Midweek Eifel mei 2023

SEgo

MF'er
25 mei 2008
85
127
Franeker
Toen ik mij heb voorgesteld in dit forum heb ik mezelf, en de lezers, de belofte gedaan om zelf ook eens reisverslagen te plaatsen. Kan genieten van de verslagen die op dit forum geplaatst worden, maar dan moet je zelf ook eens iets laten zien. Daarom hierbij de start.

Dag 1: Franeker-Bad Bertrich (15 mei)
Vanmorgen ontbeten met vrouwlief. Gisteravond alles klaargezet, dus geen haast. Half 9 vertrokken. Eerste stop was Zwolle, dochter, kleindochter en kat even dag zeggen. Twee keer de trap op en neer want ik had het motorblad voor schoonzoon op de koffer laten liggen. Kleindochter (5 weken oud) vond mij wel een beetje interessant, maar de melkfles vele malen interessanter. Tijdens de drinkpauze heb ik de meiden een kus en de kat een aai over de bol gegeven. Tanken en op weg. Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen op naar Malden voor een koffiestop. Onder Nijmegen een klein beetje file gehad. Er moest een touringbus met pech afgesleept worden. Dan wordt er 1 rijbaan rood afgekruist en moet iedereen ritsen. Daar zijn wij in Nederland meesters in, met als resultaat: alles staat stil. Op de motor er mooi tussen door, dat ik heb er weinig last van gehad.

Op parkeerterrein bij Malden twee mooie combinaties gezien van oude Opels met retro caravans. Na Malden op naar Maastricht. Bedoeling was om voor Maastricht (vliegveld) van de weg af te gaan naar Margraten. Dat is dankzij de navigatie natuurlijk een fluitje van een cent. Alleen de vele wegomleidingen staan niet in de Garmin🙄. Vlak voor Margraten langs het Amerikaanse ereveld van de 2e wereldoorlog gereden. Vanwege de omleidingen wat tijd verloren. Volgende keer toch daar een stop inplannen. Via De Plank België in gereden. Ook hier veel wegomleidingen. Stukje afgesneden om de route weer op te pakken.

Onderweg een stuwmeer (Gileppestuwdam) met panorama uitzicht (over het Hertogenwald). Hier gestopt en met een glazen lift naar boven. Heel mooi uitzicht over het meer en de bossen. Favoriet motorplekje blijkbaar, stuk of 15 stonden er geparkeerd. Hierna gaf navigatie aan dat tijdstip van aankomst 5 over 5 zou zijn. Door de omleidingen werd dat half zes.

Het laatste anderhalf uur in Duitsland waren de wegen pico bello dus we hebben even gas gegeven. Via mooie slingerwegen kwart over 5 motor geparkeerd voor hotel. Sleutel lag in kluisje, code hadden ze gemaild. Even opfrissen en daarna kleine wandeling rond hotel gemaakt. Bij terugkomst was eigenaar aanwezig en op zijn aanwijzing moest ik de motor even verrijden om hem op privéterrein onder een afdak te zetten, top service.

Nu aan een lekkere Weissenbier, en straks even de lokale specialiteit uit proberen: braadworst met aardappelpuree en zuurkool. Heb er alle vertrouwen in dat dat gaat smaken.

Foto's eerste dag:
 

Bijlagen

  • 01. Zwolle.jpg
    01. Zwolle.jpg
    175,1 KB · Weergaven: 0
  • 10. Weissbier.jpg
    10. Weissbier.jpg
    127,6 KB · Weergaven: 0
  • 09. Üssbach.jpg
    09. Üssbach.jpg
    435,6 KB · Weergaven: 0
  • 07. Hotel Elfenmühle.jpg
    07. Hotel Elfenmühle.jpg
    346,3 KB · Weergaven: 0
  • 05. Uitzicht Hertogenwald.jpg
    05. Uitzicht Hertogenwald.jpg
    175,8 KB · Weergaven: 0
  • 03. Gileppestuwdam.jpg
    03. Gileppestuwdam.jpg
    255,1 KB · Weergaven: 0
  • 02. Opels Malden.jpg
    02. Opels Malden.jpg
    294,9 KB · Weergaven: 0
Paar jaar geleden ook gepasseerd en met de lift naar boven , toren is 77 meter hoog dus je heb er een mooi uitzicht.
Stukje door rijden en dan heb je het hoogste punt van België, Signal de Botrange .
Al een paar keer gepasseerd endaar kun je lekker eten .
 
Hier ook de volgmode aan. Dat van dat stuwmeer en lift kende ik niet.
Lift gaat naar het restaurant daarboven, even het opstapje op en klauterklub voorbij lopen (klauterparcours door het bos).
Maar @SEgo, als je langs Margraten cemetary (8301 graven) rijdt, kun je net zo goed doorrijden als je toch via De Plank rijdt naar Henri Chapelle (7992 graven).
 
Maar @SEgo, als je langs Margraten cemetary (8301 graven) rijdt, kun je net zo goed doorrijden als je toch via De Plank rijdt naar Henri Chapelle (7992 graven)
Eens , indrukwekkend om daar rond te lopen.
Ook bunkers zijn er genoeg in de hoek rondom zuid Limburg ,Belgische kant .
En ook 1 die het zeker waard is om te bezoeken is Fort Eben Emael .
 
Dag 2: Rondrit richting Trier (16 mei)
Vanmorgen 8 uur regen. Ontbijt is hier om 9 uur en toen druppelde het nog wat. Op de radar was te zien dat de bui richting oosten dreef, daarom route opgezocht die richting westen ging. Internet staat vol met routes dus dat was vlot gelukt, rondje richting Trier. Eerst zelf een eigen stukje route gereden links en rechts van de Moezel.

De Moezel lijkt wel een campermagneet, op de weg, op parkeerterreinen, officiële campings, stukjes gras die als camping moesten doorgaan. Campers all over the place.

Na drie kwartier de internetroute opgepikt. Het zonnetje liet zich lekker zien, mooi motorweer. Via weer prachtige weggetjes, veelal door bossen, je kon de regen nog ruiken. Route ging bovenlangs de haarspelden van Piesport, die konden we natuurlijk niet overslaan. Naar beneden en meteen weer omhoog om de route te vervolgen. Onderweg diverse uitzichten over de loop van de Moezel, blijft een prachtig gezicht.

In Trier naar het centrum gereden voor de Porta Nigra (die naam….kan dat tegenwoordig nog wel…..). Kon mooi dichtbij parkeren, was maar een klein stukje lopen om op pleintje voor, of was het toch achter de poort te komen. Hier wat drinken en banaan genuttigd. Banaan had ik vanmorgen van ontbijt meegenomen. Ontbijt was zeer royaal, alles wat normaal bij een lopend buffet ligt, lag nu in kleine porties bij je op tafel. Zal morgen even een foto maken.

Na Trier wederom een feestje om te rijden, goede wegen in een prachtige omgeving. Omdat ik volgens Garmin rond 4 uur weer bij hotel zou zijn nog even een extra lus gereden, in Cochem nog wat gedronken en een foto van de burcht gemaakt. Bruingrijs in een groen bos met een grijze lucht, denk dat hij mooier op de ansichtkaarten staat😏.

Hierna naar hotel waar ik net na 5-en aankwam. Motor weer onder de luifel geparkeerd en even lekker gedoucht. Nu tijd voor het eten, Vulkanfeuer: stoofpotje met rundvlees in een pittige saus met paprika en aardappeltjes. Hoe pittig het uitvalt wordt later gemeld.

Foto's tweede dag:
 

Bijlagen

  • 11. Zicht op Piesport.jpg
    11. Zicht op Piesport.jpg
    185,8 KB · Weergaven: 0
  • 12. P boven Piesport.jpg
    12. P boven Piesport.jpg
    294,9 KB · Weergaven: 0
  • 13. Moezel en Piesport.jpg
    13. Moezel en Piesport.jpg
    247,7 KB · Weergaven: 0
  • 14. Weg Piesport.jpg
    14. Weg Piesport.jpg
    232,3 KB · Weergaven: 0
  • 15. Porta Nigra Trier.jpg
    15. Porta Nigra Trier.jpg
    284,3 KB · Weergaven: 0
  • 16. Onderweg naar Cochem.jpg
    16. Onderweg naar Cochem.jpg
    256,8 KB · Weergaven: 0
  • 17. Burcht Cochem.jpg
    17. Burcht Cochem.jpg
    185,1 KB · Weergaven: 0
  • 18. Stoofpotje met peper.jpg
    18. Stoofpotje met peper.jpg
    164,4 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Lift gaat naar het restaurant daarboven, even het opstapje op en klauterklub voorbij lopen (klauterparcours door het bos).
Maar @SEgo, als je langs Margraten cemetary (8301 graven) rijdt, kun je net zo goed doorrijden als je toch via De Plank rijdt naar Henri Chapelle (7992 graven).

Paar jaar geleden Ossuarium van Douaumont bezocht. Dat we niets geleerd hebben van de totale waanzin die oorlog heet. Restanten van 130.000 onbekende soldaten hebben hier een laatste rustplaats gevonden.
We zien veelal de erevelden van geallieerde kant, maar de soldaten van de asmogendheden werden net zo goed de dood ingestuurd.
 
Dag 3: Rondrit Eifel en Hunsrück (17 mei)
Update eten gister. Het pepertje pruttelt als complete vrucht mee. Je mag hem zelf snijden en dan met of zonder de zaadjes opeten. Die culinaire verrassing bewaren we voor een volgende keer.... Ontbijt vandaag met gekookt ei, gister met scrambled eggs. Banaan en chocobroodje gaat mee voor onderweg.

Vandaag gekozen voor een route richting Hunsrück en terug via regionale wegen met doorlopende bochten. Rond 10 uur bewolkt en frisjes, 10 graden. Na 15 km de eerste omleiding, via andere route ging het weer terug naar Bad Bertrich. Dat hebben we maar even niet gedaan, vlak voor Bad Bertrich een afkorting gevonden via een Garmin weggetje*. Dit bleek een heel mooie weggetje te zijn. Niet breed, maar met nieuw asfalt al slingerend door het bos.
Hierna route weer opgepakt langs de Moezel. Zonnetje kwam er steeds meer bij en de temperatuur kroop richting 12 graden. Ook in de Hunsrück 2x een omleiding i.v.m. wegwerkzaamheden. Betekent hier dat je meteen de nodige kilometers om moet rijden. Dat is geen straf, want alle wegen zijn mooi om te rijden.

Veel dode naaldbomen onderweg, de strijd tegen de letterzetter is nog niet gewonnen. In de omgeving van de Eifel waar hotel staat staan veel loofbomen, daar is alles mooi groen.

Na terugtocht richting noorden gaf navigatie aan dat route richting Piesport ging. En jawel, voor de derde keer gereden. Nu alleen omhoog. In een sukkeldrafje, vrachtverkeer en campers..... Het kan niet alle dagen feest zijn.

Op het noordelijke punt werd aangegeven dat het tot de Nürburgring 30 km was. Omdat het ondertussen onbewolkt en 14 graden was het voorwiel richting circuit gestuurd. Hoe dichter bij hoe drukker het werd. De auto’s met brede banden, spoilers en belettering waren niet meer te tellen. Ook veel raceauto's op aanhangers.
Bij de Ring was het een gekkenhuis, alles afgezet, overal rood-witte linten, veel security en politie.
Geen idee wat er loos was, maar met Hemelvaart in het verschiet vast en zeker een race-evenement. Veel weilanden vol met caravans, tenten, campers, bussen. Elke bosingang was met hekken afgezet en security erbij als bewaking. Ook reed er veel politie rond. Je kon nergens goed aan de baan komen. Stoppen was uit den boze. Busje wat wel stopte werd meteen door de politie gesommeerd om door te rijden.

Aan de noordzijde van circuit een mooie brede slingerende weg met voor mij een oranje uitgebouwde Mini die hier duidelijk bekend was. Alle hens aan dek om bij te blijven. Na een paar kilometer Minirijder bedankt gestopt om even online te kijken wat de aan de hand was: Adenauer Race Day. Vandaag een optocht met raceauto's vanaf circuit naar Adenau.

Hierna naar Cochem voor sightseeing en wat te eten. Nu wel een mooie foto van de burcht kunnen maken. Een cappuccino gescoord, wat rond gewandeld in het oude centrum en tenslotte bij een pizzeria terecht gekomen. Recept laat zich raden. Terug bij de motor een aandenken van de lokale parkeerwacht: € 10,00 boete wegens het niet parkeren in een officieel vak. Had motor aan de zijkant tegen heg aan gezet, stond hij niemand in de weg. Nu snap ik ook waarom bijna alle motoren in een autovak stonden. Sommigen waren zo "slim/handig" om 5 motoren in 5 vakken te zetten. Beetje scheef zodat er geen auto meer bij kon. Goede les voor de volgende keer. Las later op dit forum dat het in 2019 ook € 10 was, gelukkig geen last van parkeerinflatie in Duitsland.

Via toeristische route om kwart voor 7 motor onder afdak geparkeerd. Zonnige dag met mooie uitzichten via de grotere doorgaande wegen. Lekker tempo dagje. Nog even met thuisfront gebeld en nu even kijken welke kant we morgen opgaan. Wordt vervolgd.

* Garmin weggetje: zo door thuisfront benoemd wanneer er een geitenpad opdoemt van krap aan 1 auto breed, geen uitwijkmogelijkheden en meestal eindigend op een boerenerf.

Foto's derde dag:
 

Bijlagen

  • 30. Parkeren bij hotel.jpg
    30. Parkeren bij hotel.jpg
    246,1 KB · Weergaven: 0
  • 29. Parkeerboete Cochem.jpg
    29. Parkeerboete Cochem.jpg
    158,7 KB · Weergaven: 0
  • 28. Calzone Cochem.jpg
    28. Calzone Cochem.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 0
  • 27. Cochem.jpg
    27. Cochem.jpg
    231,5 KB · Weergaven: 0
  • 26. Cochem.jpg
    26. Cochem.jpg
    238,3 KB · Weergaven: 0
  • 25. Burcht Cochem.jpg
    25. Burcht Cochem.jpg
    148,8 KB · Weergaven: 0
  • 24. Nürburgring.jpg
    24. Nürburgring.jpg
    171,5 KB · Weergaven: 0
  • 23. Druiven.jpg
    23. Druiven.jpg
    357,3 KB · Weergaven: 0
  • 22. Onderweg.jpg
    22. Onderweg.jpg
    222,6 KB · Weergaven: 0
  • 21. Druivenvelden-weg Piesport.jpg
    21. Druivenvelden-weg Piesport.jpg
    327,3 KB · Weergaven: 0
  • 19. Topontbijt.jpg
    19. Topontbijt.jpg
    188,6 KB · Weergaven: 0
Dag 4: Rondje Luxemburg (18 mei)
Vanmorgen strakblauwe lucht toen ik rolluik opentrok. Beloofd een mooie dag te worden. Bedoeling om binnendoor naar Echternach te rijden en daar de route van Promotor “Rondje Luxemburg” op te pakken. Paar tussenpunten in Garmin gezet en dat pakte goed uit, lekker vlotte route om te rijden.

Voorbij Echternach ging het meteen naar het Müllertal (Klein Zwitserland). Helaas was de hoofdweg afgesloten wegens werkzaamheden, dus niet de bekende rotsformaties kunnen zien. Het is hier een echt wandwalhalla, allemaal mensen met wandelstokken en stoere schoenen om de "bergen" aan te vallen.

Via goed geasfalteerde wegen ging het richting noorden om in Vianden uit te komen. In Vianden was het megadruk, veel motoren en veel oude auto's. Geen oldtimers, maar youngtimers: kevers, 2CV’s, Porsche's, Mercedessen, Alfa's, Lancia's en ook veel Mini's. Volgens mij was er een rally gaande, het leek wel of ik in een rijdend museum was beland. De route ging omhoog richting burcht en gaf aan om bij parkeerplaats een weggetje in te gaan. Leek wel een geasfalteerd voetpad, maar nergens stond dat het verboden was voor rijdend verkeer.
Ingereden en halverwege kon ik een hele mooie foto van de burcht maken. Weggetje kwam uit op ander parkeerterrein, was gewoon een legale verbindingsweg.

Teruggereden naar centrum om een bakje koffie te scoren. Speciale motorparkeerplekken, top geregeld. Op een groot terras een cappuccino besteld en een tomatensoep. De koffie was lekker heet en de soep werd opgediend in een grote schaal met wat stokbrood erbij. Super, was ik voor de rest van de dag wel voorzien. De banaan is daarom in zijn gele jas weer bij hotel teruggekomen. Vanaf Vianden kon ik keus maken om richting Duitsland te gaan en toeristisch naar hotel te rijden, maar het weer was uitstekend (18-19 gr.), net als de wegen en omgeving, dus besloten om route verder te rijden.

Voorbij het stuwmeer bij Esch-sur-Sûre was links en rechts van de weg een picknick gaande, paar kilometer lang tenten, busjes, auto's met families die spelletjes deden en aan het bbq-en waren. Leek wel of iedereen een familiedag hield, zoals je in Frankrijk ook veel ziet. Bij kruisingen was alles afgelint, net of dit oogluikend werd toegestaan, maar de plaatselijke overheid toch een beetje de regie wou houden. Het zag er allemaal heel spontaan en vrolijk uit.

Onderweg veel, heel veel motoren, uit D-B-F-GB-NL en natuurlijk L zelf. Paar keer gestopt voor fotomoment en voor ik het wist terug bij het Müllertal. Moest hier dus dezelfde weg weer volgen, bedoeling was dat dit de terugweg zou zijn, had je allebei wegen in de route gehad. Niet echt een gemis, maar jammer was het wel. Door de drukte en gemis aan stopplaats geen foto's kunnen maken.

Weer naar Echternach om nog even goedkoop te tanken en dezelfde, vlotte route terug naar hotel.

Gedoucht en op naar terras waar de grill/bbq aan stond met de nodige rookontwikkeling. Denk dat we morgen thuis de lucht nog wel in de kleren hebben. Ook hier een familiedag, terras zat vol met oude en jonge mensen om even lekker te eten. Voldoende vlees en koude gerechten voor het opscheppen. Vandaag een topdag, mooi weer, mooie wegen, mooie natuur, lekker eten. Morgen gaan we weer op naar Fryslân.

Foto's vierde dag:
 

Bijlagen

  • 32. Burcht Vianden.jpg
    32. Burcht Vianden.jpg
    247 KB · Weergaven: 0
  • 33. Onderweg Luxemburg.jpg
    33. Onderweg Luxemburg.jpg
    370,3 KB · Weergaven: 0
  • 34. Stuwdam Esch-sur-Sûre.jpg
    34. Stuwdam Esch-sur-Sûre.jpg
    317 KB · Weergaven: 0
  • 35. Stuwmeer Esch-sur-Sûre.jpg
    35. Stuwmeer Esch-sur-Sûre.jpg
    244,4 KB · Weergaven: 0
  • 36. Rivier Sûre.jpg
    36. Rivier Sûre.jpg
    251,5 KB · Weergaven: 0
  • 37. P bij stuwdam Esch-sur-Sûre.jpg
    37. P bij stuwdam Esch-sur-Sûre.jpg
    330,8 KB · Weergaven: 0
  • 38. Onderweg Luxemburg.jpg
    38. Onderweg Luxemburg.jpg
    125 KB · Weergaven: 0
  • 39. Onderweg vlakbij hotel.jpg
    39. Onderweg vlakbij hotel.jpg
    296,9 KB · Weergaven: 0
Dag 5: Bad Bertrich-Franeker (19 mei)
Vanmorgen lopend ontbijt i.v.m. drukte hotel, nou ja, drukte.....er waren 6 extra gasten. Het is maar een klein hotel, dus dan is het snel druk. Had voor ontbijt de meeste zaken al naar de motor gebracht, dus kon na ontbijt rap vertrekken. En na betaling van de kosten uiteraard.

Had een route van internet gehaald die via toeristische route naar Echt ging. Dan kom je mooi halverwege Limburg uit en is de snelweg binnen handbereik. Dit pakte weer prima uit, mooie doorgaande wegen. Nadeel was wel dat het regionale wegen zijn waar ook vrachtverkeer gebruik van maakt. Op de motor kon je er snel voorbij, soms hingen er wel 10 auto's achter die niet konden/durfden in te halen.
Het schoot lekker op tot aan Aken. De route ging daar door de buitenwijken, maar hier had ik snel genoeg van, stoplicht na stoplicht, giga druk. Toen er dan ook een bord richting Heerlen voorbij kwam, meteen die weg gevolgd en via redelijk snelle route bij Landgraaf uitgekomen.

Bedoeling was om linea recta naar Franeker te rijden. Voor Nijmegen nog even bij tankstation in de zon gezeten om wat te drinken en een broodje en een banaan te eten. Viel me op dat de Fastned stations permanent voor bijna 100% in gebruik waren. Bij ons in het noorden staat er soms een auto bij de lader, maar zuidelijker is het elektrisch rijden echt wel meer ingeburgerd.

Volgens navigatie zou ik rond half 5 thuiskomen. Thuisfront was bij vriendin en wist niet hoe laat ze weer thuis zou zijn. Daarom voorbij Arnhem de Veluwe opgedoken en via Woeste Hoeve, Hoenderloo, Lieren, Klarenbeek naar Deventer gereden.
Daarna de IJsseldijk op om die tot Kampen te volgen.
Vanaf Kampen naar Meppel, vervolgens bij restaurant bij het hunebed van Havelte gegeten. Laatste stukje de snelweg op, precies 8 uur reed ik thuis de oprit op.

Ondanks de wat mindere weersvoorspellingen de gok genomen om toch te gaan (ja, ja, ik weet het: meestal ben je te bang….).. Geen regen en een temperatuur die elke dag 2 graden beter werd. Eifel is bij motorrijders een gewild gebied, maar Luxemburg heeft me positief verrast. Hier nog nooit eerder toeristisch gereden (alleen als tussenstop richting Frankrijk), maar dat gaan we in de toekomst vaker doen. Je bent er tenslotte binnen een dag.
Totaal gereden kilometers: 1.507

Foto's vijfde dag:
 

Bijlagen

  • 40. Onderweg P Nijmegen.jpg
    40. Onderweg P Nijmegen.jpg
    318 KB · Weergaven: 0
  • 41. P Nijmegen.jpg
    41. P Nijmegen.jpg
    265,7 KB · Weergaven: 0
  • 42. Thuiskomst.jpg
    42. Thuiskomst.jpg
    265,9 KB · Weergaven: 0
  • 43. Route Eifel 2023.png
    43. Route Eifel 2023.png
    465,9 KB · Weergaven: 0
Zo, de kop is er af, dit was het eerste verslag.
Heb nog ergens een verslag over reis naar Zuid-Engeland op oude computer staan, dat verslag ga ik ook maar eens opzoeken en plaatsen. Moet ergens ook nog foto's van deze reis op een laptop/schijf hebben staan.
Wordt vervolgd.
Leuk dat je dat wil delen hier op M-F
 
  • Leuk
Waarderingen: SEgo
Terug
Bovenaan Onderaan