Terugbuigen kuipframe: hoe?

Faithy

MF veteraan
3 feb 2006
30.323
13
Hoi :)

Enkele maanden geleden ben ik met mijn Divje onderuit gegaan. Niet hard, maar genoeg om ervoor te zorgen dat de topkuip half doormidden is én het kuipframe verbogen is.

Toen we probeerden de kuip wat te repareren werd dit wel heel duidelijk.

Ben op de linkerkant geschoven met een gangetje waardoor alles dus wat naar rechts staat. (Links gezien vanaf het 'er op zitten oogpunt')

Nu is mijn vraag: hoe kan ik het beste het kuipframe terugbuigen? Kan dit uberhaupt wel? Of moet ik dit door een 'expert' laten doen?

Heb een tweedehands kuip op de kop getikt voor 75 euro met alleen wat krasjes, dus als het even kan zou ik mijn motor weer naar 'best mooi' willen herstellen.

Alvast bedankt!

:)
 
Laatst bewerkt:
eerst warmstoken voor het buigen anders breekt ie.......
voorzichtig langzaam terugbuigen.
ligt aan het materiaal of het sterk genoeg is om niet in 1X te breken/scheuren.
kan ik van hier niet zien.
waarschijnlijk Jappenstaal ben ik bang....... :+
 
Ik heb es het kopkuipframe van een fazer van een vriend van mij, dat na een te scherpe haarspeldbocht onder een hoek van 45° stond, rechtgebogen.
Frame helemaal gedemonteerd.
Een vierkant zwaar houten (balken van 5 op15cm uit de bouw) kader gemaakt waar het frame in past. En dan met behulp van dat kader en 2 autokriks de gebogen delen van het kopkuipframe traagjes terug rechtge'krikt'.
De kuip zelf gerepareerd was met behulp van boorschilfers van een stuk pvc raamprofiel & MEK oplosmiddel en 2componenten acrylhars en glasvezelmat (alles samen toch een 30tal centimeter aan 'scheur'), ook het lampenarmatuur werd zo gerepareerd: de ogen en steun ribben.
Ondertussen 5 jaar later ziet alles er nog steeds prima en stevig uit.
 
Laatst bewerkt:
kzal maandag wel ff kijken ;) Kuip moet je sowieso zonder spanning monteren, dus tis wel zaak dat kuipframe recht is.

Ik heb toen tweedehands een frame gekocht (paar tientjes), maar mijn kuip zat ook echt in de kreukels.
 
Verhuis-spanbanden icm houten balk(en) wil wel eens helpen als goedkope en snelle oplossing. Motor vooral fixeren. Trekkrachten op het frame verdelen door houten balk(en) te gebruiken. Rustig verbuigen (hoewel een krik (veel) nauwkeuriger werkt als spanbanden met een ratel), vooraf verwarmen (niet verhitten). Sucses iig. *O*
 
oei :') klinkt alsof ik me even goed in moet lezen en mijn plan dan uitwerken, moet posten, bijschaven, dit 5 keer herhalen en dan uitvoeren *D _O-
 
Ik heb ook mijn topframe terug gebogen. Na een val van mijn motor was deze ook krom. Ik heb een stalen pijp gepakt en daarmee mijn frame terug gebogen naar de juiste positie. Totdat het met de waterpas weer recht was en mijn topkuip zonder spanning gemonteerd kon worden.
 
Tis dat ik nog maar 2 dagen te gaan heb bij mijn huidige werkgever, anders had ik het wel kunnen doen....
Warmstook apparaat heb ik nog wel trouwens, dus das geen probleem als je die wilt lenen :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook mijn topframe terug gebogen. Na een val van mijn motor was deze ook krom. Ik heb een stalen pijp gepakt en daarmee mijn frame terug gebogen naar de juiste positie. Totdat het met de waterpas weer recht was en mijn topkuip zonder spanning gemonteerd kon worden.
was dit gewoon puur op de gok?

Ik zit er namelijk aan te denken om voor de zekerheid ergens een tweedehands kuipframe op de kop proberen te tikken en dan daar wat mee te oefenen (als deze ook niet recht is, waar wel een grote kans op is natuurlijk, aangezien veel schademotoren in onderdelen worden aangeboden).

Als ik een rechte kan vinden gooi ik natuurlijk die erop. Maar dat is niet de goedkoopste optie, dus vandaar dat ik hier om wat tips vraag ;)
 
was dit gewoon puur op de gok?

Ik zit er namelijk aan te denken om voor de zekerheid ergens een tweedehands kuipframe op de kop proberen te tikken en dan daar wat mee te oefenen (als deze ook niet recht is, waar wel een grote kans op is natuurlijk, aangezien veel schademotoren in onderdelen worden aangeboden).

Als ik een rechte kan vinden gooi ik natuurlijk die erop. Maar dat is niet de goedkoopste optie, dus vandaar dat ik hier om wat tips vraag ;)

Ja was puur op de gok. Het was ook niet direct goed, maar door trial en error is hij weer zo goed als recht gekomen :) Ik had hem wel op mijn motor laten zitten en steeds even passen met mijn kuip of het weer goed was. Toen dacht ik dat hij goed zat en ging ik mijn motor opbouwen, maar toen bleek dat hij toch nog niet goed was, want kon een zijkuip niet normaal monteren. Dus alles er weer af en weer verder gegaan met buigen. Nu zit er alleen een wat grotere kier dan normaal tussen me dashboard en een ander plaatje die daarop moet aansluiten. Maar daar kan ik wel mee leven :)
 
Ik zou toch maar oppassen met frames buigen die nog vastzitten aan je motor.
Om die dingen te buigen heb je heel grote krachten nodig, en de kans dat er iets losschiet en iet anders op je motorbeschadigd is reeel.
Meschien voor een frameke dat een weinig verbogen is, maar voor stevig gebogen frames :N
 
1. voorzichtig zijn.

2. geduld hebben.

3. in stukjes werken.

4. er voor zorgen dat je ook echt goed kunt meten of de boel recht staat. Dat lijkt mij nog even het lastigste.


Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan