Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja dat vind ik het enige echte minpunt van de mijne. Op zich geen dealbreaker, ik zou er een motor niet voor laten staan. Maar als ik kan kiezen, dan liever de kickstarter rechts. Maar ik ben verder geen expert hoor, ik rommel maar wat aan, lekker op het grote terrein in Nunspeet.Een Beta is wat gemoedelijker, maar de kickstart zit aan de verkeerde kant.
Hey PeeJay, wij spraken elkaar afgelopen zondag in Sleen, ik ben degene die jou geadviseerd heeft met een zwaardere motor te beginnen.Goedendag allemaal,
Even de boel afstoffen hier.
Ik speel al een tijdje met de gedachte om mijn Honda SP2 te verkopen en om iets met trial te gaan doen. Er zit een trialclub bij mij in de buurt en heb eens rondgekeken afgelopen weekend. Zag er gemoedelijk, laagdrempelig en vriendelijk uit.
Tevens is er bij mij genoeg ruimte in de buurt om te oefenen en te spelen.
Heb al een beetje rondgekeken wat er momenteel te koop is aan trialmotoren op marktplaats en FB marketplace. De tendens is over het algemeen allemaal 280-300cc en een enkele 80cc.
Op de club gaven ze aan dat ik niet met 125cc moest beginnen, maar direct met 250-300cc. Terwijl op veel fora toch een 125cc wordt
aangeraden, omdat deze iets lichter zijn en het vermogen niet (te) imponerend is.
Is dat advies dan vooral voor mensen die lichter en korter zijn qua bouw of is dit universeel? Hier 1.90m/90kg trouwens.
Mensen hier die zonder problemen met 250-300cc begonnen zijn?
Valide punt. Sommigen kan je nog niet op een 80cc loslaten zonder dat er ongelukken gebeuren.Ik ben in 1988 begonnen maar ik heb geen idee meer waarop .
Ik houd van het rustigere motorkarakter en het grotere koppel van een iets groter blok dus ik heb een 270 (ik weeg ook (ruim) 90 kg).
Ik zie die adviezen om te beginnen op een lichtere motor ook maar ik denk dat eea. heel persoonlijk is.
Als jij niet fatsoenlijk met het gas en de koppeling om kan gaan dan loop je met een groter blok meer risico op geforceerd en ongepland afstappen - net zoals op mijn KTM 990 Adventure - ook geen motor voor mensen die geen fatsoenlijke gashand hebben.
Allemaal priveterrein(en). Geen zorgenOverigens, ik lees dat je schrijft dat je in de buurt genoeg ruimte hebt om te oefenen - doorgaans heeft een trialmotor geen kenteken en is dus niet toegelaten op de openbare weg. Er zijn wel exemplaren met kenteken maar dat zijn uitzonderingen.
Mijn advies is om vooral het beste te kopen dat je kunt betalen.
Denk zelf dat een 250 of 300 niet zoveel uitmaakt.
Een 125 kan ik me ook prima op vermaken, maar als je wat fanatiek bent wordt dat wel wat sneller aan de lichte kant.
Is Nunspeet te doen voor je ?
Daar heb ik op zich geen moeite mee. Dat had mijn KTM LC4 SC ook. Vergeleken met dat apparaat kan het aantrappen eigenlijk alleen maar meevallenEen Beta is wat gemoedelijker, maar de kickstart zit aan de verkeerde kant.
Hey PeeJay, wij spraken elkaar afgelopen zondag in Sleen, ik ben degene die jou geadviseerd heeft met een zwaardere motor te beginnen.
Mijn advies is gebaseerd op een aantal zaken:
Een 125 cc is voor iemand van jouw postuur echt te licht. Ja, je gaat je er zeker twee keer op vermaken en het is ergens best handig dat we je, na een keer te veel gas geven, niet direct uit de boom moeten plukken, maar het is echt een veel te lichte motorfiets voor je.
- Je postuur
- Je motorervaring
- Beschikbaarheid aanbod.
Leuk voor beginner clinics, de jeugd, (de meeste) dames en hele lichte kerels maar voor jou na enkele keren rijden al niet meer afdoende.
Mijn advies:
Een tweetakt rijdt je omdat je het prettiger vind of omdat je in de wedstrijden over de lichtste motorfiets met de meeste power wil beschikken. Een viertakt kies je omdat je gaat voor een wat soepeler lopende motor en het hogere gewicht (paar kilo) daarbij voor lief neemt. Vergis je echter niet, ook een viertakt trialmotor heeft een enorme 'punch'. Voordeel van een Montesa is overigens nog de perfecte injectie, vooral handig als je net zoals ik de pest hebt aan het schoonmaken van carburateurs.
- Wil je een tweetakt, kies dan een Beta, Sherco, Scorpa (Sherco kloon), GasGas of TRS (Willekeurige volgorde).
- Wil je een viertakt, kies dan een Monteasa of Beta (De Sherco 3.2 4T laat je beter staan, die heeft een beroerde throttle control)
- Wil je electrisch, kies dan een recente EM (Electric Motion).
Een TRS kan je tegenwoordig ook met electrische start bestellen, op de Montesa kan je het achteraf opbouwen.
Voor mensen die zichzelf niet vertrouwen zijn voor een paar tientjes ook Domino gashendels beschikbaar waarop je een limit kan instellen. Sowieso handig als je een keer een 'beginner' op je motor wilt laten rijden. De nederlandse trialscholen werken allemaal met dit soort hendels of hebben die zelf gemaakt.
Je mag komende zondag overigens best wel even een keer heen en weer rijden met de mijne als je weer komt met je zoon, daar doen wij trialisten niet zo moeilijk over ;-)
Proefrijden (wat Klaazzz aanbiedt) is de beste optie.
Ik heb op verschillende merken en cilindergroottes gereden.
Een 250 2-takt is een allemansvriend. Een 300 kan te "giftig" zijn. (felle reactie op gasgeven)
Een 250 scheelt ook bij merken onderling. Ik reed kort na elkaar op een TRS en een Vertigo.
Voelde direct welke het moest worden.
Je hebt (net als ik) supermoto ervaring en mijns inziens heb je dan geen andere gashandle nodig.
Heb, toen ik wilde beginnen met trial, een trialclinic gehad (1e keer op een trialmotor) en de instructeur haalde direct het vergrendelingsschroefje weg bij de gashandle.
Ik rij bij de Wheelie in Rotterdam. Mocht je een keer willen proefrijden geen probleem.
Wat Klaazzz ook zeg, daar toen trialisten niet zo moeilijk over.
Het is een totaal andere wereld vergeleken met supermoto / cross / enduro.
Top en ervaren rijders geven je (ongevraagd) tips en trucs. Doen een hindernis nota bene nog even voor ook.
In andere disciplines was het meesstal haat en nijd.
Ik vond de TRS beter sturen en de gasrespons beter. Mijn trialmaatje had het juist precies andersom. Dus het is een persoonlijke kwestie.En wat was het verschil tussen de TRS en de Vertigo?
Rotterdam is wel een heel eind uit de richting, maar ik zal het in elk geval in mijn achterhoofd houden.
En ik had al door dat de sfeer erg gemoedelijk is, wat bij de andere disciplines inderdaad erg anders kan zijn.
Mooie Sherco, gefeliciteerd.
Niet te fel een 300?
Het is een 2018 Sherco ST300 Factory. Vermoedelijk als overjarig model verkocht in 2019. Heeft zijn gebruikssporen, maar de algehele staat is in mijn ogen erg netjes. De standaard moet er nog even weer op gezet worden, maar de verkoper had de veer niet meer. Die had hij al in bestelling staan, dus die krijg ik nog.@PeeJay : gefeliciteerd met de aanwinst, vertel er gerust wat meer over !