Top Dead center Moto Guzzi (TDC)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.378
627
Gelderland
Dag mensen,

Totaal nu 4 keer mijn cilinderkleppen speling gemeten en aangepast. Maar TDC vinden is een aardige uitdaging vind ik. Al die algemene praat over TDC is niks als je het echt wilt vinden. Is allemaal te grof qua uitleg.

Mijn werkwijze tot zover:

- Motor op de bok, Koude motor
- Kleppen, deksel, bougies eruit, etc
- Motor in de versnelling 4
- Achterwiel hoofzakelijk naar voren bewegen, zo min mogelijk naar achteren draaien, zoals een motor normaal voort beweegd.
- Kleine stukjes , achterwiel naar achteren, dan vooruit zodat er een kleine momentum is en de zuigers, etc gaan bewegen.
- kijk nu welke zuigerklep nu naar beneden wordt geduwd en dan weer wat omhoog gaat.
- TDC is wanneer nu de zuiger op de hoogste punt komt. Gebruik bijv. een schroevendraaier in de bougie gat. Blijf met het achterwiel een kleine vooruit momentum uitvoeren.
- zie je dat schroevendraaien op een gegeven moment niet verder uit gaat steken, dan ben je heel dichtbij TDC. Ga aan de kleparm voelen of die kleparm speling heeft. De arm duwd de klep omlaag. Bij TDC duwd ie op een gegeven moment niet meer, en is er speling. Dit TDC punt ga je voorbij als je te hard het acherwiel draait. Doe dat laatste stukje echt kleine beetje bij kleine beetje. Telkens wiel bewegen, dan voelen of er speling is aan de kleparm.
- Deze speling ga je met een voelermaat meten hoeveel mm dat is. Bij een V7 iii zijn de correcte spelingen als volgt:

invoer klep: 0.1 mm
uitvoer klep: 0.15

- Heel kort / vrij snel na de TDC gaat die klep arm continue speling geven en de andere klep van dezelfde cilinder wordt daarna ingeduwd.

Ik heb een idee dat moto guzzi TDC heeeeeel kort is, klopt dat? Kort omdat vrij snel na de TDC de zuiger al weer gaat zakken. En dat is juist het verkeerd punt om de speling te meten, nadat de zuiger zakt. Dat is voorbij de TDC punt. Die speling klopt niet, als ik die meet.

Mijn vraag #1 is: hoe kort is die moto guzzi TDC punt? (heb nog een probleem om het exact punt van TDP op te zzoeken.)
Doe je het verkeerd, heb ik gemerkt, dan gaat de cilinder tikken.

Wat ik denk dat juist is:

- net voor TDC, schroevendraaier duwt maximaal uit de bougie gat. Maar er is nog geen speling te voelen.
- miniscule kleine tikjes met achterwiel
- de speling is er --> dit is TDC, niet verder het acherwiel bewegen.


Vraag #2 Klopt dat?
 
Aan het achterwiel gaan zitten frotten is ook gewoon suf, effe deksel van de dynamo eraf, imbussleutel in de voorkant van de krukas en je hebt veel meer gevoel... Bovenste dode punt kun je inderdaad voelen maar ik zou persoonlijk een bot stukje gereedschap gebruiken.
zoals al eerder op gemerkt staan er bij guzzi markeringen op de starterkrans (aan de blokzijde, voor de vertanding) strepen en de letters D en S voor links en rechts, ook makkelijk om bijvoorbeel de ontsteking op tijd te zetten

dus in bdp zetten, beide kleppen hebben dan de maximale speling,
Ik ben ontzettend suf en lui en lomp.
 
Aan het achterwiel gaan zitten frotten is ook gewoon suf, effe deksel van de dynamo eraf, imbussleutel in de voorkant van de krukas en je hebt veel meer gevoel... Bovenste dode punt kun je inderdaad voelen maar ik zou persoonlijk een bot stukje gereedschap gebruiken.
zoals al eerder op gemerkt staan er bij guzzi markeringen op de starterkrans (aan de blokzijde, voor de vertanding) strepen en de letters D en S voor links en rechts, ook makkelijk om bijvoorbeel de ontsteking op tijd te zetten

dus in bdp zetten, beide kleppen hebben dan de maximale speling,
S is Sinistra is Links
D is Dextra is Rechts

In het Italiliaans i.i.g. *D
 
Dag mensen,

Totaal nu 4 keer mijn cilinderkleppen speling gemeten en aangepast. Maar TDC vinden is een aardige uitdaging vind ik. Al die algemene praat over TDC is niks als je het echt wilt vinden. Is allemaal te grof qua uitleg.

Mijn werkwijze tot zover:

- Motor op de bok, Koude motor
- Kleppen, deksel, bougies eruit, etc
- Motor in de versnelling 4
- Achterwiel hoofzakelijk naar voren bewegen, zo min mogelijk naar achteren draaien, zoals een motor normaal voort beweegd.
- Kleine stukjes , achterwiel naar achteren, dan vooruit zodat er een kleine momentum is en de zuigers, etc gaan bewegen.
- kijk nu welke zuigerklep nu naar beneden wordt geduwd en dan weer wat omhoog gaat.
- TDC is wanneer nu de zuiger op de hoogste punt komt. Gebruik bijv. een schroevendraaier in de bougie gat. Blijf met het achterwiel een kleine vooruit momentum uitvoeren.
- zie je dat schroevendraaien op een gegeven moment niet verder uit gaat steken, dan ben je heel dichtbij TDC. Ga aan de kleparm voelen of die kleparm speling heeft. De arm duwd de klep omlaag. Bij TDC duwd ie op een gegeven moment niet meer, en is er speling. Dit TDC punt ga je voorbij als je te hard het acherwiel draait. Doe dat laatste stukje echt kleine beetje bij kleine beetje. Telkens wiel bewegen, dan voelen of er speling is aan de kleparm.
- Deze speling ga je met een voelermaat meten hoeveel mm dat is. Bij een V7 iii zijn de correcte spelingen als volgt:

invoer klep: 0.1 mm
uitvoer klep: 0.15

- Heel kort / vrij snel na de TDC gaat die klep arm continue speling geven en de andere klep van dezelfde cilinder wordt daarna ingeduwd.

Ik heb een idee dat moto guzzi TDC heeeeeel kort is, klopt dat? Kort omdat vrij snel na de TDC de zuiger al weer gaat zakken. En dat is juist het verkeerd punt om de speling te meten, nadat de zuiger zakt. Dat is voorbij de TDC punt. Die speling klopt niet, als ik die meet.

Mijn vraag #1 is: hoe kort is die moto guzzi TDC punt? (heb nog een probleem om het exact punt van TDP op te zzoeken.)
Doe je het verkeerd, heb ik gemerkt, dan gaat de cilinder tikken.

Wat ik denk dat juist is:

- net voor TDC, schroevendraaier duwt maximaal uit de bougie gat. Maar er is nog geen speling te voelen.
- miniscule kleine tikjes met achterwiel
- de speling is er --> dit is TDC, niet verder het acherwiel bewegen.


Vraag #2 Klopt dat?

Het lijkt erop dat jij je speling wil meten in de cilinder die op tuimelen staat, dat is niet zo handig.
Als je de krukas 360 graden verder draaid dan zit je in de compressie/ arbeidsslag en komt het niet zo nauw waar de zuiger staat.
Het plaatje van zot geeft dat duidelijk weer.
 
Ik doe al jaren Guzzi's en BMW's. Inderdaad, voordekseltje er af en een inbus er in. Bougies er uit en voelen wanneer hij boven in ontstekingsslag staat. Dat is als de inlaatklep gesloten is. Dat geruk aan het achterwiel is vies en grof.
Bij BMW is het wel te doen, maar de merktekens van een Guzzi zijn zo goed als onzichtbaar. Op mijn eigen Guzzi staan ze helemaal niet.
 
je hebt die merktekens ook helemaal niet nodig, geen enkel. nooit om kleppen te regelen.
per cylinder : draai de krukas tot de uitlaatklep volledig open staat, draai dan de krukas 360° door (en nee, dat moet niet exact zijn) en regel de uitlaatklep. dan nog eens 180° door en regel de inlaatklep. zo kan je nooit missen.
 
Laatst bewerkt:
je hebt die merktekens ook helemaal niet nodig, geen enkel. nooit om kleppen te regelen.
per cylinder : draai de krukas tot de uitlaatklep volledig open staat, draai dan de krukas 360° door en regel de uitlaatklep. dan nog eens 180° door en regel de inlaatklep. zo kan je nooit missen.
Gewoon simpel de kompressieslag.
Dan staan beide kleppen dicht.
Kan je gelijk ook beide stellen.
Bij mijn 1100 is opgegeven 0.15, maar 0.20 is ook goed. Dan ook nog eens zo dat als je je voelermaatje naar de kop gooit hij er probleemloos tussen moet glijden.
Ruim is geen probleen, te strak wel!
 
als ik dat plaatje zie van die GIF in bovenstaande post, is dat eigenlijk dat hele stuk nadat beide kleppen open zijn geweest, en de zuiger omhoog gaat, dat is een hele lange stuk om te meten. Als ik tijdens de compressie slag (voordat de zuiger TDC is), dan is dat wel heel makkelijk meten.
Dan hoef ik niet exact een bepaalde punt te zoeken. Maar in plaatst daarvan ergens in de compressie slag ruim voor de TDC van de compressie slag meten.... Dat is een stuk gemakkelijker.

Is er iemand die, die logica kan uitleggen waarom tijdens de compressie slag te meten? Als iemand dat heel goed weet, kan die persoon dat ook aan een groentje in normaal ABN uitleggen, zodat een kind de was kan doen. Please :+

De waardes die ik gekregen heb, is niet samen met de manier van meten, dat is denk ik de fout. Ik had geen juiste referentiepunt.
Eigenlijk zou ik nu de speling moeten nameten, meteen, dan weet ik exact waar en hoe..... Het is het als iemand zegt: het is 10 km van A naar B. Zonder te weten waar a of B is....hoe moet je dan juist meten? :o:o

Mijn motor is vandaag door de dealer bijgesteld. De kleppen zijn weer ok. Wil na heel veel km's wel weer eens een poging doen..... :o
 
Laatst bewerkt:
als ik dat plaatje zie van die GIF in bovenstaande post, is dat eigenlijk dat hele stuk nadat beide kleppen open zijn geweest, en de zuiger omhoog gaat, dat is een hele lange stuk om te meten. Als ik tijdens de compressie slag (voordat de zuiger TDC is), dan is dat wel heel makkelijk meten.
Dan hoef ik niet exact een bepaalde punt te zoeken. Maar in plaatst daarvan ergens in de compressie slag ruim voor de TDC van de compressie slag meten.... Dat is een stuk gemakkelijker.

Is er iemand die, die logica kan uitleggen waarom tijdens de compressie slag te meten? Als iemand dat heel goed weet, kan die persoon dat ook aan een groentje in normaal ABN uitleggen, zodat een kind de was kan doen. Please :+

De waardes die ik gekregen heb, is niet samen met de manier van meten, dat is denk ik de fout. Ik had geen juiste referentiepunt.
Eigenlijk zou ik nu de speling moeten nameten, meteen, dan weet ik exact waar en hoe.....

Mijn motor is vandaag door de dealer bijgesteld. De kleppen zijn weer ok. Wil na heel veel km's wel weer eens een poging doen..... :o
Het is je toch al op meerdere manieren uitgelegd, het lijkt wel alsof je het overgecompliceerd wilt maken voor je zelf.
 
Bij de compressieslag moeten de kleppen dichtzitten om de grote boem binnen te houden.
Waat ts om vraagt wat is de logica om bij compressie slag te stellen.
Dan staan de nokken het verst af van een arbeidsgang, en komt het niet zo krek(euh,nauw),dat je niet helemaal boven in zit.
En dat je gelijk kan werken aan beide kleppen. Daar zij ook beide vrij staan. Daarna hoef je pas een toertje om je blok te lopen.
 
Zelfs zonder de markeringen: Je kan ook gewoon je vinger of een stukje poetslap in het bougiegat steken en als het sist of plopt zit je in de compressieslag. Als je zuiger bovenin staat en je kan op beide tuimelaars (gewoon met de hand) een beetje ruimte voelen, zit je beslist goed. Guzzi techniek = tractor techniek.
 
Allemaal leuk en aardig.
Tuurlijk wil kleppen stellen zonder markeringen enz enz. Ook wel eens gedaan, gaat prima.

Het is echter al zo dat de TS er niet uit komt. In meerdere topics zie ik dat hij nog maar beginnend sleutelaar is en nog wat gevoel voor techniek moet opbouwen. Niks mis mee natuurlijk!
Maar dan is het vooral met dit soort dingen toch gewoon heel fijn even een vastgestelde werkmethode met vaste reverentiepunten te hebben zodat hij de volle 100% zeker is dat hij het goed doet.

Geef nou maar gewoon die €15-€30 uit aan een WPH, ga er op een zen moment voor zitten en doe nou eens exact 1 op 1 zonder shortcuts wat daar staat.
Spontaan stelt het geen donder meer voor en is alle angst er af.
Heb je gelijk een lijst met alle aanhaalmomenten voor de rest van de motor. 1x een kleppendeksel/voorvork/kroonplaat/random briek deel niet kapot draaien en je hebt het minstens 3 tot 10x terug verdiend.

Edit:
Voordat de ''echte sleutelaar'' reacties binnen komen: Ja je kunt een hele motor afbreken en opbouwen zonder WPH en aanhaalmomenten. Iemand met bulten ervaring doet dat met 2 vingers in de neus. De TS is dat echter nog niet. Daarom is het WPH (en een momentsleutel) goud waard, waar anderen prima zonder kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal leuk en aardig.
Tuurlijk wil kleppen stellen zonder markeringen enz enz. Ook wel eens gedaan, gaat prima.

Het is echter al zo dat de TS er niet uit komt. In meerdere topics zie ik dat hij nog maar beginnend sleutelaar is en nog wat gevoel voor techniek moet opbouwen. Niks mis mee natuurlijk!
Maar dan is het vooral met dit soort dingen toch gewoon heel fijn even een vastgestelde werkmethode met vaste reverentiepunten te hebben zodat hij de volle 100% zeker is dat hij het goed doet.
de methode die ik heb gegeven is universeel voor eendert welk 4T blok, hufterproof, begrijpbaar door iedere jan-lul en zelfs een blinde kan het op die manier. zoals ik al zei : de methode van de compressieslag vereist inzicht in de werking van een blok, en mensen die dat inzicht niet hebben snappen het niet.


met mijn methode heb je geen inzicht nodig : doe het zoals ik zei en je bent altijd 100% zeker dat je op een goed moment meet. bij elk blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan