Trial

Als iemand nog een leuke trial fiets zoekt, ik heb deze te koop staan op MP.

WhatsApp Image 2022-05-08 at 20.06.33 (1).jpeg
 
Goedendag allemaal,

Even de boel afstoffen hier.

Ik speel al een tijdje met de gedachte om mijn Honda SP2 te verkopen en om iets met trial te gaan doen. Er zit een trialclub bij mij in de buurt en heb eens rondgekeken afgelopen weekend. Zag er gemoedelijk, laagdrempelig en vriendelijk uit.
Tevens is er bij mij genoeg ruimte in de buurt om te oefenen en te spelen.

Heb al een beetje rondgekeken wat er momenteel te koop is aan trialmotoren op marktplaats en FB marketplace. De tendens is over het algemeen allemaal 280-300cc en een enkele 80cc.
Op de club gaven ze aan dat ik niet met 125cc moest beginnen, maar direct met 250-300cc. Terwijl op veel fora toch een 125cc wordt
aangeraden, omdat deze iets lichter zijn en het vermogen niet (te) imponerend is.

Is dat advies dan vooral voor mensen die lichter en korter zijn qua bouw of is dit universeel? Hier 1.90m/90kg trouwens.
Mensen hier die zonder problemen met 250-300cc begonnen zijn?
 
Ik ben in 1988 begonnen maar ik heb geen idee meer waarop 8-) .

Ik houd van het rustigere motorkarakter en het grotere koppel van een iets groter blok dus ik heb een 270 (ik weeg ook (ruim) 90 kg).
Ik zie die adviezen om te beginnen op een lichtere motor ook maar ik denk dat eea. heel persoonlijk is.
Als jij niet fatsoenlijk met het gas en de koppeling om kan gaan dan loop je met een groter blok meer risico op geforceerd en ongepland afstappen - net zoals op mijn KTM 990 Adventure - ook geen motor voor mensen die geen fatsoenlijke gashand hebben.
Je kan wellicht bij de trialclub ook wel eens wat proberen van iemand ?
Overigens, ik lees dat je schrijft dat je in de buurt genoeg ruimte hebt om te oefenen - doorgaans heeft een trialmotor geen kenteken en is dus niet toegelaten op de openbare weg. Er zijn wel exemplaren met kenteken maar dat zijn uitzonderingen.
 
Mijn advies is om vooral het beste te kopen dat je kunt betalen.
Denk zelf dat een 250 of 300 niet zoveel uitmaakt.
Een 125 kan ik me ook prima op vermaken, maar als je wat fanatiek bent wordt dat wel wat sneller aan de lichte kant.
Is Nunspeet te doen voor je ?
 
ik heb dit jaar een 250 Montesa gekocht zoals je 2 pagina's terug kan lezen;
ook ik ben niet heel erg klein ( 1,95 en ruim 90 kilo)
ik heb er nog niet heel erg spannende dingen mee gedaan behalve een beetje op het eigen erf spelen, maar ben nog nooit echt verrast door het vermogen.
maar echt heel veel vermogen heb je nu ook weer niet nodig; wel zoweinig mogelijk massa
 
Ik heb in een paar jaar gereden:
Beta 270 2t
Sherco 290 2t
Scorpa 125 4t E-start
Sherco 125 2t
Sherco 320 4t
Scorpa 80 2t
Gasgas 300 2t

Ik weeg 85kg. Rijden kun je op iedere motor. Waar het lastig wordt, zijn de krappe bochtjes, en hier is een 125cc 2t duidelijk handzamer dan een zwaardere motor. Verder merk ik weinig verschil. Een Beta is wat gemoedelijker, maar de kickstart zit aan de verkeerde kant. een Sherco en GasGas zijn wat feller. Sherco en Gasgas zit goed in elkaar, de Scorpa 125 is door een stagiair ontworpen. Vrij zwaar ook. Niet echt een clubtrialmotor.

Een moderne 250cc 2t is best of both worlds. Persoonlijk vind ik de 320 4t geweldig. Lekker geluid. Gewoon 98 erin, en klaar.
 
Een Beta is wat gemoedelijker, maar de kickstart zit aan de verkeerde kant.
Ja dat vind ik het enige echte minpunt van de mijne. Op zich geen dealbreaker, ik zou er een motor niet voor laten staan. Maar als ik kan kiezen, dan liever de kickstarter rechts. Maar ik ben verder geen expert hoor, ik rommel maar wat aan, lekker op het grote terrein in Nunspeet.
 
Goedendag allemaal,

Even de boel afstoffen hier.

