"
Wat doe dat schuifje dan wel is nu mijn vraag?
Bedankt voor je antwoordt wat betreft het geheugen kaartje !Dit draadje de afgelopen weken wat uit het oog verloren; mijn excuus. Toch even reactie op bovenstaande:
Het is vrij droevig als een dealer cq TT helpdesk vanwege bovenstaande probleem het toestel laat opsturen naar TomTom. Er is namelijk helemaal niets mis:
Je kunt het SD kaartje OF voor routes gebruiken OF voor kaarten. Niet allebei tegelijk.
- Wil je het voor kaarten gebruiken dan moet je de kaart in het toestel formatteren; de kaart is dan niet meer bruikbaar om andere bestanden op te zetten.
- Wil je de kaart voor routes gebruiken dan moet hij 'gewoon' FAT32 geformatteerd zijn; het format waarmee de kaart ook geleverd is, maar waarnaar je 'm via de PC ook terug kunt zetten. Het kaartje mag max 32GB zijn. Zeker als het gaat om routes zul je daar maar een fractie van gebruiken, dus kies gerust een (aanzienlijk) kleinere.
Probleempje met m'n 450,laatste paar keer steeds vaker "uitvallen", lees naar slaapstand willen gaan alsof hij spanningsloos is. Hersteld meestal binnen de 15 seconden maar gebeurt 10 tallen keren op een ritje van 55/60 km.
Typisch dat hij het "koud" nog niet doet maar zodra warm, zeg 25/30 km begint het geouwehoer.Valt soms ook helemaal uit en gaat dan spontaan weer aan.
Stilstaand kan ik het alleen reproduceren door "ontgrendeling" naar beneden te drukken maar dat is logisch omdat hier de beide contact pennetjes zitten. Deze zijn schoon en niet gecorrodeerd, ook de contacten op de GPS zelf zijn prima.
Lijkt er dus sterk op dat er iets van een slechte verbinding inwendig of in/op printplaat zit?
Is al een garantie "krijgertje" aangezien de vorige 410 beelduitval had, voor garantie deze gekregen klein jaartje geleden.
Iemand ervaring mee of wellicht tips om dit zelf op te lossen??
Martin, zoals je het probleem beschrijf lijkt het een hardware probleem.
Om dat op te lossen moet de Rider open en ben je de garantie kwijt.
Je kunt nog een aantal dingen proberen;
Indien mogelijk probeer hem eens in de dock en op een motor van een vriend.
Voer een reset naar de fabrieksinstellingen uit.
Schakel de weergavevegrendeling in.
Als het probleem blijft rest opsturen of openmaken en alle contacten nalopen. Maar doe dit niet als je hier geen ervaring mee hebt.
Wat ik eerst nog ga proberen is voeden via usb en dan rijden, kijken of dat verschil maakt.
Tom is onbegrenst.Kan het kloppen dat de tomtom 450, bij de ritstatistieken max snelheid 230 is ?
Ff moeten improviseren maar dan blijft navi dus gewoon aan.
Dan toch dock maar eens onder de loep genomen, meten op contactpennen gaf variabele waarde, tussen 1,8 en 4 V en viel ook soms weg.
Mooie constructie zown dock, gelukkig ook 2 stuks torx T6 rondslingeren en opengeschroefd, op printplaatje met luidsprekertje viel al op dat de min aansluiting netjes was doorgesoldeerd, de plus zag er echter maar matig uit. op print ook variabel voltage te meten, maar bij lange na geen stabiele 12 V.
Op stekker gewoon 12,7 volt dus probleem gevonden. Alles doorgesoldeerd en tadahhh, stabiele 5,55 V op de contactpennetjes. Had ik dus véél eerder moeten checken/meten.M'n aanname dat het dock wel goed zou zijn omdat ie prompt aanging bij inklikken was dus "ietsjes te optimistisch".
Hoe dan ook, kan weer normaal navigeren
Vreemd, vorig jaar ook nog even klein stukje wezen knallen in Duitsland, toen ook al bij ritstatistieken, max snelheid 230...Tom is onbegrenst.
Zeker vreemd hij hoort gewoon de gereden gps snelheid weer te geven. Je kunt ff bellen of mailen met tomtom voor een antwoord .Vreemd, vorig jaar ook nog even klein stukje wezen knallen in Duitsland, toen ook al bij ritstatistieken, max snelheid 230...
Gister weer even stuk autobahn meegepakt zag toch zeker 260/261 op de teller, was best druk nog 6e versnelling nog niet gebruikt..
Dat die 15 a 25 km verschil aangeeft oke...
Dacht ik ook al even aan, maar een 1290 superduke moet toch zeker de 260 wel halen...toch...wie weet ga je werkelijk niet harderder van 230kmh