terugschakelen. wat is nou juist?

bij remmen gelijk koppeling in?

  • ja

    Stemmen: 1 4,0%
  • nee

    Stemmen: 20 80,0%
  • alleen bij stoplicht

    Stemmen: 0 0,0%
  • nooit bij bochten

    Stemmen: 0 0,0%
  • remmen?? :p

    Stemmen: 4 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    25

miehoe

MF veteraan
2 okt 2004
1.488
0
Schubbenkuttenveen
hallo,

Ik heb nog nooit problemen gehad met schakelen. eerlijk gezegt had ik er nog nooit bij stil gestaan. nou las ik een aantal topic's over schakelen. maar nooit echt over terugschakelen. ik heb dit ook nooit van mijn instructeur geleerd.

de vraag:
als je met de motor met een flinke snelheid een bocht naderd (of stoplich, noodstop)laten we zeggen op het circuit. moet je dan op het moment dat je hard begint te remmen je koppeling inknijpen of juist wachten tot de toeren te ver gezakt zijn en dan vlug terugschakelen.

mijn theorie:
gelijk koppeling inknijpen> de motor remt niet af op de motor. koppelingsplaten krijgen groot snelheids verschil en slijten dus harder bij opkomen. ketting slijt sneller door de ruk ineens. kruk-as raakt uitbalans?daardoor slijtage.

snel terugschakelen> de motor remt op de motor af bij het afremmen. je hebt constant vermogen beschikbaar. geen slijtage door plotselinge rukken door toeren verschil bij terugschakelen.
koppeling krijgt wrijving doordat het wiel nog draait> cilinders worden geforceerd?? rem krijgt meer moeite doordat motor nog kracht op het achterwiel afgeeft> onvoorspelbaar achterwiel?
je weet dan wel precies wanneer terug geschakelt moet worden door de toerenteller te volgen.

zeg mij hoe het nu eigelijk moet. Ik zelf betrap mij op het 1ste voorval. daarbij komt dat ik wel "klappen krijg" op het moment dat ik weer door moet trekken. dit omdat ik maar een beetje moet gokken wanneer ik op het juiste schakelmoment zit.

laat maar horen> ik denk waarschijnlijk te veel na. :+
 
Haha, trouwens met een RS250 is het niet echt verstandig om af te remmen op de motor. Tweetaktjes kunnen daar neit zo goed tegen
 
pas op laatste moment terugschakelen met een tweetakt voor stoplicht. Voor een bocht wel direct terugschakelen, anders mis je weer snelheid met het eruitkomen
 
daar dacht ik ook al aan. 2-takt remt ook niet echt op motor. dus jij advieseerd om gelijk de koppeling in te knijpen. maar dan zit je weer met schakelmoment
 
Op gevoel, remmen en met je duim het gas een klein stukkie verder opendraaien zodat ie mooi in het juiste toerengebied valt. Zelf rem ik soms op de motor en soms niet, kost tijd.
Ohja.. koppeling in in de bocht? :X Nooit.
 
dus jullie noemen rossi een mietje. vind ik ook :+ ff een weddeschapje met hem doen dat hij sneller is zonder remschijven (voor de spanning) dan ik met :9
 
meestal schakelijk ik rustig terug, gelijktijdig rem ik op de motor af. als de toeren vergenoeg gezakt zijn (bepaal ik op gehoor) dan schakel ik terug. Nadeel is wel dat je dan niet altijd in zijn 1 komt stil te staan, maar in de 2 of neutraal. op het laatst moet je dan dus wel harder trappen op het pookje.
 
Tijdens een noodstop koppeling in.. valt toch niets meer te doen als je tot stilstand wilt remmen, en je voorkomt dat je blok stil komt te staan mocht je tot blokkeren aan remmen (met koppeling op staan je zuigers/krukas/andere internals dan ook ineens stil natuurlijk).

Normaal aanremmen rem ik af op de motor, gebruik de achterrem haast niet omdat het blok al meeremt doordat je terugschakelt. Vroegtijdig terugschakelen en door toerental af laten remmen op het achterwiel + de rem voor het voorwiel.
 
Ik schakel terug met tussengas, vooral als ik wat aan het racen ben...om blokeren van het achterwiel te voorkomen...vertelden ze me bij een crt dag... en halverwege zo vroeg mogelijk in de bocht het gas er weer op.

Een Sp1 heeft nogal de neiging om de kont om te zetten. :P

Bij rs250 schakelde ik zo gewoon terug, zonder tussengas ofzo... liet um dan steeds mooi hoog in toeren janken... :+

Tjah ieder z'n eigen manier van rijden denk ik maar....
 
hallo,

Ik heb nog nooit problemen gehad met schakelen. eerlijk gezegt had ik er nog nooit bij stil gestaan. nou las ik een aantal topic's over schakelen. maar nooit echt over terugschakelen. ik heb dit ook nooit van mijn instructeur geleerd.

de vraag:
als je met de motor met een flinke snelheid een bocht naderd (of stoplich, noodstop)laten we zeggen op het circuit. moet je dan op het moment dat je hard begint te remmen je koppeling inknijpen of juist wachten tot de toeren te ver gezakt zijn en dan vlug terugschakelen.

mijn theorie:
gelijk koppeling inknijpen> de motor remt niet af op de motor. koppelingsplaten krijgen groot snelheids verschil en slijten dus harder bij opkomen. ketting slijt sneller door de ruk ineens. kruk-as raakt uitbalans?daardoor slijtage.

snel terugschakelen> de motor remt op de motor af bij het afremmen. je hebt constant vermogen beschikbaar. geen slijtage door plotselinge rukken door toeren verschil bij terugschakelen.
koppeling krijgt wrijving doordat het wiel nog draait> cilinders worden geforceerd?? rem krijgt meer moeite doordat motor nog kracht op het achterwiel afgeeft> onvoorspelbaar achterwiel?
je weet dan wel precies wanneer terug geschakelt moet worden door de toerenteller te volgen.

zeg mij hoe het nu eigelijk moet. Ik zelf betrap mij op het 1ste voorval. daarbij komt dat ik wel "klappen krijg" op het moment dat ik weer door moet trekken. dit omdat ik maar een beetje moet gokken wanneer ik op het juiste schakelmoment zit.

laat maar horen> ik denk waarschijnlijk te veel na. :+


Je bent serieus en dat is goed , dan zul je snel leren.

Mijn 20 jaar ervaring :
Anticiperen is belangrijkst , is een.
Remmen doe je op rijwind is twee.
Remmen doe je op voorrem 80% - achterrem 20% is drie

Remmen op de vierslag motor is geen enkel probleem voor de motor.
Tweeslag lijkt mij ook niet.
Lees de gebruiks aanwijzing of raadpleeg fabrikant in geval van twijfel.

Ik heb alleen een TOMOS 4L , BATAVUS MK4 , KREIDLER RMSC etc als tweeslag
motoren gereden. Die konden uitstekend afremmen op de motor.
Er gebeurde alleen weinig want de kompressie was laag dus de reminvloed ook.

Succes op de twee slag !
Gas met die bak.
 
Ik gebruik ook tussengas, dat heb ik mezelf ooit aangeleerd, weet ook niet waarom. Ik doe dat trouwens lang niet altijd, alleen als ik sportief rijd.

En ja... Als je een hayabusa rijdt, en remt in de bocht, ben je toch wel een prutser. ;)
 
mojju

ik schakel ook altijd terug met tussengas, maar dat is aangeleerd. klinkt wel mooi zo'n laser pijp. Verder schakel ik net als met de auto gewoon elke keer een versnelling terug, bij remmen, terugscakelen, bijremmen enz. dat kan sportief maar ook langzaam. als je de tijd neemt om terug te schakelen scheelt het je remblokken. (ik neem daar nooit de tijd voor) in ieder geval zorgen dat je altijd in een vernelling zit. ZEKER IN EEN BOCVT.
 
Als ik rem dan schakel ik altijd tegelijkertijd terug met tussengas en laat na elke vernelling de koppeling opkomen...

Op deze manier zit ik altijd in de juiste versnelling wanneer ik klaar bent met remmen :Y . Met tussengas verklein je ook weer de kans dat het achterwiel blokkeerd en/of gaat stuiteren. Vooral 4Takt 2-cilinders zijn daar gevoelig voor.

Als ik m'n koppeling intrek en de motor stationair gaat lopen ben ik al gauw de draad kwijt op het gebied van snelheid, vandaar dat k ook altijd het motortje draaiende hou ;) .
 
Eerste regel voor bochten = langzaam in, snel uit.
Je remt dus voor de bocht af, dat doe je in principe zo laat mogelijk, dus behoorlijk hard knijpen.
Je achterwiel krijgt geen neerwaartse druk, dus achter remmen heeft dan weinig zin, en een ronddraaiend achterwiel geeft wel gyroscopische evenwicht, dus koppeling IN.
Goed terugschakelen, zodat je in een versnelling zit waarmee je trekkend (en accelererend) de bocht uit komt.

Tussengas, die koppeling is gemaakt om te slijten... Stel je geeft iets teveel tussengas, en je vliegt rechtuit omdat je achterwiel ineens een acceleratiesnuk geeft ipv afremmen. Leuk voor het geluid maar niet voor iedereen (en iedere motor) weggelegd. Die krachten die op de aandrijflijn komen met vol gas acceleren zijn toch wat hoger dan wat je daarop los kunt laten door af te remmen..

anders download zo'n onboard filmpje eens... dan hoor je en zie je hoe de profs het doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan