Dus onderaan de streep is de Urban Rider (en ik heb 't breedbeeld) minder "hip" en wat logger, maar degelijker ingebruik. Ik kan nu bijvoorbeeld
rustig een adres in tikken op de snelweg, terwijl de Tomtom laag op m'n stuurzit (kan bijna blind typen). Dat kan ik straks dus wel vergeten?
Wijze van inladen vind ik op dit moment ook wel prima, dus dat is voor mij niet echt een dealmaker. Het maken van een route op het toestel wordt dus wel een stukkie handiger. Spannende route is vergelijkbaar met "Kronkel routes" neem ik aan?
Ja, en de zoek functie is ook irritant traag voordat een stad of straat "herkent" wordt tijdens intypen.
Bij de oude Riders werd dit meteen aangevuld op basis van de eerste letters.
POI categorieën zijn er ook niet meer maar je zoekt nu alles in een grote database (die dan beter van Google had kunnen zijn maar dat is helaas niet zo)
De knoppen van de oude Rider zijn veel groter en druk gevoelig.
De nieuwe Rider heeft een capacitief scherm waardoor het slechter op handschoenen reageert.
De menu items zijn zo klein/dicht op elkaar dat je goed "moet kunnen mikken" om de juiste keuze aan te tikken. En je hebt geen "stap terug" functie.
Spannende route is handig maar oh zo makkelijk verkeerd tikken. Ik begin soms vier keer opnieuw aan een spannende route met maar drie punten, dat gaat sneller dan corrigeren. (Zucht nu ik er aan denk. Waarom maken ze dat niet gewoon fool-proof of hoe je het ook wilt noemen. Daar wordt ik zo sjagrijnig van. Dat zijn die puntjes op de i waarvan er nog heel veel missen bij de 4xx serie)
Maar niettemin, niet te veel over nadenken over die onhebbelijkheden, en je kan veel plezier hebben aan je 4xx.
De 4xx heeft veel meer mogelijkheden dan de oude Riders, en naar mijn mening daardoor al minder intuïtief en "slechter gedocumenteerd".
Het meeste actuele staat wel in de online manual maar veel mensen nemen niet de moeite zich in te lezen en dat is echt wel nodig wil je ook echt kunnen "genieten" van dit toestel.
Voor ITN routes kun je beter je Breedbeeld Rider houden.
Maar de 4xx werkt steeds beter met voorgeprepareerde GPX routes/tracks.
ITN is ideaal voor een koeriersdienst. Het gaat dan om de tussen bestemmingen.
Bij GPX gaat het om de hele route die vooraf vast ligt, ideaal voor recreatief rijden door mooie omgevingen.
Automatische verkeersomleiding werkt alleen bij ITN.
GPX geeft alleen de verkeersinfo zonder daar verder iets mee te doen, je moet dus zelf om de versperring heen of gewoon de bewegwijzerde normale omleiding volgen.
Een spannende route is feitelijk een ITN route.