Oktober 2023: Weekendje Ardennen

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
5.663
3.718
Kaaiendonk
Een keer geen reisverslag van mij over een reis door Frankrijk en Spanje maar een van een weekendje weg wat dichter bij de deur. Gewoon een weekendje Ardennen zoals ik die “vroeger” velen op jaarbasis deed en wat nu eigenlijk weer heel erg goed bevallen is. Natuurlijk is dit als een rondje om de kerk, maar wel een erg lekker rondje om de kerk. Natuurlijk niette verwarren met dat andere reisverslag dat ik schreef. Ook zou ik deze keer niet alleen op reis gaan maar weer met Richard met wie ik eerder in 2011, toen hij 3 weken zijn rijbewijs had, een rondje Europa deed, een paar maanden later met de motor op wintersport ging en weer 2 jaar later een mooie rondreis op de motor maakte in Australië. Na deze reis had hij na terugkomst in Nederland in 2015 nog 1 x voor een dagje een Tenere gehuurd en daarna nooit meer motor gereden. Ik had er echter het volste vertrouwen in dat dit gewoon goed zou komen.

Vrijdag 6 oktober 2023

Rond de klok van 9 vertrok ik thuis op de Versys. Het was slechts een weekendje maar om nou alles in mijn tanktas te proppen daar had ik geen zin in. Uit gemak had ik de bakken er aan gehangen zodat er lekker veel meegenomen kon worden. Mocht het met Richard zijn bagage op zijn huurmotor niet passen dan kon er altijd bij mij nog wat bijgegooid worden. Vanuit Oosterhout (NB) schoot ik de A27 op naar het noorden, wat eigenlijk geheel tegen mijn gevoel in was, om er bij Nieuwendijk weer af te gaan. Ik moest de Merwede over en om nou per sé pontjes te pakken, welke weer voor oponthoud zorgden, daar had ik nu ook nog even geen zin in. Ik had rond de klok van 11 bij Richard afgesproken in Valburg om hem daar op te pikken. Vanuit Nieuwendijk reed ik binnendoor door het Land van Maas en Waal en de Betuwe naar Valburg.

Rond half 11 kwam ik bij Richard aan en op zijn oprit stond een mooie, voor zover een GS mooi kan zijn, GS 850 Adventure welke uitgerust was met een gigantische ipad boven het stuur.

IMG-20231006-WA0000.jpg


Na een bakkie koffie en het vastsjorren van zijn bagage op de GS vertrokken we richting Nijmegen. Na een gekke bocht over het Keizer Traianusplein reden we de heuvel genaamd het Kops Plateau op. Gelijk 63 meter de hoogte in, en dat in Nederland. Via Berg en dal reden we naar Groesbeek waar we op een wegafsluiting stuitten. Eigenwijs zoals we beiden zijn was dit gewoon doorrijden langs de afzettingen en nadat we stapvoets langs wat wegwerkers reden, die ons ook vriendelijk begroeten reden we de wegafzetting weer uit. Zo simpel kan het dus soms zijn. We vervolgden de N271 richting Venlo echter ter hoogte van Arcen was de rotonde met de afslag Duitsland in echt dus geheel afgezet en hier konden we er dus niet omheen. Mijn GPS had ik expres de opdracht gegeven de route niet te gaan herberekenen, omdat ik daar zeer slechte ervaringen mee heb. Vanuit Venlo reden we Duitsland in en kwamen zo weer op de route uit bij Kaldenkirchen. Ik heb altijd een haat/liefde verhouding met Duitsland. Van de ene kant rijdt iedereen er behoorlijk netjes, aan de andere kant is men er soms gewoon te punctueel en is ieder dorp waar je doorheen rijdt exact hetzelfde om het maar niet te hebben over het gebrek aan sfeer. Echter de mooie wegen die hier om de dorpen heen zijn gelegd zijn vele malen fijner rijden dan de schijtlintbebouwing in Limburg.

Bij het plaatsje Baal gooide ik mijn tank even vol en merkte gelijk dat de V-Power 100 een stuk lekkerder reed dan de goedkope Van Raak benzine uit Baarle Nassau. Het was inmiddels ruim lunchtijd geweest maar in geen enkel dorp hadden we een barretje of restaurantje gezien wat open was. De wegen liepen immers ook allemaal om die dorpen heen. Iets na het tankstation zat Don Alfredo Frühstück & Grill, oftewel gewoon een snackbar. De motoren werden op de parking gezet en we konden gaan lunchen. Richard nam een Wiener Schnitzel en ik ging voor het beste gerecht dat de Duitse keuken te bieden heeft: De Currywurst mit Pommes.

