Vering afstellen

Sjka

Rookie
30 jun 2022
16
4
Hallo
Ik heb een bmw r1200s maar ik kan er maar niet lekker mee rijden als ik ook maar iets plat door de bocht ga schuift het achter wiel weg. Er liggen dunlop sportmax banden op met genoeg profiel. Ik denk zelf dat het de vering is waar zou ik die het beste kunnen laten afstellen omgeving venlo.
 
banden zijn niet zo oud ze zijn er 2 jaar geleden opgelegd en de spanning is voor 2.1 en achter 2.3 psi is ze waren laag volgens het boekje 1.8 voor en 1.9 achter maar dat was echt bagger .
 
banden zijn niet zo oud ze zijn er 2 jaar geleden opgelegd en de spanning is voor 2.1 en achter 2.3 psi is ze waren laag volgens het boekje 1.8 voor en 1.9 achter maar dat was echt bagger .
Ik zou je meter een afstellen op Bar of je kijkt op de verkeerde schaal. 2.1 psi is heeeeeel wat anders als 2.1Bar.
Maar ik denk dat je het wel goed doet mischien, want 2.1 psi is echt heel erg weinig.
.
Verder zijn dat echt de goede waarden uit het boekje ??
Jouw waardes zou ik op het circuit mischien gebruiken maar niet op de weg.
Mijn ervaringen met dat soort BMW's is trouwens dat je beter naar 2.5 voor en 2.7 achter kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Een bandenspecialist (een échte) vertelde mij laatst dat de waardes die in de instructieboekjes staan gebaseerd zijn op de banden die beschikbaar waren in de tijd dat de motor geïntroduceerd werd. Inmiddels zijn de banden dermate verbeterd dat de waardes best een stukje omhoog mogen: 2.9 bar in een achterband is (uiteraard wel afhankelijk van de motor) echt geen uitzondering meer.
 
Een bandenspecialist (een échte) vertelde mij laatst dat de waardes die in de instructieboekjes staan gebaseerd zijn op de banden die beschikbaar waren in de tijd dat de motor geïntroduceerd werd. Inmiddels zijn de banden dermate verbeterd dat de waardes best een stukje omhoog mogen: 2.9 bar in een achterband is (uiteraard wel afhankelijk van de motor) echt geen uitzondering meer.
Das opmerkelijk.
Ik kijk net op de website van het bandenmerk waarvan ik een setje onder mijn motor heb.
En wie schetst mijn verbazing?
De bandenproducent en motorproducent geven beiden dezelfde waardes op.
2,5 voor en 2,9 bar achter.
Bouwjaar 2017.
@Triker Arie : hoe oud zijn de motoren waar je échte bandenspecialist het over had?
 
Laatst bewerkt:
klopt foutje 2.5 bar voor en 2.9 bar achter waar ik de motor van gekocht heb had 1.9 bar voor en 2.1 bar achter maar dat werkte dus niet
vandaar opgehoogd naar de fabrikant zijn waardes . Dat werkte ook niet als ik door een bocht rij en ik kom op de laatste 5 /3 cm van de band dan glijd hij weg ook al is het warm. Ik krijg dinsdag 2 nieuwe banden er op maar ik denk niet dat het zal helpen.
 
Das opmerkelijk.
Ik kijk net op de website van het bandenmerk waarvan ik een setje onder mijn motor heb.
En wie schetst mijn verbazing?
De bandenproducent en motorproducent geven beiden dezelfde waardes op.
2,5 voor en 2,9 bar achter.
Bouwjaar 2017.
@Triker Arie : hoe oud zijn de motoren waar je échte bandenspecialist het over had?
Bij mijn suzuki Bandit uit 97 geven ze bijv. 2.25bar op voor en achter.

Zitten Michelin 2ct’s op met v 2.5 en a 2.9 bar.

Banden uit 97 werden met een andere spanning gereden dan de moderne banden.
 
Zit er ook ESA op zo'n apparaat? Anders zou ik iig even checken of de rebound niet volledig open staat. Dan komt de veer nml weer ongecontroleerd terug na inzakken. Zou prima ook het gedrag wat je beschrijft kunnen veroorzaken. Of de demper is lek. Dat laatste vaak te zien door olie langs de zuigerstang/vettigheid aan de schokbreker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Een globale inschatting is voor de vering. 1 houdt de motor vast, de ander drukt de achter kant hard naar beneden. die moet eigelijk terug komen en stil staan.
Voorkant, tyrip op de chrome pijp met de motor lopen , vol in de voorrem en ook deze moet weer in 1 keer terug of klein beetje 1 keer deinen.
Kijken hoever je tyrip zit , die moet anderhalve duim dikte boven kering zitten.
Dit is wat globaal en kan me voorstellen dat andere mensen op het forum hier iets van vinden.
Of je banden zijn vierkant gesleten, dan wordt het ook beroerd, dit komt ook door een te laage spanning
 
Een globale inschatting is voor de vering. 1 houdt de motor vast, de ander drukt de achter kant hard naar beneden. die moet eigelijk terug komen en stil staan.
Voorkant, tyrip op de chrome pijp met de motor lopen , vol in de voorrem en ook deze moet weer in 1 keer terug of klein beetje 1 keer deinen.
Kijken hoever je tyrip zit , die moet anderhalve duim dikte boven kering zitten.
Dit is wat globaal en kan me voorstellen dat andere mensen op het forum hier iets van vinden.
Of je banden zijn vierkant gesleten, dan wordt het ook beroerd, dit komt ook door een te laage spanning

Google even op r1200s en kijk even goed hoe de vering aan de voorkant er uit ziet :+

Zit er ook ESA op zo'n apparaat? Anders zou ik iig even checken of de rebound niet volledig open staat. Dan komt de veer nml weer ongecontroleerd terug na inzakken. Zou prima ook het gedrag wat je beschrijft kunnen veroorzaken. Of de demper is lek. Dat laatste vaak te zien door olie langs de zuigerstang/vettigheid aan de schokbreker.

Nee, een R1200S is nooit met ESA.
 
Ga eens langs Tiel of Mill, zoals al eerder is gezegd!
De specials zal na een paar keer drukken/voelen en het lezen van het gedrag, al direct kunnen aangeven hoe en wat.
Soms geven ze al direct wat klikken, zodat voor en achter in balans is, wat al meteen een betere motor geeft (vaak nog gratis ook)
Maar er kan ook wat advies komen over wat er eigenlijk geserviced moet worden... misschien is er wel een schokbreker lek (of leeg) enz...
Je weet maar nooit wat de vorige eigenaar wel en niet heeft gedaan, sinds 2017.... ;)
 
Ga eens langs Tiel of Mill, zoals al eerder is gezegd!
De specials zal na een paar keer drukken/voelen en het lezen van het gedrag, al direct kunnen aangeven hoe en wat.
Soms geven ze al direct wat klikken, zodat voor en achter in balans is, wat al meteen een betere motor geeft (vaak nog gratis ook)
Maar er kan ook wat advies komen over wat er eigenlijk geserviced moet worden... misschien is er wel een schokbreker lek (of leeg) enz...
Je weet maar nooit wat de vorige eigenaar wel en niet heeft gedaan, sinds 2017.... ;)
Dat advies wordt of je nog een 800,- heb liggen.
 
Dat advies wordt of je nog een 800,- heb liggen.

En je bent ook helemaal niks verplicht hè. En als je handig bent kan je ook het gewoon zelf doen natuurlijk.
In ieder geval is de TS dat ergens mee geholpen, niks zo vervelend als een hoop centjes kwijt te zijn aan een motor, en dan niet lekker rijden door misschien een klein defect of verkeerde afstelling :?
 
Laatst bewerkt:
@ TS ik las in een ander topic van je , dat je dat je de motor (achter) hebt verlaagd door de veer-spanning geheel naar beneden te draaien!!!
Waarschijnlijk is dit deels je probleem, want zo hoor je niet een motor te verlagen!
Want nu heb je geen negatieven veerweg meer, wat hobbels en drempels ook niet ten goede zal komen :+

Ben nu ook zeer benieuwd hoe het is afgesteld in verhouding met je voor schok!

Zou echt een veren specialist even laten kijken en dat gaat niet online (ps. is maar 5 minuten werk hoor)!
Met een beetje geluk is het alleen omdat alles verkeerd staat ingesteld.
Nadeel van al die stel opties, je kan het ook verneuken _O-
 
@ TS ik las in een ander topic van je , dat je dat je de motor (achter) hebt verlaagd door de veer-spanning geheel naar beneden te draaien!!!
Waarschijnlijk is dit deels je probleem, want zo hoor je niet een motor te verlagen!
Want nu heb je geen negatieven veerweg meer, wat hobbels en drempels ook niet ten goede zal komen :+

Ben nu ook zeer benieuwd hoe het is afgesteld in verhouding met je voor schok!

Zou echt een veren specialist even laten kijken en dat gaat niet online (ps. is maar 5 minuten werk hoor)!
Met een beetje geluk is het alleen omdat alles verkeerd staat ingesteld.
Nadeel van al die stel opties, je kan het ook verneuken _O-
_O- Dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn ja.
Mooi voorbeeld hoe informatie weg laten averechts kan werken om een probleem op te lossen.
 
Nou ja , dat lijkt op het 1 willen fixen en het ander vern,.. maar aan de ts: dan heb je dat toch ook sinds je verandering?
beetje gek komt het over.
Ik zou zeggen , doen eens een update?
 
Terug
Bovenaan Onderaan