Tenere 660 Slecht lopen

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.840
5.014
Lemelerveld
Forummers,

@Traffic Taurus is hier voor het oplappen van zijn Tenere 660 2009.

Deze heeft er ca 105.000km op zitten.
Voorvork voorzien van nieuwe olie, keerringen en een glijbus van 1 poot. Schokbreker verse olie. Zo nog wat meer kleine dingen.

Echter liep zijn motor ook beroerd (over de tijd steeds slechter).
Eerder haalde de motor wel 160 km/h met koffers, dat is nu echt max een keer 130. Ook optrekken werd minder. Slaat heel makkelijk af.
Hij dacht aan een sensor storing.
Goed wij toch ven compressie meten. Uiteraard het decompressie mechaniek onklaar gemaakt. Ca 2 bar bij langzaam rond tornen. Deden we dit sneller tot ca 4,5 a 5 bar.
Wat ons op viel was een sissend geluid als in lucht die ergens af blies.
Uiteindelijk hebben we het blok rondom dicht gemaakt, blok in de 5, en tornen aan de uitgaande as. Hierbij was het sis/blaas geluid weg. Toen het inspectie gaatje voor de krukas positie geopend. Tegen de compressie in drukkend blies het hier uit, terwijl de zuiger dus praktisch stil stond.

Hieruit hebben wij de conclusie lekke zuigerveren getrokken.
Wat zijn jullie ideeën hier over? Tests die we kunnen doen?

Of nog beter, heeft iemand misschien een koppakking/zuigerveren liggen. Het zou top zijn als de motor snel weer kan rijden, anders zitten we met een logistiek probleempje...
 
Het is niet mijn motor, financiële overwegingen enz zijn zijn pakkie aan. Een topend revisie zie ik sowieso wel zitten.
Blokrevisie voor iemand anders die niet om de hoek woont word ik al iets minder blij van.
Verwachte kosten voor een zuigerkit (ProX) met veren, pistonpen en clipjes is €220. Voet en koppakking €120. Uiteraard kan daar meer bij komen, maar enkel dit valt mij best mee.

Vandaag alles weer in elkaar gebouwd, de motor moest weer naar huis terug (hij woont een paar provincies naar het westen vanaf mij). Ook kon de motor hier geen lange tijd blijven staan ivm mijn eigen projecten en hij had de komende weken zelf geen tijd.

Cilinder is er niet af geweest.
Uiteindelijk de motor op de startmotor rondgestuurd, 5 a 5,5 bar compressie (boekje met decompressie open minimaal 6, 6,5 gewenst, 7 perfect).
Beetje blokolie met een dun spuitje rondgespoten in de cilinder, weer starten, 8 bar. Gedeeltelijk te wijden aan het kleinere volume, maar lang niet evenredig aan wat we ingespoten hebben. Dus afdichtende werking op de zuigerveren als hoofdverdachte (gezien het geen kleppen dicht).

Dat icm tegen de compressie aandrukken (met de hand) alsnog uit het het carter blazen geeft toch wel de overtuiging dat de zuigerveren lek zijn.

Wel de voorpoten en schokbreker netjes gemaakt en weer gevuld. Throttle body en luchtinlaat goed gereinigd. Naar wat ik zo van hem hoorde liep de motor al wel weer beter stationair en reageerde vlotter op het gas.
De motor heeft wel een off-road historie en helaas was dat intern van de lucht delen ook wel te zien, dat ondersteund des te meer de kans op lekke zuigerveren.

Voor mezelf wel besloten dat er binnenkort een leak down tester komt voor dit soort gevallen, zo gek duur zijn ze nou ook weer niet.
 
die snap ik al niet. Wat moet de compressie zijn met decompressie werkend?

Dat dat ding wel een vers zuigertje mag hebben geloof ik wel, maar de manier waarop je diagnose stelt is raaaaaaaar
Dat was mijn schuld. Resultaten uit het verleden hebben mij daartoe aan gezet.
De BMW F650 waar ik aan het verleden aan gewerkt heb had met decompressie mechaniek in werking max 3,5 bar. Zowel een goeie, als 1 met een flink lekke koppakking (op dat moment had ik er even 2) zat max een keer 0,2 bar tussen. Daar kon je heel weinig uit wijs worden.
Met het mechaniek onklaar gemaakt liep het veel verder uit elkaar. 1 meen ik rond de 8 bar en de andere ca 4.

Uiteindelijk durf ik te zeggen dat ik best aardig kan sleutelen, maar ik blijf hierin wel een hobby'ist natuurlijk met niet alle gereedschap en ervaring van menig universeel motor monteur. Dit soort valkuilen zitten er dus gratis bij.
Enfin, beide weer geleerd, wordt vervolgd!
 
Nee dat denk ik niet.
Maar dat heb je al standaard nodig.
Bigend lagers
Maar dat is zo.n oud hok economisch helemaal niet waard.
Vandaar dat ik schrijf joh waar stop je het geld in???
Denk 3x na.
Er is zoveel anders moois gebouwd na de 660.
Ktm 690 bv. :+
Oud hok is niet van toepassing meer op dit soort motoren. Prijzen van die dingen gaan als een malle door het dak. Stel je blok reviseren kost je 1000 euro, kun je hem makkelijk voor meer verkopen als je er vanaf wilt en een motor met blok in elkaar is zo goed als oud ijzer prijs.
 
Oud hok is niet van toepassing meer op dit soort motoren. Prijzen van die dingen gaan als een malle door het dak. Stel je blok reviseren kost je 1000 euro, kun je hem makkelijk voor meer verkopen als je er vanaf wilt en een motor met blok in elkaar is zo goed als oud ijzer prijs.
Dat idee heb ik bij de Tenere ook.

Als alles hersteld gaat worden gaan we het zo doen:
Hij komt (op de kar) naar mij. Cilinder er af. Spul naar de crosszaak hier. Die meten alles na en bestellen daar de juiste zuiger bij. Indien nodig honen die hem ook. Die zuiger en cilinder halen we dan een week later weer op (dan komt meneer weer mijn kant op) en bouwen we alles weer op.

Maar dat is als hij besluit hem op te knappen.
 
Dat idee heb ik bij de Tenere ook.

Als alles hersteld gaat worden gaan we het zo doen:
Hij komt (op de kar) naar mij. Cilinder er af. Spul naar de crosszaak hier. Die meten alles na en bestellen daar de juiste zuiger bij. Indien nodig honen die hem ook. Die zuiger en cilinder halen we dan een week later weer op (dan komt meneer weer mijn kant op) en bouwen we alles weer op.

Maar dat is als hij besluit hem op te knappen.
Is het niet een beter idee om dan ook meteen alles onderin het blok te laten nakijken? Is wel wat duurder, maar dan weet je wel helemaal zeker dat je door kunt.
 
Kan wel, maar dan houdt de categorie verre vriendendienst wel een beetje op.

Bij eigen project was het blok er sowieso onderuit gegaan.
Dat lijkt me dit het enige correcte antwoord. Ik zou wel duidelijk communiceren dat als je niet de onderkant uit elkaar haalt, je geen garantie geeft (in hoeverre dat ter sprake is, maar dat je vooral geen gezeik wilt daardoor) :)

Wil die m niet aan mij verkopen? _O-
 
Dat lijkt me dit het enige correcte antwoord. Ik zou wel duidelijk communiceren dat als je niet de onderkant uit elkaar haalt, je geen garantie geeft (in hoeverre dat ter sprake is, maar dat je vooral geen gezeik wilt daardoor) :)

Wil die m niet aan mij verkopen? _O-
Dan sta ik eerst in de rij.
Hij betaalt geen cent anders dan mijn onkosten. Als hij over garantie begint gaat de fik dr in _O-

Groot deel doet hij ook zelf. Is ook dat ik sleutelruimte en materiaal heb wat hij gewoon niet heeft. Los van een stukje sleutelervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan