Hevu zelf dan maar even in de uit leg.
Neem een stalen tafel (dikke plaat mag ook). Las hierop een dikke draadstang bijv. M24 of zwaarder En geen lullig lasje.
Slijp eerst alle lasjes van de kern weg en zorg dat er geen braampjes achter blijven
maak nu de achter zijde verfvrij en leg de velg met de onderkant over het draadeind op de stalen plaat. Zorg dat de velg goed vlak ligt en in het midden van her draadeind.
Nu een dikke plaat of een aantal carroserieringen er op en een moer
Waarom deze manier? om dat ik gemerkt heb dat je bij hydraulisch persen te weinig gevoel hebt van wat er gebeurd.
Na dat eea is aangespannen neem je een forse brander en verwarm de velg zelf (niet rood heet maar ongeveer zover als bij het losnemen van lagerringen ca 150 graden dus.
Tijdens het warm stoken begin je met aan draaiien van de moer. Op een bepaald moment bemerk je dat je de kern er uit draait.
Als de kern er uit is dan even op de draaibank en schoon draaien. Dat diameter ietsje kleiner wordt is niet erg daar de velg tegv het verwarmen ook iets krimt.
Na het bepalen van de nieuw ET waarde de velg omdraaien en de kern er weer met het draadeind in draaien.
Ik heb gebruik gemaakt van 3 op maat gemaakte busjes om de kern er weer recht in te krijgen. Mocht het zwaar gaan dan weer eventueel de velg wat verwarmen.
Op deze wijze divere velgen voorzien van andere ET waarden en ook verbreed.
ET waarde veranderen is klusje van een klein uurtje.
Tot zover deze toolbox bijdrage.
Het draad eind staat al jaren op de zelfde werkbank en heeft nog geen krimp gegeven