Leuk dat je voor het bochtenwerk speciaal de Picos de Europa benoemt..
Voor mij was dat tot nu ook het ultieme bochtenwerk. Extremer dan Alpen of Dolomieten!
Als je de krappe (super-)steile bochten van de Picos hebt gehad, dan zal je niet snel meer in de problemen komen.
Ik denk dat ik er nu hetzelfde in sta, als bij jou net voor de bochten-training.
Mss toch ook maar eens een training volgen, om precies te begrijpen wat ik nu door ervaring op het gevoel doe!
Ja, Picos, mooiste gebergte met de motor, al heb ik nooit in de Alpen of Pyreneeën gereden. In het bijzonder omdat er in de Picos niet zoveel auto's rijden en je in ruim een uur van zeeniveau tot 2.000m rijdt.
Over de haarspeldbochten, dit is wat ik geleerd heb:
Stappenplan, volgens de 4 K's:
- kijken (de hele bocht scannen/overzien op tegemoet komend verkeer, gaten in het wegdek, etc.),
- klaar zijn (juiste snelheid, juiste versnelling vóór je de bocht in gaat),
- kantelen (bocht in),
- kracht opbouwen (accelereren bocht uit) op het moment dat je de "uitgang" van de bocht ziet.
Rijtechniek in de
haarspeldbocht:
1. buitenkant vd bocht rijden. Pas daarbij - vooral bij een rechter bocht - goed op voor "uitsteeksels" van tegemoet komend verkeer. Ga bij een rechter bocht dan liever in het midden van je eigen rijbaan rijden (hier zeker op letten in de Eifel, vanwege de drukte),
2. permanent gedoseerd remmen (!!) met je achterrem. Je voet dus op de rem houden en "remmend doorrijden" tijdens het ronden vd bocht,
3. tegelijk de koppeling iets laten slippen en
4. tegelijk het gas er gedoseerd op houden. Hiermee hou je tractie en dat is zéér belangrijk om niet stil te vallen en daarmee om te vallen in de bocht.
De 4 punten van de rijtechniek lijken tegenstrijdig, maar je moet ze allen tegelijk uitvoeren. Daarmee hou je namelijk de maximale controle over je motor, zelfs in de krapste haarspeldbocht (omhoog of omlaag) en beland je niet op de verkeerde weghelft (wat ik heb zien gebeuren bij onervaren bochtenrijders). Uiteraard vergt deze techniek de nodige oefening.
Als je dit goed beheerst gaat je rijplezier met sprongen omhoog, beste is hier een vrijdag-zaterdag-zondag training voor te boeken, b.v. bij verkeerstraining.nl/
De instructeur rijdt achter je, communicatie via walkie-talkie, aanrader!!