Motor naar vol vermogen terug brengen via de gashendel

JuliaJM

Rookie
31 mrt 2023
20
1
Hallo allemaal,

Ik heb een Suzuki gladius 650 die uit buitenland geïmporteerd is.
Deze motor is op kenteken 25kw bij de rdw, nu wil ik het terug naar vol vermogen brengen. Maar helaas kom ik er achter dat de motor niet via de officiële manier terug begrenst is ( via een ECU / CdI unit ), maar via de gashendel. De dealer zegt helaas dat ze hier verder geen ombouw verklaring kunnen krijgen en verder niks kunnen doen.
Weet iemand van jullie of er andere officiële manieren zijn om een ombouw verklaring te krijgen en de motor op vol vermogen terug te kunnen brengen?
 
Hallo allemaal,

Ik heb een Suzuki gladius 650 die uit buitenland geïmporteerd is.
Deze motor is op kenteken 25kw bij de rdw, nu wil ik het terug naar vol vermogen brengen. Maar helaas kom ik er achter dat de motor niet via de officiële manier terug begrenst is ( via een ECU / CdI unit ), maar via de gashendel. De dealer zegt helaas dat ze hier verder geen ombouw verklaring kunnen krijgen en verder niks kunnen doen.
Weet iemand van jullie of er andere officiële manieren zijn om een ombouw verklaring te krijgen en de motor op vol vermogen terug te kunnen brengen?
Even de rdw bellen of het originele vermogen daar ook geregistreerd is.

Dan kun je hem gewoon administratief terug laten zetten naar het originele vermogen en zelf terugbouwen. Van laag naar hoger vermogen was eerder geen verklaring voor nodig.
Als het originele vermogen maar geregistreerd staat bij de rdw.
 
Je hebt het over de Dealer, wat voorn dealer is het? een Suzuki dealer?
Ik zou even contact opnemen met de Importeur van Suzuki Nederland (B.V. NIMAG)
0800 4789854
Ja is een officiële suzuki dealer.
De motor is namelijk uit buitenland geïmporteerd al met een lage vermogen op kenteken ook bij de rdw staat ie geregistreerd met een lage vermogen.
Maar het is helaas niet via de ecu verlaagd, maar grote kans dat via de gashendel gedaan is en daarom kan de dealer niks meer er aan doen.
 
Even de rdw bellen of het originele vermogen daar ook geregistreerd is.

Dan kun je hem gewoon administratief terug laten zetten naar het originele vermogen en zelf terugbouwen. Van laag naar hoger vermogen was eerder geen verklaring voor nodig.
Als het originele vermogen maar geregistreerd staat bij de rdw.
Helaas als ik het zelf zou verbouwen word het niet op kenteken aangepast en ik heb het juist ook op de kenteken nodig
 
Laatst bewerkt:
RDW bellen. Eventueel een herkeuring waarin je laat zien welke onderdelen er in het gas gedeelte vervangen zijn.
De RDW is over het algemeen best bereidt tot meedenken hoor
Dank je wel allemaal voor de tips.
Ik heb inderdaad de rdw gebeld , maar het word helaas iets best prijzig omdat de motor voor een individuele keuring zou moeten gaan, dit is helaas het gedoe van een geïmporteerde motor :(
 
Maakt het eigenlijk uit of het aantal KW afwijkt tussen administratie/kenteken of het echte vermogen van de motor zelf?
Als je een beperkt rijbewijs hebt uiteraard wel; maar als je een volledig rijbewijs hebt maakt het toch niet uit?

Je mag immers een normale motor ook "opvoeren" voor meer PK's en dan hoef je ook niet te herkeuren.. Zelfs het vervangen van de uitlaat / luchtfilter geeft soms al wat meer Pk's

Het is niet zo dat je ineens niet meer op die motor mag rijden als je hem op vol vermogen zet door de gashendel te vervangen. Een agent zal dit alleen controleren als je een A2 rbw. hebt.

Of zit ik nu helemaal fout?
 
Maakt het eigenlijk uit of het aantal KW afwijkt tussen administratie/kenteken of het echte vermogen van de motor zelf?
Als je een beperkt rijbewijs hebt uiteraard wel; maar als je een volledig rijbewijs hebt maakt het toch niet uit?

Je mag immers een normale motor ook "opvoeren" voor meer PK's en dan hoef je ook niet te herkeuren.. Zelfs het vervangen van de uitlaat / luchtfilter geeft soms al wat meer Pk's

Het is niet zo dat je ineens niet meer op die motor mag rijden als je hem op vol vermogen zet door de gashendel te vervangen. Een agent zal dit alleen controleren als je een A2 rbw. hebt.

Of zit ik nu helemaal fout?
Als een motor dusdanig wordt opgevoerd dat de vermogenstoename meer dan 20% bedraagt dient de motor gekeurd te worden.
 
Maakt het eigenlijk uit of het aantal KW afwijkt tussen administratie/kenteken of het echte vermogen van de motor zelf?
Als je een beperkt rijbewijs hebt uiteraard wel; maar als je een volledig rijbewijs hebt maakt het toch niet uit?

Je mag immers een normale motor ook "opvoeren" voor meer PK's en dan hoef je ook niet te herkeuren.. Zelfs het vervangen van de uitlaat / luchtfilter geeft soms al wat meer Pk's

Het is niet zo dat je ineens niet meer op die motor mag rijden als je hem op vol vermogen zet door de gashendel te vervangen. Een agent zal dit alleen controleren als je een A2 rbw. hebt.

Of zit ik nu helemaal fout?
Ja zie je fout :+ zijn Europese richtlijnen voor. Anders is je kenteken niet geldig.
Dank je wel allemaal voor de tips.
Ik heb inderdaad de rdw gebeld , maar het word helaas iets best prijzig omdat de motor voor een individuele keuring zou moeten gaan, dit is helaas het gedoe van een geïmporteerde motor :(
Rdw heeft je goed voorgelicht. Is geklooi met geimporteerde motoren
 
Terwijl afvoeren via het gashandel / gaskleppen makkelijker terug te draaien is dan via de ECU. :? 8)7
Misschien is dat de reden: als het zo makkelijk is, kan iemand ook de vermogensafname eenvoudig terugdraaien, en met een beperkt rijbewijs op vol vermogen rijden. Of dat slim is, is een andere discussie.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dat de reden: als het makkelijk is, kan iemand ook de vermogensafname terugdraaien, en met een beperkt rijbewijs op vol vermogen rijden. Of dat slim is, is een andere discussie.
Het is op een gegeven moment wel veranderd inderdaad.
Maar wellicht ook mede door de overgang van carburateurs naar injectie. :?
Ik had twee jonge motormaatjes met een Bandit 600 en ZX-6R en die waren natuurlijk ook afgevoerd. O-) O-)
 
Ga er maar vanuit dat motor en kentekenbewijs met elkaar moeten kloppen, zeker als het gaat om het verschil tussen "beperkt" en "onbeperkt" vermogen. Als de overheid er al niet moeilijk over doet, dan zal de verzekering er wel over klagen op het moment dat het ze uitkomt (dus als jij schade rijdt).
Ik heb nog nooit gehoord dat een motor op de rollerbank moest na een ongeluk...
Zeker niet als de bestuurder een vol rijbewijs heeft.

Buiten dat ben je ook maar een leek en moet je er van uit kunnen gaan dat wat op papier staat klopt.
Als die motor nu opeens op een ochtend wat levendiger voelt dan de dag er voor zou ik er niet te veel heisa van maken.
Die gashendel/gasschuif begrenzing er uit en gaan zou ik zeggen.
 
Ja zie je fout :+ zijn Europese richtlijnen voor. Anders is je kenteken niet geldig.

Rdw heeft je goed voorgelicht. Is geklooi met geimporteerde motoren
Hoeft niet altijd, ooit een sv650 geïmporteerd voor een kennis. Die stond op 25kw maar heeft een dubbele type goedkeuring op kenteken staan. Dus die kon ik gewoon administratief om laten zetten.
 
Hoe duur is een ECU CDI unit? Als je de beknotting op het gas eruit haalt, er tijdelijk een geknepen ECU CDI unit inzet en daarna door de dealer weer die op vol vermogen? Dan is hij 25KW geweest op de ECU. Of de dealer zet de juiste ECU CDI (software?) erin in plaats van wat er nu inzit, dan moeten ze toch wel een ombouwverklaring kunnen afgeven.
In beide gevallen is hij van (op papier) 25kw naar vol vermogen gegaan.

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar je moet toch wel iets kunnen dat je met de burocratie meewerkt en toch op het goede uitkomt.
 
Hoe duur is een ECU CDI unit? Als je de beknotting op het gas eruit haalt, er tijdelijk een geknepen ECU CDI unit inzet en daarna door de dealer weer die op vol vermogen? Dan is hij 25KW geweest op de ECU. Of de dealer zet de juiste ECU CDI (software?) erin in plaats van wat er nu inzit, dan moeten ze toch wel een ombouwverklaring kunnen afgeven.
In beide gevallen is hij van (op papier) 25kw naar vol vermogen gegaan.

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar je moet toch wel iets kunnen dat je met de burocratie meewerkt en toch op het goede uitkomt.
Dat is wel een creatief idee, en die CDI kun je daarna gewoon weer verkopen.
Wellicht goedkoper dan deze motor inruilen voor een motor met vol vermogen
 
Betreft het een Duitse motor?
Daar brengen ze het vermogen al eens via aftermarket sets,dan krijg je via TUV keur een lager vermogen op het kenteken.
Maar dan heeft die normaal ook nog altijd een COC waar het originele vermogen op vermeld staat zoals bij de EU homologatie.
Mogelijk aanvaard de RDW dat wel?
 
Maakt het eigenlijk uit of het aantal KW afwijkt tussen administratie/kenteken of het echte vermogen van de motor zelf?
Als je een beperkt rijbewijs hebt uiteraard wel; maar als je een volledig rijbewijs hebt maakt het toch niet uit?

Je mag immers een normale motor ook "opvoeren" voor meer PK's en dan hoef je ook niet te herkeuren.. Zelfs het vervangen van de uitlaat / luchtfilter geeft soms al wat meer Pk's

Het is niet zo dat je ineens niet meer op die motor mag rijden als je hem op vol vermogen zet door de gashendel te vervangen. Een agent zal dit alleen controleren als je een A2 rbw. hebt.

Of zit ik nu helemaal fout?
Ja het maakt wel uit want ik wil eigenlijk afrijden op deze motor voor rijbewijs A en daarom heb ik het nodig op vol vermogen. Want de cbr gaat bij het examen de kenteken controleren.
 
Terwijl afvoeren via het gashandel / gaskleppen makkelijker terug te draaien is dan via de ECU. :? 8)7
Dat zou het makkelijkste zijn inderdaad, maar helaas via de ecu gaat niet, want er zit al een vol vermogen ecu in. Maar het is in de geïmporteerde land al via de gashendel terug begrensd en daarom via kenteken in Nederland als 25kw geregistreerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan