TomTom Rider 550

Kronkel wegen kan hij goed misschien een beetje te goed. Zit nu in Cochem en heb hem 2x gebruikt in de auto. Vanmorgen eerst langs de Mosel richting Trier op de terugreis met de TomTom navigeren. Heb hem na een uurtje uit gezet teveel bochten voor de motor oke maar met de auto vermoeiend.


De weg naar Cochem moet je kronkel aan zetten in dat soort gebieden is alles al kronkel.....
 
Ik heb daar ook gezeten. Op de weg van Nederland naar Cochem en ook vanuit Cochem naar Lutserat etc etc vond ik de routes via ‘vermijd snelwegen’ beter dan de ‘kronkelroute’.
Nu, thuis, maar eens verder experimenteren op de motor.
Denk dat vermijd snelwegen een betere optie is dan kronkel route. Van Paderborn naar Cochem en dan halverwege de TomTom gebruikt zouden we meer dan 6 uur over een afstand van 240 km doen. Nu was dit geen probleem we konden er toch niet eerder terecht. We hebben mooie omgeving gezien veel kronkel wegen maar de laatste 100 km weer de snelweg gepakt. Het wordt op een gegeven moment teveel gekronkel
 
Wat mij opviel toen ik gisteren kronkel route gebruikte van Hilversum naar Tiel,dat toen ik terug ging en invoerde naar huis hij exact de zelfde route maar dan andersom pakte
 
Kronkel route is net als snelste route een algoritme. Dus net als bij de snelste route is de kans zeer groot dat dezelfde terugweg weer als beste alternatief uit de bus komt.

Even een extra via punt plaatsen en je kunt de route een andere kant op dwingen. Bij de nieuwe GO App krijg je soms al meerdere alternatieven aangeboden als je iets langer wacht.
Of een spannende route plannen en de mate van kronkelen of hoogteverschillen aanpassen.

Zelf plan ik voor een een vakantie meestal meerdere routes en een heen en terugweg. Op de PC kun je deze toch beter voorbereiden. De kronkel wegen functie is dan meer voor het terug rijden na b.v. een spontane rit of als in b.v een stad wil bezoeken.
 
Hallo,

Als ik op mydrive een GPX bestand importeer met meer dan +/- 150 routepunten, dan wil mijn TomTom deze niet importeren, tenzij ik de route aanpas net zolang tot ik uitkom op die +/- 150 punten. Is dit op een andere manier op te lossen?
Zo heb ik dus bijvoorbeeld een route met meer dan 500 routepunten, waarbij ik geen zin heb per punt te bekijken wat er uit kan en wat niet om uiteindelijk toch op die 150 uit te komen 🤔. De track kan ik wel downloaden, maar dan mis je dus de punten/poi's die juist extra staan aangegeven.
MyDrive zegt: Je route is bijna klaar. Maak je route af. Dit duurt slechts enkele minuten.
Misschien is de vraag al gesteld, maar 57 topic pagina's terugscrollen, gaat me iets te ver 🤷‍♀️
 
De Rider zelf ondersteund Max. 255 routepunten voor een .ITN route.
Dus de route opslaan als .ITN en met de USB kabel of SD-kaart op de Rider zetten.

Je kunt ook een Track gebruiken en van de belangrijke routepunten een OV2 POI bestand maken. Deze kun je dan op het scherm tonen. Wat ook aan te raden is het opsplitsen van de route in meerdere Tracks. Dus Dag 1 start naar lunch ... Dag 1 lunch naar koffie... enz enz. Dan na b.v.de lunch deel 2 laden.
 
Maar dan vraag ik mij af, waarom heb je op een route zoveel routepunten nodig?
Als ik een dag route uitstippel kom ik 9 van de 10 keer niet eens op 10 routepunten.
 
Met maar 10 routepunten op een dag zal je zien dat je wel erg veel vertrouwd op het gekozen routeringsprotocol en voorkeuren.
Als je alleen rijd of de route als Track deelt is dat geen probleem. Maar als iemand anders de route laat met andere route voorkeuren of een ander merk navigatiesysteem zullen zij met hetzelfde bestand hele andere routes rijden dan jij.

Maar meer dan 50 of 100 route punten geeft op heel veel navigatiesystemen ook problemen. En dan heb ik het niet eens over Harde en Zachte route punten de verschillende systemen anders me om gaan.
"Verzend tussenstops" in MyDrive heeft zelfs al een beperking van max. 20 route punten en gooit alle zachte routepunten weg.
 
Maar dan vraag ik mij af, waarom heb je op een route zoveel routepunten nodig?
Als ik een dag route uitstippel kom ik 9 van de 10 keer niet eens op 10 routepunten.
Soms download ik routes via bepaalde websites die motorroutes aanbieden. Deze routes zet ik dan in mijn Rider om ooit eens te gaan rijden. Dat zijn dan GPX bestanden. Maar sommige van die routes zijn zo lang, dat ze dan meer dan 500 route punten bevatten. Vandaar de vraag.
 
Net voor de vakantie nog een rider550 aangeschaft om mijn oerrider van 12 jaar oud te vervangen. Maar heb toch wel wet op/aanmerkingen

Allereerst is de routeberekeing vaak onlogisch en absoluut niet de optie die gekozen is. Heb meerdere malen tijdens onze vakantie in Frankrijk (normandie) gehad dat de korste route of snelste route nog niet in de buurt kwam van wat de tomtom aangaf. Als ik dan via mydrive liet berekenen komen er TOTAAL andere routes uit. Bijvoorbeeld snelste route was volgens de tomtom rider 2uur en 15 minuten rijden over 175 Km. als ik via mydrive liet berekenen was de snelste route 125km en 1uur en 15 minuten De korste route was zelfs 115 km en slechts anderhalf uur rijden. Dat vind ik een te groot verschil. En om nou iedere keer met je telefoon een route uit te stippelen, dan had ik net zo goed geen tomtom kunnen kopen en het met alleen de app op mijn telefoon kunnen doen.

Ook de aankomsttijd klopt gewoon niet, ik snap best dat het een verwachting is op basis van berekening. Maar waarom rekenen met snelheden die niet toegestaan zijn ? Gisteren van Gasselternijveenschemond naar Huis via de snelste route ( volgens tomtom, niet via de app gekeken) maar de tijd bleef maar oplopen terwijl ik op de snelweg 110 reed ( teller 115 tomtom 110) en dat terwijl je maar 100 mag overdag op de snelweg en dat gaf de tomtom ook aan, op een gegeven moment was het exact nog 1 uur rijden maar nog wel 107km. En de laatste 25km zijn over een 80 weg. Dan klopt er toch gewoon iets niet aan de rekenmethode ?

Nog terugkomend op mydrive, vaak werd mijn telefoon niet gevonden en moest ik hem telkens opnieuw koppelelen in de 3 weken vakantie is hij in totaal 12 keer opnieuw gekoppeld, waarbij hij 1 keer aangaf al met mijn telefoon gekoppeld te zijn en toen verbond hij hem ook, de andere 11 keer moest hij ook echt gekoppeld worden ( en mijn telefoon stond wel vermeld als gekoppeld)
Zijn dit nou allemaal standaardproblemen en moet ik er maar mee leren leven ?
 
Mee leren leven.....en BT is meer van doet ie het of doet ie het niet.. :? .Verleden week weer de BT uitgevallen, geen file info etc. Maar ik heb geen probleem ermee behalve dat hij uitvalt om geen enkele reden.

Grote afstanden rij ik niet, ga de laatste jaren met het vliegtuig en huurauto.... _O- ...en de TT550 nog nooit hiervoor gebruikt.

Mijn Zumo 550 is de hele wereld over meegeweest, nooit een probleem ermee behalve 2 keer een scherm die stuk ging...toen weg ermee.
 
Beste mensen,

Zo te lezen is de Rider 550 er al weer een tijdje, is er al een nieuw model in de voor-pre-aankondiging? :)

Ik heb altijd Garmin gebruikt maar als ik lees over de lanceerproblemen van de XT ben ik serieus aan het overwegen over te stappen naar tomtom.
 
Ik heb toevallig pas antwoord gehad op mijn vraag of de NDS navigatie zoals die onlangs in de laatste apps is geïntroduceerd ook naar de Rider komt.
Well, the plans to have the NDS maps for the PND's have been worked on for quite a few years now.
If this gets implemented then first it will be the standard PND's for car navigation with the RIDER models to follow.


De nieuwe Rider wordt traditioneel tijdens de motorbeurs in Utrecht geïntroduceerd. Ik vraag mij af of TomTom een mogelijke nieuwe Rider dan al zo ver af is.

TomTom werkt wel heel anders dan een Zumo. Dus als je nu kan lezen en schijven met de Zumo dan kan het zijn dat de TomTom tegen gaat vallen.
Ik kan lezen en schrijven met de TomTom en vind de Zumo maar omslachtig werken.
 
Nieuwe kaartupdate vanmorgen fluitend, via usb dan, geïnstalleerd....... _O- (en gelijk ook 'connect' kunnen updaten eerst).
 
Ben zelf dit voorjaar overgestapt van een Garmin Zumo 590 naar een TomTom 550,ik vind het een verademing....
Reed vanaf 2008 met een Zumo,eerst een 500 en daarna een 590 en er was altijd wel wat,vooral met route berekeningen.
Wil niet zeggen dat de TomTom geen nukken heeft,Bluetooth en Telefoon koppeling is niet geweldig....maar ik ben blij dat ik van die Garmin af ben !
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS9
Hier ook zo, bijna 20 jaar Garmin en met de jaarwisseling een TT550 gekregen. Bij mij werkt alles naar behoren en is inderdaad een verademing...
 
hier hetzzelfde waar je bij de zumo een cursus programmeren moet volgen is de tomtom kinderspel .
ik ben van de ridder400 naar de 550 gegaan is toch weer een wereld van verschil met alles beter
 
Net voor de vakantie nog een rider550 aangeschaft om mijn oerrider van 12 jaar oud te vervangen. Maar heb toch wel wet op/aanmerkingen

Allereerst is de routeberekeing vaak onlogisch en absoluut niet de optie die gekozen is. Heb meerdere malen tijdens onze vakantie in Frankrijk (normandie) gehad dat de korste route of snelste route nog niet in de buurt kwam van wat de tomtom aangaf. Als ik dan via mydrive liet berekenen komen er TOTAAL andere routes uit. Bijvoorbeeld snelste route was volgens de tomtom rider 2uur en 15 minuten rijden over 175 Km. als ik via mydrive liet berekenen was de snelste route 125km en 1uur en 15 minuten De korste route was zelfs 115 km en slechts anderhalf uur rijden. Dat vind ik een te groot verschil. En om nou iedere keer met je telefoon een route uit te stippelen, dan had ik net zo goed geen tomtom kunnen kopen en het met alleen de app op mijn telefoon kunnen doen.

Ook de aankomsttijd klopt gewoon niet, ik snap best dat het een verwachting is op basis van berekening. Maar waarom rekenen met snelheden die niet toegestaan zijn ? Gisteren van Gasselternijveenschemond naar Huis via de snelste route ( volgens tomtom, niet via de app gekeken) maar de tijd bleef maar oplopen terwijl ik op de snelweg 110 reed ( teller 115 tomtom 110) en dat terwijl je maar 100 mag overdag op de snelweg en dat gaf de tomtom ook aan, op een gegeven moment was het exact nog 1 uur rijden maar nog wel 107km. En de laatste 25km zijn over een 80 weg. Dan klopt er toch gewoon iets niet aan de rekenmethode ?

Nog terugkomend op mydrive, vaak werd mijn telefoon niet gevonden en moest ik hem telkens opnieuw koppelelen in de 3 weken vakantie is hij in totaal 12 keer opnieuw gekoppeld, waarbij hij 1 keer aangaf al met mijn telefoon gekoppeld te zijn en toen verbond hij hem ook, de andere 11 keer moest hij ook echt gekoppeld worden ( en mijn telefoon stond wel vermeld als gekoppeld)
Zijn dit nou allemaal standaardproblemen en moet ik er maar mee leren leven ?
Oplopende eindtijd is herkenbaar... maar heb dat ook met m'n standaard navi in de auto. Ook mn oude iGo navigatiesystemen die ik voorheen veel gebruikte hadden het.

Check ook je routeberekening instellingen in je TT eens, want de verschillen die je benoemd zijn wel erg groot.
 
Beste mensen,

Zo te lezen is de Rider 550 er al weer een tijdje, is er al een nieuw model in de voor-pre-aankondiging? :)

Ik heb altijd Garmin gebruikt maar als ik lees over de lanceerproblemen van de XT ben ik serieus aan het overwegen over te stappen naar tomtom.
Nog niks gelezen over een nieuwe toestel van MrGPS, en die zit in het circuit..... ;)

Mijn huidige TT550, en streetpilot 2720 zijn niet stuk dus komen er voorlopig geen andere navi’s op de ‘brommers’.
 
Dan heb je geluk....nu dat ik het via usb doe is het gelukkig opgelost, nog geen kwartier.
Heb de 550 sinds oktober vorig jaar en nog nooit via USB hoeven aan te sluiten. Alle updates en routes tot nu toe via WiFi probleemloos kunnen installeren / overzetten.

In het begin heb ik één keer gedoe gehad om de telefoon en de TT weer te connecten zoals je veel hoort.
Ik heb toen de telefoon herstart naar het bootmenu en de systemcache geleegd... daarna nooit meer gedoe gehad.
 
Nog niks gelezen over een nieuwe toestel van MrGPS, en die zit in het circuit..... ;)

Mijn huidige TT550, en streetpilot 2720 zijn niet stuk dus komen er voorlopig geen andere navi’s op de ‘brommers’.

Snap ik.

Mijn huidige Zumo 590 heeft wel kuren dus ik moet er wat mee. Als ik zie dat Garmin qua beeld een enorme sprong heeft gemaakt zie ik het nog gebeuren dat Tomtom met de volgende versie ook een flinke sprong gaat maken om de concurrentie bij te blijven / voor te zijn.

Ik wacht dus nog eventjes :)
 
Heb de 550 sinds oktober vorig jaar en nog nooit via USB hoeven aan te sluiten. Alle updates en routes tot nu toe via WiFi probleemloos kunnen installeren / overzetten.

In het begin heb ik één keer gedoe gehad om de telefoon en de TT weer te connecten zoals je veel hoort.
Ik heb toen de telefoon herstart naar het bootmenu en de systemcache geleegd... daarna nooit meer gedoe gehad.

Dit is ook mijn ervaring. Meestal is de telefoon de oorzaak van de bloetoothconnectie problemen. Bij mij is tot nu toe een reboot van de telefoon voldoende. (twee maal moeten doen)
Bij andere veel BT problemen opgelost door de (hidden) cache van het toestel te wissen.
Samsung en Huawei hebben hier gemiddeld genomen vaker last van. Apple met iOS 13 is weer een verhaal apart.

Updates gaan bij mij altijd goed over WiFi. Meestal sluit ik de voeding niet eens aan.
Wel merk je dat de Rider 550 iets gevoeliger is voor slecht WiFi dan andere apparaten.
 
Dit is ook mijn ervaring. Meestal is de telefoon de oorzaak van de bloetoothconnectie problemen. Bij mij is tot nu toe een reboot van de telefoon voldoende. (twee maal moeten doen)
Bij andere veel BT problemen opgelost door de (hidden) cache van het toestel te wissen.
Samsung en Huawei hebben hier gemiddeld genomen vaker last van. Apple met iOS 13 is weer een verhaal apart.

.Updates gaan bij mij altijd goed over WiFi. Meestal sluit ik de voeding niet eens aan
Wel merk je dat de Rider 550 iets gevoeliger is voor slecht WiFi dan andere apparaten.
Ik MOET er een voeding op aansluiten, anders start ie niet met de update.
 
Terug
Bovenaan Onderaan