Ik speel al een tijdje met de gedachte om mijn Honda SP2 te verkopen en om iets met trial te gaan doen. Er zit een trialclub bij mij in de buurt en heb eens rondgekeken afgelopen weekend. Zag er gemoedelijk, laagdrempelig en vriendelijk uit.
Tevens is er bij mij genoeg ruimte in de buurt om te oefenen en te spelen.

Heb al een beetje rondgekeken wat er momenteel te koop is aan trialmotoren op marktplaats en FB marketplace. De tendens is over het algemeen allemaal 280-300cc en een enkele 80cc.
Op de club gaven ze aan dat ik niet met 125cc moest beginnen, maar direct met 250-300cc. Terwijl op veel fora toch een 125cc wordt
aangeraden, omdat deze iets lichter zijn en het vermogen niet (te) imponerend is.

Is dat advies dan vooral voor mensen die lichter en korter zijn qua bouw of is dit universeel? Hier 1.90m/90kg trouwens.
Mensen hier die zonder problemen met 250-300cc begonnen zijn?
Hey PeeJay, wij spraken elkaar afgelopen zondag in Sleen, ik ben degene die jou geadviseerd heeft met een zwaardere motor te beginnen.

Mijn advies is gebaseerd op een aantal zaken:
  1. Je postuur
  2. Je motorervaring
  3. Beschikbaarheid aanbod.
Een 125 cc is voor iemand van jouw postuur echt te licht. Ja, je gaat je er zeker twee keer op vermaken en het is ergens best handig dat we je, na een keer te veel gas geven, niet direct uit de boom moeten plukken, maar het is echt een veel te lichte motorfiets voor je.

Leuk voor beginner clinics, de jeugd, (de meeste) dames en hele lichte kerels maar voor jou na enkele keren rijden al niet meer afdoende.

Mijn advies:
  • Wil je een tweetakt, kies dan een Beta, Sherco, Scorpa (Sherco kloon), GasGas of TRS (Willekeurige volgorde).
  • Wil je een viertakt, kies dan een Monteasa of Beta (De Sherco 3.2 4T laat je beter staan, die heeft een beroerde throttle control)
  • Wil je electrisch, kies dan een recente EM (Electric Motion).
Een tweetakt rijdt je omdat je het prettiger vind of omdat je in de wedstrijden over de lichtste motorfiets met de meeste power wil beschikken. Een viertakt kies je omdat je gaat voor een wat soepeler lopende motor en het hogere gewicht (paar kilo) daarbij voor lief neemt. Vergis je echter niet, ook een viertakt trialmotor heeft een enorme 'punch'. Voordeel van een Montesa is overigens nog de perfecte injectie, vooral handig als je net zoals ik de pest hebt aan het schoonmaken van carburateurs.

Een TRS kan je tegenwoordig ook met electrische start bestellen, op de Montesa kan je het achteraf opbouwen.

Voor mensen die zichzelf niet vertrouwen zijn voor een paar tientjes ook Domino gashendels beschikbaar waarop je een limit kan instellen. Sowieso handig als je een keer een 'beginner' op je motor wilt laten rijden. De nederlandse trialscholen werken allemaal met dit soort hendels of hebben die zelf gemaakt.

Je mag komende zondag overigens best wel even een keer heen en weer rijden met de mijne als je weer komt met je zoon, daar doen wij trialisten niet zo moeilijk over ;-)
 
Proefrijden (wat Klaazzz aanbiedt) is de beste optie.
Ik heb op verschillende merken en cilindergroottes gereden.
Een 250 2-takt is een allemansvriend. Een 300 kan te "giftig" zijn. (felle reactie op gasgeven)
Een 250 scheelt ook bij merken onderling. Ik reed kort na elkaar op een TRS en een Vertigo.
Voelde direct welke het moest worden.
Je hebt (net als ik) supermoto ervaring en mijns inziens heb je dan geen andere gashandle nodig.
Heb, toen ik wilde beginnen met trial, een trialclinic gehad (1e keer op een trialmotor) en de instructeur haalde direct het vergrendelingsschroefje weg bij de gashandle.

Ik rij bij de Wheelie in Rotterdam. Mocht je een keer willen proefrijden geen probleem.
Wat Klaazzz ook zeg, daar toen trialisten niet zo moeilijk over.
Het is een totaal andere wereld vergeleken met supermoto / cross / enduro.
Top en ervaren rijders geven je (ongevraagd) tips en trucs. Doen een hindernis nota bene nog even voor ook.
In andere disciplines was het meesstal haat en nijd.
 
Ik ben in 1988 begonnen maar ik heb geen idee meer waarop 8-) .

Ik houd van het rustigere motorkarakter en het grotere koppel van een iets groter blok dus ik heb een 270 (ik weeg ook (ruim) 90 kg).
Ik zie die adviezen om te beginnen op een lichtere motor ook maar ik denk dat eea. heel persoonlijk is.
Als jij niet fatsoenlijk met het gas en de koppeling om kan gaan dan loop je met een groter blok meer risico op geforceerd en ongepland afstappen - net zoals op mijn KTM 990 Adventure - ook geen motor voor mensen die geen fatsoenlijke gashand hebben.
Valide punt. Sommigen kan je nog niet op een 80cc loslaten zonder dat er ongelukken gebeuren.
Overigens, ik lees dat je schrijft dat je in de buurt genoeg ruimte hebt om te oefenen - doorgaans heeft een trialmotor geen kenteken en is dus niet toegelaten op de openbare weg. Er zijn wel exemplaren met kenteken maar dat zijn uitzonderingen.
Allemaal priveterrein(en). Geen zorgen ;)
De crossmotoren van het plaatselijke handhavingsteam staan hier verderop in de straat gestald. Die willen hooguit ook een rondje proberen ;)
 
Mijn advies is om vooral het beste te kopen dat je kunt betalen.
Denk zelf dat een 250 of 300 niet zoveel uitmaakt.
Een 125 kan ik me ook prima op vermaken, maar als je wat fanatiek bent wordt dat wel wat sneller aan de lichte kant.
Is Nunspeet te doen voor je ?

Ik ga geen nieuwe kopen hoor ;-)
Nunspeet is toch 100km rijden voor mij. Mocht ik echt omhoog zitten, dan laat ik het je wel weten :)

Een Beta is wat gemoedelijker, maar de kickstart zit aan de verkeerde kant.
Daar heb ik op zich geen moeite mee. Dat had mijn KTM LC4 SC ook. Vergeleken met dat apparaat kan het aantrappen eigenlijk alleen maar meevallen :X

Hey PeeJay, wij spraken elkaar afgelopen zondag in Sleen, ik ben degene die jou geadviseerd heeft met een zwaardere motor te beginnen.

Mijn advies is gebaseerd op een aantal zaken:
  1. Je postuur
  2. Je motorervaring
  3. Beschikbaarheid aanbod.
Een 125 cc is voor iemand van jouw postuur echt te licht. Ja, je gaat je er zeker twee keer op vermaken en het is ergens best handig dat we je, na een keer te veel gas geven, niet direct uit de boom moeten plukken, maar het is echt een veel te lichte motorfiets voor je.

Leuk voor beginner clinics, de jeugd, (de meeste) dames en hele lichte kerels maar voor jou na enkele keren rijden al niet meer afdoende.

Mijn advies:
  • Wil je een tweetakt, kies dan een Beta, Sherco, Scorpa (Sherco kloon), GasGas of TRS (Willekeurige volgorde).
  • Wil je een viertakt, kies dan een Monteasa of Beta (De Sherco 3.2 4T laat je beter staan, die heeft een beroerde throttle control)
  • Wil je electrisch, kies dan een recente EM (Electric Motion).
Een tweetakt rijdt je omdat je het prettiger vind of omdat je in de wedstrijden over de lichtste motorfiets met de meeste power wil beschikken. Een viertakt kies je omdat je gaat voor een wat soepeler lopende motor en het hogere gewicht (paar kilo) daarbij voor lief neemt. Vergis je echter niet, ook een viertakt trialmotor heeft een enorme 'punch'. Voordeel van een Montesa is overigens nog de perfecte injectie, vooral handig als je net zoals ik de pest hebt aan het schoonmaken van carburateurs.

Een TRS kan je tegenwoordig ook met electrische start bestellen, op de Montesa kan je het achteraf opbouwen.

Voor mensen die zichzelf niet vertrouwen zijn voor een paar tientjes ook Domino gashendels beschikbaar waarop je een limit kan instellen. Sowieso handig als je een keer een 'beginner' op je motor wilt laten rijden. De nederlandse trialscholen werken allemaal met dit soort hendels of hebben die zelf gemaakt.

Je mag komende zondag overigens best wel even een keer heen en weer rijden met de mijne als je weer komt met je zoon, daar doen wij trialisten niet zo moeilijk over ;-)

Hi!! Had al zo'n vermoeden dat jij het was die ik hier zag posten.
Duidelijk verhaal over de cilinderinhoud en de verschillende types. Dankje!!
En bedankt voor het aanbod uiteraard :)
 
Proefrijden (wat Klaazzz aanbiedt) is de beste optie.
Ik heb op verschillende merken en cilindergroottes gereden.
Een 250 2-takt is een allemansvriend. Een 300 kan te "giftig" zijn. (felle reactie op gasgeven)
Een 250 scheelt ook bij merken onderling. Ik reed kort na elkaar op een TRS en een Vertigo.
Voelde direct welke het moest worden.
Je hebt (net als ik) supermoto ervaring en mijns inziens heb je dan geen andere gashandle nodig.
Heb, toen ik wilde beginnen met trial, een trialclinic gehad (1e keer op een trialmotor) en de instructeur haalde direct het vergrendelingsschroefje weg bij de gashandle.

Ik rij bij de Wheelie in Rotterdam. Mocht je een keer willen proefrijden geen probleem.
Wat Klaazzz ook zeg, daar toen trialisten niet zo moeilijk over.
Het is een totaal andere wereld vergeleken met supermoto / cross / enduro.
Top en ervaren rijders geven je (ongevraagd) tips en trucs. Doen een hindernis nota bene nog even voor ook.
In andere disciplines was het meesstal haat en nijd.

En wat was het verschil tussen de TRS en de Vertigo?

Rotterdam is wel een heel eind uit de richting, maar ik zal het in elk geval in mijn achterhoofd houden.
En ik had al door dat de sfeer erg gemoedelijk is, wat bij de andere disciplines inderdaad erg anders kan zijn.
 
En wat was het verschil tussen de TRS en de Vertigo?

Rotterdam is wel een heel eind uit de richting, maar ik zal het in elk geval in mijn achterhoofd houden.
En ik had al door dat de sfeer erg gemoedelijk is, wat bij de andere disciplines inderdaad erg anders kan zijn.
Ik vond de TRS beter sturen en de gasrespons beter. Mijn trialmaatje had het juist precies andersom. Dus het is een persoonlijke kwestie.
Proefrijden is het devies. Je voelt het direct. (althans ik wel)
 
Ik ben zelf nogal verkocht aan Vertigo.
De 1ste types zijn lastig (of eigenlijk niet) uit te lezen, met een update van 500 euro is dit wel prima te doen
Vertigo heeft injectie TRS niet.
Een Vertigo is vrij licht aan de voorkant vergeleken met andere merken.

Wij hebben een Beta 4takt gehad, ik vond dat echt helemaal niks. Zwaar log en saai.
 
Heb nog een trial drager over.
Hou er eentje voor mezelf ga kijken of ik de 500exc erop kan en durf vervoeren.

De andere is een originele van Non Stop motoren.
Richtprijs €400

Moet nwr. Plaatjes schieten teveel weggegooid in m.n foto map.
 

Bijlagen

  • IMG_20221004_212354_2.jpg
    IMG_20221004_212354_2.jpg
    184,8 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20221004_212343_8.jpg
    IMG_20221004_212343_8.jpg
    135,7 KB · Weergaven: 13
Mooie Sherco, gefeliciteerd.
Niet te fel een 300?

Buiten dat er amper motoren van 250cc worden aangeboden op marktplaats/facebook, was dit een aanbod dat ik niet kon laten lopen.
Heb er nog maar even kort op gereden en hij vliegt mij niet naar de keel zoals mijn EXC300 deed/wilde. Hoe dat stapvoets op een helling gaat moet ik nog ondervinden uiteraard. Er zit een nat/droog mapping op en heeft ook een vrij lange slag op de gashendel.

@PeeJay : gefeliciteerd met de aanwinst, vertel er gerust wat meer over !
Het is een 2018 Sherco ST300 Factory. Vermoedelijk als overjarig model verkocht in 2019. Heeft zijn gebruikssporen, maar de algehele staat is in mijn ogen erg netjes. De standaard moet er nog even weer op gezet worden, maar de verkoper had de veer niet meer. Die had hij al in bestelling staan, dus die krijg ik nog.
Koplamp werkt niet, omdat er bedrading en een schakelaar ontbreekt tussen de koplamp en de kabelboom. Verkoper gaf aan dat hij dat niet wist. Wat op zich raar is, aangezien hij normaalgesproken met een nummerplaat aan de voorzijde reed en hij de koplamp dus heeft teruggeplaatst zonder bedrading. Misschien dacht hij dat die op batterijen werkt :+
Ik heb gezien dat de onderdelen die ontbreken of nergens op voorraad zijn of bijzonder prijzig, dus ik bestel de stekkertjes los en dan soldeer en krimp ik die er netjes aan. Weet niet of ik de koplamp erop houd, maar dan werkt het in elk geval indien gewenst.

Er zitten andere binnenpoten in de voorvork, van Jitsie. Verder een nieuwe waterpomp en koelingsventilator.
Nu nog voor mijzelf de beslissing nemen of ik voor de effectieve 2-2,5 maand die resteert voor dit jaar, een licentie neem van de KNMV, zodat ik dit jaar nog de baan op kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan