicht )....
Laat ik nou een 109pk en stille motor bezitten…..
Het punt is toch te luide uitlaten. Als iedereen stil rondrijdt en ze blijven een hekel hebben, wat ben ik aan het goed praten?
Ik erger me niet aan het geluid van die kerkklokken. Maar ik erger me inderdaad wel aan de selectieve verontwaardiging van hen die wel problemen maken van het geluid van motoren en doen als zij persoonlijk worden belaagd.Maar ik denk niet dat er iemand de knuppel in t hok wilt gooien om dit ter discussie te stellen hier in de gemeenschap. Zal wel iets met kultuur zijn of historisch erfgoed, maar ik erger me er wel aan…
selectieve verontwaardiging
Pas nog, in de randstad, een meisje van een jaar of 10/12.Het kan ook anders, kinderen die langs de kant van de weg met hun handje staan te draaien omdat ze graag je motor willen horen. Maar dat maak je in de Randstad en het groene hart zelden meer mee helaas.