Tikkende Ktm 640 SM en even voorstellen

ElmarDePelmar

Rookie
19 apr 2016
5
0
hallo mede motorfanaten,

mijn naam is elmar en ik heb mij zojuist aangemeld op deze website
meelezen deed ik al geruime tijd met plezier maar nu zit ik ook met een dingetje...
ik ben service monteur in de cv ketel wereld en woon in het pitoreske heemskerk

zoals de titel al verklapt tikt mijn KTM 640 er lustig op los
het ding loopt goed en voldoende vermogen, maar het geluid drukt mijn pret in het rijden behoorlijk

ondertussen heb ik de kop "gereviseerd" met nieuwe lagers in de tuimelaars en inspectie/nameten van de speling op de assen en dergelijke
de speling is binnen de marge
uiteraard verse olie en oliefilter
kleppen heb ik net opnieuw gesteld, deze staan in en uitlaat op 0.15mm
distributieketting spanner lijkt ook naar behoren te werken
de cilinderbus had enkel wat wrijfsporen onder de uitlaat openingen, zeg maar
het geluid lijkt uit het midden van de cilinder te komen

nu ben ik ten einde raad...
het mooie weer is weer in aantocht maar verder dan een blokje om ga ik meestal niet omdat ik bang ben dat ik ergens op een heel mooi slingerweggetje strand en te voet huiswaarts mag keren

heeft iemand suggesties of ideën waar de tik vandaan kan komen?

graag hoor ik van jullie
 
Ook de zuiger met een micrometer opgemeten en ook de krukas en bigend gecontroleerd ???
 
Laatst bewerkt:
Ook de zuiger met een micrometer opgemeten en ook de krukas en bigend gecontroleerd ???

hoi, dank je voor de reactie

de zuiger heb ik niet opgemeten omdat ik de cilinder er niet vanaf heb gehad
wel heb ik de krukas, achter de carterdeksels, op gevoel gecontroleerd door de krukas naar boven en beneden te bewegen
geen speling in te voelen...

ook heb ik de motor gestart zonder trillingsdemper om die uit te sluiten, maar geen resultaat

zou het een kantelende zuiger zijn? als ik mij niet vergis moet dat een klokkend geluid geven
 
Dan zal je geen speling op de krukaslagers hebben maar bigend kan je op deze manier niet meten , kantelende zuiger zou goed kunnen...
 
Is er iemand in de buurt van Heemskerk/Beverwijk die ervaring heeft met zo'n blokje en eens zou willen kijken/luisteren? Evt tegen vergoeding
 
Bij mijn KTM was ook niet echt speling voelbaar, maar het big end lag er toch uit toen hij ernstig begon te tikken.
 
Big-end kun je testen door de motor te starten, in zijn eerste versnelling te zetten en dan rustig de koppeling laten opkomen (maar geen gas bij geven en je rem inhouden).

Als het tikken dan luider wordt (gaat van tikken naar KLAKKEN, STAMPEN...... big-end stuk! direct uitzetten en "even" drijfstang en lagers vervangen :-)

Als ik lees wat je vervangen hebt...... waarom toen niet gelijk de cilinder er af en alles "goed" nameten. Ik neem aan dat iemand met "verstand van motoren" je geadviseerd heeft de kop te reviseren. Het kost je een pakking extra om de cilinder en drijfstang te inspecteren.

maar ja.... zoals we in Brabant zeggen: achteraf.... is mooi wonen.
 
sorrie voor de late reactie!
ik ga het even testen maar ik ben bang dat de automatische decompressie ingrijpt en het eventuele motorgeluid gaat overstemmen, maar proberen kan geen kwaad!

ik heb de cilinder laten zitten omdat ik geen voetpakking had en verwachtte dat het geluid bij de lagers van de tuimelaars vandaan kwam
dat is de meest voor de hand liggende oorzaak wat ik lees op diverse fora

ja achteraf kijk je een koe in zijn kont en had ik de moeite moeten nemen om iets dieper te gaan...

Big-end kun je testen door de motor te starten, in zijn eerste versnelling te zetten en dan rustig de koppeling laten opkomen (maar geen gas bij geven en je rem inhouden).

Als het tikken dan luider wordt (gaat van tikken naar KLAKKEN, STAMPEN...... big-end stuk! direct uitzetten en "even" drijfstang en lagers vervangen :-)

Als ik lees wat je vervangen hebt...... waarom toen niet gelijk de cilinder er af en alles "goed" nameten. Ik neem aan dat iemand met "verstand van motoren" je geadviseerd heeft de kop te reviseren. Het kost je een pakking extra om de cilinder en drijfstang te inspecteren.

maar ja.... zoals we in Brabant zeggen: achteraf.... is mooi wonen.
 
sorrie voor de late reactie!
ik ga het even testen maar ik ben bang dat de automatische decompressie ingrijpt en het eventuele motorgeluid gaat overstemmen, maar proberen kan geen kwaad!

ik heb de cilinder laten zitten omdat ik geen voetpakking had en verwachtte dat het geluid bij de lagers van de tuimelaars vandaan kwam
dat is de meest voor de hand liggende oorzaak wat ik lees op diverse fora

ja achteraf kijk je een koe in zijn kont en had ik de moeite moeten nemen om iets dieper te gaan...

Als de auto deco het overneemt. Wel iets gas geven bij het testen. Nadeel is als je gas geeft dat vaak het geluid van de uitlaat/ motorisch geluid het overneemt en je dus moeilijker het tikken kan horen overgaan naar stampen/ klakken.
 
Je zegt wrijf sporen onder de uitlaat opening, ik had ook een gekantelde zuiger en zag heel licht maar sporen, nadat de cilinder eraf kwam was deze zelfs niet meer te honen. Ik denk dat het slimste is dat je toch de cilinder er even afhaalt en haaks met je nagel de sporen voelt mits de zuiger oke lijkt dan, als je dan blijft haken...

Ik had trouwens ook hetzelfde geluid van dezelfde plek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan