Integra white
MF'er
- 21 feb 2016
- 105
- 7
Je zegt het zelf al, waterbestendig. Hoeft niet 100% waterdicht, beetje beschut plekje moet gaan. En als het echt $%#! regent kun je altijd nog de stekker eruit halen en de tt een poosje op z'n eigen accu laten werken. Toch?Dutch :klopt maar dat is op de motor wat lastig waterbestendig te krijgen.
Hadden we niet een topic van iemand die niet begreep waarom die k*t Tomtom's van hemzelf en die van een vriend in rook opgingen?
Moraal van dat verhaal: Inderdaad eerst de spanning omlaag naar 5VDC
De bmw/hella aansluiting maak ik me geen zorgen over. Bij welke motor zit dat wel compleet droog? Maak me hooguit wat zorgen om de de omvormer. Maar ja, gebruik je je gsm met nat weer?
[afbeelding]
Of je pakt er één met snoer er al aan:
[afbeelding]
Ook wel handig als je wilt bellen en tomtommmen tegelijk:
[afbeelding]
Wel even opletten uiteraard, de standaard "sigarettenaansteker" aansluiting is iets dikker dan een bmw/hella/triumph aansluiting.
Heb ook een TomTom Rider5 en heb het nu zo aangesloten:
[afbeelding]
De twee losse draadjes van de mount dus aan een sigarettenplug gesoldeerd. Werkt prima.
Maar wat als ik ook m'n telefoon op wil laden?
Mijn oplossing is een modulaire USB A male plug bestellen (paar cent in china) en die er aan solderen. Het nieuwe schema:
[afbeelding]
de eenvoudig te solderen usb:
[afbeelding]
En excuses voor mijn paint skills
Maar in de auto heb je ook 12v..en daar kan ik dezelfde usb-sigaretten plug erin steken en mijn telefoon opladen. Waar is de motor-situatie anders dan?Wel mooi overzichtelijk gemaakt hoor. Alleen die 2e opstelling heb ik mijn vragen bij. Op de USB vanaf de accu staat dus 12v en in de tomtom zit dus als ik het goed heb begrepen de omvormer in de steun dus dat zou goed gaan, maar als je de mobiel er aan hangt staat daar dus 12 V op. Denk dat ie dat niet zo fijn vindt.
Maar in de auto heb je ook 12v..en daar kan ik dezelfde usb-sigaretten plug erin steken en mijn telefoon opladen. Waar is de motor-situatie anders dan?
Daar maakt de plug er zelf al 5 volt van. Heb zelf ook een (5V) USB op de motor, maar dit is bij een Garmin daar wordt in de kabel naar de steun de 12 V al omgezet naar 5 V. Die heb ik er tussenuit gehaald en ook een USB aan gesoldeerd. Als in jouw tekening de USB plug ook omvormt naar 5 V dan zal het wel goed gaan met de mobiel, met de TomTom weet ik het dan ook niet of die dan nog 5 V krijgt (elektro is ook niet mijn sterkste vak)
met de TomTom weet ik het dan ook niet of die dan nog 5 V krijgt
Als een ouderwetse transformator, met twee spoelen? Nee, natuurlijk niet; dat werkt alleen met wisselspanning. Je motoraccu levert gelijkspanning...In de omvormer zitten 2 windingen met draad. 12V heeft de meeste windingen, 5V de minste.
5:2.5 zo ongeveer.