Toch wel revisie motorblok Honda cbr1000rr

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Hallo heren,

Ik deel mijn revisie met jullie omdat dit voor mij de eerste keer dat ik dit zo groots aanpak.
De grootste reden is dat ik nu 100.000km heb gereden met dit blok (zonder dit open te doen).
en nu begon er een flinke witte rookpluim zichtbaar te worden als ik opeens "vol gas" gaf,
natuurlijk het overmatige olieverbruik was ook de reden.

Ik ga dit in verschillende stages doen, dus jullie inbreng is welkom :Y

Afgelopen donderdag:

Voor de zoveelste keer dit jaar, kuipwerk eraf:
Cfun+


Alternatorstekker.... Waarom sta ik hier niet meer van versteld :/
Iu3n+


Radiator en alles wat er aan vast hangt eraf :9
Mbz9+


Uitlaatbochten en collector eraf :')
4Wev+


Inlaat, luchtfilterhuis en injectie eraf :/
4ZKg+


En dan de 6 bouten eruit om het blok van het frame te scheiden B|
Maar dat is voor morgen, moet na een ochtendje werken,
heel de middagdienst nog doen :r
 
Laatst bewerkt:
eerlijk gezegd is het voor mij een uitdaging, zodat ik hierna weer een stapje verder kan :Y
Ondertussen al veel zelf gedaan:
2 weken geleden oliekeerringen,

How to: koppelingsplaten vervangen cbr1000rr

stator opnieuw wikkelen

Vervangen achterbrug, ketting en tandwielen (cbr1000rr)


en dat voor een elektriciën :+
Ik wil je ook helemaal niet ontmoedigen hoor.
Zelf sleutelen is hartstikke leuk en leerzaam.

Maar voordat je begint te investeren in peperdure onderdelen is het verstandig om een
calculatie te maken van wat je allemaal nodig hebt en wat het prijskaartje hierbij is

het zou jammer zijn als je 2000 euro investeerd en je hebt nog een olie zuiper
omdat je cilinders taps zijn uitgesleten omdat je mischien aleen wilt honen met
nieuwe zuigerveren... om maar wat te noemen

En ik zie dat je niet al het vereiste gereedschap voor deze klus hebt.
Er komt namelijk nogal wat meetgereedschap bij kijken,en niet aleen een schuifmaatje
(no offence) zo moet je de klepstelen opmeten,de klepgeleiders,de nokkenaslagers,de cilinderbussen,de zuigers enz enz.

Dit kun je natuurlijk laten doen,en dit is eigenlijk gewoon een must om de staat van de onderdelen te beoordelen.. Pas dan ga je de onderdelen reinigen cq vervangen.

Maar als ik je blok zo op de foto´s beoordeel dan ben ik bang dat het einde oefening is.

Want je gaat nog veel meer onaangename dingen tegen komen. ;(

Mijn advies... scoor een ander blok (genoeg schade fietsen die geen ton gelopen hebben)en gebruik dit blok voor onderdelen..
 
Ik hoor hier steeds praten over hohnen,maar ik neem aan dat zo'n modern blok genicasilde cilinderwanden heeft?
Lijkt me wijs om (na meten)de kosten te calculeren van opnieuw nicasillen.
 
hey Indodude,

ik heb nog eens gekeken, en de waterpomp wordt inderdaad aangedreven door de waterpomp :Y
hier zie je de ketting zitten.
Bij mij staat die echt los, ketting heeft wel heel veel speling,
je zou bijna denken (als ik daar een gaatje met schroefdraad zie) dat hier een spannertje op hoort.
En dat een deel van die spanner (veer) het stukje metaal is wat ik gevonden heb :/

[afbeelding]

heb een magneetstaaf op de tandwiel gezet, zodat je kan zien dat de waterpomp evenwijdig loopt:
[afbeelding]

achterkant:
[afbeelding]

bovenkant:
[afbeelding]

Ah kijk weer wat wijzer geworden. Is dat nou dezelfde als op dit plaatje? Nummertje 5.

full
 
Laatst bewerkt:
Man hier wordt volgens mij toch een beetje overdreven hoor?

Je moet inderdaad de juiste meetgereedschappen hebben om alles goed te meten.

Maar wie zegt dat het blok is afgeschreven?

Kleppen kosten niet zoveel, als dat dan nodig is tenminste

Cillinders kan je meten en terug honen

Zuigerveren vervangen als dat nodig is (wel aan te raden me dunkt).

Kleppen terug inslijpen/zitting frezen hangt ervan af.

Tip: vervang de klepdichting nadat je de kleppen heb zitten slijpen/zitting frezen.

Je kan ook zien of de kleppen krom zijn door ze in de geleider te houden en het achterste deel tegen te houden met iets.

Daarna de klep ronddraaien en kijken of er een slag opzit.

Of wat nog beter is om ze in en kop van een draaibank te spannen ;)

Voor de rest alles meten en kijken of het nog binnen de tolerantie is/moeite om te vervangen.

Maar dit blok is zeker niet voor de vuilbak, voor een paar 100€ ben je wel klaar.

Als je nog ergens goedkoop een 2dehands blok kunt krijgen is dit mooi meegenomen voor reserve onderdelen.
 
Ik wil je ook helemaal niet ontmoedigen hoor.
Zelf sleutelen is hartstikke leuk en leerzaam.

Maar voordat je begint te investeren in peperdure onderdelen is het verstandig om een
calculatie te maken van wat je allemaal nodig hebt en wat het prijskaartje hierbij is

het zou jammer zijn als je 2000 euro investeerd en je hebt nog een olie zuiper
omdat je cilinders taps zijn uitgesleten omdat je mischien aleen wilt honen met
nieuwe zuigerveren... om maar wat te noemen

En ik zie dat je niet al het vereiste gereedschap voor deze klus hebt.
Er komt namelijk nogal wat meetgereedschap bij kijken,en niet aleen een schuifmaatje
(no offence) zo moet je de klepstelen opmeten,de klepgeleiders,de nokkenaslagers,de cilinderbussen,de zuigers enz enz.

Dit kun je natuurlijk laten doen,en dit is eigenlijk gewoon een must om de staat van de onderdelen te beoordelen.. Pas dan ga je de onderdelen reinigen cq vervangen.

Maar als ik je blok zo op de foto´s beoordeel dan ben ik bang dat het einde oefening is.

Want je gaat nog veel meer onaangename dingen tegen komen. ;(

Mijn advies... scoor een ander blok (genoeg schade fietsen die geen ton gelopen hebben)en gebruik dit blok voor onderdelen..

Klepgeleiders kun je prima met de hand meten, slijtage zuiger.cilinder is prima met een voelermaat te beoordelen.
 
Mooi topic,lees het met veel plezier.
Ikzelf zou ook sneller een ander blok gekocht hebben maar da's meer omdat ik zo snel mogelijk weer de weg op wil.
Hoop dat je je in ieder geval niet laat ontmoedigen door alle "gemakzuchtige" mensen zoals mezelf ;)

Wens je veel succes en hoop dat de revisie voorspoedig verloopt.

groeten Remco.
 
Dat bedoel ik.
Mijn broer kocht voor zijn 95'fireblade in 96'een blok bij een sloper voor 1200 gulden.
Erg weinig gelopen en liep perfect.
Voor de prijs van 4 nieuwe zuigers heb je een 2e hands blok.
Ben ik het toch mee eens. De ervaring is absoluut leuk en ik blijf het zeker volgen, maar persoonlijk had ik er een ander blok in gegooid. Bij een Bandit is het dan nog lachen dat je er wat creatiefs als een GSX-R of GSX1400 blok onder kan lepelen :+


Maar dan wel het oude blok opentrekken om te kijken waar het mis is gegaan :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik wil je ook helemaal niet ontmoedigen hoor.
Zelf sleutelen is hartstikke leuk en leerzaam.

Maar voordat je begint te investeren in peperdure onderdelen is het verstandig om een
calculatie te maken van wat je allemaal nodig hebt en wat het prijskaartje hierbij is

het zou jammer zijn als je 2000 euro investeerd en je hebt nog een olie zuiper
omdat je cilinders taps zijn uitgesleten omdat je mischien aleen wilt honen met
nieuwe zuigerveren... om maar wat te noemen

En ik zie dat je niet al het vereiste gereedschap voor deze klus hebt.
Er komt namelijk nogal wat meetgereedschap bij kijken,en niet aleen een schuifmaatje
(no offence) zo moet je de klepstelen opmeten,de klepgeleiders,de nokkenaslagers,de cilinderbussen,de zuigers enz enz.

Dit kun je natuurlijk laten doen,en dit is eigenlijk gewoon een must om de staat van de onderdelen te beoordelen.. Pas dan ga je de onderdelen reinigen cq vervangen.

Maar als ik je blok zo op de foto´s beoordeel dan ben ik bang dat het einde oefening is.

Want je gaat nog veel meer onaangename dingen tegen komen. ;(

Mijn advies... scoor een ander blok (genoeg schade fietsen die geen ton gelopen hebben)en gebruik dit blok voor onderdelen..

:^

Als ik zo de foto's zie ben je gewoon aan de beurt.
Cilinders (en de zuigers ook vrijwel zeker) hebben behoorlijke vegen in de wand zoals te zien op die ene foto. De schone zijden op de zuigers laten zien dat er een spoeling is geweest van zeer waarschijnlijk olie.
Tuurlijk kun je ervoor kiezen om het weer in elkaar te zetten, maar dat noem ik geen reviseren..

Je werkwijze zet bij mij ook grote vraagtekens :? Kleppen loshalen met een grote schroevendraaier |(

Maak (of laat) eerst maar eens een meetrapport maken, ik ben bang dat het vies tegen zal vallen :X
 
Ik denk ook dat een andere frisse motor goedkoper,sneller,makkelijker en beter is


Ik heb slecht en goed nieuws :Y
Onder fatsoenlijk licht heb ik hetvolgende nog gezien in de cilinderwand :(
dAmy+

Dat ik dat gisteren niet gezien had |( |(
zulke putten in de wand zal wel steenhard kool zijn geweest,
wat van de kop af is gevallen en op de cilinder is terechtgekomen -O-
Al heb ik er ook nog het gevoel bij dat er een zuigerveer is afgebroken :o

En als ik de binnendiameter opmeet, blijken 2 van de 4 wanden al 1/100 van de tolerantie te zitten, dus als ik goed wil doen zou ik 4 overmaatse zuigers (+0.25) moeten bestellen,
en met deze zuigers een bedrijf zoeken die kan uithonen :/

De klepvolgers zijn nog perfect op maat :Y
nTyk+




En nu het goede nieuws: ik heb een compleet blok kunnen scoren *O* *O*
schakelvorken zouden krom zijn, maar deze heeft slechts 18.000 gelopen.
 
Ik heb slecht en goed nieuws :Y
Onder fatsoenlijk licht heb ik hetvolgende nog gezien in de cilinderwand :(
[afbeelding]
Dat ik dat gisteren niet gezien had |( |(
zulke putten in de wand zal wel steenhard kool zijn geweest,
wat van de kop af is gevallen en op de cilinder is terechtgekomen -O-
Al heb ik er ook nog het gevoel bij dat er een zuigerveer is afgebroken :o

En als ik de binnendiameter opmeet, blijken 2 van de 4 wanden al 1/100 van de tolerantie te zitten, dus als ik goed wil doen zou ik 4 overmaatse zuigers (+0.25) moeten bestellen,
en met deze zuigers een bedrijf zoeken die kan uithonen :/

De klepvolgers zijn nog perfect op maat :Y
[afbeelding]



En nu het goede nieuws: ik heb een compleet blok kunnen scoren *O* *O*
schakelvorken zouden krom zijn, maar deze heeft slechts 18.000 gelopen.
Waaruit blijkt dat die schakelvorken krom zijn en hoe krijgen ze dat voor elkaar in 18.000km?
Waarom doen ze het blok weg?
Ik heb meer vertrouwen in een blok van een schademotor.
 
Maar het principe is gelijk :Y
is het bij andere merken ook zo dat alles fabriek-af gemarkeerd is :?
Werkt iig erg plezierig :Y
Voor zover ik mijn blok open gehad heb wel.

Maar wat ij opviel bij jou cilinderkop, zijn die pastilles. Om je kleppen af te stellen, moet je die pastilles dan telkens vervangen door een iets dikker of dunner exemplaar? Ik weet wel dat dit zo is bij sommige auto's (Opel bijvoorbeeld regelmatig).

Mijn 750'je is ook een 16klepper, maar heeft slechts 4 nokken per nokkenas. Die bedienen telkens een tuimelaar, die dan twee kleppen bediend. Kleppen zijn gelukkig wel afzonderlijk te stellen.
full


Dat idee van die 16 flesjes vind ik wel super, ga dat ook doen als het eens zover is :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan