TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Nog steeds Vocht in het scherm bij productie van de 450 van september 2019.

Inmiddels mijn 5de rider 450 terug mogen sturen voor reparatie in vier jaar tijd, tot nu toe altijd gratis, toch goede service.
Ik krijg dan een paar dagen later een nieuw product dat volledig is nagekeken of echt nieuw uit doos is.
De rider bewaar ik altijd binnen en zet hem er op als ik ga rijden. Na verloop van gebruik zie je als de zon erop schijnt een grote vlek dat soms kleiner wordt.
Gevraagd of ik een verbeterde versie kon krijgen, liefs een 500 serie maar dat doen ze niet of willen ze niet, ook niet met bijbetaling.
De laatste heb ik ontvangen in oktober 2019 en volgens TT geproduceerd in september 2019.

Ondanks de goede service vind ik het geen goede zaak dat dit telkens weer kan gebeuren.
Ik ben denk ik een uitzondering op het geheel. Zonder de vochtvlek ben ik erg tevreden over de rider.
Maar nu ga ik helaas opzoek naar iets anders, beters....

Ik hoop dat TT met een goede oplossing komt voor later voor de huidige gebruikers.


Niet meer binnen bewaren die tomtom.
Ik heb een Rider 400 die zit bijna altijd op de motor, in weer en wind, en de motor staat in een ongeisoleerde vochtige schuur opgeslagen, als de Rider niet op het stuur zit bewaar ik hem onder het zadel.
Gaat al jaren probleemloos.
 
Samsung S9+. Voor gebruik met de handschoen moet je de gevoeligheid van het scherm hoger zetten en werkt dan prima (alleen grote knoppen, teksten typen lukt alleen fatsoenlijk zonder handschoenen, maar dat is op de TomTom Rider eigenlijk ook).
 
Niet meer binnen bewaren die tomtom.
Ik heb een Rider 400 die zit bijna altijd op de motor, in weer en wind, en de motor staat in een ongeisoleerde vochtige schuur opgeslagen, als de Rider niet op het stuur zit bewaar ik hem onder het zadel.
Gaat al jaren probleemloos.
Ik heb al vanalles destijds geprobeerd. Je kon wegrijden en was er niets aan de hand. Pas na een uurtje begon zich toch condens te vormen, terwijl het 25+ graden was (dus ook nauwelijks luchtvochtigheid hartje zomer). Dat varieerde dan tijdens de rit dat het bijna weg was en een tijdje later zat het hele scherm onder condens. Bij de nieuwe TomTom Rider ging het een tijdje goed, maar na een paar maanden begon het gemieter weer. Van wat ik heb begrepen zit er een anti-condenslaag onder het scherm, maar die blijkt niet altijd goed te zijn aangebracht/te werken. Een vriend van mij heeft dezelfde TomTom en nooit ergens last van (legt 'm ook binnen neer). Schijnbaar net pech gehad, maar ik was er klaar mee ;-). Is overigens wel een bekende klacht bij TomTom.
 
Samsung S9+. Voor gebruik met de handschoen moet je de gevoeligheid van het scherm hoger zetten en werkt dan prima (alleen grote knoppen, teksten typen lukt alleen fatsoenlijk zonder handschoenen, maar dat is op de TomTom Rider eigenlijk ook).
Ben benieuwd hoe het gaat met het OLED scherm. In zonnige omstandigheden zal het scherm op maximale helderheid staan. Dat vind een OLED over het algemeen niet zo prettig.
 
Deze staat in de zon op het meest heldere. Ik heb geen "burn-in" klachten na 2 motorseizoenen. Op de motor gebruik ik de app met een motorrit een paar uurtjes. Daarnaast gebruik ik de app ook in de auto, maar dan staat ie automatisch iets minder helder. Wellicht als je het dagelijks zou gebruiken op de meest heldere stand dat er uiteindelijk problemen kunnen ontstaan.
 
ik heb een tom tom Urban rider waar je alleen mappen kunt opzetten met een kabel ga ik vanuit. als je contact met tom tom opneemt dan die zeggen we kunnen niks voor je doen. ik heb hier west Europa opstaan aangezien ik in Limburg woon mis ik dus Duitsland erbij. weet iemand of er nog een map kan opgezet worden zo ja hoe?

ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen. de navigatie zat bij de motor dus heb alleen de navigatie zelf geen doos met info en kabels en dergelijke
 
TomTom Home op je PC zetten en gaan.
Trouwens Duitsland ligt in West Europa .... ;)
 
nou volgens mij niet want Duitsland heeft hij niet ertussen staan. tom tom home. ok en welke kabel moet ik hebben voor het verbinden??
Mini usb als ik het goed heb. Als je tomtom home geïnstalleerd hebt en ingelogd bent kun je de boel updaten. Kaartupdate tegen betaling. Ik adviseer je om over te stappen naar de vernieuwde versie rider. Dat geeft je in veel opzichten meer gebruiks gemak.
 
Volgens mij heeft de Urbun Rider last van de RollOver van april dit jaar.
Dus de tijd staat op 0.00?

Dan duurt het heel lang voordat er contact is met satellieten bij opstarten en inderdaad een zwaar verouderde kaart.
TomTom ondersteunt alleen nog de opvolgers met Lifetime update, vanaf de Rider5.
 
De TomTom Urban Rider heeft 2GB geheugen. TomTom is gestopt met het ondersteunen van oude navigatie systemen met 2GB geheugen of minder. TomTom verkoopt dan ook geen kaarten meer voor deze systemen.
Ook heeft hij last van de RollOver maar hier is een eventueel community fix voor.

De Rider K4 (2013) heeft 4GB en wordt nog gewoon ondersteund door TomTom.
Maar als eventuele vervanging kan ik de veel snellere Rider 550 met 16GB, WiFi en wereld kaarten aanraden.
 
Mini usb als ik het goed heb. Als je tomtom home geïnstalleerd hebt en ingelogd bent kun je de boel updaten. Kaartupdate tegen betaling. Ik adviseer je om over te stappen naar de vernieuwde versie rider. Dat geeft je in veel opzichten meer gebruiks gemak.

Kabel met “gewone” USB.
De vernieuwde versie Rider is totaal ander toestel; of die meer gebruiksgemak geeft zijn de meningen over verdeeld...
 
Volgens mij heeft de Urbun Rider last van de RollOver van april dit jaar.
Dus de tijd staat op 0.00?

Dan duurt het heel lang voordat er contact is met satellieten bij opstarten en inderdaad een zwaar verouderde kaart.
TomTom ondersteunt alleen nog de opvolgers met Lifetime update, vanaf de Rider5.
die tijd blijft idd continu op 0:00 staan en als je hem synchroniseert en dan weer terug gaat naar het begin scherm staat hij idd weer op 0:00 waar ligt dat dan aan?
 
Simpel antwoord?
Fabrikanten ging er niet vanuit dat mensen een apparaat zo lang zouden gaan gebruiken. De mensen die het wel zouden doen, merkten dan vanzelf de gevolgen.

Moeilijker antwoord.
GPS satellieten hebben een klok met weeknummers. Na een bepaald hoeveelheid weeknummers begint de klok weer op 0. Dit is al heel lang bekend. In de software van oudere Rider is hier nooit rekening mee gehouden. Dus zijn de oude riders nu van slag zeg maar.
 
Urban Rider = K3 (begin serienummer) op deze Pagina kun je de Fix voor de K3 downloaden. Na installatie staat de tijd weer goed.

Kaarten is lastiger. Alle kaarten die je bezit kun je nog via TomTom Home installeren. Nieuwe kaarten worden niet meer verkocht voor systemen met maar 2GB.
(Het is bij electronica gebruikelijk dat deze niet heel erg lang wordt ondersteund. Neem b.v. de even oude iPhone 4 wordt inmiddels ook niet meer ondersteund. De oudste nog ondersteunde iPhone is de 6s uit eind 2015)
 
De hoeveelheid weeknummers overspande, meen ik mij te herinneren, 19 jaar.
Dat was dus in april het geval dat de datum en de tijd in de oudere Riders niet meer klopte.
Satellieten draaien in een baan om de aarde dus ze staan niet altijd op dezelfde plaats.
Normaal heeft een navigatietoestel minimaal 3 satellieten nodig voor een redelijk goeie plaatsbepaling, maar vanaf april is jouw Rider in de war en weet niet meer exact op welk tijdstip de desbetreffende satelliet staat.

Opstarten en dan een plaatsbepaling van jouw toestel duurt dus heel lang.
Er kwam inderdaad al heel gauw een illegale fix uit, die het probleem verhielp.
Voor een Urban Rider is dat de K3 fix, voor mijn Rider 5 was dat de K4 fix, wel van iemand anders dan de K3 fix.
In het begin werkte het goed, de tijd stond en bleef weer correct en ook de plaatsbepaling ging weer snel. Maar dat werd na ongeveer een maand weer trager.
Later hoorde ik weer dat het eigenlijk een tijdelijke fix was, dus later weer trager kon dus wel kloppen.
Gelukkig kwam TomTom een maand of 3 later toch nog met een update voor mijn toestel wat de trage plaatsbepaling verhielp.

Voor de Urban Rider komt er dus niets van TomTom en wat de illegale fix op termijn deed/doet weet ik niet.
Volgens mij weet Gs Ben het ook niet exact want hij heeft volgens mij geen Urban?
 
nou volgens mij niet want Duitsland heeft hij niet ertussen staan. tom tom home. ok en welke kabel moet ik hebben voor het verbinden??
Welke landen heb je dan wel?

Het zou kunnen dat je alleen de Benelux hebt.
Volgens mij heeft de Urban ook een geheugenkaartslot. Met een beetje mazzel zit daar nog een geheugenkaartje in met de kaart van bijv Duitsland erop.
Even de fix erop en dan kun je zien hoe het bevalt.
 
Nog steeds Vocht in het scherm bij productie van de 450 van september 2019.

Inmiddels mijn 5de rider 450 terug mogen sturen voor reparatie in vier jaar tijd, tot nu toe altijd gratis, toch goede service.
Ik krijg dan een paar dagen later een nieuw product dat volledig is nagekeken of echt nieuw uit doos is.
De rider bewaar ik altijd binnen en zet hem er op als ik ga rijden. Na verloop van gebruik zie je als de zon erop schijnt een grote vlek dat soms kleiner wordt.
Gevraagd of ik een verbeterde versie kon krijgen, liefs een 500 serie maar dat doen ze niet of willen ze niet, ook niet met bijbetaling.
De laatste heb ik ontvangen in oktober 2019 en volgens TT geproduceerd in september 2019.

Ondanks de goede service vind ik het geen goede zaak dat dit telkens weer kan gebeuren.
Ik ben denk ik een uitzondering op het geheel. Zonder de vochtvlek ben ik erg tevreden over de rider.
Maar nu ga ik helaas opzoek naar iets anders, beters....

Ik hoop dat TT met een goede oplossing komt voor later voor de huidige gebruikers.

Schrale troost, Ik heb hetzelfde gezeik met de 550. Binnen anderhalf jaar al het 4e toestel 👎
 
Simpel antwoord?
Fabrikanten ging er niet vanuit dat mensen een apparaat zo lang zouden gaan gebruiken. De mensen die het wel zouden doen, merkten dan vanzelf de gevolgen.
Dat klopt niet, er zijn zelfs vrij recente toestellen die last van dit probleem kunnen hebben (zoals de BMW Navigator V). Nee, het probleem komt vooral door softwareontwikkelaars die niet verder kijken dan hun neus lang is...
Het is namelijk een bekend probleem en is op diverse manieren te ondervangen, bijvoorbeeld door het toestel de datum laten bijhouden en realiseren dat de tijd nooit terugloopt...
(Nieuwe datum is veel ouder? Dan 1024 erbij optellen)
 
Welke landen heb je dan wel?

Het zou kunnen dat je alleen de Benelux hebt.
Volgens mij heeft de Urban ook een geheugenkaartslot. Met een beetje mazzel zit daar nog een geheugenkaartje in met de kaart van bijv Duitsland erop.
Even de fix erop en dan kun je zien hoe het bevalt.
West Europa belgie Nederland Portugal enzovoort. Nee mijne heeft geen card reader helaas.
 
Schrale troost, Ik heb hetzelfde gezeik met de 550. Binnen anderhalf jaar al het 4e toestel

Inmiddels en weer een nieuwe 450 ontvangen, productie 2019.
Ik dacht dat 550 geen last hadden van vocht. Volgens kenners zou 550 betere afdichting hebben.
Miss daarom wil TT geen 550 als vervanger sturen .....
Afwachten maar hoe deze het gaat doen.
Ik vind het vervelend dat je connectie met MYdrive om bestanden/backup van je oude TT terug te halen zo lang duurt.
Al mijn routes en plaatsen moet ik telkens handmatig bevestigen. Iemand makkelijkere oplossing hiervoor?
 
Ik vind het vervelend dat je connectie met MYdrive om bestanden/backup van je oude TT terug te halen zo lang duurt.
Al mijn routes en plaatsen moet ik telkens handmatig bevestigen. Iemand makkelijkere oplossing hiervoor?

Ik snap het probleem niet helemaal. Indien je een nieuwe (of geresette) TomTom Rider koppelt aan je MyDrive Account worden alle Mijn Routes en Mijn Plaatsen in dat MyDrive account zonder verdere vragen op het toestel gezet.

Wel is het uploaden van meerdere nieuwe Routes naar MyDrive lastig daar deze één voor één in MyDrive gezet moeten worden en hierna ook nog de Synchroniseer optie aangezet dient te worden.
Ik ben bezig met een programma waarmee meerdere routes in één keer in MyDrive gezet kunnen worden. De basis werk al alleen heb ik op dit moment niet heel veel tijd dus nog even geduld.
 
Laatst bewerkt:
ok.
Als ik mijn nieuwe TT koppelt via usb bedrading dan komt er op het TT scherm melding aangesloten op je computer.
open of installeer Mydrive connect op je computer ect....... vervolgens onderaan het scherm importeer routes.
Dan tik ik op importeer routes en volgens krijg ik telkens weer het scherm importeer routes totdat ik alles hebt overgezet.

Hier ben ik lang mee bezig om elke keer de bevestiging te geven om de route/plaatsen over te zetten.
 
Als ik kaarten bij werk dan werkt de TT wel naar behoren. Dan geeft die melding Bezig met bijwerken .... Koppel je systeem niet los.
 
Ja klopt via USB routes importeren zijn best veel handelingen.

Handiger is een MyDrive account aanmaken op MyDrive.TomTom.com
In de De Rider kun je dit account vervolgens opgeven.

Alle routes en plaatsen die je opslaat in MyDrive worden dan op de Rider gezet zodra deze een verwerkverbinding heeft.
Bij de Rider 4xx kun je deze verbinding maken via BlueTooth Tethering op je telefoon (ook nodig voor verkeersinformatie en flitsers onderweg)
Een Alternatieve netwerkverbinding is MyDrive Connect en de USB kabel (ook nodig voor het updaten van firmware en kaarten)

De Rider 5xx heeft zelf WiFi en maakt zelf thuis dus al een netwerkverbinding. (Voor zowel MyDrive als updates)
Ook heeft de Rider 5xx een modernere BlueTooth verbinding via BLE en de MyDrive App.
 
Terug
Bovenaan Onderaan