Aangeboden: Honda CB250RS(A?) uit 1981, verwisseld van eigenaar voor 150 euro.
250cc ééncilinder, met origineel maar liefst 26 pk bij 8500 rpm en bekant net zoveel Nm bij 8000 rpm. Met deze waarden trok hij destijds de stenen (of keien) uit het asfalt en liet het paard met wagen in het stof bijten. Dit vermogen zal hij echter niet meer halen omdat hij waarschijnlijk uit elkaar klapt als men langer dan 1 minuut met 8500 rpm rijdt.
Genoeg grappen gemaakt.. Ik heb hem een jaar geleden gekocht voor weinig, en heb er sindsdien probleemloos zo'n 11.000 km bij gezet, door weer en wind.
Met een beetje kunde is hij koud met één trap te starten, en anders wel bij de 2de of 3de poging. De ketting was net nieuw toen ik hem kocht, en ik heb er zelf nieuwe banden op gelegd. De voorband zal nog eens 10.000 km mee gaan, de achterband houdt het nog wel 5 a 6000 km vol. Daarnaast heb ik de remmen nagekeken, waarbij nieuwe remblokjes zijn geplaatst en een stalen remleiding is gemonteerd welke een fenomenale vertraging mogelijk maakt! (Oh, toch nog een grapje)
Er was de noodzaak om het stuur om te draaien om de montage van de stalen remleiding mogelijk te maken. Deze was namelijk korter dan de originele leiding. Dit heeft als voordeel dat als men normaal gesproken een supersport rijdt, de zithouding minder zal verschillen.
Een reden voor mij om hem weg te doen, naast het feit dat de motor niet geschikt is om voor langere tijd harder dan 100 km/h te rijden, is het olieverbruik van de motor. Dit verbruik zal ongeveer 1 liter olie op 1500 km bedragen. Dit verbruik wordt niet alleen veroorzaakt door het feit dat de zuigerveren waarschijnlijk aan vervanging toe zijn (alhoewel hij absoluut niet rookt! ), maar ook door het feit dat hij nogal wat olie zweet langs z'n pakkingen en keerringen. Zo nu en dan zit er dan ook een mooie veeg olie op de punt van m'n schoen.
Dus, wat krijg je voor je geld? Een asfalt verslindend, oogballen uit hun kassen remmend, olie zwetend, spotgoedkoop vervoermiddel met een sportieve zithouding waar de mensen hun hoofden voor draaien en vervolgens afkeurend heen en weer schudden vanwege het zeer rebelse uiterlijk van de gemotoriseerde fiets onder je trotse tegendraadse kont.
Dankzij de naam op de tank (Honda) zou ik bijna kunnen garanderen dat je ondanks eventuele rammeltjes nog tienduizenden kilometers plezier aan dit beestje kunt beleven!
(oude foto's, nieuwe op aanvraag)
(je krijgt er ook nog een aantal reserveonderdelen bij, en een werkplaatshandboek e.d.)
250cc ééncilinder, met origineel maar liefst 26 pk bij 8500 rpm en bekant net zoveel Nm bij 8000 rpm. Met deze waarden trok hij destijds de stenen (of keien) uit het asfalt en liet het paard met wagen in het stof bijten. Dit vermogen zal hij echter niet meer halen omdat hij waarschijnlijk uit elkaar klapt als men langer dan 1 minuut met 8500 rpm rijdt.
Genoeg grappen gemaakt.. Ik heb hem een jaar geleden gekocht voor weinig, en heb er sindsdien probleemloos zo'n 11.000 km bij gezet, door weer en wind.
Met een beetje kunde is hij koud met één trap te starten, en anders wel bij de 2de of 3de poging. De ketting was net nieuw toen ik hem kocht, en ik heb er zelf nieuwe banden op gelegd. De voorband zal nog eens 10.000 km mee gaan, de achterband houdt het nog wel 5 a 6000 km vol. Daarnaast heb ik de remmen nagekeken, waarbij nieuwe remblokjes zijn geplaatst en een stalen remleiding is gemonteerd welke een fenomenale vertraging mogelijk maakt! (Oh, toch nog een grapje)
Er was de noodzaak om het stuur om te draaien om de montage van de stalen remleiding mogelijk te maken. Deze was namelijk korter dan de originele leiding. Dit heeft als voordeel dat als men normaal gesproken een supersport rijdt, de zithouding minder zal verschillen.
Een reden voor mij om hem weg te doen, naast het feit dat de motor niet geschikt is om voor langere tijd harder dan 100 km/h te rijden, is het olieverbruik van de motor. Dit verbruik zal ongeveer 1 liter olie op 1500 km bedragen. Dit verbruik wordt niet alleen veroorzaakt door het feit dat de zuigerveren waarschijnlijk aan vervanging toe zijn (alhoewel hij absoluut niet rookt! ), maar ook door het feit dat hij nogal wat olie zweet langs z'n pakkingen en keerringen. Zo nu en dan zit er dan ook een mooie veeg olie op de punt van m'n schoen.
Dus, wat krijg je voor je geld? Een asfalt verslindend, oogballen uit hun kassen remmend, olie zwetend, spotgoedkoop vervoermiddel met een sportieve zithouding waar de mensen hun hoofden voor draaien en vervolgens afkeurend heen en weer schudden vanwege het zeer rebelse uiterlijk van de gemotoriseerde fiets onder je trotse tegendraadse kont.
Dankzij de naam op de tank (Honda) zou ik bijna kunnen garanderen dat je ondanks eventuele rammeltjes nog tienduizenden kilometers plezier aan dit beestje kunt beleven!
(oude foto's, nieuwe op aanvraag)
(je krijgt er ook nog een aantal reserveonderdelen bij, en een werkplaatshandboek e.d.)
Laatst bewerkt: