condensator ontlaad via massa

Roy61

Rookie
26 nov 2018
11
2
Best forum, het volgende.

Als ik op mijn stuur het grootlicht seinknopje indruk en ik raak mijn stuur aan ontlaadt de condensator via mij. Bijzonder gevoelig.

Ik heb het over een motor met contactpunten ontsteking.

Misschien iemand een idee?

Roy
 
Best forum, het volgende.

Als ik op mijn stuur het grootlicht seinknopje indruk en ik raak mijn stuur aan ontlaadt de condensator via mij. Bijzonder gevoelig.

Ik heb het over een motor met contactpunten ontsteking.

Misschien iemand een idee?

Roy

Hoi Roy, zet er ook even bij welke motor en bouwjaar het om gaat. Heb je er een elektrisch schema bij?
 
Die 0,22uF condensator is een bluscondensator bedoeld om inslijten van de contactpuntjes tegen te gaan door het vonkje te "blussen". Die hangt met 1 pootje wel aan massa maar ik vermoed eerder dat je een tik krijgt van de bobine. Die voel je wel.
 
Laatst bewerkt:
Zit er aan het seinknopje een relais gekoppeld ? (hoor je ergens wat klikken),
dan kan het zijn dat dit door het relaisspoeltje komt.
Montage van een relais met blusdiode of weerstandje over de spoel zou dan kunnen helpen.
 
Mannen dank voor jullie reacties.

Idd op het guzzi forum heb ik ook geplaatst.
Een ontlading van een condenstator voel je goed dat is op zeker. Een ontlading van het relais zou ook gevoelig kunnen zijn die weet ik niet maar als ik de P=UxI regel doe en dat op een relais van een grootlicht, 55W, dan zou het kunnen.

De bobines had ik kort gesloten dus draad er vanaf en ook van de contactpunten! zelfde resultaat...een flinke klap.

Wat ik deed was met een punttang de contacten aanraken zodat het grootlicht via het relais aanspringt. Doordat de de aanraking van de contacten in de schakelaar en de timing niet hetzelde tijdstip hadden, van stroom naar massa, ging de stroom af en toe via mijn hand! En dat was gevoelig want als je de wet van ohm neemt P=UXI dan krijg je 55=12x 4.6A te verwerken en die voel je. Ik heb de schakelaar volledig gemonteerd en alles deed het zonder de stroomstoten. Kortom een massa probleempje door onvolledige montage vanwege een test.
 
Ik zou in je berekening ongeveer 1 Megaohm meenemen wat in de buurt komt wat betreft de geleiding van de menselijke huid.
De opslingering wat betreft spanning door het onderbreken van het inducieve relaispoeltje dat ga je dan wel voellen, 12 volt niet.

Veel succes met de oplossing.👍
Klopt. 12 volt voel je niet. Je kunt gerust met blote handen de accupolen aan raken.
12 volt van een condensator voel je ook niet.
Het opslinger effect van een spoel (relais, bobine) kan ver boven de 12 volt komen.
 
Mannen dank voor jullie reacties.

Idd op het guzzi forum heb ik ook geplaatst.
Een ontlading van een condenstator voel je goed dat is op zeker. Een ontlading van het relais zou ook gevoelig kunnen zijn die weet ik niet maar als ik de P=UxI regel doe en dat op een relais van een grootlicht, 55W, dan zou het kunnen.

De bobines had ik kort gesloten dus draad er vanaf en ook van de contactpunten! zelfde resultaat...een flinke klap.

Wat ik deed was met een punttang de contacten aanraken zodat het grootlicht via het relais aanspringt. Doordat de de aanraking van de contacten in de schakelaar en de timing niet hetzelde tijdstip hadden, van stroom naar massa, ging de stroom af en toe via mijn hand! En dat was gevoelig want als je de wet van ohm neemt P=UXI dan krijg je 55=12x 4.6A te verwerken en die voel je. Ik heb de schakelaar volledig gemonteerd en alles deed het zonder de stroomstoten. Kortom een massa probleempje door onvolledige montage vanwege een test.
Lamaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan