• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Temperatuur Africa Twin

Roy D

MF'er
Lid geworden
24 aug 2003
Waarderingsscore
0
Beste MF'ers,

sinds een weekje ben ik trots en blij bezitter van een '99-er Africa Twin. Nu valt mij op dat tijdens het rijden de temperatuurmeter een te lage temperatuur blijft aangeven. Hij komt na een minuut of 10 rijden wel van de C-stand af, maar komt eigenlijk net niet aan het streepje wat de minimale normale bedrijfstemperatuur aangeeft.
Kan dit kwaad?? Kan ik hier nog even mee doorrijden tot aan de winterstop of moet ik daar toch direct even naar laten kijken?

Hoi Roy,

Als je ventilator dan maar niet draait, dan is het in orde.

Zelf heb ik een Transalp, wat het kleine broertje van de AT is en die heeft hetzelfde. Sterker nog, alle TA's hebben dit. Dus het is niets om je zorgen over te maken.

Sommige mensen dekken 's winters het linkerdeel van de radiator af om de motor warmer te laten worden.

Groetsels,

Jochen
Ta '93 115Kkm

P.S. De temeratuur meter geeft de temperatuur van het water aan en niet van de olie maar ze zullen niet echt ver uit elkaar liggen.

OK, ik kan er dus gewoon mee door rijden en het blok mag ook hoge toeren draaien, zonder dat er problemen te verwachten zijn. Ik vond het alleen vreemd omdat ik dit niet van mijn vorige motor gewend was (VFR).
Ventilator draait nie

Beste MF'ers,

sinds een weekje ben ik trots en blij bezitter van een '99-er Africa Twin. Nu valt mij op dat tijdens het rijden de temperatuurmeter een te lage temperatuur blijft aangeven. Hij komt na een minuut of 10 rijden wel van de C-stand af, maar komt eigenlijk net niet aan het streepje wat de minimale normale bedrijfstemperatuur aangeeft.
Kan dit kwaad?? Kan ik hier nog even mee doorrijden tot aan de winterstop of moet ik daar toch direct even naar laten kijken?

Als ie maar wel rond de 80 graden of zo komt.
Anders lijkt het erop dat de thermostaat het niet doet.
Da's wel schadelijk voor de motor, omdat het dan veel te lang duurt eerdat de motor op temperatuur is.

Tja, er staat geen temperatuurverdeling op de schaal van de meter.... blok voelt wel goed warm aan...

Zit wel goed, de meter op de mijne komt ook niet echt van zn plek. Hoort bij twins en alpies! Maarre, gefeliciteerd met je fiets! Jeroen

Idd gefeliciteerd, het is een leuk forum aan het worden met al die AT's en TA's :+

OK! Bedankt voor de info.

By the way: zijn jullie lid van de TA club?
Ik heb gehoord dat die best leuke toertochten
organiseren. Lijkt me op zich wel leuk.
Ik ben wel een vrij rustige rijder, dus het
moet geen wegrace worden....

Als je echt twijfelt kan je je termostaat testen. In een pannetje water op het fornuis. Temperatuurmetertje erin. De thermostaat moet opengaan bij (meestal) zo'n 65 graden. Als die eerder opengaat dan istie kapot. Maar kijk eerst eens in de technische specs wat de temperatuur moet zijn bij welke die opengaat.

Overigens heb ik een ZZR1100 gehad die hetzelfde had. Bleek gewoon een ZZR kwaal te zijn, wat ik eerst betwijfelde.

Meer gas geven. Komt ie echt wel omhoog.

Terug
Bovenaan Onderaan