• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Thunderace vs Thundercat

Arghoslent

Die hard MF'er
Lid geworden
21 mei 2005
Waarderingsscore
0
Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe motor aanschaffen. Heb al een tijdje lopen kijken naar de Thunderace en de Thundercat mijn budget zal zo rond de 3500 a 4000 euro liggen. Nu zie ik genoeg thundercats voorbij komen in mijn prijsklasse. Waarvan menigeen een lage kilometer stand heeft. Ik vindt dit een leuke motor en heb hier al een paar keer op mogen rijden.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar een thunderace, een 1000 lijkt me namelijk zo verdomde leuk, ook deze komen voorbij in de prijsklasse maar meeste hebben dan weer een wat hogere kilometer stand. Iets wat mij een beetje afschrikt.

Ik ben opzoek naar een fiets die betrouwbaar is, onbetrouwbare meuk heb ik me buik wel een beetje vol van namelijk :+ zie mijn andere topic maar ergens in techniek :+
Met dat gegeven in het achterhoofd weet ik niet waar ik nu verstandig aan doe.

Want iedereen kan wel roepen dat hogere km standen geen reet uitmaken, maar alle slijtage onderdelen hebben dan al wel de nodige ervaring imho.

spuw hier al uw reacties !!

Tussenvorm is een YZF 750. Sportiever, en vaak ook een stuk goedkoper. misschien ook leuk om eens te bekijken?

1000cctjes wordt vaker mee op vakantie gegaan enzo, dus ook vaker hogere kilomter standen.
Ik kan me iig om de km stand niet druk maken, let er nooit op.

Wat noem jij hoge kmstanden? Het is wel Yamaha, dus goed spul. Een motor kan met 10.000km al helemaal kapotgereden zijn, kmstanden zeggen vrij weinig, op tijd al het onderhoud en rijstijl wel. Ik weet wel dat Yamaha's goede motoren zijn en heb eens op een Cat gereden met 20.000km op de klok en een andere Cat met 65.000km op de klok, geen verschil !!!

En als jij een 1000 wil met hoge kmstand, denk er wel aan dat ie een grote cilinderinhoud heeft en over het algemeen waarschijnlijk een stukje lager in toeren heeft gereden dan een 600 en dus ook minder slijt. Hoe vaak gooi je een 1000cc vol open ?

Kijk ook even hoeveel km je per jaar rijd en hoe lang je gemiddeld een motor houd, maar eerlijk is eerlijk, een motor met hoge kmstand kan je moeilijk weer verkopen of levert weinig op.

2 jaar terug kocht ik mijn eerste thundercat.

Het voordeel van de thundercat is dat hij ook rustig te berijden is, iets wat ik absoluut niet met de ace kan.
Dit is mede door de verre zit voorover op de ace.
Deze heeft de clip-ons onder de kroonplaat zitten waardoor je ver voorover ligt.
Afijn dat zal je zelf ook wel gemerkt hebben.

Dat de cat me uitstekend bevalt blijkt wel uit het feit dat ik nu 2 thundercat`s heb.
1 voor mijn vrouw en 1 voor mij.
Het zijn ook een beetje een allemansvrienden.

Thunderace is een superfiets die ondergewaardeerd is. In 1996 was hij het stokpaardje van Yamaha, maar werd al snel vervangen door de R1 die al klaar stond.
De Ace heeft het doorontwikkelde blok van de FZR 1000 en vindt zijn oorsprong in de FZ750.
De Ace heeft maar 5 versnellingen en dit is meteen het grote verschil met de Cat: die heeft er 6 en moet hoogtoeriger worden gereden om rap voort te komen.
De vermogensafgifte is belachelijk lineair en dat maakt dat die Ace rustiger aanvoelt dan de 145 PK die er daadwerkelijk aan de krukas zitten.

Remmen van de Ace zijn super (blue spots) maar er zit wel een nadeel aan de 1000 cc: Yamaha had het geniale plan om de cilinder een tikkie breder te maken dan de zuiger om zo minder wrijving te hebben: dus minder slijtage. Wat ze waren vergeten is dat de zuigerveren na een bepaald aantal km's net wat teveel olie gingen doorlaten. Wat olieverbruik dus dan steeds wat meer wordt. Op zich niet erg, maar kan bij extreme hoeveelheden een revisie noodzakelijk maken: let wel: het blok is dan nog in uitstekende staat, maar nieuwe zuigerveren monteren (of een big-bore kit erop) is dan nodig.

Ik heb verschrikkelijk veel plezier gehad van mijn Ace en hij is oerbetrouwbaar en beresterk. (die tweede verscnelling is mega!!!) De cat is zo mogelijk nog betrouwbaarder en het is niet vreemd dat zoveel van deze motoren er rondtuffen. Qua zithouding is hij ook iets relaxter dan de ace omdat de ace zijn clipons onder de kroonplaat heeft zitten.

Na mijn ace ben ik 2-cil (Mille) gaan rijden maar ik denk nog wel eens terug aan die ouwe trouwe Ace. Beiden betrouwbaar, koppelrijk en sterk maar Italiaans heeft mijn hart veroverd. Maar dat was de TS zijn vraag natuurlijk niet.

succes

JK wrote: Wat noem jij hoge kmstanden? Het is wel Yamaha, dus goed spul. Een motor kan met 10.000km al helemaal kapotgereden zijn, kmstanden zeggen vrij weinig, op tijd al het onderhoud en rijstijl wel. Ik weet wel dat Yamaha's goede motoren zijn en heb eens op een Cat gereden met 20.000km op de klok en een andere Cat met 65.000km op de klok, geen verschil !!!

En als jij een 1000 wil met hoge kmstand, denk er wel aan dat ie een grote cilinderinhoud heeft en over het algemeen waarschijnlijk een stukje lager in toeren heeft gereden dan een 600 en dus ook minder slijt. Hoe vaak gooi je een 1000cc vol open ?

Kijk ook even hoeveel km je per jaar rijd en hoe lang je gemiddeld een motor houd, maar eerlijk is eerlijk, een motor met hoge kmstand kan je moeilijk weer verkopen of levert weinig op.

Ja wat zijn hoge kilometer standen, op marktplaats komen er een aantal voorbij waaien ik zag er een van 60.000 en eentje van 70.000 km dat vind ik persoonlijk tehoog.
Het liefst heb ik een bike met zo rond de 20.000 a 30.000 km. Misschien maakt het niks uit maar met mij zijn er nog duizenden die er anders over denken :-) Ik ben niet iemand die snel van spullen veranderd. Zal met dit zeker niet gebeuren dus ik schaf het aan voor een hopelijk lange periode. Dus het doorverkoop verhaal is niet echt aan de orde

Raymond W wrote: 2 jaar terug kocht ik mijn eerste thundercat.

Het voordeel van de thundercat is dat hij ook rustig te berijden is, iets wat ik absoluut niet met de ace kan.
Dit is mede door de verre zit voorover op de ace.
Deze heeft de clip-ons onder de kroonplaat zitten waardoor je ver voorover ligt.
Afijn dat zal je zelf ook wel gemerkt hebben.

Dat de cat me uitstekend bevalt blijkt wel uit het feit dat ik nu 2 thundercat`s heb.
1 voor mijn vrouw en 1 voor mij.
Het zijn ook een beetje een allemansvrienden.

Klopt die Cat is idd wel een allemans vriend, en ja ook rustig te berijden. Misschien deed mijn eerste post anders doen geloven maar ik heb nog nooit op een Ace gereden. Ik weet wel dat hij een andere zit heeft dan de cat. Het voornaamste is dat ik als ik bijwijze van spreken straks naar Frankrijk wil rijden dat ik dat dan ook zonder problemen kan doen. Dus de zithouding is wel degelijk van belang voor mij. Dus dat word proefrijden :+ .

en woeeeei 2 thundercat's :}

Zeeslot wrote: Thunderace is een superfiets die ondergewaardeerd is. maar er zit wel een nadeel aan de 1000 cc: Yamaha had het geniale plan om de cilinder een tikkie breder te maken dan de zuiger om zo minder wrijving te hebben: dus minder slijtage. Wat ze waren vergeten is dat de zuigerveren na een bepaald aantal km's net wat teveel olie gingen doorlaten. Wat olieverbruik dus dan steeds wat meer wordt. Op zich niet erg, maar kan bij extreme hoeveelheden een revisie noodzakelijk maken: let wel: het blok is dan nog in uitstekende staat, maar nieuwe zuigerveren monteren (of een big-bore kit erop) is dan nodig.

Ik heb verschrikkelijk veel plezier gehad van mijn Ace en hij is oerbetrouwbaar en beresterk. (die tweede verscnelling is mega!!!) De cat is zo mogelijk nog betrouwbaarder en het is niet vreemd dat zoveel van deze motoren er rondtuffen. Qua zithouding is hij ook iets relaxter dan de ace omdat de ace zijn clipons onder de kroonplaat heeft zitten.

succes

Kijk !! jou verhaal is nu precies waarom ik denk dat ik voor een 1000cc moet gaan. Die 600 zal mij zeker voor een lange periode zoet houden, maar op een gegeven moment wil ik denk ik toch net dat beetje meer. Het hele olie verbruik verhaal heb ik idd al veel over gelezen. Dat is iets waar ik rekening mee zou moeten houden. Nu zullen er ook genoeg mensen zijn die hier nog nooit hinder van hebben ondervonden dus je moet het een beetje treffen denk ik.

verder allemaal bedankt voor jullie reacties is leuk om wat info in te winnen *O*

Laatst bewerkt:
bij welke km stand word er door yamaha aangeraden de kleppen te stellen??
en werkt dit ook met shims bij deze fietsen?

Laatst bewerkt:
42.000 kilometer, en ja.

Olieverbruik komt (bij de YZF 750 dan, blok is vergelijkbaar verder) door ovale zuigers. Olieverbruik is niet erg, zo lang je het maar bijhoudt. 1 liter op 1500 km ofzo is niet vreemd, maar dat maakt het blok er zeker niet minder goed of sterk om!

dat is zijn pesoonlijke ervaring dus ik zie het probleem niet :-)

Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe motor aanschaffen. Heb al een tijdje lopen kijken naar de Thunderace en de Thundercat mijn budget zal zo rond de 3500 a 4000 euro liggen. Nu zie ik genoeg thundercats voorbij komen in mijn prijsklasse. Waarvan menigeen een lage kilometer stand heeft. Ik vindt dit een leuke motor en heb hier al een paar keer op mogen rijden.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar een thunderace, een 1000 lijkt me namelijk zo verdomde leuk, ook deze komen voorbij in de prijsklasse maar meeste hebben dan weer een wat hogere kilometer stand. Iets wat mij een beetje afschrikt.

Ik ben opzoek naar een fiets die betrouwbaar is, onbetrouwbare meuk heb ik me buik wel een beetje vol van namelijk :+ zie mijn andere topic maar ergens in techniek :+
Met dat gegeven in het achterhoofd weet ik niet waar ik nu verstandig aan doe.

Want iedereen kan wel roepen dat hogere km standen geen reet uitmaken, maar alle slijtage onderdelen hebben dan al wel de nodige ervaring imho.

spuw hier al uw reacties !!

Als ik zou mogen kiezen,ga ik voor de Ace.
Ik heb het model '98 gehad en er 77.000 km mee gereden.Zowel sportief,enkel als duo,zelfs ermee op vakantie geweest met tent,slaapzakken en-matten,vuurtje...
Het is een echte sportieve handelbare krachtpatser en zeer betrouwbaar.
Eén minpunt is het olieverbruik,maar dat vind ik geen probleem.

42.000 kilometer, en ja.

Olieverbruik komt (bij de YZF 750 dan, blok is vergelijkbaar verder) door ovale zuigers. Olieverbruik is niet erg, zo lang je het maar bijhoudt. 1 liter op 1500 km ofzo is niet vreemd, maar dat maakt het blok er zeker niet minder goed of sterk om!

is die 42.000 km opgave bij beide motoren gelijk?

Als ik zou mogen kiezen,ga ik voor de Ace.
Ik heb het model '98 gehad en er 77.000 km mee gereden.Zowel sportief,enkel als duo,zelfs ermee op vakantie geweest met tent,slaapzakken en-matten,vuurtje...
Het is een echte sportieve handelbare krachtpatser en zeer betrouwbaar.
Eén minpunt is het olieverbruik,maar dat vind ik geen probleem.

:) ik neig ook naar de ace............................................. maar de puntjes welke door jullie worden aangegeven doen het er niet makkelijker op maken.
Olieverbruik is niet zo heel erg mits het binnen de perken blijft.

:) ik neig ook naar de ace............................................. maar de puntjes welke door jullie worden aangegeven doen het er niet makkelijker op maken.
Olieverbruik is niet zo heel erg mits het binnen de perken blijft.

Nu ja,je moet echt wel zelf een beslissing nemen.Wil je er mee rond de kerk draaien(Belgische term voor kleine afstandsritten)of echt rijden zoals ik eerder al beschreven heb.Om op sportiever vlak te komen,had ik de mijne vooraan 15mm verlaagd(kortere wielbasis)zodat ie iets korter instuurde.Wat in het stadsverkeer een heuse verbetering werd en toch het strakke stuurgedrag op het sportieve gebied niet hinderde.Wel wat proefrijden om de veerinstellingen en dempingen af te stellen.
Ook heb ik er een Dynojet stage 2,k&n en een Leo Vinci uitlaat op gemonteerd.
Hierna moet de carburatie wel volledig herafgesteld worden.
Het resultaat was verbluffend,zuiverdere gasrespons en terugname.
Ik rij nu met R1 2007(Mijn 2e R1, vorige was een 2004),maar de Ace blijft een Ace.

Nu ja,je moet echt wel zelf een beslissing nemen.Wil je er mee rond de kerk draaien(Belgische term voor kleine afstandsritten)of echt rijden zoals ik eerder al beschreven heb.Om op sportiever vlak te komen,had ik de mijne vooraan 15mm verlaagd(kortere wielbasis)zodat ie iets korter instuurde.Wat in het stadsverkeer een heuse verbetering werd en toch het strakke stuurgedrag op het sportieve gebied niet hinderde.Wel wat proefrijden om de veerinstellingen en dempingen af te stellen.
Ook heb ik er een Dynojet stage 2,k&n en een Leo Vinci uitlaat op gemonteerd.
Hierna moet de carburatie wel volledig herafgesteld worden.
Het resultaat was verbluffend,zuiverdere gasrespons en terugname.
Ik rij nu met R1 2007(Mijn 2e R1, vorige was een 2004),maar de Ace blijft een Ace.

Ik wil beide *D dus lange en krotere afstanden, wel als recreatief rijder niet als hoofd vervoermiddel, wat niet betekend dat ik een mooi weer rijder ben. Mijn andere motor is alttijd stuk in de zomer en doet het weer in de winter *D

In principe vind ik het onderste uit de kan halen van de machine niet heel belangrijk zeker niet hier in NL op de openbare weg. Als ik dat wel zou willen dan zoeken we het circuit op, maar beetje aanpassen vind ik uiteraard wel leuk.
Kocht jij de ace trouwens nieuw en heb je er 77.000 opgezet of 2nd hand en 77.000 extra erbij?

Trouwens iemand die mij ongeveer kan vertellen wat een Wa verzekering kost hier in NL voor een Ace?

gewoon ff op de site van unive checken...vul je gewoon wat gegevens in en krijg je een aanbod terug

ga ik even doen thnx !!

edit:

kom ik zo rond de 10 a 15 euro en dan heb ik alles even snel ingevuld ik vind mooi *D

Laatst bewerkt:
Ik wil beide *D dus lange en krotere afstanden, wel als recreatief rijder niet als hoofd vervoermiddel, wat niet betekend dat ik een mooi weer rijder ben. Mijn andere motor is alttijd stuk in de zomer en doet het weer in de winter *D

In principe vind ik het onderste uit de kan halen van de machine niet heel belangrijk zeker niet hier in NL op de openbare weg. Als ik dat wel zou willen dan zoeken we het circuit op, maar beetje aanpassen vind ik uiteraard wel leuk.
Kocht jij de ace trouwens nieuw en heb je er 77.000 opgezet of 2nd hand en 77.000 extra erbij?

Trouwens iemand die mij ongeveer kan vertellen wat een Wa verzekering kost hier in NL voor een Ace?

Ik heb hem nieuw gekocht en dus zelf volledig ingereden,getuned en afgesteld.
Zoals met alle andere heb ik er winter en zomer mee gereden en heb er echt van genoten.Helaas worden ze niet meer gemaakt. ;(
Wat ik ook nog wil vertellen,is dat er voor duo trippen of reizen buiten de al
comfortabele duozit er nog andere opties beschikbaar zijn zoals een kofferrek enz.

Hoi Kozze, aha das een duidelijke zaak. Ben zelf niet in de gelegenheid om een volledig nieuwe motor aan teschaffen, iets met teveel dingen leuk vinden enzo !! :-) maar is idd ook niet aan de orde daar deze motor niet meer gemaakt word.
Ik wil idd veel met een passagier rijden, kijken of ik mijn vriendin ook nog een keer haar rijbewijs lan laten halen !! kofferek misschien wel een idee voor als ik er mee op vakantie zou gaan.
Maar besluit staat vast ik ga kijken voor de Ace

bedankt voor je bijdrage !!

Hoi Kozze, aha das een duidelijke zaak. Ben zelf niet in de gelegenheid om een volledig nieuwe motor aan teschaffen, iets met teveel dingen leuk vinden enzo !! :-) maar is idd ook niet aan de orde daar deze motor niet meer gemaakt word.
Ik wil idd veel met een passagier rijden, kijken of ik mijn vriendin ook nog een keer haar rijbewijs lan laten halen !! kofferek misschien wel een idee voor als ik er mee op vakantie zou gaan.
Maar besluit staat vast ik ga kijken voor de Ace

bedankt voor je bijdrage !!

Veel succes en vooral veel Ace-genot.

Grtz, Den Kozze.

Tsja, ik ben be-vooroordeeld.. })

Kheb de Ace nu sinds eind februari. Reed hiervoor op een FZ750.
Gebruik de motor voor woon-werk.

Voor/nadelen van de Ace: (natuurlijk vergeleken met mijn luttele ervaring op andere fietsen en de FZ750)

Voordelen:
- Heerlijke toerfiets (Stap na 500 km af alsof ik net ben begonnen)
- Perfecte vermogensafgifte in lage toeren (mits EXUP in originele staat)
- Spiegels (zicht)
- Wegligging/Remmen ook op hoge snelheid erg stabiel

Nadelen:
- Duurde een maandje voordat ik gewend was aan de zithouding
- Een "Grote/Lange" passagier zit natuurlijk niet zo comfortabel als bij een goldwing achterop, het blijft een ss.
- Olieverbruik, mijn Ace heeft, zoals bijna iedere, een flesje olie nodig op de 1250 km. Dit is zeer afhankelijk van de "bui" van de berijder. Als je echt maximaal gaat pompen dan lust die wel iets meer. Maar, ik ben zelf technicus in de autowereld, en ik troost me met het idee dat ik liever heb dat de motor olie verbruikt, dan dat hij het niet gebruikt.
Ken trouwens wel motoren die wat meer lusten dan 1 op 1250, en die geen yamaha op de zijkant hebben staan ;)

Ohja, een tip mocht je voor een ace gaan, koop dit dan voor je passagier: (De triboseat) http://www.motorgein.nl/

Mocht je nog vragen hebben wat je echt wil weten over de bike, stel ze.
Wat betreft jouw budget moet je zeker kunnen slagen voor een mooie Ace.
Veel geluk met je zoektocht!

John.

Laatst bewerkt:
Jemig ik lees hier dat die Ace olie zuipt bij het leven?

Ik rijd zelf op een Cat, en ik vervang iedere 10K gewoon de olie, gewoon puur om het te verversen, niet omdat de Cat olie tekort schiet want mijn oliepeil staat altijd hetzelfde, zelfs na 12K kilometer...

Met een Ace heb ik geen ervaring, maar als het een klasgenootje is van de Cat dan zal het ongetwijfeld een robuuste fiets zijn!

Veel Ace-plezier :)

Terug
Bovenaan Onderaan