Usb aansluiting creëren (specifiek)

Jecopz

Rookie
10 apr 2023
29
11
Didam
Het zoveelste hoe sluit ik een usb aansluiting zelfstandig aan op mijn motor.

Klopt!
Alleen heb ik m.b.t tot de werkzaamheden slechts 2 specifiekere vragen .

*Wanneer de draden direct op de accu worden aangesloten en de plus kabel van een zekering is voorzien , kan deze de accu toch niet leeg trekken indien deze word verwijderd ?

*Indien om welke reden dan ook de zekering niet word verwijderd/vergeten en er gaan weken overheen .
Hoelang zou het +/- duren volledig te ontladen bij een goed functionerende accu ?

Ik ben bekend dat de plus ook van het dimlicht of vergelijkbare gepakt kan worden echter bleven bovenstaande vragen in mij opkomen .
 
Indien zekering weg, dan heeft t geen invloed op de accu.

2e vraag hangt af van wat er aan hangt . Een usb lader in een stopcontact gebruikt ook minimaal iets, zonder dat er iets aan hangt.

Hoeveel t verbruikt zal bepalen welke impact het op de vulling van je accu heeft.

Maar ik denk niet dat t een grote vaart zal lopen.
 
Dat zal natuurlijk voor elke motor en elke kabel verschillen, maar voor mij maakte het niet heel veel uit na 2 maanden. het was destijds met een accu van 7 jaar oud. Een tijd later heb ik de motor wel een langere poos (4-5 maanden) stil laten staan en toen deed de accu niks. Maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet per se aan de toegevoegde waarde van de usblader hebben gelegen.
 
Er zal een kleine minuscule stroom afgenomen worden omdat de accu spanning, dan wel de gerimpelde laadspanning, elektronisch wordt omgevormd naar een stabiele 5vdc. Uiteindelijk zal de accu leeg raken. Als de usb poort maker het toevallig zo heeft gemaakt dat zonder 5vdc verbruiker er daadwerkelijk geen stroom verbruik is, dan kan je het direct op de accu aansluiten. Indien je dat niet weet kan je beter via contactslot aansluiting koppelen, een extra zekering zal het overige circuit beschermen bij kortsluiting door bv water in de usb poort.
 
Zo'n USB aansluiting bevat een stukje electronica wat de accuspanning van 12V omzet naar 5V. Ook als je niks aansluit gerbruikt die electronica een klein beetje stroom. Ik kwam hierachter nadat ik een TomTom motormount direct op de accu had gezet. Die doet in princiepe hetzelfde als een USB aansluiting en trekt zonder TomTom erop 5mA uit de accu.

Stel je accu heeft een capaciteit van 10Ah =10.000mAh dan trekt ie 'm na 5.000 / 5= 1000h voor de helft leeg. Dus zeg een goeie maand.
Ik pak de helft want een start accuutje kan best slecht tegen zo'n langzame ontlading, da's meer een hollen en stilstaan ding :]

Als je regelmatig rijdt geen probleem maar bij langere stilstand toch maar efkes loskoppelen.

gr.. Leo
 

Bijlagen

  • tomtom motor mount 5mA.jpg
    tomtom motor mount 5mA.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 15
ik zou gewoon een geschakelde plus zoeken , wat je zegt tussen het dimlicht een draad aftakken.
of wel rechtstreeks op de accu , maar dan losse schakelaar ertussen hangen . zodat je hem aan/uit kan zetten.
Dit heb ik gedaan op de tdm, een combi usb + sigarettenaansteker input, rechtsreeks op de accu met een schakelaar, wel opletten dat je de schakelaar niet vergeet wanneer je afstapt.
gebruik hem in nl niet echt, maar het zit niet in de weg en is hardstikke handig.
 
En dan niet een USB (vrouwtje) kabel afknippen ergens en die direct op je accu hangen.. dan krijg je rook.. De meeste telefoons/navigatiesystemen vinden 12 volt niet zo fijn.

(Je zou denken dat mensen weten dat USB 5 volt is.. maar heb het ooit wel eens fout zien gaan)
 
  • Leuk
Waarderingen: FTW
Een goeie maand voor je motor niet meer start met een "normale motor accu" en een usb aansluiting nog actief.
Die omvormertjes gebruiken beduidend meer stroom als je "klokje"

bron.. meerdere keren vergeten m'n usb aansluiting uit te zetten :)
 
Dank allemaal voor de reacties.

Waarom zou je overigens niet tevens de massa vanaf de verlichting kunnen pakken?
Hoor/lees veel mensen over de plus van de verlichting maar massa vanaf de accu.

Waarom ?
 
Laatst bewerkt:
*Wanneer de draden direct op de accu worden aangesloten en de plus kabel van een zekering is voorzien , kan deze de accu toch niet leeg trekken indien deze word verwijderd ?

*Indien om welke reden dan ook de zekering niet word verwijderd/vergeten en er gaan weken overheen .
Hoelang zou het +/- duren volledig te ontladen bij een goed functionerende accu ?
Eerste vraag is al beantwoord: zekering eruit, stroomkring verbroken.

tweede vraag: mijn vader kochtte ooit een nieuwe auto en die had als optie dat de koplampen/achterlichten na x-minuten automatisch uitgingen. hij hartstikke trots erop! ik zeg tegen hem dat ik ook zo'n systeem heb op mijn 7 jaar oude auto (mijn 2de auto) en dat mijn lichten ook automatisch uitgingen maar dat het dan wel wat langer zou duren dan op zijn auto, maar ze gingen wel automatisch uit.
mijn pa had al door dat ie in de zeik werd genomen en ik kreeg daar wat niet erg vaderlijke dingen te horen.

het hangt ervan af hoeveel vermogen/ampère dat USB stekkertje trekt van de accu. is het behoorlijk wat, dan is de accu binnen enkele uurtjes leeg. is het vermogen/ampère zowat verwaarloosbaar, dan kan het inderdaad dagen/uren duren tot ie leeg is.

op mijn motor heb ik een USB poortje geinstalleerd en met een zekering en met een schakelaar.
motor uit, schakelaar om, stroomkring verbroken.



In simpele schemavorm:
1685694517482.png
 
Dank allemaal voor de reacties.

Waarom zou je overigens niet tevens de massa vanaf de verlichting kunnen pakken?
Hoor/lees veel mensen over de plus van de verlichting maar massa vanaf de accu.

Waarom ?
ik denk dat dat met de weerstand te maken heeft?
teveel op 1 massadraadje aansluiten verhoogd de weerstand in dat draadje en doet de boel ook geen goeds.
 
Beter niet ergens iets aftappen waar het niet voor bedoeld is (al verbruikt een telefoon/navigatie praktisch niets).

Het mooiste is werken met een relais; dan kan je wel de stuurstroom aftappen bij de verlichting. Hij schakelt dan pas de relais "aan" als je verlichting "aan" gaat. Of een andere geschakelde plus.. bijv. Achterlicht/dashboardlampjes/stadslicht. Dan staat je usb voeding ook echt uit als het contact uit staat. (Geen lekstroom/langzaam leeglopen etc).

(Als je lang niet rijd is het trouwens altijd goed om hem eens in de paar weken aan de lader te hangen)
 
Heb mijn usb aansluiting al zitten.

+ van het dimlicht gehaald (solderen en krimpkous) en - op de accu . Massa draad netjes mee laten lopen met de kabel boom . Middels zwarte elektra tape .

Vroeg het me alleen af . :)



20230602_123611.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan