Vering afstellen Kawasaki versy 1000 2018

Chris77

Rookie
10 jun 2021
29
8
Goedenavond leden van MF,

Vanaf vandaag mag ik me de trotse bezitter noemen van een Kawasaki versy 1000 uit 2018.
Met mijn vorige motor een kawa gtr 1000 moest ik mijn vering afstellen voor 2 personen en bagage.
Weet iemand of er ook een tabel/schema is voor de versy ?
 
In heb boekje staat niet precies hoe je de vering moet afstellen voor twee personen en volle baggage
Omdat het boekje niet weet hoeveel kilo er dan op&aan die motor zit. Daarom heb je meer aan een methode waarmee je zelf de instellingen redelijk goed krijgt, dan aan een waarde uit een boekje voor 2 Japanners met een handtasje.

Weet je wel wat je aan je motor kunt instellen?
 
Het is handig als een specialist je een keer uitlegt wat je kunt instellen en hoe al die instellingen met elkaar samen hangen. Maar uiteindelijk is het toch handig als je het zelf kunt, want je gaat niet iedere keer naar die specialist als je de vering wilt verstellen.
 
Gefeliciteerd met je aankoop.
achterop zit een draaiknop, ik dacht 21 kliks.
Hoe ouder de vering hoe meer voorspanning je nodig gaat krijgen voor een goede balans.
Hoeveel je die moet indraaien met bepakking en bijrijder hangt af van het gewicht. hoe zwaarder hoe meer voor spanning.
De voorste poten zijn niet gelijk , de 1 is voor voorspanning de ander voor rebound, maar geloof me daar niet op het woord.
Mijn eigen kawa v 1000 is nu net aan de beurt voor een nieuwe set , dan wel een set hypro voor en achter.
Als je de motor in de midden naar benden duwt dan moet gelijkmatig inveren en weer terug komen.
Maar bij een motor van 2018 en kawa dealer mag je dat daar ook rustig vragen hoe dat zit.
Sucses en veel rij plezier.
 
Gefeliciteerd met je aankoop.
achterop zit een draaiknop, ik dacht 21 kliks.
Hoe ouder de vering hoe meer voorspanning je nodig gaat krijgen voor een goede balans.
De veer zelf veroudert niet. Als je merkt dat je meer aan die knop moet gaan draaien om dezelfde veervoorspanning te krijgen, dan moet de vloeistof jij het reservoir vervangen worden, of het is lek.
 
Met alle respect: Wat lul je nou?
De veervoorspanning heeft invloed op alleen de veer zelf, die stalen spiraal. Dat stuk staal blijft constant bij ouder worden. Op veel oudere motoren pas je de veervoorspanning aan door een ring te verdraaien. Bij de Versys is datv wat makkelijker gemaakt met een draaiknop die beter bereikbaar is. En die draaiknop werkt hydraulisch. Daar kun je dus eventueel druk verliezen doordat de vloeistof veroudert of het systeem lek raakt. Als je dus merkt dat je meer slagen aan die knop moet geven om dezelfde veervoorspanning te bereiken dan moet je het probleem daar zoeken.

Uiteraard veroudert de vloeistof in de veerdemper wel. Dat heeft invloed op ingaande en uitgaande demping maar niet op de veervoorspanning.
 
@Harmonizer had het toch over die knop aan de zijkant, voor de veervoorspanning?
Dat was hem inderdaad, ik zag van de week wel een filmpie inderdaad dat je deze eraf kan schroeven en vullen weer met atf olie.
Ik dacht altijd dat de veer zelf ook over de tijd heen slapper werdt wegens metaal moeheid.

Offtopic maar niet helemaal: kan je de olie van de achterveer mono ook versen? Dus de olie in de demper?
 
Dat was hem inderdaad, ik zag van de week wel een filmpie inderdaad dat je deze eraf kan schroeven en vullen weer met atf olie.
Ik dacht altijd dat de veer zelf ook over de tijd heen slapper werdt wegens metaal moeheid.

Offtopic maar niet helemaal: kan je de olie van de achterveer mono ook versen? Dus de olie in de demper?
Die staat onder stikstofdruk toch ? Vaak ben je te bang maar ik maak ze niet open. Eenmaal een gerenommrerd merk er onder en ze kunnen gereviseerd worden
 
Er zit nog de orginele onder , ik weet niet of het stikstof is of olie, net even in mijn gehannes boek gekeken maar daar hebben ze het alleen over controlle en sealings waar die scharnierd.

Ps : ik kijk wel verder anders kaap ik het topic , dat zou ik ook niet willen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan