• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Tips voor een geslaagde circuitdag op Assen

hekardala

Die hard MF'er
Lid geworden
13 jun 2007
Waarderingsscore
0
Hoi allemaal, ik ben dus Henk kom uit Gorinchem.
Ik rij al zo'n 15 jr motor en mijn laatste aanwinst is een Aprilia RSV 1000 R nieuw overjarig gekocht uit 2005 in november 2006.
Ik ben 4 juni voor het eerst in Assen geweest op het circuit.
Ik dacht dat ik redelijk kon rijden maar werd meteen weer met beide benen op de grond gezet.
Mijn maatjes hadden gezegd "Henk zoals jij rij kan je gemakkelijk met de ervaren jongens mee".
Ik had dus mijn handen vol aan 2:24 op dit circuit.
Maar het virus is wel aangeslagen en heb alweer geboekt voor 16 augustus.
Wie heeft er nog bruikbare tips die ik kan gebruiken voor een geslaagde circuitdag en een verbetering in mijn rijtechniek?

Groetjes Hekardala
full

Dat is wel gebeurd hoor.
Ik moest ook wel lachen hoor.
We reden de pitsstraat uit 1e sessie, het eerste wat ik dacht wat is het breed hier.
En toen dacht ik we zullen wel eerst rustig de banden gaan opwarmen.
Niet dus, ze gaven meteen gas en ik hing dus in de bocht van de nieuwe noordlus en dacht er komt geen einde aan aan deze bocht.
En de groep zag ik van mij wegrijden. Shit daar gaan ze....
Zat dus met zo'n rikketik op mijn motor en dacht dat wordt niks vandaag.
Maar gelukkig wel volgehouden en toch veel plezier gehad.

einde veenslang, begin ruskenhoek heb je geverfde curbstones en daar kan je mooi overheen rijden ;)

daardoor meer snelheid in de ruskenhoek !
stekkenwal is bochtensnelheid daar kan je harder doorheen dan je denkt !!

verder gewoon veel rijden en vooral veel plezier beleven, snelheid komt dan vanzelf weer !

have fun en hou het glimmende boven ;)

einde veenslang, begin ruskenhoek heb je geverfde curbstones en daar kan je mooi overheen rijden ;)

daardoor meer snelheid in de ruskenhoek !
stekkenwal is bochtensnelheid daar kan je harder doorheen dan je denkt !!

verder gewoon veel rijden en vooral veel plezier beleven, snelheid komt dan vanzelf weer !

have fun en hou het glimmende boven ;)

1. zorgen dat je niet valt ;)
2. gewoon veel lol hebben
3.Nog niet echt gaan bezig houden met rondetijden oid. Dan ben je aan het pushen terwijl je veel te weinig ervaring heb ;)
Ook al heb je die motot al 10 jaar en rijd je 100000km per jaar. Op de baan begin je weer bij nul. Gelukkig kwam je daar zelf ook al achter ;)

1. zorgen dat je niet valt ;)
2. gewoon veel lol hebben
3.Nog niet echt gaan bezig houden met rondetijden oid. Dan ben je aan het pushen terwijl je veel te weinig ervaring heb ;)
Ook al heb je die motot al 10 jaar en rijd je 100000km per jaar. Op de baan begin je weer bij nul. Gelukkig kwam je daar zelf ook al achter ;)

Hmmm, met jou ervaring en verbetering sta je dan nu tussen 0 en 1.

@ Herdakala
Gewoon lekker je gang gaan, veel plezier erin hebben.
Komt de snelheid ook vanzelf!

Laatst bewerkt:
proberen niet te veel te schakelen en je gehele toeren bereik te benutten.

als allereerste veel plezier hebben!!

Ik heb al wat circuit dagen gedaan en ik was de eerste keer helemaal naar de kl..te, kapot ze moesten me bijna van de fiets takelen.
De tweede keer ging het al beter.
De derde keer weer beter, ik ben toen heel goed op mijn lijnen gaan letten en minder hard gaan rijden.
Klinkt gek maar mijn rondetijd ging met seconden naar beneden, ik bleek dus de motor steeds "dood" te remmen voor de bocht door heel bewust mooie lijnen te rijden ging het bij mij stukken beter.

Je kan een marschall vragen in de vrijie sessie een ronde voor en een rondje achter je te rijden en je advies te geven.

maar de lol gaat boven alles!!

Laatst bewerkt:
Probeer eens van de rem af te blijven om de lijnen beter te gaan rijden.
2 cilinder heeft genoeg remvermogen denk ik op de motor

Hmmm, met jou ervaring en verbetering sta je dan nu tussen 0 en 1.

@ Herdakala
Gewoon lekker je gang gaan, veel plezier erin hebben.
Komt de snelheid ook vanzelf!

:j

Vallen doen we allemaal bart. Ook jij valt een keer ;)
Ow....enne 1x op 30 dagen is niet verkeerd. Ken dr bij die die vallen 1 op 2 :X
Alleen kostte mij het een fiets :(

Ik ben geen expert, maarre, gebuik de rem toch maar wel zo nu en dan (als je met 200+ op de haarbocht afkomt bijvoorbeeld :+ ).

In mijn beperkte ervaring helpt het het meest om te proberen de juiste lijnen te rijden (dat maakt echt veel uit) en om goed door de bochten heen te kijken (dan komt het tempo vanzelf). Succes!

Hier een reactie van een beginnend circuit- en motorrijder. :+
Heb bijna een jaar mijn RBW, nu al toe aan mijn 2e R6 en 2 circuitdagen achter de rug.
1e keer op Zolder in de plensende regen en 2e keer op Assen met 2:05 in de 5e sessie.

Aan het plaatje te zien heb je geen sliders aan je broek. Zou er eentje aanschaffen of bij een kleermaker sliders op laten zetten. Daarmee kan je lekker je knie uitsteken en enigzins aanvoelen hoe schuin je door een bocht gaat.

Wat ik heb geleerd tijdens mijn 1e circuitdag was oa dat je eerste circuitdag het beste in de regen kan doen. Je leert dan zoveel met je lichaam werken, omdat je je fiets wel rechtop wilt houden.

Maar in welke groep heb je toen gereden? Groep 2?
Toen ik in groep 2 reed op Assen kregen we een karige uitleg over lijnen, houding enzo.
Op Zolder begon ik ook in groep 2, maar daar kreeg je voor elke sessie (t/m sessie 3, daarna vrij rijden) een uitgebreide briefing.
Er stond zelfs een demo-bike, zodat de instructeur de goede houding kon laten zien.

Paar dingen die mij zijn bijgebleven:
- In bochten gewicht op de steppies (dus vrijwel niet op het zadel), waardoor het gewicht lager op de motor komt te liggen, wat resulteert in een stabielere motor.
- In een bocht naar rechts je linker onderarm proberen op de tank te laten rusten. Heb je gelijk een soort van stuurdemper-effect.
- Mocht er iemand voor je onderuit gaan, vooral niet er naartoe kijken, want waar je naartoe kijkt... O-) (kheb 't zien gebeuren)
- Het engste vond ik het eerste rondje, aangezien je nog op koude bandjes rijdt. Daarna is 't gewoon gaan met die MPP's :]
- Mijn rijstijl is nu meer zo geworden dat ik er best extreem naast hang. Maar daardoor krijg ik juist het gevoel dat mijn motor meer rechtop staat en dus stabieler is, waardoor ik nog harder de bocht door kan. Heb zelfs toen al mijn rechter steppie aan de grond gekregen.

Voor de rest have fun en vooral niet jezelf laten pushen.

O ja, in zulke beginnersgroepen slipstream ik nooit en te nimmer. Je weet nooit of er een beginner voor je rijdt die extra vroeg remt voor een bocht.
Zo is een maat van mij onderuit gegaan op Zolder op een redelijk natte baan met SC's.

Laatst bewerkt:
Hoi, allemaal alvast bedankt voor de tips.
Er zaten al een paar tips tussen die ik zeker probeer te onthouden.
Alleen nog even over de houding op de motor.
Volgens mij zijn daar de meningen best wel over verdeeld.
Ik heb stukjes gelezen over o.a. Rossi die zeggen juist dat je zo rustig mogelijk op de motor moet zitten en er juist niet naast moet gaan hangen.
Daarover zegt hij;"Je moet juist rustig op de motor blijven om de balans en de rust in je fiets te houden".
"Als je naast de motor gaat hangen is dat juist een gevoel dat je geen vertrouwen in je motor hebt en wat hij aankan", aldus Rossi.
En als je ook kijkt naar de professionele coureurs, uitzonderingen nagelaten natuurlijk, dan doen de meesten wel hun knie naar buiten maar blijven wel in het zadel zitten.....
Het oogt natuurlijk wel spectaculair maar is het effectief?
Een maatje van mij die ook veel op het circuit komt zegt hierover;"Ik blijf heel rustig zitten op de motor, hoofd achter de kuip".
"Ik zet mijn voeten aan de buitenkant van de stepjes en als ik met mijn teenslider dan de grond raakt dan weet ik dat ik dan aan mijn max zit".
Hij gaat nooit naast de motor hangen en met de knie over het asfalt.
Ik heb het nu met de Aprilia ook, ik heb er al het eea aan laten doen en hij rijdt nu als een kanon.
Ik heb een kleiner voortandwiel erop gezet, K&N filter, Acropovics met aangepaste mapsettings en de vering laten afstellen door H-K Suspensions.
Hij stuurt als een speer en is enorm koersvast.
Dit geeft mij ook zoveel vertrouwen dat ik zonder knie aan de grond toch aardige hellingshoeken durft te rijden.
Hiervoor had ik een Suzuki TL1000s, dat was een heel ander verhaal.
Beest van een motor maar wel een werkpaard.
Die ging echt niet als vanzelf de bocht om en daar hing ik dus helemaal naast de motor.
Dus als je het zo bekijkt zou het verhaal wel kloppen.......
Wat is wijsheid?

Groetjes Henk

Laatst bewerkt:
een paar tips voor een beginner

ga lekker je eigen rondjes rijden ... ken je t niet volgen ga dan niet als een dolle er achter aan , maar ga dan de volgende sessie naar een marshall die een iets langzamer groepie rijd .... moeten forceren om iemand bij te houden ga je niet hard van rijden , gewoon rondjes rijden terweijl je lekker onstpannen op de motor zit , Dan gaan de ronden tijden zo omlaag

en probeer de eerste ciruitdagen niet echt met tijden bezig te zijn. is totaal niet belangrijk LIJNEN rijden daar gaat t om en luisteren naar een marshall , veel mensen zeggen van die gast praat poep , maar ze zien toch vaak meer in die speigel dan je denkt... en als t eenmaal wat beter gaat ga dan niet gelijk een paar groepen hoger inschrijven , maar doe dit stap voor stap , want de meeste valpartijen gebeuren nog steeds bij mensen die zich te hoog inschrijven en veel te veel moeten werken om mee te kunnen komen...

en de mensen die in de snelste groep rijden die hebben vaak ook al een paar jaar circuit ervaring . dus die hebben t zelfde meegemaakt als jij , dus t komt allemaal wel ,, een paar factoren spelen mee ,,, een beetje gevoel voor hard rijden , grenzen kunnen verleggen en met je koppie rijden . en veel tracktime hebben , dus veel meters maken

mijn mening :)

en nog een paar dingetjes

ga je ook nog niet teveel met je zithouding bezighouden zoals andere mensen hier posten

no hard feelings voor die persoon hoor ;)

maar als je net begint met rijden dan moet je echt met de basis beginnen , mooie lijnen rijden , zorgen dat je voor de bocht klaar bent , juiste snelheid , versnelling en toerental . en ga kje ook niet al te veel bezig houden met de toeren , komt ook allemaal wel vanzelf , maarja je rijd wel met een twin , dus zorg dat ie niet onder de 5000 rpm komt de bocht uit , dan blijft je motor soepeler lopen , dus dan gaat t ook iets makkelijker , en zit je een versnelling te hoog als je de bocht uit komt , schakel dan niet ineens terug , laat dat ding lekker lopen ..... en je zal wel merken als je wat meer gaat rijden , dan ga je vanzelf wel wat verzitten , voeten anders op de steppen , dat gaat namelijk vanzelf als je verzit ;) maar dat komt allemaal wel

je bent nu met t virus besmet , en geloof mij , dat gaat je veel geld en tijd kosten , en de straat motor gaat de deur uit
je denkt waarschijnlijk van niet , maar dat dacht de andere negentig procent ook :p

succes

zeer zeker waar..
Maar als je door een andere houding meer vertrouwen in je motor krijgt, dan ga je ook vanzelf sneller rijden.
Ik heb iig superveel geleerd van mijn eerste dagje op Zolder met motorsportschool.nl in groep 1+
Kreeg daar echt veel en mi goede tips.

Lijnen rijden was daar ook een onderdeel van, maar de eerste paar circuitdagen zul je waarschijnlijk wel van die pionnen langs de baan hebben. Dan is 't minder moeilijk de goede lijn te kiezen.

Je hebt het nu steeds over hellingshoeken en hard gaan. Maar op het circuit is lijnrijden nog veel belangrijker, hoe zorg je dat je de snelste route hebt, met de kleinste hellingshoek ;)

En naast je motor hangen, zet je je motor rechtop wat dus resulteerd in meer grondspeling.. ik weet niet hoe je eraan komt dat rossi zegt dat je er niet moet gaan naast hangen? Maar in de motogp hangen ze er allemaal naast ;)

in de gp verzitten ze ook niet veel hoor , een paar gasten maar , die lui gaan zo plat dat ze amper ruimte hebben om te verzitten want ze rijden continu alles aan de grond

maar laten we reeel blijven en ons niet met gp coureurs vergelijken , ook niet qua zithouding enz , want bij hun is echt alles anders

wij zijn een stelletje prutsers tov hun ;)

Terug
Bovenaan Onderaan