Terugslag (backfire) via inlaatspuitstuk

MikeXTZ750

MF'er
21 mrt 2022
84
35
Hallo,

Ik ben in het bezit van een yamaha XTZ750 welke erg goed loopt. Ben heel tevreden over hoe makkelijk hij start en hoe goed de motor stationair loopt.
Heb een aantal maanden geleden de kleppen gesteld en de carburateur gereviseerd (nieuwe naalden en naaldbuizen, rubbers etc.) de luchtfilters zijn toen ook vervangen.
Het enige wat me nog in de maag zit is dat heel zelden (op een rit van 130km gebeurt het miss 1 of 2x met geluk) de motor backfired via de inlaat/carburateur.
Het geluid klinkt als een pneumatische paf.
Het komt heel zelden voor wanneer ik de motor refmatch en abrupt een peut gas geef.
Van een maat hoorde ik dat wanneer ik met vol gas optrek er zwarte rook uit de uitlaat komt.
Ik heb begrepen dat de XTZ750s er om bekend staan dat ze standaard wat te rijk lopen. Ook heb ik nog niet aan de luchtschroef en stationair schroef gezeten.

Nu is mijn vraag: worden deze 2 symptomen veroorzaakt door een te rijk mengsel? Komt het bij jullie ook heel zelden voor dat de motor backfired via de inlaat? Kan de afstelling van de luchtschroef deze 2 symptomen oplossen?
Alvast bedankt voor de reacties.
 
Pilot screw`s begin je met indraaien tot het eind en dan 2 slagen (2x rond) los.

Dis timing in orde?
Oude ketting? Hoeveel klikjes staat je spanner?

Rijk lopen kan als oorzaak versleten choke plunjers zijn.
Zitten je luchtfilterslangen er nog goed op?
 
normaal wordt backfire (dus terug via de inlaat) veroorzaakt door een arm mengsel en meestal niet door rijk. en aangezien het optreed tijdens spontaan een stoot gasgeven voor revmatching vermoed ik dat de menbranen in de carb niet helemaal soepel meer zijn.
zwarte rook bij vol gas duid dan weer op een te rijk mengsel.
en dat backfire is wel iets om op te lossen want dat kan goed schade achterlaten aan het inlaat traject.
 
Ik ga volgende week de pilot screws instellen, laten deze schroefjes lucht door of benzine? (Dus wordt het mengsel rijker of armer bij het opendraaien van deze schroefjes) kan me herhinneren dat deze namelijk veel verder uitstonden dan de fabrieksopgaven. Ik weet niet precies hoe de spanner staat. Kan ik deze er zo uitdraaien of bestaat er de kans dat de ketting dan verspringt? Heb 2 weken geleden alles nagelopen en de ketting staat mooi op spanning. De markeringen van de cams staan exact gelijk met het blok wanneer het vliegwiel op de T mark staat. Inlaat is wel beetje verdraaid (heel minimalisch) vermoedelijk door rek van de ketting.
Ik heb gisteravond nieuwe vacuumslangen besteld deze was wat oud. Miss dat dit bij een peut gas (abrupt verschil in vacuum) wat lucht doorlaat.

Ik vermoed niet dat het de membranen zijn in de carburateur, deze zijn recent vervangen :)

Bedankt voor het meedenken 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
die pilot schroeven zijn stationaire mengselschroeven , voor stationair dus , bij gas geven neemt de rest van de carb het over , dus bij die dingen zal het probleem niet zitten aangezien je zegt dat hij stationair wel mooi loopt , stationair is ook niet zo belangrijk
 
Ik heb me wat ingelezen op het internet, en het blijkt dat wanneer de pilot jet screw verder dan 4 slagen uit is de pilot jet te klein is (welke weer effect heeft op 0 tot 1 kwart gas).
Ik kan me herhinneren dat bij mij de schroeven 6 slagen uit staan (verder loopt te boel wel prima). Dit wordt dus ff flink reinigen met de carb reiniger *O*.

Mocht de pilot jet te klein zijn of verstopt zitten kan ik me indenken dat dat de oorzaak is van het terugslag wat heel zelden voorkomt.
Maar kan het zomaar dat na 30 jaar de pilot jet ineens van grote veranderd moet worden? Er is in de tussentijd enkel een Laserpoint demper gemonteerd door de vorige eigenaar. Voor de rest is alles orgineel.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Hij rijd 1 op 15.5 ongeveer. Voor het vervangen van de gasbuizen en naalden liep de motor 1 op 13.
kunnen de choke plunjers vervangen worden zonder de carburateurs te splitten?
 
Even een update: Heb het pilot circuit schoongemaakt met carburateur reiniger, de motor loopt nu lekker met de pilotschroeven 2/2.5 slag uit (ipv voorheen 6 slagen uit). Verder heb ik het ontstekingstijdstrip gecontroleerd welke goed staat en de vacuumbuis vervangen.
De motor loopt goed, lijkt iets beter te lopen. Als ik vol gas geef komt er bij hoge toeren nogsteeds wat zwarte rook uit de uitlaat 🤔.
Ook zit er in beide carburateurs main jet maat 70, heel apart.
 
WhatsApp Image 2022-05-31 at 10.47.59 PM.jpeg
 
Dit bericht is bedoelt voor mensen die dit forum later lezen met het zelfde probleem en benieuwd zijn hoe ze het kunnen oplossen:

Ik had nogal een aparte samengang van problemen: onderin toeren terugslag uit de inlaat, wat duid op een te arm mengsel, en bij vol gas en hoge toeren zwarte rook uit de uitlaat wat duid op een te rijk mengsel.

Uiteindelijk heb ik de pilot jet circuit en benzine schroef volledig uitgespoten met carb reiniger en vervolgens de benzine schroeven op de fabriekspecificaties gezet. Dit heeft het probleem met de terugslag verholpen.
Vervolgens heb ik de choke plungers vervangen zoals @Raymond W aangaf. En dit heeft de zwarte rook doen verdwijnen *O*

Binnenkort maar eens het verbruik bijhouden. Dit zal ook wel naar beneden zijn gegaan.:t

Bedankt iedereen voor de hulp! dit onderwerp kan worden afgesloten :)
 
'X slagen uit'

Beter is te zeggen 'x volledige draai uit'.

Een slag is dus niet de draai die je 1x met een schroevendraaier kan doen (ong 180gr) maar een volledige omwenteling van 360gr.

6 'slagen' lijkt me dan ook veel, in dit licht.

Het is maar voor de zekerheid, aanvulling, etc :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan