Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Als je koppeling slipt rondom de 4000-5000 rpm (120-140km/h in de 6) wanneer je effe snel wilt inhalen, dus het gas er vol op zet, en je motor wel toeren maakt maar geen extra snelheid, dan ZOU je back torque limiter (BTL) gaar kunnen zijn.
Deze zorgt ervoor dat je koppeling doorslipt wanneer je lomp terugschakelt zodat je achterwiel niet blokkeert (wat dus zo hoort).
Maar doorslippen in de eerst genoemde situatie hoort dus niet.
Verder is de TL wat gevoeliger voor de gekozen olie, pas olie gewisseld en een ander merk of type erin gemikt?
btw ook de BTL is makkelijk te wisselen, maar is niet goedkoop (in de 100-200 euro regionen)
Waar de BTL zit en hoe die eruit ziet kan je of van de fiches halen, of uit het wph. Er zit nog verschil in de 1997 TLs en de latere modellen. Dat staat op de fiches beschreven.
we hebben hem wel een beurt gegeven met nieuwe olie van castrol
hij slipte door in de 6 e versnellig toen ik 180 reed en flink door wou trekken dus zou er niet veel aan de hand zijn denk je wel
De back torque limiter zorgt ervoor dat de koppeling juist extra in elkaar gedrukt word op moment van sterk afremmen op de motor. Wat hierboven omschreven word is een slipper clutch. De BTL word naarbuiten gedrukt tegen de veerdruk in en zorgt op die manier dat er meer veervoorspanning is op deze manier zorgt men voor verminderde slip in de koppeling waardoor deze langer meegaat. De BTL loopt vast in zijn ,,huis'' wegens gebrek aan smering. Wanneer hier gaatjes in geboord worden dan krijgt de BTL meer olie en zal het ,,slippen'' verdwijnen.
Voor wie het nog precieser wil weten moet een keer naar nijmegen komen dan kan ik het laten zien. Heb hier ongeveer 5 stuks in een bak liggen.
P.s. de platen vervang je in 10 minuten (als de motor koud is tenminste)