toerental probleem Yamaha XT350

Wim Jans

Rookie
11 dec 2010
25
0
Eindhoven
Hallo allemaal,

Sinds gisteren problemen met mijn Yamaha XT350. Een rit van zo'n 60 kilometer over de snelweg gemaakt zonder een enkel probleem. Bij het binnenrijden van Eindhoven begon mijn motor te haperen, wat normaal een indicatie van een (bijna) lege tank is, dus ik de tank meteen op reserve stand gezet. Tegelijkertijd bedacht ik me dat het echt geen benzine probleem kon zijn, aangezien ik pas 140km gereden had. Toen ik voor een stoplicht moest stoppen, begon het toerental helemaal te flippen, van zeer hoog tot bijna uitvallen. Mijn motor is toen ook uitgevallen en ik heb hem weer aangetrapt. Toen nog net thuis kunnen komen met een motor die alles behalve constant liep en steeds uitviel als ik de gashendel dichtdraaide.

Zelf dacht ik dat het een carburatie probleem moet zijn, aangezien de motor ook slecht reageerde op de gashendel. Na een korte inspectie heb ik echter niks van kabels oid los zien zitten, dus dat kan het niet zijn. Weet iemand wat dit probleem kan zijn? Het zou misschien de gas schuif of zo kunnen zijn, maar ik wilde dat graag eerst even aan jullie vragen voordat ik aan de motor ga sleutelen, aangezien ik op mijn studentenkamer amper gereedschap heb liggen.

Alvast heel erg bedankt,

Mvg, Wim Jans
 
lek rubbertje?

heeft dat ding CV-carburateurs?
inlaatrubber bekeken?

spontaan stijgende toerentallen is vaak een indicatie dat het mengsel varieerd op de een of andere manier ;+

kijk ook maar eens of de benzine voldoende doorstroomd voor de zekerheid, eventueel ook eventjes het vlotterbakje aftappen :)

dit soort dingen zijn altijd vervelend zoeken iig
 
lek rubbertje?

heeft dat ding CV-carburateurs?
inlaatrubber bekeken?

spontaan stijgende toerentallen is vaak een indicatie dat het mengsel varieerd op de een of andere manier ;+

kijk ook maar eens of de benzine voldoende doorstroomd voor de zekerheid, eventueel ook eventjes het vlotterbakje aftappen :)

dit soort dingen zijn altijd vervelend zoeken iig


Wat zijn precies CV-carburateurs? Inlaatrubbers bekeken, daar was niks mis mee, zaten nog goed vast en heb ik 3500km geleden nieuw gekocht, dus het is ook niet dat het rubber oud is en daar door lekt.
Of de benzine voldoende doorstroomd heb ik eerlijk gezegd nog niet gecontroleerd.
Kan ik het vlotterbakje aftappen zonder deze te demonteren? Heb hier namelijk geen nieuwe pakkingen liggen.
 
CV carburateurs zijn van het type waarbij de gasschuif door het motorvacuum word opengetrokken, waar "traditionele" carbs de gasschuif (die schuif waar de naald aan vast zit dus) kabelbediend is..

zoja, dan kan je het mebraam van die CV carbs mogelijk lekken... geen id overigens of het je symtomen kan verklaren, maar het kwam in me op en is het checken waard.

het aftappen van de vlottterbakjes kan doorgaans door een schroefje of nippel aan de onderzijde van de vlotterbakjes los te draaien.
zo haal je eventueel water en andere zooi uit de vlotterkamers, en heb je een indicatie of het door vuil zou kunnen komen, als de benzine (of water! dat kan ook) vuil is...
xt350carb.jpg


zo te zien is je aftapschroef nummer 80

als de benzine vervuild eruitziet, zou er het een en ander verstopt kunnen zijn
 
Laatst bewerkt:
ik gok valse lucht

spuit wat deo(?) op de inlaatspruitstukken (tussen carb en kop) als je hem nog aan de praat krijgt.
 
Laatst bewerkt:
:^

idd daar lijkt het op, maar TS zegt dat de inlaatrubbers pas 3,5k kilometer erop zitten

het kan desondanks toch...


de deoproef is idd onomstotelijk, als het inspuiten van je rubber invloed heeft op het lopen, móet het ergens lekken... (tenzij je rijkelijk je luchtfilter volspuit, dan is het logisch natuurlijk ;) )

voordeel: je hoeft er niks voor open te schroeven :P


p.s.
je hoeft niet elke keer een rubber pakking te vervangen ;)
 
Laatst bewerkt:
Waarvoor zou je deo op de inlaatspruitstukken spuiten? Kun je met deo goed zien of de inlaatspruitstukken valse lucht aanzuigen?

Ik zal alle punten vanmiddag even langslopen, en kijken of ik de motor aan de praat krijg.
Opletten natuurlijk dat het toerental niet te hoog wordt met een koude motor.

Ik zal zo snel mogelijk verslag uitbrengen!
 
Waarvoor zou je deo op de inlaatspruitstukken spuiten? Kun je met deo goed zien of de inlaatspruitstukken valse lucht aanzuigen?
precies! al doen veel mensen het ook met remmenreiniger :P

als er ergens een lekje is, word de deo mee naar binnen gezogen door het lekje, dat merk je vervolgens aan het veranderen van het toerental...

je moet natuurlijk wel zorgen dat je niet de deo meteen de luchtinlaat in spuit want dan weet je niet of het via een lekje naar binnen gezogen wordt :P
Ik zal alle punten vanmiddag even langslopen, en kijken of ik de motor aan de praat krijg.
Opletten natuurlijk dat het toerental niet te hoog wordt met een koude motor.

Ik zal zo snel mogelijk verslag uitbrengen!

suc6
 
Laatst bewerkt:
Ik had hetzelfde probleem met mijn Honda Hornet,
Elke keer bij 140km op de teller viel hij uit, met dezelfde verschijnselen als wanneer er geen benzine meer in de tank zou zitten (terwijl er nog genoeg in zat). Even over naar reserve en hij deed het weer perfect.

Nu heb ik afgelopen weekend de tank eraf gehaald en de benzinekraan eens bekeken en schoongemaakt. Ook de tank even geleegd en doorgespoeld, eigenlijk was deze nog brandschoon, maar voor de zekerheid toch maar gedaan. Alles weer terug gebouwd. Ik heb het gevoel dat het geholpen heeft, zeker weten doe ik het nog niet, want ik heb nog maar 134km gereden op deze tank. Dus ik ben benieuwd!

Ik weet niet of dit in jouw geval ook zo is, misschien is het de moeite waard eens te kijken, het was niet zoveel werk om te doen.

Succes in ieder geval! :)

Trouwens, het heeft er niet veel mee te maken. Maar ik zie student, Eindhoven en motor.
Volgend jaar ga ik waarschijnlijk naar de TU/e en ik vroeg me af of het een beetje te doen is qua motor rijden in Eindhoven of dat ik hem beter thuis kan laten staan ;)
 
Laatst bewerkt:
Inlaat rubbers nog heel en goed afgesloten?
Slang van carb -> luchtfilter nog heel en goed afgesloten?
Gat in luchtfilter is mischien een oorzaak, dit had ik zelf ook een keer, en maar verrot lopen dat ding.
Vuil in de benzine kan ik mij slecht voorstellen aangezien het op normale stand gebeurde en niet op reserve stand. Toch kan er een vuiltje in je sproeier zitten, maar acht de kans klein.
Zijn de slangetjes 14 / 15 nog heel ?
Zit schroef 63 er nog in? (let op dat als je deze verdraait je hem op de goede stand terug zet !!!)
 
Laatst bewerkt:
Als je motor zonder reden harder gaat lopen duid dat meestal op valse lucht, of een benzine tekort (mengsel wordt armer)

Dit klinkt als 'maak je carburateur eens schoon' klusje.

En meteen het luchtfilter nakijken (niet verstopt, of los, gewoon netjes nakijken of alles goed is) , en vergeet je benzine kraantje niet.

Dit laatste is eenvoudig te checken, slangetje eraf, en de kraan open zetten, als de benzine er hard uit komt zetten (in zowel normaal als reserve) zit dat wel goed.

Maar begin eens met de carb, en nakijken op valse lucht zoals gezegt met bijvoorbeeld deo.

( motor starten, en rond de carburateur/kop inlaat spuiten , en ook even rondom de koppakking )

De koppakking is overigens ook te controleren met wat zeepsop, lekker schuimend maken, en dan rond de koppakking sprayen met een planten spuit bijvoorbeeld.
Als je het ziet bubbelen is de koppakking lek. ( wordt vaak vergeten ) , en kan je ook rare verschijnselen hebben.

Ook zou de ontsteking nog kunnen flippen, maar ik weet zo even niet of de XT een vervroegings mechanisme heeft.
Daar zou dan ook wat mee mis kunnen zijn (losse veertjes bijvoorbeeld, zoals het bij een Honda in elkaar zit)
 
Laatst bewerkt:
mag ik even aanvullen dat er vaak benzinekraantjes worden gebruik die door het motorvacuum opengezet worden in on en res stand....
die laten dus geen benzine door als de motor uit staat ;)
check dat ook ;)
 
Check in ieder geval (proefje te simpel om over te slaan) of het niet aan je tankventilatie ligt: bij droog weer en niet al te volle tank, een stuk rijden zonder tankdop.

Wat ook nog kan: misschien vuil/bladders/stolsels in de tank en zich afzettend op (zeefje van) de benzinekraan.

Probeer ook eens een vers bougieKAPJE.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie, maar door tentamen-stress eventjes geen tijd gehad om alle reacties te testen.

Zojuist nog eventjes wat puntjes onderzocht, en tot de volgende conclusies gekomen:
Benzine kraan is niet verstopt, deze loopt vloeiend door
Alle schroeven die eventueel los/weg kunnen zijn, zitten nog gewoon goed vast op hun plek, dus ik mis niks qua schroefjes.
Alle slangen die aangesloten zitten zien er goed uit en lekken niet.
Luchtfilter ziet er ook prima uit, weliswaar een klein beetje vies, maar geen gaten of wat dan ook.

Verder heb ik al 2 avonden geprobeerd de motor aan te trappen, met en zonder choke. Na 20 keer kicken gebeurde er nog steeds niets. Net even wat tijd gehad en toen geprobeerd de motor maar aan te duwen.
Hier ontstond het volgende probleem:
Na de motor (in de 2e versnelling) aan te duwen kreeg ik deze na 2x proberen aan de praat. Het probleem was dat zonder iets aan te raken, dus gas of koppeling, de motor maar door blijft trekken. Aangezien de straat niet zo heel lang is, kon ik hem niet volledig z'n gang laten gaan, maar heb nu een snelheid van 55 km/h bereikt. Als ik dan wil remmen voor het einde van de straat en vervolgens de koppeling in knijp, loopt het toerental in een keer zo hoog op dat ik niet het gevoel heb dat dat goed is voor de koude motor, dus dan zet ik de motor maar weer af met de dodemansknop. Het maakte ook niets uit in welke versnelling ik de koppeling in trok, zowel in neutraal als 2e versnelling liep het toerental op. Dit twee keer geprobeerd, en de motor blijft maar doortrekken. Voor de 50 meter die ik heb kunnen rijden, schokt de motor overigens niet.

Kan dit probleem nog steeds dezelfde oorzaken hebben of zou er ook een andere oorzaak kunnen zijn?

Mvg, Wim
 
Ik gok op valse lucht, of wellicht een verstopte hoofdsproeier.
het eerste is waarschijnlijker..
Maar; geen braampjes aan de gaskabel???(ergo, komt de gasschuif wel helemaal terug?)
 
Gaskabel gecontroleerd, hier niets aan te zien.
Geen braampjes en loopt helemaal terug naar begin stand.
Zit verder ook geen speling op. Ik zal de carb er af halen en komend weekend mee naar mn ouders nemen.
Heb zo goed als geen gereedschap op mn studentenkamer.

Ik zal zo snel mogelijk weer verslag uitbrengen!
 
Ik had gister mijn gasschuif van de 2e carb (vacuum) vastzitten in de onderste stand, vuiltje ofzo.
Mischien zit die van jou vast in de bovenste stand? Als ik jou was zou ik het spul eens demonteren en schoonmaken.
 
Mede motor liefhebbers,

Vanavond eindelijk voldoende tijd en gereedschap tot mijn beschikking gehad om fatsoenlijk naar de motor te kijken. De carburateur goed schoongemaakt, en het bleek inderdaad dat de 2e carb (de vacuum) verstopt was. Deze goed schoongemaakt en daarmee het probleem verholpen.

Allen heel erg bedankt voor de nuttige tips!

Mvg, Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan