Toerental???

SFL

MF'er
20 apr 2004
59
0
Swalmen
Ik rij een yamaha fazer, en ik vraag me af bij welk toeretal moet ik schakelen :? :? :? :? :?
Ik heb hem net ingereden, en de verkoper zij dat ik met inrijden het tussen de 4000 en 5000 kon blijven, om te voorkomen dat hij olie ging zuipen.
Als resultaat, bij 97kph in de 6.
Nu kan ik knallen hoe ik wil maar wil mijn motor ook niet afrossen. TIPS???
 
Net voordat hij in (het rood) de toerenbegrenzer schiet moet gewoon kunnen })
(ik weet niet wat dat bij een Fazer is!



Knallen met dat kadaver!!!!!!!
 
Als je mag dan mag je. Gewoon zorgen dat je voor het rood schakelt. Afhankelijk van je rijgedrag op dat moment. Bij normaal rijden schakel je ver voor het rode gebied.
 
idd eerst lekker warm rijden, en natuurlijk optijd olie peil controleren, eventueel bij vullen, en niet vergeten OPTIJD VERVERSEN MET GOEDE OLIE
 
en de verkoper zij dat ik met inrijden het tussen de 4000 en 5000 kon blijven, om te voorkomen dat hij olie ging zuipen.

Kijk hij bedoelt alleen tijdens het inrijden tussen de 4000 en 5000 toeren blijven, dit verhaal klopt wel.
Maar na het inrijden mag je lekker doortrekken, je merkt vanzelf wel wanneer zn powerband naar beneden gaat dan mag je schakelen :}
 
je voelt vanzelf wanneer hij ophoudt met trekken, dan is het tijd voor een hogere versnelling, in ieder geval nooit te laag in toeren rijden, dat is nog slechter als hem in het rood jagen....... :)
 
Ik heb mijn nieuwe fazer ook juist ingereden en begin haar nu ook zachtjes wakker te schudden...

Je moet onthouden dat een fazer zijn maximum koppel maar pas bereikt bij 10.000rpm dus alles daarvoor mag je zeker hebben. Daarna gaat het koppel naar beneden dus kan je beter schakelen rond 10.000rpm. Je rood begint bij 13.000rpm (of was het nu 14.000rpm :? ) dus heb je een marge als je "optimaal wil schakelen.

Ik trek hem in 1 - 2 - 3 meestal door tot een 8.000 - 9.000 rpm en daarna schakel ik wat lager in toeren (6.000 a 7.000).
Af en toe is alle versnellingen tot 10.000rpm tikken moet natuurlijk wel kunnen 8-)

Hangt een beetje af van de rijstijl + situatie...
 
Ik stel voor dat je de eerste 3.000 km blijft inrijden, dus ZEKER onder de 4.000 toeren blijven. Op deze manier heb je veel meer plezier aan je motor wanneer deze wat ouder is/wordt. Je hebt namelijk een stuk minder slijtage, je moet niet zomaar teveel gas geven....Kan ECHT NIET... Maximum snelheid zou ik rond de 70 a 80 km per uur houden.





























Grapje :+
 
Als ik achter een koekblik rij :z heb ik niet meer dan 5000 nodig, maar als ik lekker aan het blazen ben komt ie ook echt wel in de toeren begrenser }) . Maar meestal idd rond de 8 tot 10 duizend toeren/m. Ronde gebied begint bij 2002 model bij 12500 of 13000 maar je kan hem ver voorbij de 13000 krijgen.

Gewoon lekker :] en af en toe gaaaan!!
 
Schakelen doe je als je toeren het rode gebied in gaan })

Er zit een toeren begrenzer in dus zolang je de motor netjes warm hebt gereden kan er weinig mis gaan ;)
 
je voelt vanzelf wanneer hij ophoudt met trekken, dan is het tijd voor een hogere versnelling, in ieder geval nooit te laag in toeren rijden, dat is nog slechter als hem in het rood jagen....... :)
:^

Een te laag toerental drukt de olie uit de lagers en wordt er dus niets gesmeerd! Het in het rood jagen geeft aan dat er meer warmte wordt geproduceerd dan dat er afgevoerd kan worden (=> zuiger wordt te warm, zet te veel uit en loopt vast in de cilinder), maar zeer kort kan de motor dat best hebben.

Koude motor: vertroetelen!
Warme motor: jakkeren met dat ding (anders wordt ie lui ;) )

Na 57000 km van de 89000 km zelf gereden te hebben verbruikt mijn motor nog steeds geen olie!
 
mja valt me wel op dat als ik effe ben gaan jakkeren op mijn fazer het moeilijker gaat van zijn 1 over neutraal naar zijn 2.

Ligt dit ook aan de olie?
De "klik" wordt dan een harde "KLAK"... (om het maar is te figuurlijk uit te drukken) :p
 
versnellingsbakken KLAKKEN meestal nogal luidruchtig tussen 1 en 2 niet bijzonders (als je hoger in de toeren zit wordt dit nog wat erger)
 
Weer wat geleerd!

Wel opvallend dat dit als ie koud staat minder is.
Moet hem trouwens als ie warm is er echt goed induwen terwijl ie koud er lekker ingaat.

Waarschijnlijk iets met olie die dikker is als ie koud is...
 
Waarom is er dan nog een rood gebied :?
Om aan te geven tot welk toerental je constant kan draaien zonder problemen te verwachten. Daarboven kan het alleen kortstondig en af en toe.

De nieuwe m-serie BMW's geven met rode led lampjes het rode gebied aan dat varieerd met de motortemperatuur! Bij de koude motor moet je daar onder blijven. Echt cool :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan