Top Dead center Moto Guzzi (TDC)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.378
627
Gelderland
Dag mensen,

Totaal nu 4 keer mijn cilinderkleppen speling gemeten en aangepast. Maar TDC vinden is een aardige uitdaging vind ik. Al die algemene praat over TDC is niks als je het echt wilt vinden. Is allemaal te grof qua uitleg.

Mijn werkwijze tot zover:

- Motor op de bok, Koude motor
- Kleppen, deksel, bougies eruit, etc
- Motor in de versnelling 4
- Achterwiel hoofzakelijk naar voren bewegen, zo min mogelijk naar achteren draaien, zoals een motor normaal voort beweegd.
- Kleine stukjes , achterwiel naar achteren, dan vooruit zodat er een kleine momentum is en de zuigers, etc gaan bewegen.
- kijk nu welke zuigerklep nu naar beneden wordt geduwd en dan weer wat omhoog gaat.
- TDC is wanneer nu de zuiger op de hoogste punt komt. Gebruik bijv. een schroevendraaier in de bougie gat. Blijf met het achterwiel een kleine vooruit momentum uitvoeren.
- zie je dat schroevendraaien op een gegeven moment niet verder uit gaat steken, dan ben je heel dichtbij TDC. Ga aan de kleparm voelen of die kleparm speling heeft. De arm duwd de klep omlaag. Bij TDC duwd ie op een gegeven moment niet meer, en is er speling. Dit TDC punt ga je voorbij als je te hard het acherwiel draait. Doe dat laatste stukje echt kleine beetje bij kleine beetje. Telkens wiel bewegen, dan voelen of er speling is aan de kleparm.
- Deze speling ga je met een voelermaat meten hoeveel mm dat is. Bij een V7 iii zijn de correcte spelingen als volgt:

invoer klep: 0.1 mm
uitvoer klep: 0.15

- Heel kort / vrij snel na de TDC gaat die klep arm continue speling geven en de andere klep van dezelfde cilinder wordt daarna ingeduwd.

Ik heb een idee dat moto guzzi TDC heeeeeel kort is, klopt dat? Kort omdat vrij snel na de TDC de zuiger al weer gaat zakken. En dat is juist het verkeerd punt om de speling te meten, nadat de zuiger zakt. Dat is voorbij de TDC punt. Die speling klopt niet, als ik die meet.

Mijn vraag #1 is: hoe kort is die moto guzzi TDC punt? (heb nog een probleem om het exact punt van TDP op te zzoeken.)
Doe je het verkeerd, heb ik gemerkt, dan gaat de cilinder tikken.

Wat ik denk dat juist is:

- net voor TDC, schroevendraaier duwt maximaal uit de bougie gat. Maar er is nog geen speling te voelen.
- miniscule kleine tikjes met achterwiel
- de speling is er --> dit is TDC, niet verder het acherwiel bewegen.


Vraag #2 Klopt dat?
 
heerlijk simpele manier:

Stellen een klein stukje nadat de inlaat klep(pen) is dicht gegaan.

4-Stroke-Engine.gif
 
Zou de Moto Guzzi meneer met een schroevendraaier staan te kloten?

Zit er niet gewoon aan de voorkant in het verlengde van de krukas een inspectie klepje dat je er af kan pakken waar dan perfecte markeringen staan welke uit moeten lijnen met een ander streepje?

Of op de nokkenastandwielen zelf een markering?

Dat er nooit iemand een boek geschreven heeft over hoe dat soort dingen gedaan moeten worden O-)
 
Als het goed is zit er rechts op het koppelingshuis een rubberdop. Die pak je eruit en dan zie je de starterkrans, waar merktekens op staan. Draaien doe je aan de krukas, achter het dynamdeksel
 
Ik heb wel een echt boek voor guzzi onderhoud. Maar nu al tig keer doorgelezen.....maar nergens iets kunnen vinden van DTC of was het nouw TDC?
Wel iets over het bovenste dooie punt arbijdsslag........
Maar helaas, alles is in het handig Nederlands geschreven.
Succes met zoeken naar de juiste antwoorden.
 
Volgens mij heeft hij ook een krukas, een vliegwiel, bovenliggende nokkenassen en een zuiger die op en neer gaat...
Dat het blok er overdwars in ligt heeft daar weinig mee te maken.

Oke het ziet er allemaal anders uit, maar het idee is hetzelfde.

Met de nokkenassen monteren staat men ook niet te gokken. Er zit dus een markering op de krukas en een markering op het vliegwiel/startkrans.
 
Volgens mij heeft hij ook een krukas, een vliegwiel, bovenliggende nokkenassen en een zuiger die op en neer gaat...
Dat het blok er overdwars in ligt heeft daar weinig mee te maken.

Oke het ziet er allemaal anders uit, maar het idee is hetzelfde.

Met de nokkenassen monteren staat men ook niet te gokken. Er zit dus een markering op de krukas en een markering op het vliegwiel/startkrans.
Ja
 
Aan het achterwiel gaan zitten frotten is ook gewoon suf, effe deksel van de dynamo eraf, imbussleutel in de voorkant van de krukas en je hebt veel meer gevoel... Bovenste dode punt kun je inderdaad voelen maar ik zou persoonlijk een bot stukje gereedschap gebruiken.
zoals al eerder op gemerkt staan er bij guzzi markeringen op de starterkrans (aan de blokzijde, voor de vertanding) strepen en de letters D en S voor links en rechts, ook makkelijk om bijvoorbeel de ontsteking op tijd te zetten

dus in bdp zetten, beide kleppen hebben dan de maximale speling,
 
Aan het achterwiel gaan zitten frotten is ook gewoon suf, effe deksel van de dynamo eraf, imbussleutel in de voorkant van de krukas en je hebt veel meer gevoel... Bovenste dode punt kun je inderdaad voelen maar ik zou persoonlijk een bot stukje gereedschap gebruiken.
zoals al eerder op gemerkt staan er bij guzzi markeringen op de starterkrans (aan de blokzijde, voor de vertanding) strepen en de letters D en S voor links en rechts, ook makkelijk om bijvoorbeel de ontsteking op tijd te zetten

dus in bdp zetten, beide kleppen hebben dan de maximale speling,
Ja wat ik kan vinden in mn handboek word het ook zo uitgelegt.
Ach en achterwiel of inbus is gewoon wat je het prettigst vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan