miehoe
MF veteraan
hallo,
Ik heb nog nooit problemen gehad met schakelen. eerlijk gezegt had ik er nog nooit bij stil gestaan. nou las ik een aantal topic's over schakelen. maar nooit echt over terugschakelen. ik heb dit ook nooit van mijn instructeur geleerd.
de vraag:
als je met de motor met een flinke snelheid een bocht naderd (of stoplich, noodstop)laten we zeggen op het circuit. moet je dan op het moment dat je hard begint te remmen je koppeling inknijpen of juist wachten tot de toeren te ver gezakt zijn en dan vlug terugschakelen.
mijn theorie:
gelijk koppeling inknijpen> de motor remt niet af op de motor. koppelingsplaten krijgen groot snelheids verschil en slijten dus harder bij opkomen. ketting slijt sneller door de ruk ineens. kruk-as raakt uitbalans?daardoor slijtage.
snel terugschakelen> de motor remt op de motor af bij het afremmen. je hebt constant vermogen beschikbaar. geen slijtage door plotselinge rukken door toeren verschil bij terugschakelen.
koppeling krijgt wrijving doordat het wiel nog draait> cilinders worden geforceerd?? rem krijgt meer moeite doordat motor nog kracht op het achterwiel afgeeft> onvoorspelbaar achterwiel?
je weet dan wel precies wanneer terug geschakelt moet worden door de toerenteller te volgen.
zeg mij hoe het nu eigelijk moet. Ik zelf betrap mij op het 1ste voorval. daarbij komt dat ik wel "klappen krijg" op het moment dat ik weer door moet trekken. dit omdat ik maar een beetje moet gokken wanneer ik op het juiste schakelmoment zit.
laat maar horen> ik denk waarschijnlijk te veel na.
Ik heb nog nooit problemen gehad met schakelen. eerlijk gezegt had ik er nog nooit bij stil gestaan. nou las ik een aantal topic's over schakelen. maar nooit echt over terugschakelen. ik heb dit ook nooit van mijn instructeur geleerd.
de vraag:
als je met de motor met een flinke snelheid een bocht naderd (of stoplich, noodstop)laten we zeggen op het circuit. moet je dan op het moment dat je hard begint te remmen je koppeling inknijpen of juist wachten tot de toeren te ver gezakt zijn en dan vlug terugschakelen.
mijn theorie:
gelijk koppeling inknijpen> de motor remt niet af op de motor. koppelingsplaten krijgen groot snelheids verschil en slijten dus harder bij opkomen. ketting slijt sneller door de ruk ineens. kruk-as raakt uitbalans?daardoor slijtage.
snel terugschakelen> de motor remt op de motor af bij het afremmen. je hebt constant vermogen beschikbaar. geen slijtage door plotselinge rukken door toeren verschil bij terugschakelen.
koppeling krijgt wrijving doordat het wiel nog draait> cilinders worden geforceerd?? rem krijgt meer moeite doordat motor nog kracht op het achterwiel afgeeft> onvoorspelbaar achterwiel?
je weet dan wel precies wanneer terug geschakelt moet worden door de toerenteller te volgen.
zeg mij hoe het nu eigelijk moet. Ik zelf betrap mij op het 1ste voorval. daarbij komt dat ik wel "klappen krijg" op het moment dat ik weer door moet trekken. dit omdat ik maar een beetje moet gokken wanneer ik op het juiste schakelmoment zit.
laat maar horen> ik denk waarschijnlijk te veel na.