IMG-20231006-WA0005.jpg


IMG_20231006_135117951.jpg


Na goed gegeten te hebben reden we verder in zuidelijke richting om de Eifel in te rijden. Hier was ik al vele jaren niet geweest. In het weekend was het er altijd veel te druk en er waren altijd veel te veel controles. Aangezien ik tegenwoordig als een ouwe lul aan het rijden ben hoef ik van die controles niet meer bang te zijn. De drukte viel op vrijdag ook heel erg mee en de wegen die in het weekend afgesloten zijn voor motorrijders waren vandaag ook gewoon open.

Iets na het plaatsje Zweifall kwamen we weer op een wegafzetting uit. Deze keer was de weg echt afgezet met een hek en konden we er echt niet door. Mijn GPS vertelde me dat iets verderop een weggetje ook omlaag liep exact hetzelfde dal in naar Simonskall. Op dit weggetje moest ik heel even stoppen om alle eentjes op het dashboard van mijn Versys te fotograferen.

IMG_20231006_152952403.jpg


Na enkele leuke bochten kwamen we aan in Simonskall maar ook hier was iets later de weg afgezet. Fuckerdefuck.. en ik wilde naar de Ruhrsee toe die iets verder zou liggen. Deze had ik al een jaar of 10 niet gereden en als ik dan toch in de Eifel was dan moest deze toch echt gereden worden. Dat werd dus weer terug rijden en dan maar braaf de bordjes richting Monschau volgen. Via Lammersdiorf reden we naar Rollesbroich waar ik plots weer op de route zat. Fuck Monschau… eerst die bochten bij de Ruhrsee. En ja wat waren ze weer heerlijk, mooi asfalt en heerlijke brede doordraaiers en nog rustig ook! Na een stukje heerlijk sturen kwamen we uiteindelijk aan in Monschau waar we de weg vervolgden naar het smalste stukje België dat er is bij Küchelscheid. Hier liep ooit een Belgisch spoorlijntje door waarschijnlijk Duits grondgebied. Echter het spoorlijntje was in zijn volle breedte wel Belgisch grondgebied en is dit altijd gebleven.

IMG_20231006_164713920.jpg



IMG_20231006_164732408.jpg


IMG-20231006-WA0007.jpg


Vanuit hier vervolgden we de weg naar Vielsalm. De motoren werden bij Baton Rouge de garage in gereden en toen was het tijd voor bier! Ik had mezelf voorgenomen het slechts bij 1 speciaal biertje te laten en vervolgens over te stappen op gewoon pils maar de Val Dieu blonde smaakte zo goed dat we het hier de gehele avond op hebben volgehouden. Na een heerlijke maaltijd en nog enkele Val Dieu blondjes was het al snel laat en tijd om onze kamer op te zoeken.


IMG_20231006_181134288_PORTRAIT.jpg
 
Zaterdag 7 oktober 2023

Na een zoals gebruikelijk erg goed ontbijt bij Baton Rouge brachten we een bezoekje aan de tegenover Baton Rouge gelegen Mariagrot en daarna werden de motoren de garage uit gereden om een mooie ronde door Luxemburg te rijden.

IMG_20231007_093102153.jpg


Ook vandaag was het weer schitterend weer! Via de N68 reden we naar de Luxemburgse grens om iets voor Heinerscheid stiekem een fietspad te pakken door de weilanden heen om zo naar enkele heerlijke bochtencombinaties na Kalborn te rijden. Via een klein stukje Duitsland reden we naar Dasburg om daar Luxemburg weer in te rijden richting Vianden. Deze weg blijf ik altijd schitterend vinden!

Net voor Stolzembourg sloegen we af richting de Niklosbierg, oftewel de berg van Sinterklaas. Deze berg is geheel uitgehold op de top en hier is een kunstmatig stuwmeer in aangelegd. Als het lager gelegen stuwmeer overcapaciteit heeft aan stroom wordt er hier water omhoog gepompt zodat dit in tijden van droogte weer omlaag kan lopen. Zeg maar een grote batterij van extra water om omlaag te laten lopen ten tijde van droogte om zo ook dan stroom op te kunnen wekken. Voor het uitzichtpunt parkeerden we de motoren en liepen de 30 meter hoge trap op naar het uitzichtpunt over het kunstmatig aangelegde meer.

IMG_20231007_110914072.jpg


IMG_20231007_110931549_HDR.jpg


Na hier even gestaan te hebben vervolgden we onze weg naar Vianden over de weg die daar als een circuit over de berg heen gedrapeerd ligt. Uit het verleden wist ik dat hier meestal wel controles waren dus alles ging gewoon netjes op een normale snelheid. Bij het uitzichtpunt op het kasteel van Vianden stopten we even voor de gebruikelijke toeristische foto.

IMG_20231007_112314112.jpg


In Vianden stopten we bij mijn gebruikelijke restaurantje du Pont waar ik eigenlijk als sinds 2015 niet meer geweest was. Toen ik hier in 2015 de laatste keer vertrok lag ik een half uur later in een gillende ambulance met een gebroken schouderblad. Het was nog eigenlijk geen lunchtijd maar we hadden beiden eigenlijk wel zin in een kop soep wat gelukkig wel mogelijk was. Richard liep op onze wintersporten iedere keer al dat hij zin had in uiensoep, en steeds had men deze niet. Hier had men wel uiensoep dus hij was helemaal gelukkig! En een goede uiensoep dat was het! Exact zoals het hoort!

IMG_20231007_114308418.jpg


IMG_20231007_114121748.jpg

We vervolgden onze weg zuidwaarts langs de Our tot de weg bij Roesdorf echt afgesloten was. Mijn route gaf ook aan dat we hier ook af moesten slaan maar ook die weg was eigenlijk afgesloten. Eigenwijs reden we door langs de wegwerkzaamheden over een best wel bemodderde weg. En wat omhoog gaat moet ook weer omlaag. Daar was het toch echt een stukje steiler en ook hier was de weg echt weg. Een stukje wegwerkzaamheden van zo’n 25% onverhard omlaag verder stonden we weer op de route bij Reisdorf.

Langs de Our reden we verder naar Echternach om daar dé mooiste weg van Luxemburg naar Berdorf te nemen. Dit stukje wordt ook wel Klein Luxemburgs Zwitserland genoemd. Bij de Predigstuhl stopten we op de parking om hier de kloof door te lopen en de rots te beklimmen.

IMG_20231007_125331798_HDR.jpg


IMG_20231007_125925395_HDR.jpg


IMG_20231007_125627054.jpg


IMG_20231007_130459370_HDR.jpg


IMG-20231007-WA0098.jpg


Toen we weg wilden rijden bemerkte Richard dat er nog wat in zijn achterzak zat. Het waren twee B’tween repen welke in 2012 over hun houdbaarheidsdatum gegaan waren. Dit pak was dus echt lang niet gedragen!

IMG-20231007-WA0054.jpg


Vanuit hier reden we naar het toeristische Müllertal wat half afgesloten was. Op de kaart van mijn GPS reed ik weer naar de route toe naar Diekirch. Iets na Diekirch moest ik van mijn GPS een afrit nemen die er dus niet was. Helaas… dat werd dus een stukje terugrijden naar Diekirch om zo toch op een andere manier op de mooie weg naar Heiderscheidergrund te komen. We hadden beiden zin om een terrasje te pakken en ik week iets van de route af naar Esche-sur-Sûre. Bij het eerste terras daar stond het al vol met motoren. Die van ons pasten er nog tussen en op het terras was ook nog plek. Een koud alcoholvrij biertje ging er goed in. We zaten zo heerlijk in de zon dus bestelden er nog een. Op de kaart stond voor een paar euro een klein broodje braadworst. Ach waarom ook niet… klein was het niet maar het smaakte heerlijk bij het biertje.

IMG-20231007-WA0058.jpg


IMG-20231007-WA0016.jpeg


IMG_20231007_145146562_HDR.jpg


We vervolgden onze weg via de Luxemburgse bossen en weilanden terug naar België. De grens was niet aangegeven maar wel gelijk te merken aan het asfalt.

IMG-20231007-WA0055.jpg


IMG_20231007_160726409.jpg


IMG-20231007-WA0081.jpg

Terug bij Baton rouge genoten we weer van de heerlijke Val Dieu blondjes en een heerlijke BBQ. Natuurlijk gingen we na enkele Jägermeisters als laatsten naar bed.

IMG-20231008-WA0018.jpg
 
Heerlijke tocht weer, mooi gebied, en Baton Rouge, prachtig hotel met uitstekend eten, tenminste toen wij er waren. Mooi die beklimming door de kloof, gaat zeker op mijn lijstje.
 
Zondag 8 oktober 2023

Na wederom een goed ontbijtje werden mijn koffers weer aan de Versys gehangen. Na afscheid genomen te hebben reden we via de N68 weer in noordelijke richting. Via Trois Ponts reden we naar Stavelot om vervolgens het lekkere weggetje langs eau Rouge te rijden. Eenmaal aangekomen bij de rotonde sloegen we af het terrein van Spa-Franchorchamps op. Hier zou een racedag gaande zijn welke gratis toegankelijk was dus altijd leuk even te gaan kijken. De motoren werden geparkeerd en we liepen langs het politiebureau het terrein op.

IMG_20231008_102446183.jpg


Eenmaal onder de tribune door klonk het Wilhelmus al omdat er waarschijnlijk een Nederlandse coureur iets gewonnen had. Onderaan Eau Rouge zie je pas echt hoe stijl dit omhoog loopt. We wachten nog even af en de volgende race begon al. Dit was een race met oude formule wagens.



IMG_20231008_103031633_HDR.jpg


Na even gekeken te hebben liepen we weer terug naar de motoren om via de Hoge venen (ca. 690 meter hoogte) naar de Duitse grens te gaan bij Eupen. Het eerste stuk door de Eifel was nog wel leuk maar hierop volgde weer de vele wegen om alle dorpen heen. Het schoot wel lekker op maar echt spannend is het er niet. Ook nu waren weer alle restaurantjes gesloten en we begonnen inmiddels toch echt trek te krijgen. Op mijn GPS zag ik dat er op een industrieterrein een eetsymbool stond. Dit bleek een Chinees/Mongools restaurant te zijn. De sfeer spetterde er van af! NOT! We bestelden gewoon een gerecht van de menukaart wat overigens verdomde goed smaakte en verrekte veel was. Een lekkere alcoholvrije pint om het weg te spoelen en we konden weer op pad.

IMG_20231008_135251330.jpg


IMG_20231008_132122424_HDR.jpg


Bij Swalmen staken we de Nederlandse grens weer over en bij Kessel de maas met het daar liggende pontveer.

IMG_20231008_142847125.jpg



We reden via Oost-Brabant naar het huis van Richard in Valburg. Daar drink ik nog enkele alcoholvrije biertjes om vervolgens binnendoor weer terug te rijden naar Nieuwendijk om daar de A27 op te schieten richting Oosterhout, mooi op tijd thuis voor de F1 van Qatar.
 
Een keer met collega's op toertocht naar de Moezel bij Baton Rouge langsgekomen. Maar dat kan dus als meerdaags logeeradres gebruikt worden om de Ardennen en Eiffel te verkennen.
 
Zondag 8 oktober 2023

Na wederom een goed ontbijtje werden mijn koffers weer aan de Versys gehangen. Na afscheid genomen te hebben reden we via de N68 weer in noordelijke richting. Via Trois Ponts reden we naar Stavelot om vervolgens het lekkere weggetje langs eau Rouge te rijden. Eenmaal aangekomen bij de rotonde sloegen we af het terrein van Spa-Franchorchamps op. Hier zou een racedag gaande zijn welke gratis toegankelijk was dus altijd leuk even te gaan kijken. De motoren werden geparkeerd en we liepen langs het politiebureau het terrein op.

Bekijk bijlage 1941883

Eenmaal onder de tribune door klonk het Wilhelmus al omdat er waarschijnlijk een Nederlandse coureur iets gewonnen had. Onderaan Eau Rouge zie je pas echt hoe stijl dit omhoog loopt. We wachten nog even af en de volgende race begon al. Dit was een race met oude formule wagens.



Bekijk bijlage 1941884

Na even gekeken te hebben liepen we weer terug naar de motoren om via de Hoge venen (ca. 690 meter hoogte) naar de Duitse grens te gaan bij Eupen. Het eerste stuk door de Eifel was nog wel leuk maar hierop volgde weer de vele wegen om alle dorpen heen. Het schoot wel lekker op maar echt spannend is het er niet. Ook nu waren weer alle restaurantjes gesloten en we begonnen inmiddels toch echt trek te krijgen. Op mijn GPS zag ik dat er op een industrieterrein een eetsymbool stond. Dit bleek een Chinees/Mongools restaurant te zijn. De sfeer spetterde er van af! NOT! We bestelden gewoon een gerecht van de menukaart wat overigens verdomde goed smaakte en verrekte veel was. Een lekkere alcoholvrije pint om het weg te spoelen en we konden weer op pad.

Bekijk bijlage 1941885

Bekijk bijlage 1941886

Bij Swalmen staken we de Nederlandse grens weer over en bij Kessel de maas met het daar liggende pontveer.

Bekijk bijlage 1941887


We reden via Oost-Brabant naar het huis van Richard in Valburg. Daar drink ik nog enkele alcoholvrije biertjes om vervolgens binnendoor weer terug te rijden naar Nieuwendijk om daar de A27 op te schieten richting Oosterhout, mooi op tijd thuis voor de F1 van Qatar.
man.man.man vanaf eupen zijn er genoeg restaurantjes waar jullie wat konden nuttigen dan hoefde je niet te wachten tot bruggen....
met honger gevoel op de moto is shit.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan