"Te luid geluid is uit" campagne

Gewoon 100pk als limiet… :? ….BMW had zelf dit ooit opgelegd. Maarja, de Jappen kwamen met +100pk machines en de verkopen stegen weer dus de zelf opgelegde grens werd opgeheven…_O-

Laat ik nou een 109pk en stille motor bezitten….._O-
 
Gewoon 100pk als limiet… :? ….BMW had zelf dit ooit opgelegd. Maarja, de Jappen kwamen met +100pk machines en de verkopen stegen weer dus de zelf opgelegde grens werd opgeheven…_O-

Laat ik nou een 109pk en stille motor bezitten….._O-
Is meer de Duitse importeurs (industrie) die vrijwillig vonden dat 100 pk genoeg was (na de introductie van de Honda CBX 6 pitter) en dat BMW zich later daarbij aansloot, in het begin had BMW nog geen motoren die aan de 100pk kwamen.
Jaren lang reden er in Duitsland dus motoren rond met 100 pk die in NL 120-130 pk hadden. Na een tijdje wilden de klantjes in Duitsland ook weer gewoon vol vermogen fietsen en werd de hele 100pk grens losgelaten.

Heb ooit gelezen dat een motorfiets als je hem zonder draaiende motor laat rollen iets van 70-75dB 'produceert'
(beetje gesprek zit op 60-65dB)
 
Zo wordt hij geleverd door de fabrikant.
Met kunstgrepen.
Laatst een dag proefgereden op een Ducati Streetfighter V4S.
Actieradius en geluidsniveau waren voor mij doorslaggevend om er niet eentje aan te schaffen.
Er zit een klep in de uitlaat die rond 52 km/h even dichtgaat. Het is net of de motor uitvalt. Zo komt de fabrikant aan 77 dB.
Dit zijn de officiële gegevens, 106 dB is altijd behalve als de klep even dicht is :

Geluidsniveau rijdend77 dB(A)
Geluidsniveau stationair106 dB(A)
 
Heb ooit gelezen dat een motorfiets als je hem zonder draaiende motor laat rollen iets van 70-75dB 'produceert'
(beetje gesprek zit op 60-65dB
De dB schaal is logaritmisch. 3 dB meer betekend een verdubbeling van het geluid. Dus als je twee geluidsbronnen van 80dB naast elkaar zet krijg je een geluid van 83dB. Dus uitspraken als 'het is maar een paar dB meer' slaan dus nergens op...
 
Is meer de Duitse importeurs (industrie) die vrijwillig vonden dat 100 pk genoeg was (na de introductie van de Honda CBX 6 pitter) en dat BMW zich later daarbij aansloot, in het begin had BMW nog geen motoren die aan de 100pk kwamen.
Jaren lang reden er in Duitsland dus motoren rond met 100 pk die in NL 120-130 pk hadden. Na een tijdje wilden de klantjes in Duitsland ook weer gewoon vol vermogen fietsen en werd de hele 100pk grens losgelaten.

Heb ooit gelezen dat een motorfiets als je hem zonder draaiende motor laat rollen iets van 70-75dB 'produceert'
(beetje gesprek zit op 60-65dB)
Ben niet zo thuis in waarden versus praktijk….behalve dat mijn VFR blok/uitlaten zo stil zijn dat ik meer geruis van de voorband hoor dan de mechanica tussen mijn benen. Ook mijn T32 voorband stiller is dan de T31.

En mijn duc is qua mechanica één bak herrie, koppeling en desmo rammelt behoorlijk agv meer voorover liggen. En de uitlaten zijn voorzien van db-killers dus dat valt reuze mee behalve gas los en afremmen op de motor…. :?

Iig nu zijn mijn motoren muisstil…geparkeerd in de garage en aan de optimates…. _O-
 
De dB schaal is logaritmisch. 3 dB meer betekend een verdubbeling van het geluid. Dus als je twee geluidsbronnen van 80dB naast elkaar zet krijg je een geluid van 83dB. Dus uitspraken als 'het is maar een paar dB meer' slaan dus nergens op...
Ik weet hoe de dB schaal werkt, geef alleen maar aan wat er ooit gemeten is bij een rollende motor.
En ik doe geen verder geen uitspraken over een paar dB meer, dus ga lekker ergens anders bijdehand doen.
 
Reed laatst een chopper achtige motor door de straat. Met zo'n afgekeurd pothelmpje op, t-shirtje, korte broek. Grote zwarte fairing voorop en twee harde zwarte koffers achter, rechte open uitlaten wat al achterlijk veel lawaai gaf, maar wat het geheel overstemde was de Nederlandse muziek die uit zn speakers vandaan kwam, hoorde je al van een kilometer afstand. Hoezo een semi-Amerikaanse levensstijl aankopen
 
Reed laatst een chopper achtige motor door de straat. Met zo'n afgekeurd pothelmpje op, t-shirtje, korte broek. Grote zwarte fairing voorop en twee harde zwarte koffers achter, rechte open uitlaten wat al achterlijk veel lawaai gaf, maar wat het geheel overstemde was de Nederlandse muziek die uit zn speakers vandaan kwam, hoorde je al van een kilometer afstand. Hoezo een semi-Amerikaanse levensstijl aankopen
Loud pipes save lives!
 
Ik weet hoe de dB schaal werkt, geef alleen maar aan wat er ooit gemeten is bij een rollende motor.
En ik doe geen verder geen uitspraken over een paar dB meer, dus ga lekker ergens anders bijdehand doen.
Die laatste zin van mij was meer algemeen. Niet tegen jou persoonlijk bedoeld.
 
Ik heb dus E keur absorptiedempers op de DL1000 maar vond ze nog zo luidt dat ik er nog een extra dB killer in heb gezet. Toen was 'ie zo stil dat ik er 1 met en 1 zonder extra dB killer heb. Alleen als je gas geeft hoor je hem goed, verder uiteraard wel harder dan standaard maar mag er toch vanuit gaan dat die E keur wel ergens voor staat bij een gerenommeerd bedrijf.

Verder heb ik gisteren voor het eerst een log bijgehouden en zie ik zelden het gasklephuis boven de 10% uitkomen. Dat verbaasde mij ook wel, ik had toch zeker wel 50% verwacht.
 
Gewoon 100pk als limiet… :? ….BMW had zelf dit ooit opgelegd. Maarja, de Jappen kwamen met +100pk machines en de verkopen stegen weer dus de zelf opgelegde grens werd opgeheven…_O-

Laat ik nou een 109pk en stille motor bezitten….._O-
Alsof een motor met meer dan 100pk zoveel meer geluid maakt.

Hier in de buurt hebben we verreweg de meeste geluidsoverlast van die 50cc brommertjes met 5pk en de ongelovelijke kutherrie die daar vanaf komt.
 
.. 50cc brommertjes met 5pk en de ongelovelijke kutherrie die daar vanaf komt.

Ze trekken die dingen vol open, om vervolgens wel met 120 km/h 30 km/h voorbij te razen kruipen. _O-

Zoals we hier zeggen:

"Meer geluid als vooruit.."
 
De dB schaal is logaritmisch. 3 dB meer betekend een verdubbeling van het geluid. Dus als je twee geluidsbronnen van 80dB naast elkaar zet krijg je een geluid van 83dB. Dus uitspraken als 'het is maar een paar dB meer' slaan dus nergens op...
Tja en deze hele beredenering die telkens van stal wordt gehaald met 3dB erbij is een verdubbeling van het geluidsdruk! Dat punt is alleen maar boeiend als je gehoor het ook als 2x zo luid zou waarnemen. Van mijn part is het een vermiljoenvoudiging van het geluidsniveau. Je gehoor neemt het niet als zodanig waar en daarom wordt het ook in een logaritmische schaal uitgedrukt
 
Geluid vertalen naar intensiteit is sowieso bijna niet te doen.
Net als frequentie gekoppeld is aan de waargenomen toonhoogte, is intensiteit gekoppeld aan de waargenomen luidheid. Bij beiden bestaat echter geen één-op-één relatie tussen de fysische grootheid en de daar aan subjectief ervaren sensatie.

Zo hangt de waargenomen luidheid zowel af van de frequentie als van de intensiteit, de duur van het geluid en ook of er ook nog andere geluiden aanwezig zijn. Daarnaast spelen ook nog andere factoren een rol, zoals tijd van de dag, aard van de uitgevoerde taken, gewenning en persoonlijkheid.

Gesteld kan worden dat het oor een comprimerende werking heeft: het geeft een grote versterking bij lage intensiteit en een kleine versterking bij hoge intensiteiten. Dit komt omdat het slakkenhuis een niet lineaire werking heeft en een comprimerende werking op geluid.
Kortom om voor iedereen zal dit anders zijn.

Maar ja daar kan een wetgever niets mee, vandaar dat er gewoon een meetbare db waarde aangehangen is.
 
Vorige week een proefrit gemaakt op een Tracer 700 met IXIL uitlaat eronder, wat een k*therrie maakte dat ding bij toersnelheden…. :r Ik kwam terug en zei gelijk dat hij de uitlaat eraf mocht slopen als hem koop. Dan een paar kilo aan extra gewicht mee en rustig rondrijden.
 
Het punt is toch te luide uitlaten. Als iedereen stil rondrijdt en ze blijven een hekel hebben, wat ben ik aan het goed praten?

Mijn beide motoren hebben de standaard uitlaten en als er mensen in de buurt zijn houd ik ze ook laag in de toeren. Toch kan ik het steeds vaker mee dat mensen demonstratief hun vingers in de oren stoppen en ook hun kinderen manen dat te doen. Zo kweken ze dus ook bij hun nageslacht angst voor motoren en die angst gaat niet meer weg, ook als motoren volledig stil zouden zijn.

Het kan ook anders, kinderen die langs de kant van de weg met hun handje staan te draaien omdat ze graag je motor willen horen. Maar dat maak je in de Randstad en het groene hart zelden meer mee helaas.
 
Maar ik denk niet dat er iemand de knuppel in t hok wilt gooien om dit ter discussie te stellen hier in de gemeenschap. Zal wel iets met kultuur zijn of historisch erfgoed, maar ik erger me er wel aan…
Ik erger me niet aan het geluid van die kerkklokken. Maar ik erger me inderdaad wel aan de selectieve verontwaardiging van hen die wel problemen maken van het geluid van motoren en doen als zij persoonlijk worden belaagd.
 
Het kan ook anders, kinderen die langs de kant van de weg met hun handje staan te draaien omdat ze graag je motor willen horen. Maar dat maak je in de Randstad en het groene hart zelden meer mee helaas.
Pas nog, in de randstad, een meisje van een jaar of 10/12.
Er is nog hoop dat niet elk kind een kwetsbaar sneeuwvlokje wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan