Toermotoren en diefstal

Mr. K75RT

MF'er
15 nov 2004
85
0
Delft
Ik heb mijn oude (1986) bmw k75 altijd zonder veel zorgen buiten laten slapen, op het stuurslot en met een u-slot door zijn voorwiel. Nu heb een een iets nieuwere k75 rt (1994) met een lak die er als nieuw uitziet, en begin me toch lichtelijk af te vragen hoe vatbaar een 10 jaar oude toermotor is voor diefstal.

Zijn hier mensen wiens toermotor gestolen is, of mensen die daar verhalen over kennen? Eigenlijk is allerhande info omtrent diefstal en motoren welkom.



(ik heb gezocht, maar een soortgelijk topic niet gevonden)
 
Ik heb mijn GTR 1000 ook gewoon buiten staan met 2 sloten.
Weet niet of toerfietsen zo diefstal gevoelig zijn. Mijn Gs 500 die ik eerst had hebben ze 's nachts wel een keer bekeken of het wat was. Was te oud en mijn GTR is ook al behoorlijk oud en levert dus niet veel op voor het dievengilde.
Ikzelf zou een vrij nieuwe motorfiets alvast niet direct in het zicht zetten ofzo.

Suc6,
Gixxerdré
 
Ik denk niet dat je je daar al teveel zorgen om hoeft te maken.

De meeste fietsen die gestolen worden zijn jonger dan 5 ofzo.
(Gixxers, Blades, R6, R1, enz.).

Zo'n oud toerding zal een keer gejat worden om de schaarse onderdelen als ze inmiddels klassiek zijn. Schat ik zelf in :X

Mijn toerbrik heb jaren buiten gestaan en is nooit naar omgekeken. Zelfs blijven staan met contactsleutel erin |( :X
 
Tot een of andere leip weer bedenkt dat ook andere dan de gebruikelijke diefstalgevoelige fietsen gebruikt kunnen worden voor diverse vormen van criminaliteit (joyriding, overvallen, bommen plaatsen etc.) en je alsnog naar het politieburo moet wandelen.

De dief grijpt elke gelegenheid aan. |( |(
 
Tot een of andere leip weer bedenkt dat ook andere dan de gebruikelijke diefstalgevoelige fietsen gebruikt kunnen worden voor diverse vormen van criminaliteit (joyriding, overvallen, bommen plaatsen etc.) en je alsnog naar het politieburo moet wandelen.

De dief grijpt elke gelegenheid aan. |( |(

Daarom haal ik de koffers er altijd af, dan kunnen ze minder meenemen :+
 
Beter op slot zetten dan andere motoren en wellicht een alarm helpen ook, scheelt weer gezeul metkoffers, schoonmaken van je huis met gezouten koffers enz.

Qua sloten: geen BIC-sluiting, zie alle kryptonite-ongein hier. En beter een keertje wat dieper in de buidel tasten en een echt goed stel sloten kopen dan telkens weer gez**k.
 
tjsa, toermotoren zijn niet per definitie diefstalongevoelig.

maar natuurlijk wel minder dan sportmotoren. ik denk dat het erg afhankelijk is van waar je em neerzet. in mijn oude buurt kon ik em bijv gerust een nachtje zonder slot buiten laten staan (beetje vergrijsde wijk met nauwelijks verkeer).

op alle andere plekken, bijv in amsterdam zet ik mijn vfr750 uit 96 met een schijfremslot vast. als ze em willen hebben nemen ze em toch wel mee. dat schijfremding is er voor dat niet iemand em niet in z'n eentje weg kan rollen. ik ga er van uit dat als ze met meerdere mensen komen tillen, ze ook wel over de middelen (kunnen) beschikken om een eventuele ketting door te krijgen.

misschien een beetje fatalistische gedachte, maar de beste anti-diefstal tip is volgens mij nog steeds een -voor dieven- niet al te aantrekkelijke motor te kopen. en om heel eerlijk te zijn, jouw motor lijkt me niet echt het type wat snel gestolen zal worden.
 
Er zijn knokploegen die express een motor laten jatten en dan de dieven hard terugpakken. Dat is ook een manier. })

Ha dat mag ik wel :)

Denk inderdaad dat ze alles wel kunnen pikken, ben met mn 10 jaar oude brikkie helaas niet 100% risicovrij. Ik ga toch maar voor een alarm dat mij opbelt op mijn gsm denk ik.

Bedankt voor alle reacties!
 
Ben benieuwd wanneer dit in 'wwd' komt te staan, je gelooft het echt niet de laatste tijd. de brutale flikkers :(

Inderdaad, helemaal irritant als je bedenkt dat door minder dan 1% (tenminste dat hoop ik toch wel) van de bevolking die niet met zijn tengels van andermans spullen kan afblijven, de overige 99% altijd druk in de weer moet zijn met sloten, verzekeringen, alarmen e.d. Ik zou wel eens een berekening willen zien van hoeveel man-uur ons dat gemiddeld op jaarbasis kost met zn allen. Hoeveel tijd besteed je per dag aan het op slot zetten van je huis, je auto, je motor etc. Al dat werk voor die paar lui die het voor de rest verzieken.

Goed idee die knokploeg :)
 
ik vind dat mnsen altijd zo simpel denken over motor diefstal,ach ik zet hem niet op slot,want als ze hem willen dan nemen ze hem toch wel mee,dit is zo'n domme stelling,want als er 5 straten verder 1 staat met de sleutel erin dan nemen ze die mee,en laten zie die van jou staan.

ze pikken je mobiele telefoon uit je handen als je belt op straat ,ze stelen je portomonee,en als dat niet lukt dan beroven ze je,en een motor die niet goed op slot buiten staat word ook gestolen,en dat gebeurt ook als je hem goed op slot hebt,maar dan bestaat de kans dat ze op zoek gaan naar een andere ,die niet zo goed op slot staat.

wat voor motor het ook is,ze stelen altijd alles of het nou los of vast zit ,sloten hebben alleen een beetje een afschikwekkende werking,dus zoveel mogelijk eraan hangen dan pakken ze mogelijk die van 5 straten verderop.
 
ik vind dat mnsen altijd zo simpel denken over motor diefstal,ach ik zet hem niet op slot,want als ze hem willen dan nemen ze hem toch wel mee,dit is zo'n domme stelling,want als er 5 straten verder 1 staat met de sleutel erin dan nemen ze die mee,en laten zie die van jou staan.

ze pikken je mobiele telefoon uit je handen als je belt op straat ,ze stelen je portomonee,en als dat niet lukt dan beroven ze je,en een motor die niet goed op slot buiten staat word ook gestolen,en dat gebeurt ook als je hem goed op slot hebt,maar dan bestaat de kans dat ze op zoek gaan naar een andere ,die niet zo goed op slot staat.

wat voor motor het ook is,ze stelen altijd alles of het nou los of vast zit ,sloten hebben alleen een beetje een afschikwekkende werking,dus zoveel mogelijk eraan hangen dan pakken ze mogelijk die van 5 straten verderop.

De jouwe jatten ze toch niet, die is zo krom als een hoepel. :P ;)
 
Toermotoren hebben een groot nadeel voor dieven. Ze zijn groot en zwaar. Dus als je ze wil jatten wil je er niet mee gaan lopen. Je moet een flinke bus of aanhangwagen hebben. Je moet ook nog eens met vier man zijn om hem op te kunnen tillen als je de sloten niet terplaatse wil openbreken. Je slot hoog op de motor vast zetten ipv op de grond leggen maakt het openbreken een stuk moeilijker. ergens aan vast zetten is natuurlijk nog beter. Op een plaats zetten was regelmatig mensen langs lopen heeft de voorkeur. De directe buurt op de hoogte stellen dat het jou motor is die daar staat en elke ander vent die de aan zit fout is heeft mij een keertje geholpen om mijn motor te houden.
 
Tenzij je tactisch gebruik maakt van skateboard, rolschaats of steekwagen, qua geboefte dan.

Vastzetten en een alarm zijn sowieso aan te raden, al reageert er niemand op, jij zou het kunnen horen en dat werkt ook wat.

Tenslotte, een echt goed slot kost nog steeds maar een fractie van een goede fiets, en slijt amper, maar geeft wel gemoedsrust.


En sommige motoren worden gejat als donormotor, kijk voor de schrik/grap eens naar sommige onderdelenprijzen. :X
 
ach, als ze willen jatten ze hem toch. In Leeuwardn doe nze het met een ramkraak; een HD gestolen ter waarden van 35.000 euro (volgens de gedupeerde eigenaar). En Harley Heaven in Gorredijk stopt zelfs met de HD's; hij is meen ik al 5 keer overvallen.
Lijkt meer een prof bende die erachter zit. En dan komt Harrie aan met z'n knokploeg; nou dat wordt lachen!! ;)

Helaas geldt voor al je spullen tegenwoordig: gewoon naar eer en geweten beschermen en afsluiten. De rest legt de verzekering je wel op; tenminste als je dat dan nog wel wilt. Kwestie van risicoinschatting. :z
 
ach, als ze willen jatten ze hem toch. In Leeuwardn doe nze het met een ramkraak; een HD gestolen ter waarden van 35.000 euro (volgens de gedupeerde eigenaar). En Harley Heaven in Gorredijk stopt zelfs met de HD's; hij is meen ik al 5 keer overvallen.
Lijkt meer een prof bende die erachter zit. En dan komt Harrie aan met z'n knokploeg; nou dat wordt lachen!! ;)

Helaas geldt voor al je spullen tegenwoordig: gewoon naar eer en geweten beschermen en afsluiten. De rest legt de verzekering je wel op; tenminste als je dat dan nog wel wilt. Kwestie van risicoinschatting. :z
tja wie heeft er in nederland nou interesse in HD ,dat moet dus een groep criminelen zijn die interesse heeft in amerikaanse motoren,ik heb geen idee wie daar achter kan zitten zeg.
 
Ik moet de motor (R1100R) op slot zetten met nog een ketting en slot met klassificatie aan een boom, lantaarnpaal of aan een andere motor als ik hem niet thuis in een afgeloten ruimte heb staan.
De gestolen motoren worden denk ik omgekat of naar het buitenland per container weggesluist.

Lees eerst even de polis na, dan weet je of je nog wat terugkrijgt na diefstal.

Gr.
Henk
 
of toermotoren worden gejat!!

Mijn broer WAS de eigenaar van een R100RT (oud beestje, weet niet precies meer welk jaar)

Deze motor stond in de garage die onder zijn huis was. De dieven hebben de deur opengemaakt en de boxer vanachter een nieuwere K75 vandaan gehaald!!!

Mn broer heeft wel sterke vermoedens wie de motor heeft weggenomen, maar de politie doet hier geen onderzoek naar.

Het vermoeden is dat deze motor is gejat voor de onderdelen.

Natuurlijk is dit 'oude beestje' slechts WA verzekerd geweest, dus weg = pech.
 
Ja ik werruk bij de pliessie ;)

Vorig jaar had een vent zijn Hayabusa neegezet voor het bedrijf waar hij werkt. Dit bedrijf zit schuin tegenover het politiebureau.
Deze man dacht dat enkel een alarm wel voldoende was op KLAARLICHTE DAG.

Gevolg: Hij hoort het alarm. Gaat kijken en ziet nog net een jochie op zijn motor zitten, voortgeduwd door een ander jochie op een Gilera runner!!!!!!!!
Het alarm deed nog steeds zijn werk.

Inmiddels heeft de man de pliessie gebeld. Grote klopjacht door Den Haag, want ja toevallig hadden we allemaal al een bekeuring geschreven die dag })

Na ongeveer 15 minuten!!! vonden we de Hayabusa terug in de Schilderswijk (Den Haag). Ongeveer 10 km vanwaar de motor gestolen werd. Blijkbaar werd het ze toch iets te link.

Iedereen onderweg had het gezien en vond het "vreemd".Politie bellen ho maar.

Moraal van t verhaal. Ze hebben schijt aan jou en je motor. Ze hebben zelfs schijt aan de wereld, blijkens het tijdstip en drukt in de stad.

Zorg nou maar gewoon dat je motor goed afgesloten is en afgedekt is met een hoes.
Mocht iemand dan een snaak zien bij jouw motor. Laat hem dan tenminste iets langer bij de motor zijn om hem te "grijpen" :X
Ervan uitgaan dat WIJ toch te laat komen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan